Δοκιμάζουμε το νέο Honda Jazz e:HEV Crosstar

Στη νέα γενιά του είναι περισσότερα απ’ όσα φαίνεται, καθώς όλη η ουσία κρύβεται κάτω από το πολυχρηστικό του αμάξωμα. Πάμε να δούμε αναλυτικά.

 

Φτάνει πια με τις λευκές γραμμές! Θα ξυπνήσει ο Lauda στο μνήμα | Speedzone Podcast EP34  

Το Honda Jazz ξεκίνησε την εμπορική του πορεία σε μια εποχή, -δυο δεκαετίες σχεδόν πριν-, που τα πολυχρηστικά (MPV) μοντέλα ήταν της μόδας. Είχαν ενδιαφέρον και ζήτηση από το κοινό, με την ιαπωνική εταιρεία να προσφέρει μια εξαιρετική πρόταση, που συνδύαζε πέρα από την ευρυχωρία και την πρακτικότητα, υψηλό δείκτη ευελιξίας, αλλά και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.

Από τότε έχει κυλίσει πολύ νερό στο αυλάκι, αρκετά πράγματα άλλαξαν στην αγορά αυτοκινήτου, με τα πολυμορφικά να παραγκωνίζονται και τη θέση τους να παίρνουν τα SUV και crossover. Η Honda όμως δεν πλανεύτηκε από τις σειρήνες και συνέχισε την πορεία της χωρίς παρέκκλιση, πάνω στα ίδια σχέδια. Απέφυγε τις ριζοσπαστικές λύσεις και ακολούθησε την εξελικτική πορεία.

Τόσο σχεδιαστικά, όσο και μηχανικά. Με γνώμονα την πρακτικότητα, όσον αφορά το πρώτο κομμάτι και την οικονομία καυσίμου για το δεύτερο. Η τεχνογνωσία υπήρχε και συνεχίζει να υφίσταται, με την εξέλιξη να εμπλέκει στην εξίσωση την υβριδική τεχνολογία που βελτίωσε σημαντικά, τόσο την κατανάλωση, όσο και τις εκπομπές CO2.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Full (του) hybrid

Στη νέα γενιά του λοιπόν, το Honda Jazz e:HEV είναι φυσικά full υβριδικό, ακολουθώντας τη φιλοσοφία του προκατόχου του, αλλά με ένα εξελιγμένο σύστημα που αποδίδει ακόμα περισσότερη δύναμη, με πιο καθαρό αποτύπωμα μάλιστα.

Η συνολική ισχύς του συστήματος φτάνει τους 122 ίππους, από τους 109 ίππους που απέδιδε στην προηγούμενη γενιά του, με τη ροπή να αγγίζει τα 253 Nm. Αυτό έγινε μέσω του ισχυρότερου κατά 10 kW (14 ίππους) ηλεκτροκινητήρα, αλλά και τη βελτίωση της απόδοσης του θερμικού κινητήρα (κύκλου Άτκινσον) των 1,5 λίτρων, ο οποίος τώρα αποδίδει 107 ίππους (97 ίππους στο προηγούμενο). Η μέση τιμή κατανάλωσης περιορίζεται, σύμφωνα με τον κατασκευαστή στα 4,5 λτ./100 χλμ. ενώ οι εκπομπές CO2 στα 108 γρ./χλμ.

Παράλληλα, διατηρεί τις δύο ξεχωριστές εκδόσεις, με τις οποίες ήταν διαθέσιμο στην προηγούμενη γενιά του, μια συμβατική και μια με πιο περιπετειώδη χαρακτήρα, Crosstar, όπως αυτή της δοκιμής μας, χωρίς όμως να έχουν διαφορές στα μηχανικά μέρη.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Σχεδιαστικά το νέο Honda Jazz e:Hybrid ξεχωρίζει για το ελαφρώς ανασχεδιασμένο εμπρός μέρος του, με τους νέους προφυλακτήρας και την κυψελωτή μάσκα, όπως και τη νέα εισαγωγή αέρα στο κάτω μέρος. Εκεί, στην έκδοση Crosstar, συναντάμε και ένα προστατευτικό χρωμίου.

Αυτό, στις άκρες του προφυλακτήρα, αλλάζει σε μαύρο χρώμα και αγκαλιάζει περιμετρικά το αμάξωμα, γύρω από τους θόλους, χαμηλά στα μαρσπιέ και καταλήγει στο πίσω μέρος. Οι ζάντες αλουμινίου νέας σχεδίασης, μαζί με τα μαύρα πλαίσια στα φωτιστικά σώματα, ολοκληρώνουν το πακέτο των αισθητικών αλλαγών εξωτερικά.

Full της πρακτικότητας

Ανάλογα, αλλαγές έχουν γίνει και στο εσωτερικό, με αναβάθμιση στην ποιότητα των υλικών, ενώ οι επενδύσεις των καθισμάτων είναι αδιάβροχες. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του ταμπλό είναι μαλακά στην υφή, όσον αφορά το επάνω μέρος και πιο σκληρά όσο κατεβαίνεις πιο κάτω. Σε κάθε περίπτωση η συναρμογή είναι άψογη και δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Τα «μαγικά καθίσματα» Magic Seats της Honda συνεχίζουν να υφίστανται και εδώ, απογειώνοντας τη χρηστικότητα και την πρακτικότητα του μικρού ιαπωνικού μοντέλου. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται προς τα κάτω, όπως εξάλλου σε όλα τα μοντέλα του ανταγωνισμού, αλλά και ανασηκώνονται όπως σε κανένα άλλο αυτοκίνητο. Έτσι απελευθερώνουν χώρο κατά τον κάθετο άξονα, επιτρέποντας τη φόρτωση μεγάλων σε ύψος αντικειμένων, που συνήθως δεν βρίσκουν θέση σε ένα αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα ένα φυτό σε γλάστρα.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Οι πόρτες ανοίγουν διάπλατα, σε γωνία σχεδόν 90 μοιρών, καθιστώντας εύκολη την πρόσβαση στα πίσω καθίσματα ή την τοποθέτηση ενός μωρού στο παιδικό του κάθισμα. Η τοποθέτηση του δοχείου καυσίμου στο κέντρο του πλαισίου και κάτω από τα εμπρός καθίσματα, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της χωροταξίας. Ανεβάζει τα καθίσματα λίγο πιο πάνω, με οδηγό και συνοδηγό να κάθονται ψηλά, έχοντας εποπτική θέση και απρόσκοπτη ορατότητα και παράλληλα απελευθερώνει αρκετό χώρο για τα πόδια των πίσω.

Οι χώροι που προσφέρει το μήκους 4.105 χιλ. Crosstar (4.089 χιλ. το Jazz) και με μήκος μεταξονίου 2.520 χιλ., είναι αντίστοιχος μοντέλων ανώτερης κατηγορίας, δίχως καμία υπερβολή. Αυτό ισχύει τόσο για τους επιβαίνοντες, όσο και για τις αποσκευές τους, καθώς εκεί ο διαθέσιμος όγκος ξεκινάει από τα 304 λίτρα και φτάνει στα 1.205 λίτρα, με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Επιπλέον, υπάρχει ένα μικρό «box» κρυμμένο κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών, όπου μπορείς να αποθηκεύσεις και να περιορίσεις κάποια μικρότερα αντικείμενα.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Ανάλογα, μέσα στην καμπίνα υπάρχουν πολλές θήκες για τα μικροαντικείμενα της καθημερινότητας, με ποτηροθήκες στην κλασική τους θέση στην κεντρική κονσόλα και στις πόρτες, αλλά και σε μια όχι τόσο συνηθισμένη θέση, στις άκρες του ταμπλό. Σίγουρα το Jazz δίνει ρεσιτάλ πρακτικότητας, αξιοποιώντας κάθε σπιθαμή του εσωτερικού του με τον ιδανικό τρόπο.

Ο οδηγός που κάθεται σχετικά ψηλά, στο πρότυπα ενός crossover και έχει εμπρός του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων TFT 7 ιντσών, που δεξιά και αριστερά αυτού υπάρχουν οι δείκτες καυσίμου και ενέργειας της μπαταρίας. Δίπλα, στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μια μεγαλύτερη οθόνη 9 ιντσών, του συστήματος πολυμέσων, που παρέχει δυνατότητες σύνδεσης με smartphone, αλλά και πλοήγηση.

Στο δρόμο

Το Honda Jazz Crosstar έχει 146 χιλιοστά καθαρή απόσταση από το έδαφος, που είναι κατά 10 χιλιοστά μεγαλύτερη από αυτή της απλής έκδοσης του μοντέλου, έχοντας ως στόχο να διευρύνει το πεδίο δράσης του. Δεν είναι κάποιο off road animal, κάθε άλλο, καθώς εξάλλου η μετάδοση περνάει μόνο στους εμπρός τροχούς. Ωστόσο, δεν θα διστάσει να πάει πέρα από εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, σε ένα πατημένο χώμα.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Σύμμαχός του η καλά ρυθμισμένη ανάρτηση, που δίνει προτεραιότητα στην άνεση. Κάτι που διαπιστώνεις και σε δρόμο με κακοτεχνίες, τις οποίες αντιμετωπίζει αποτελεσματικά, χωρίς να μεταφέρει κραδασμούς στην καμπίνα. Ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας, συμπεριφέρεται καλύτερα απ’ ότι ίσως περιμένεις από μια ανάρτηση αυτής της φιλοσοφίας, με τους πίσω επιβάτες να απολαμβάνουν πέρα από την ευρυχωρία και άνεση.

Το νέο Honda Jazz e:HEV που εφοδιάζεται με ένα νέο υβριδικό σύστημα, αποτελείται από δυο ηλεκτροκινητήρες, συνδεδεμένους με έναν βενζίνης 1.5 i-VTEC, μια μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης που τώρα η Honda ονομάζει automatic.

Διαθέτει σύστημα που προσομοιώνει αλλαγές, σε ηχητικό επίπεδο, κάτι που δίνει την αίσθηση ενός συμβατικού αυτόματου. Κάτι που εισπράττεις όταν κινείσαι πιο ήπια, ενώ με το δεξί πεντάλ βυθισμένο στην μοκέτα ο ήχος γίνεται μονότονος, με τις στροφές του κινητήρα να μένουν σταθερά ψηλά, εν αναμονή της «ανακούφισης» που έρχεται μόλις αφήσεις το γκάζι.

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Σε κάθε περίπτωση, το Honda Jazz e:HEV εκκινεί πάντα ηλεκτρικά, δίνοντας προτεραιότητα στο… ρεύμα. Διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης που εναλλάσσονται μεταξύ τους διαρκώς και απρόσκοπτα. Πιο αναλυτικά στο «EV Drive» το Jazz παίρνει ισχύ απευθείας από τον ηλεκτροκινητήρα που αντλεί ενέργεια από τη μπαταρία ιόντων λιθίου. Στο πρόγραμμα «Hybrid Drive» ο κινητήρας παρέχει ισχύ στο μοτέρ-γεννήτρια, που με τη σειρά του τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Σε συνθήκες μεγάλου φορτίου επιλέγεται (αυτόματα) το πρόγραμμα «Engine Drive» κατά το οποίο ο βενζινοκινητήρας συνδέεται απευθείας με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη.

Στο δρόμο, με χαμηλό φορτίο, το Jazz e:HEV Crosstar είναι οικονομικό και ήσυχο. Η κατανάλωση κινείται πέριξ των 5 λτ./100 χλμ., με τη μέση τιμή της δοκιμής μας να είναι 5,6 λτ./100 χλμ. Σ’ αυτά τα χιλιόμετρα αρκετά ήταν σε εθνικό οδικό δίκτυο, όχι το βασικό πεδίο δράσης ενός υβριδικού μοντέλου, παρόλα αυτά το Jazz επέδειξε αξιοσημείωτη… εγκράτεια, καθώς κατάφερε να κινηθεί ακόμα και με 5,3 λτ./100 χλμ.. Μέσα στην πόλη η τιμή αυτή μπορεί να πλησιάσει στα 4 λτ./100 χλμ.

Παράλληλα, στα αξιοσημείωτα είναι η βελτίωση στην ποιότητα ταξιδίου, καθώς ο θόρυβος που περνάει στην καμπίνα είναι ελάχιστος σε κανονικές συνθήκες και διαταράσσεται μόνο όταν υπάρχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις σε επιτάχυνση. Αν και το υβριδικό Jazz διαθέτει σύστημα ανάκτησης ενέργειας, αυτό δεν επηρεάζει την αίσθηση των φρένων, τα οποία είναι και αποτελεσματικά. Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση, μπορεί να μην διακρίνεται για τη μεστή του αίσθηση, αλλά προσφέρει καλή πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού για τα δρώμενα. Στα θετικά, δίχως άλλο είναι η ευελιξία που προσφέρει, με μικρό κύκλο στροφής (10,7 μέτρα) και κάνει τους ελιγμούς μέσα στην πόλη παιχνιδάκι.

Η σουίτα συστημάτων ασφάλειας «Sensing» είναι πλήρης, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων αναβαθμισμένο Traffic Jam Assist, με υποστήριξη διεύθυνσης από τα 0 χλμ./ώρα, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, προσαρμοζόμενο cruise control, το οποίο διαχειρίζεται αυτόματα την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ενώ μαζί με το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, επιτρέπει στο Jazz να κινηθεί και… χωρίς χέρια. Το «πρωτόκολλο» επιβάλει ο οδηγός να έχει τα χέρια στο τιμόνι και φυσικά έτσι πρέπει να γίνει, ωστόσο, διαπιστώνεις ότι το αυτοκίνητο ακολουθεί τις λωρίδες και στρίβει μόνο του με μεγάλη αξιοπιστία.

Σε Jazz ρυθμούς

Ένα crossover όπως είναι το Honda Jazz Crosstar προσπαθεί να κάνει παιχνίδι μεταξύ των κατηγοριών B και C. Σε αυτή του την προσπάθεια έχει την υποστήριξη μιας αποτελεσματικής καμπίνας σε ότι αφορά τους χώρους και την πρακτικότητα, αλλά και ενός υβριδικού συστήματος που του χαρίζει αξιοζήλευτη οικονομία καυσίμου._4T

Honda Jazz Crosstar test

Honda Jazz 1.5 e:HEV Crosstar

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ  (β/κ): 107/6.000-6.400 ίπποι/σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 131/4.500-5.000 Nm/σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 122 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 253 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 122 ίπποι/σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 253 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα McPherson >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονα >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.105 x 1.725 x 1.556 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.520 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 304 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.248 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 175 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 108 γρ./χλμ.

Φτάνει πια με τις λευκές γραμμές! Θα ξυπνήσει ο Lauda στο μνήμα | Speedzone Podcast EP34