Αποστολή στο Μαυροβούνιο: οδηγούμε τη νέα Porsche Macan
Η Porsche επέλεξε το Μαυροβούνιο, έναν αλλιώτικο προορισμό με πολλές κρυμμένες γωνιές, ενδιαφέροντα τοπία και δαιδαλώδεις διαδρομές, προκειμένου να αναδείξει τις αρετές της νέας Macan.
Το Montenegro, που αποτελεί μια από τις επτά χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, αποτελεί έναν από τους μικρότερους προορισμούς στην ανατολική Ευρώπη, μιας και έχει έκταση μικρότερη από 14.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Παρά το μέγεθός του, είναι γεμάτο φυσική ομορφιά και υπέροχες ορεινές διαδρομές (η θέα από την κορυφή των βουνών είναι εκρηκτική και θυμίζει σκηνές από ταινία) οι οποίες ανοίγουν την όρεξη για οδήγηση.
H Porsche έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα τολμηρή στην πρόσφατη ιστορία της, ανεβαίνοντας από νωρίς στο άρμα των SUV, ενώ σήμερα, με τη νέα Macan, διατηρεί απαρέγκλιτα την πορεία που έχει χαράξει για τον εξηλεκτρισμό της γκάμας της.
Δέκα χρόνια μετά το λανσάρισμα της Porsche Macan, που ήδη μετρά στο ενεργητικό της 800.000 πωλήσεις, ήρθε η ώρα της διαδοχής της, με το νέο μοντέλο να διατίθεται αποκλειστικά με ηλεκτρική καρδιά.
Η νέα Macan βασίζεται στο νέο ηλεκτρικό δάπεδο Premium Platform Electric (PPE) του γερμανικού ομίλου, με αρχιτεκτονική 800 Volt.
Από σχεδιαστική άποψη είναι άμεσα αναγνωρίσιμη, με τις αναλογίες της να έχουν προσαρμοστεί στο χαρακτήρα ενός ηλεκτρικού μοντέλου. Έτσι, χάρη και στο περισσότερο κεκλιμένο καπό, στην πιο κουπέ διαμόρφωση της ουράς αλλά και στα τονισμένα φτερά, το αποτέλεσμα δείχνει σαφώς πιο μοντέρνο και δυναμικό. Το εμπρός μέρος με τους προβολείς τεσσάρων σημείων παραπέμπει ευθέως στην Taycan, ενώ το προφίλ αποπνέει μεγαλύτερο δυναμισμό, κάτι που υπογραμμίζεται ακόμα περισσότερο από τους μεγάλους τροχούς (έως 22 ιντσών) και τις πόρτες χωρίς πλαίσιο.
Είναι εύλογο πως στο σχεδιασμό του μοντέλου ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στο αεροδυναμικό αποτέλεσμα, όπου χάρη και στη χρήση ενεργών στοιχείων, ο συντελεστής οπισθέλκουσας περιορίστηκε σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή (Cx=0,25). Η βελτιστοποίηση της ροής του αέρα γύρω από το αμάξωμα της νέας Macan επιτυγχάνεται χάρη στην αναδιπλούμενη πίσω αεροτομή, στα ενεργά πτερύγια ψύξης στην εισαγωγή εμπρός και στα εύκαμπτα καλύμματα στο πλήρως σφραγισμένο κάτω μέρος του αμαξώματος. Αεροκουρτίνες κάτω από τη μονάδα προβολέων και το κάτω μέρος του ρύγχους, όπως επίσης και ο πίσω διαχύτης, συμπληρώνουν τον αεροδυναμικό σχεδιασμό του μοντέλου, με βασικό ζητούμενο φυσικά την αύξηση της αυτονομίας του.
Το νέο μοντέλο προσφέρεται σε τέσσερεις εκδόσεις, οι οποίες ως επί το πλείστον διαφοροποιούνται με βάση τα χαρακτηριστικά ισχύος τους: τη Macan, τη Macan 4, τη Macan 4S τη Macan Turbo.
Στο ταμπλό του αυτοκινήτου προσφέρονται έως και τρεις οθόνες, μία 12,6 ιντσών για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, εκείνη του infotainment με διαγώνιο 10,9 ιντσών, ενώ ως έξτρα διατίθεται και οθόνη ίδιου μεγέθους για τον συνοδηγό. Να σημειώσουμε εδώ πως το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου βασίζεται στο Android Automotive OS.
Επίσης ο φωνητικός βοηθός «Hey Porsche» μπορεί να προτείνει διαδρομές, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων στάσεων φόρτισης. Η Macan εξοπλίζεται επίσης με ένα head-up display, όπου υιοθετείται τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας. Τα εικονικά στοιχεία, όπως τα βέλη πλοήγησης, ενσωματώνονται οπτικά στον πραγματικό κόσμο. Η εικόνα προβάλλεται εμπρός από τον οδηγό σε μια απόσταση 10 μέτρων και αντιστοιχεί στο μέγεθος μιας οθόνης 87 ιντσών.
Εκτός από τις σύγχρονες ψηφιακές διεπαφές, υπάρχουν επίσης επιλεγμένα αναλογικά στοιχεία ελέγχου, όπως για παράδειγμα τα χειριστήρια του κλιματισμού. Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε πως το αυτοκίνητο δείχνει απλό και φιλικό για τον χρήστη του, όπως άλλωστε το σύστημα πολυμέσων, το μενού του οποίου δεν είναι υπερβολικά φορτωμένο.
Ακόμα και οι επιλογές που προσφέρονται στον οδηγό είναι συγκεκριμένες, με τα απαραίτητα προγράμματα οδήγησης να ρυθμίζονται από έναν περιστροφικό διακόπτη πάνω στο τιμόνι, χωρίς επιπλέον δυνατότητες παραμετροποίησης για το βαθμό ανάκτησης, μέσω των paddles ή του μενού του infotainment.
Η ηλεκτρική μετάλλαξη της Macan εξασφαλίζει και ένα ακόμα πιο ευρύχωρο πορτ μπαγκάζ, η μεταφορική ικανότητα του οποίου μπορεί, ανάλογα με την έκδοση, να φτάσει τα 540 λίτρα. Επιπλέον, ένας συμπληρωματικός αποθηκευτικός χώρος 84 λίτρων εντοπίζεται, όπως σε πολλά ηλεκτρικά μοντέλα, κάτω από το εμπρός καπό – το λεγόμενο «frunk». Πρόκειται για μια συνολική αύξηση 136 λίτρων έναντι του προηγούμενου μοντέλου, ενώ με την αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ φτάνει έως και τα 1.348 λίτρα.
Τεχνολογία και δύναμη
Για την κίνηση της ηλεκτρικής Macan επελέγησαν ηλεκτροκινητήρες τύπου PSM τόσο για τον εμπρός όσο και για τον πίσω άξονα, για την επίτευξη όχι μόνο υψηλότερης απόδοσης, αλλά και για επαναληψιμότητα στην επαναλαμβανόμενη αξιοποίηση της μέγιστης ισχύος. Σε συνδυασμό με το Launch Control, η Macan 4 παράγει έως και 300 kW (408 PS), με την τιμή της συνδυαστικής κατανάλωσης κατά το πρότυπο WLTP να διαμορφώνεται στις 21,1-17,9 kWh/100, ενώ η αντίστοιχη ονομαστική τιμή της αυτονομίας φτάνει στα 516-613 χλμ. (665-784 χλμ. στην πόλη).
Αντίστοιχα η απόδοση της Macan Turbo, χάρη στο μεγαλύτερης ισχύος πίσω μοτέρ, αγγίζει τα 470 kW (639 PS), με τη συνδυαστική κατανάλωση να διαμορφώνεται στις 20,7-18,8 kWh/100 χλμ. και την ηλεκτρική αυτονομία στα 518-591 χλμ. (670-765 χλμ. στην πόλη). Η μέγιστη ροπή στις δύο αυτές εκδόσεις αγγίζει, αντίστοιχα, τα 650 και τα 1.130 Nm. Πώς μεταφράζονται όλα αυτά στον τομέα των επιδόσεων; Η Macan 4 επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα μέσα σε 5,2 δευτερόλεπτα, ενώ η Macan Turbo χρειάζεται μόλις 3,3 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα των δύο μοντέλων να οριοθετείται στα 220 και τα 260 χλμ./ώρα, αντίστοιχα.
Οι ηλεκτροκινητήρες εν προκειμένω αντλούν την ενέργειά τους από μια μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 100 kWh, εκ των οποίων οι 95 kWh είναι αξιοποιήσιμες. Η ισχύς φόρτισης DC φτάνει την εντυπωσιακή τιμή των 270 kW, έτσι που η μεγάλης χωρητικότητας αυτή μπαταρία μπορεί να φορτιστεί από 10% έως 80% μέσα σε περίπου 21 λεπτά σε κατάλληλο σταθμό ταχείας φόρτισης. Σε σταθμό φόρτισης 400 Volt, ένας διακόπτης υψηλής τάσης στην μπαταρία επιτρέπει την αποτελεσματική φόρτισή της με ισχύ έως και 135 kW. Αντίστοιχα, η φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ισχύ έως και 11 kW, ενώ η ισχύς φόρτισης κατά την επιβράδυνση μπορεί να φτάσει την εντυπωσιακή τιμή των 240 kW.
Στο (φιδίσιο) δρόμο
Ο δρόμος πλέον ανηφορίζει μακριά από το παραλιακό μέτωπο και το τοπίο γίνεται συναρπαστικό. Θέλεις να απολαύσεις την ξεχωριστή αυτή ηλεκτρική κατασκευή εδώ που η αστυνόμευση είναι ανύπαρκτη, αλλά οι δύο λωρίδες του δρόμου είναι εξαιρετικά στενές, και στις απανωτές τυφλές στροφές δε γνωρίζεις τι σε περιμένει. Οι άνθρωποι της Porsche, ωστόσο, φρόντισαν και γι’ αυτό, κλείνοντας αποκλειστικά για εμάς τη διαδρομή, μετατρέποντάς την σε απόλαυση μονής κατεύθυνσης.
Ξεθαρρεύεις λοιπόν και ανεβάζεις ρυθμό, με τη διαχείριση της εξωπραγματικής δύναμης του αυτοκινήτου να είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Porsche Traction Management (ePTM), που ελέγχει τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ, λειτουργεί περίπου πέντε φορές πιο γρήγορα από ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης και, σε περίπτωση ολίσθησης κάποιου τροχού, μπορεί να ανταποκριθεί μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Επιπλέον, η κατανομή της τετρακίνησης εξαρτάται και από το εκάστοτε επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Τα δυνατά φρένα φροντίζουν ώστε να αποφύγεις το απρόοπτο φτάνοντας στη στροφή. Στην έξοδό της βυθίζουμε το δεξί πεντάλ. Τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν αποτελεσματικά, ενώ γίνεται σαφής η πρόθεση του ePTM να κατανείμει μεγαλύτερο μέρος της ροπής στους πίσω τροχούς, εκμηδενίζοντας έτσι οποιαδήποτε υποστροφική τάση.
Εννοείται πως οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ανύπαρκτες, δεδομένου ότι το κέντρο βάρους της νέας Macan βρίσκεται 14 ολόκληρα εκατοστά πιο χαμηλά από του απερχόμενου μοντέλου! Το Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό στον πίσω άξονα της Macan Turbo, συμβάλλει επίσης στη βελτίωση της πρόσφυσης, στην ευστάθεια και στα καλύτερα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου στις στροφές, ενώ στη συνολική οδική συμπεριφορά συνεισφέρει τα μέγιστα και η ιδανική κατανομή του βάρους (48 εμπρός/52 πίσω).
Σε όλα τα παραπάνω καταγράψτε και το γεγονός ότι η Macan προσφέρεται πλέον και με προαιρετικό σύστημα τετραδιεύθυνσης. Με τους πίσω τροχούς να παίρνουν γωνία έως και 5 μοιρών, επιτυγχάνεται ένας ιδιαίτερα μικρός κύκλος στροφής 11,1 μ., καθιστώντας το αυτοκίνητο ευέλικτο στην κυκλοφορία, ενώ ταυτόχρονα το σύστημα διεύθυνσης ανταποκρίνεται πιο αποτελεσματικά στις εντολές του οδηγού όταν κινείται γρήγορα σε δρόμους με στροφές.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
PORSCHE MACAN
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 387/408* (584/639*) ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ**: 650 (1.130) Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 100 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.784×1.938×1.622χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.893 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 540+84 (480+84) λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.405 (2.480) κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,2 (3,3) δλ. >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Πολλαπλών συνδέσμων (Αερανάρτηση) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων (Αερανάρτηση) >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 (260) χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 17,9-21,1 (18,8-20,7) kWh/100 χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 516-631 (518-591) χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 10 ώρες (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 270 kW
*ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ BOOST **ΜE LAUNCH CONTROL ΣΕ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΗΣ MACAN TURBO
H εταιρεία A.I. Motokinisi Ltd είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος των αυτοκινήτων Porsche στην Κύπρο με εκθεσιακούς χώρους σε Λευκωσία και Λεμεσό.
Ταχύτερος από Senna, καλύτερος από Schumacher