BMW X2 xDrive25e: Σπορτίφ και πολυτάλαντη
Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (είτε μιλάμε για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είτε για plug-in υβριδικά μοντέλα) μπορεί να αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς, αλλά ακόμη παραμένει μικρή σε απόλυτα μεγέθη.
Σε αυτή την αλματώδη αύξηση φυσικά έχει συμβάλει η ολοένα και αυξανόμενη διαθεσιμότητα μοντέλων, καθώς και τα διάφορα οικονομικά κίνητρα, τα οποία όμως αφορούν προς το παρόν εταιρικούς χρήστες. Ακόμα και έτσι, πάντως, αν εστιάσουμε στην υποκατηγορία των plug-in (PHEV) μοντέλων, θα παρατηρήσει κανείς ότι από το 1(!) όχημα που είχε ταξινομηθεί το 2014, φτάσαμε στις δύο σχεδόν χιλιάδες το 2020, ενώ η αύξηση από το 2019 ήταν της τάξεως του 220%. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν μπορεί κανείς να μην αναγνωρίσει την ηγετική θέση της BMW, η οποία ξεκίνησε από το 2014 την πορεία εξηλεκτρισμού της γκάμας. Κάτι διόλου τυχαίο εάν αναλογιστούμε ότι η γκάμα της διαθέτει σήμερα 10 PHEV μοντέλα σε 17 διαφορετικές εκδόσεις, όπου όλα έχουν εκπομπές CO2 χαμηλότερες των 50 γρ./χλμ.
Το νεότερο μέλος αυτής της οικογένειας δεν είναι άλλο από την X2 25e, η οποία μοιράζεται με την Χ1 και την Active Tourer το plug-in υβριδικό σύστημα e-Drive της εταιρείας, για μοντέλα με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα.
Η υβριδική υλοποίηση
Το σύστημα αποτελείται από τον 3κύλινδρο 1.500άρη Twinpower τούρμπο κινητήρα των 125 ίππων, ο οποίος κινεί τους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων, που πλαισιώνεται από έναν ηλεκτροκινητήρα 95 ίππων, με τη συνδυαστική απόδοση να ανέρχεται στους 220 ίππους και στα 385 Nm ροπής. Η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία μπαταρία μικτής χωρητικότητας 10 kWh (η ωφέλιμη χωρητικότητά της περιορίζεται στις 8,8 kWh), που βρίσκεται δίπλα από το ρεζερβουάρ των 36 λίτρων, κάτω από το πίσω κάθισμα. Η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης διάταξης εντοπίζεται στο γεγονός ότι, σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές που τον ενσωματώνουν στο κιβώτιο και κινεί τους εμπρός τροχούς, εδώ ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος, και μέσω ενός κιβωτίου μονής ταχύτητας κινεί τους πίσω τροχούς, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για μία «ηλεκτρική» τετρακίνηση (χωρίς δηλαδή κάποια μηχανική διασύνδεση).
Η προσεκτική τακτοποίηση των διαφόρων εξαρτημάτων δεν έχει ουσιαστικές χωροταξικές επιπτώσεις για τους επιβάτες, παρά μόνο για τις αποσκευές, με τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ να φτάνει στα 410 λίτρα. Από εκεί και πέρα, πρέπει να σταθεί κανείς στον πλούσιο εξοπλισμό που συνεπάγεται η έκδοση Business Advanced και, εκτός από το εξωτερικό πακέτο M Sport, στο εσωτερικό συναντάμε τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα μονοκόμματα μπάκετ, τη μεγάλη οθόνη αφής 10,25 ιντσών με σύστημα πλοήγησης και κάμερα οπισθοπορείας, το head-up display, το αναβαθμισμένο ηχοσύστημα και το πακέτο ατμοσφαιρικού φωτισμού.
Όπως κάθε εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και ετούτη η Χ2 διακρίνεται για την «ψιθυριστή» της λειτουργία (σε ό,τι αφορά το εσωτερικό της καμπίνας, γιατί από έξω και στις χαμηλές ταχύτητες, όπως ορίζει η νομοθεσία, εκπέμπεται ένας χαρακτηριστικός ήχος προκειμένου να ειδοποιούνται οι πεζοί, αν και σε κάθε περίπτωση ο οδηγός πρέπει να έχει το νου του). Σχεδόν πάντα θα εκκινήσει ηλεκτρικά, ενώ το μετά εξαρτάται από τις προθέσεις του οδηγού.
Πέρα από τα γνωστά προγράμματα που αφορούν κυρίως το βενζινοκινητήρα, ο οδηγός έχει τρεις διαθέσιμες επιλογές λειτουργίας για το υβριδικό σύστημα. Στη max eDrive δίνεται έμφαση στην ηλεκτροκίνηση, και μόνο εάν ο οδηγός πατήσει πολύ έντονα το δεξί πεντάλ ή ξεπεράσει τα 135 χλμ./ώρα (το όριο της μέγιστης ταχύτητας μόνο με ηλεκτρική ενέργεια), τότε εμπλέκεται και ο θερμικός κινητήρας. Στην επιλογή auto eDrive το σύστημα επιλέγει ανάλογα με τις συνθήκες τον κατάλληλο συνδυασμό ενέργειας (με μία προτεραιότητα στην ηλεκτρική, όσο περισσότερο φορτισμένη είναι η μπαταρία) και μέγιστη ταχύτητα τα 90 χλμ./ώρα (σε υβριδική λειτουργία), όπου ανά πάσα στιγμή ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει το «βενζινοκίνητο» kickdown. Η τρίτη επιλογή του save battery επιτρέπει στον οδηγό να διαφυλάξει την ηλεκτρική ενέργεια προκειμένου να επιλέξει πότε θα θελήσει να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά (όπως για παράδειγμα στο εξωτερικό, όπου υπάρχουν ζώνες υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης). Κάπως έτσι, λοιπόν, το θέμα της κατανάλωσης δεν μπορεί να περιοριστεί σε μια σταθερή τιμή. Η ηλεκτρική αυτονομία κυμαίνεται από 35 έως και οριακά πάνω από τα 50 χλμ., ανάλογα με το οδηγικό στυλ, αποστάσεις σχετικά μικρότερες σε σύγκριση με ορισμένα νεοφερμένα μοντέλα του ανταγωνισμού που φορούν μεγαλύτερες μπαταρίες της τάξεως των 14 με 15 kWh.
Όσο πάντως ο οδηγός φροντίζει για την τακτική φόρτιση της μπαταρίας, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κυμαίνεται γύρω στα 2-3 ευρώ ανά 100 χλμ. (για το νυχτερινό ή το ημερήσιο αντίστοιχα τιμολόγιο οικιακής φόρτισης, μιας διαδικασίας που ολοκληρώνεται σε 5 ώρες σε πρίζα ή 3,2 ώρες σε wallbox). Με μια έξυπνη χρήση του υβριδικού συστήματος και ένα ανάλογο οδηγικό στυλ, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να διατηρείται γύρω στο 3 με 4 λτ./100 χλμ., ενώ ενδεικτικά η μέση τιμή που καταγράψαμε σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής ήταν 7,4 λτ./100 χλμ.
Παρά τα 1.730 κιλά που ζυγίζει άδεια η υβριδική Χ2, οι επιδόσεις δε θα προβληματίσουν ποτέ τον οδηγό. Μπορεί ο 3κύλινδρος 1.500άρης βενζινοκινητήρας να είναι κάπως υποτονικός, οι τονωτικές ενέσεις από τον ηλεκτροκινητήρα όμως (ακόμα και με φαινομενικά άδεια μπαταρία υπάρχει πάντοτε απόθεμα για να τον τροφοδοτήσει) είναι άμεσες και έντονες, αλλά απόλυτα γραμμικές. Σε αυτό καταλυτική συνεισφορά έχει η μεταξένια λειτουργία του κιβωτίου, το οποίο μπορεί να μην έχει την κλιμάκωση αντίστοιχων λύσεων του ανταγωνισμού (8 σχέσεων στην πλειονότητα), η ροπή του ηλεκτροκινητήρα όμως φροντίζει να καλύπτει τα όποια κενά.
Δεν είναι, βλέπετε, μόνο η συνδυαστική δύναμη, αλλά και ο σπορτίφ χαρακτήρας της Χ2 που μπορεί να παρασύρει τον οδηγό. Σε σχέση με την αντίστοιχη Χ1 που δοκιμάσαμε πρόσφατα (τεύχος 88, Σεπτέμβριος 2020), το M Sport πακέτο της δικής μας Χ2 και οι 19άρηδες τροχοί (αμφότερα συμπεριλαμβάνονται στην πλουσιότερη έκδοση Business Advanced) δίνουν το περιθώριο για εντονότερους ρυθμούς. Σε αυτό συμβάλλει η πρόσφυση που εξασφαλίζει η τετρακίνηση (ακόμα και με πλήρως απενεργοποιημένο τον ηλεκτρονικό «φύλακα»), αλλά και η επιλογή της εταιρείας να διατηρήσει την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, παρά το όποιο χωροταξικό κόστος. Το κέρδος δεν είναι αντίστοιχα μεγάλο και στην απόσβεση, η οποία, εκτός από την παραδοσιακά σφιχτή της αίσθηση, έχει να αντιμετωπίσει στην προκειμένη περίπτωση το πολύ χαμηλό προφίλ των ελαστικών. Όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα υβριδικά οχήματα, μία περίοδο προσαρμογής χρειάζονται τα φρένα (αξιοσημείωτη η ύπαρξη αεριζόμενων δίσκων και στους πίσω τροχούς) στον τρόπο με τον οποίο παρεμβάλλεται η ανάκτηση, στο ρολάρισμα ή σε ένα ήπιο φρενάρισμα.
Μπορεί τελικά το οικονομικό τίμημα να φαντάζει μεγάλο, στην ουσία όμως η έκδοση 25e δεν είναι διόλου ακριβότερη από μία αντίστοιχη αυτόματη τετρακίνητη εναλλακτική στην γκάμα της Χ2, ενώ εκμεταλλεύεται και τα οφέλη που απευθύνονται σε εταιρικούς χρήστες. Προσθέστε σε αυτά και έναν σπορτίφ χαρακτήρα (από τον οποίο λείπει μονάχα μία αντίστοιχη ηχητική χροιά), που αποκαλύπτεται όταν ο οδηγός ζητήσει κάτι περισσότερο από την έτσι και αλλιώς απολαυστική ηλεκτροκίνηση, και μπορείτε να καταλάβετε γιατί πλέον τα plug-in θα δεσπόζουν ολοένα και περισσότερο._ Σ.Τ.
BMW X2 xDrive25e
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: 1 βενζ. + 1 ηλ. μοτέρ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ.
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ: Άμεσος ψεκασμός, τούρμπο
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 125 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 220 Nm/1.500 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 95 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 165 Nm
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 220 ίπποι
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 385 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 10 kWh ιόντων λιθίου
ΦΟΡΤΙΣΤΗΣ (on board): 3,7 kW
KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα μονού συνδέσμου
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων
ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Αεριζόμενοι δίσκοι
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 225/55 R17
MHK.xΠΛ.xYΨ.: 4.360×1.824×1.512 χλστ.
METAΞONIΟ: 2.670 χλστ.
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΕΔΑΦΟΣ: 147 χλστ.
ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 410-1.290 λτ.
BAPOΣ: 1.730 κιλά (κενό)
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 36 λτ.
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 6,8 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 195 χλμ./ώρα (135**)
ΜΕΣΗ ΚΑΤ. ΔΟΚΙΜΗΣ**: 7,4 λτ./100 χλμ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ**: 35-50 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2*: 38 γρ./χλμ. (WLTP)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
**ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ