To Μουσείο του Τορίνο έγινε 90 χρονών
Το Μουσείο Αυτοκινήτων του Τορίνο είναι ένα από τα παλαιότερα στον κόσμο. Εγκαινιάστηκε στις 19 Ιουλίου 1933, με βάση την ιδέα δύο πρωτοπόρων της ιταλικής Αυτοκίνησης, του Cesare Goria Gatti και του Roberto Biscaretti di Ruffia.
Ο δεύτερος, ένας από τους ιδρυτές της εταιρείας Fiat, ήταν ο πρώτος πρόεδρος της Λέσχης Αυτοκινήτου του Τορίνο. Ο γεννημένος το 1879, Carlo Biscaretti di Ruffia, γιος του Roberto, ήταν επίσης ένας αριστοκράτης της εποχής. Το όνομά του αναφέρεται μόνιμα στο Εθνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, αφού ήταν αυτός που συνέλαβε την μελλοντική αναγκαιότητά του και συγκέντρωσε την αρχική συλλογή, ενώ εργάστηκε όλη του τη ζωή για να δει την ιδέα του να εδραιώνεται στις συνειδήσεις των πιστών της Αυτοκίνησης.
Ο Carlo Biscaretti ήταν επίσης ο πρώτος πρόεδρος του Μουσείου έως το θάνατό του, τον Σεπτέμβριο του 1959. Το διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου, που άνοιξε επισήμως τις πόρτες του στο κοινό στις 3 Νοεμβρίου 1960, αποφάσισε να τον τιμήσει δίνοντάς του από τότε το όνομά του. Αυτό είναι το μόνο μουσείο αυτοκινήτου στην Ιταλία, που χαρακτηρίζεται Εθνικό. Στεγάζεται στις εγκαταστάσεις που σχεδιάστηκαν από τον αρχιτέκτονα Amedeo Albertini, στην αριστερή όχθη του ποταμού Πάδου και σε μικρή απόσταση από το Lingotto. Είναι ένα από τα λίγα κτίρια που είναι ειδικά κατασκευασμένα για να φιλοξενήσουν μουσειακά εκθέματα, ενώ επίσης αποτελεί ένα σπάνιο παράδειγμα σύγχρονης αρχιτεκτονικής.
Το Μουσείο διαθέτει μία από τις σπανιότερες και πιο ενδιαφέρουσες συλλογές του είδους της, με σχεδόν 200 πρωτότυπα αυτοκίνητα που χρονολογούνται από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα και πάνω από ογδόντα διαφορετικές μάρκες αυτοκινήτων από την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ισπανία, την Πολωνία και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Το 2002 οι ιθύνοντες του Μουσείου άρχισαν να προβληματίζονται σχετικά με τα έργα για την ανανέωσή του.
Τέσσερις δεκαετίες είχαν περάσει και η αλλαγή κρίθηκε αναγκαία, ώστε οι επισκέψεις στους χώρους του να καταστούν πιο ελκυστικές. Τρία χρόνια αργότερα ξεκίνησαν οι διαδικασίες αναβάθμισής του, με περισσότερα από πενήντα studio αρχιτεκτονικής να λαμβάνουν μέρος στο σχετικό διαγωνισμό που εξαγγέλθηκε. Κατόπιν, το έργο ανατέθηκε στην αρχιτεκτονική ομάδα του Cino Zucchi και στις εταιρείες Recchi Engineering Srl και Proger SpA.
Στο νέο μουσείο ξεδιπλώνεται η ιστορία του αυτοκινήτου, η μετατροπή του σε ορισμένες περιπτώσεις από μεταφορικό μέσο σε αντικείμενο λατρείας, από τις ρίζες της Αυτοκίνησης μέχρι την σύγχρονη εξέλιξη της δημιουργικής σκέψης. Μέσα από τη διαδρομή του αυτοκινήτου, το Μουσείο στο Τορίνο διηγείται τα όσα κοσμοϊστορικά έχει βιώσει η κοινωνία, από τη βιομηχανική επανάσταση στον ιταλικό Βορρά μέχρι σήμερα.
Φωτογραφίες: Χρήστος Αποστολόπουλος