Ernesto Maserati: Ο άνθρωπος πίσω από την «Τρίαινα»
Στην αυτοκινητοβιομηχανία, υπάρχουν ορισμένα ονόματα που πυροδοτούν αμέσως μια αίσθηση κύρους και πάθους. Η Maserati είναι ένα από αυτά, διάσημη όχι μόνο για τα πολυτελή μοντέλα και τις κορυφαίες επιδόσεις της, αλλά και για τη συναρπαστική ιστορία της.
Οι ρίζες της εταιρείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με μια βασική προσωπικότητα, τον Ernesto Maserati, ένα από τα ιδρυτικά μέλη της εταιρείας και μια αδιαμφισβήτητη ιδιοφυΐα στην Αυτοκίνηση. Ο Ernesto γεννήθηκε στις 4 Αυγούστου 1898 στη Voghera, σε μια οικογένεια με βαθιά ριζωμένο πάθος για τους κινητήρες και τους αγώνες. Ο πατέρας του, ο Rodolfo Maserati, ήταν κατασκευαστής μοτοσικλετών και μηχανικός. Και έτσι οι πέντε γιοι του Rodolfo, Carlo, Bindo, Alfieri, Ettore και Ernesto, ζούσαν και ανέπνεαν τα μηχανοκίνητα από νεαρή ηλικία, σε τέτοιο βαθμό ώστε να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία της Maserati.
Η ίδρυση της Maserati
Η σταδιοδρομία του Ernesto Maserati ξεκίνησε στην εταιρεία ποδηλάτων του πατέρα του. Το σημείο καμπής ήρθε όταν ενώθηκε με τον τότε κατασκευαστή πολυτελών αυτοκινήτων Diatto. Εκεί, ο Ernesto απέκτησε ανεκτίμητες δεξιότητες στην αυτοκινητοβιομηχανία και την απόδοση των κινητήρων. Το 1914 ο Ernesto, ο Ettore και ο Alfieri ίδρυσαν την «Società Anonima Officine Alfieri Maserati» στην Μπολόνια. Αυτό σηματοδότησε την έναρξη μιας εξαιρετικής περιπέτειας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας: Η εταιρεία ξεκίνησε αρχικά ως συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων και γκαράζ, αλλά σύντομα προχώρησε στην ανάπτυξη κινητήρων για λογαριασμό τρίτων. Τα υπόλοιπα, είναι ιστορία…
Η χρυσή εποχή των αγώνων
Κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ‘20 ο Ernesto Maserati άρχισε να καλλιεργεί πραγματικά τη φιλοδοξία του να γίνει ένα μεγάλο όνομα στον κόσμο των αγώνων, προπονούμενος τακτικά στους λόφους της Pistoia με τον αδελφό του Alfieri. Απόδειξη του ομαλού και συνετού στιλ οδήγησής του, είναι ότι κέρδισε δύο ιταλικούς τίτλους (το 1927 και το 1930). Το 1931, έλαβε μέρος στο γαλλικό Grand Prix με μια Maserati 26M μαζί με τον Luigi Fagioli, αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μετά από 45 γύρους, εξαιτίας προβλημάτων με τα φρένα. Η εμπειρία του στην πίστα αποδείχθηκε καθοριστική για την επιτυχία της εταιρείας, καθώς και η υπόλοιπη φατρία της Maserati άρχισε να συμμετέχει σε αγώνες ως μέσο επίδειξης της τεχνικής τους ευφυΐας.
Το 1932, η οικογένεια υπέστη μεγάλη απώλεια με τον πρόωρο θάνατο του Alfieri Maserati. Παρά την τραγωδία, ο Ernesto εγκατέλειψε την καριέρα του ως οδηγός αγώνων και μαζί με τα αδέλφια του συνέχισε την πορεία της εταιρείας από τη Μπολόνια στην κορυφή. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘30 η Maserati άρχισε να παράγει κορυφαία αγωνιστικά αυτοκίνητα και μοντέλα δρόμου, όπως η Maserati 8C 2500 που παρουσιάστηκε το 1939, ένα αυτοκίνητο που γρήγορα έγινε είδωλο και βοήθησε στην εδραίωση της θέσης της εταιρείας ως κατασκευαστή πολυτελών αυτοκινήτων. Οι νίκες της Maserati στα αυτοκινητοδρόμια ήρθαν σχεδόν αμέσως. Στη Γαλλία, ο Giuseppe Campari έφερε τον πρώτο της θρίαμβο σε ένα από τα Grandes Épreuves. Ο Tazio Nuvolari κέρδισε το Grand Prix Βελγίου, παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε τελευταίος και ο Αμερικανός οδηγός Whitney Straight έγινε ο πρώτος μη Ευρωπαίος που κέρδισε αγώνα για την Maserati στο Brooklands.
Όμως, τα δεδομένα άλλαξαν το 1934, όταν οι γερμανικές εταιρείες Auto Union και Mercedes εμφανίστηκαν στο προσκήνιο. Το 1937 οι περιστάσεις ώθησαν τον Ernesto και τα αδέλφια του να αφήσουν το πνευματικό τους παιδί στα χέρια του γεννημένου στη Μόντενα επιχειρηματία Adolfo Orsi. Απαλλαγμένοι από το βάρος της διαχείρισης μιας επιχείρησης, οι αδελφοί Maserati παρέμειναν στην εταιρεία για άλλα δέκα χρόνια, όπου σχεδίασαν, μεταξύ άλλων μοντέλων, το θρυλικό 8CTF: Το πρώτο ιταλικό αυτοκίνητο που κέρδισε το διάσημο Indianapolis 500 και μάλιστα δύο συνεχόμενες φορές (1939 και 1940).
Παρά την αποχώρησή του από την εταιρεία το 1947, ο Ernesto Maserati δεν αποχαιρέτησε τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το 1947 ίδρυσε με τους γιούς του την «Officine Specializzate Costruzione Automobili» (OSCA), με αντικείμενό της την κατασκευή αγωνιστικών και sport αυτοκινήτων, μια δουλειά που ήξεραν καλά να κάνουν οι ιδρυτές της ιταλικής «Τρίαινας».
Στα είκοσι χρόνια της παρουσίας της στον κόσμο της Αυτοκίνησης (αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1967) η OSCA έφερε στο προσκήνιο σε μικρές σειρές παραγωγής γοητευτικά sport μοντέλα, μικρομεσαίου κυρίως κυβισμού, στα οποία έβαλαν την υπογραφή τους οι καλύτεροι Ιταλοί στιλίστες και οι πιο φημισμένοι coachbuilders της εποχής (για όλους ήταν πρόκληση να κτίσουν ένα Osca, είτε one-off, είτε σε μονάδες παραγωγής που μετριούνταν στα δάκτυλα του ενός χεριού). O Εrnesto Maserati έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, σε ηλικία 77 ετών, την 1η Δεκεμβρίου 1975.