Οδηγούμε το καταιγιστικό Tesla Model Y Performance

Θα μπορούσε το άγχος της αυτονομίας να μετατρέψει σε εφιάλτη την οδήγηση του εκρηκτικού Tesla Model Y Performance;

Αν η οδηγική απόλαυση περιοριζόταν στην επιτάχυνση από στάση, τότε όλοι οι φανατικοί petrolhead θα έπρεπε να αλλαξοπιστήσουν μετά την πρώτη επαφή τους με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και αυτό γιατί μόνο μια πολύ ακριβότερη κατασκευή με θερμικό κινητήρα θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τον ακαριαίο τρόπο με τον οποίο ανεβάζει ταχύτητα ένα ηλεκτροκίνητο όχημα. Από εκεί και πέρα, αν θεωρήσουμε πως στη συνολική εμπειρία πίσω από το τιμόνι παίζουν ρόλο και οι υπόλοιπες αισθήσεις, η ηλεκτροκίνηση δεν έχει να προσφέρει πολλά σε ένα κοινό που μέχρι πρότινος ήταν εθισμένο στη μυρωδιά της άκαυτης βενζίνης.

Τότε, λοιπόν, ποιο είναι το νόημα των σπορ εκδοχών που εμπλουτίζουν πολλά ηλεκτρικά μοντέλα, όπως εν προκειμένω το bestseller της ελληνικής αγοράς, το Tesla Model Y; Μια εξαντλητική δοκιμή του Model Y Performance σε κάποιες ιδιαίτερα απαιτητικές διαδρομές θα μπορούσε να μας δώσει μια απάντηση στο κατά πόσο η ηλεκτροκίνηση μπορεί να ιντριγκάρει τον Πραγματικό Οδηγό.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Το αυτοκίνητο εμπνέει εμπιστοσύνη και αποδεικνύεται ευθύβολο, αν εξαιρέσει κανείς μια ευαισθησία στους πλευρικούς ανέμους.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: ΝΕΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ SPEEDZONE PODCAST - MAGIC ALONSO IS BACK!

ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ GT ΤΟΥ FORD MUSTANG 

Η Performance, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν σε κάθε άξονα) αποδίδει συνδυαστικά 534 ίππους και μέγιστη ροπή 660 Nm, έρχεται να καταρρίψει το χρόνο των 5 δλ. της Long Range, με τα 100 χλμ. να έρχονται από τη στάση μέσα σε μόλις 3,7 δλ., κάτι ιδιαίτερα εντυπωσιακό για μια κατασκευή που ζυγίζει 2 τόνους – 1.995 κιλά, για την ακρίβεια.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Το αυτοκίνητο βρίσκει απέναντί του την έκδοση GT της Ford Mustang MachE με τους 487 ίππους και τα 860 Nm, η οποία, παρά το κατά 200 κιλά βαρύτερο αμάξωμα, διαθέτει αντίστοιχα εξωπραγματικούς χρόνους επιτάχυνσης. Από εκεί και πέρα, η έκδοση Performance διαθέτει μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή τελική ταχύτητα (250 χλμ./ώρα), που σπάνια συναντάμε σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όταν η MachE GT «τερματίζει» στα 200 χλμ./ώρα και το Model Y Long Range στα 217 χλμ./ώρα.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Εμφανισιακά, η έκδοση Performance δε σπεύδει να «φωνάξει» τη διαφορετικότητά της. H τοποθέτηση μιας διακριτικής αεροτομής από ανθρακονήματα στο χείλος της ουράς έχει περισσότερο ουσιαστικό ρόλο, ένεκα και της υψηλότερης τελικής, παρά διακοσμητικό, και είναι περισσότερο οι ζάντες Uberturbine των 21 ιντσών (έναντι των 19 ή 20 ιντσών του L.R.) που τραβάνε το μάτι. Οι τροχοί στο αυτοκίνητό μας συνδυάζονταν με ελαστικά Pirelli P Zero 255/35 R21 εμπρός και 275/35 R21 πίσω και μας έκανε εντύπωση πόσο εξείχαν από τα ελαστικά, γεγονός που τους καθιστά επιρρεπείς σε ανεπιθύμητες επαφές με τα πεζοδρόμια.

Η πιο ουσιαστική πάντως προσθήκη στη νέα αυτή φουρνιά των Model Y που προέρχονται από το εργοστάσιο του Βερολίνου έχει να κάνει με την τοποθέτηση (επιτέλους) μιας εταζέρας, έστω και μαλακής, αν και με προβληματική αναδίπλωση. Βελτιωμένη είναι επίσης συνολικά η ποιότητα κατασκευής, με τα υλικά να δείχνουν ποιοτικά και το αμάξωμα να αποπνέει μια συμπαγή αίσθηση, χωρίς να παρουσιάζει ενοχλητικούς τριγμούς.

Στο εσωτερικό, όπως σε όλα τα Tesla, εντυπωσιάζει η ευρυχωρία αλλά και η απλότητα του σχεδιασμού του. Με έναν κανονικού αναστήματος οδηγό, ένας αντίστοιχης διάπλασης φιλοξενούμενος στο πίσω κάθισμα διαθέτει δύο παλάμες αέρα για τα γόνατά του και μία από τη γυάλινη οροφή, η οποία προσθέτει στην αίσθηση ευρυχωρίας, όπως άλλωστε και η επίπεδη διαμόρφωση του δαπέδου. Εξαιρετική είναι και η εκμετάλλευση στο χώρο αποσκευών, η μεταφορική ικανότητα του οποίου μπορεί να φτάσει στη μέγιστη διαμόρφωσή του (μαζί με εκείνου κάτω από το εμπρός καπό) τα 2.158 λίτρα.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Πλούσιοι και οι χώροι στην καμπίνα για μικροαντικείμενα, ευπρόσδεκτη είναι η διπλή υποδοχή επαγωγικής φόρτισης για τα κινητά που διαθέτουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα, ενώ, ειδικά για την έκδοση Performance, τα πεντάλ είναι κατασκευασμένα από κράμα αλουμινίου. Φυσικά, και σε αυτό το μοντέλο της Tesla ο σχεδιασμός του ταμπλό χαρακτηρίζεται από μια υπερβολική απλότητα, όπου κυριαρχεί η κεντρική οθόνη των 15 ιντσών σε landscape διαμόρφωση.

Μέσα από το καλοσχεδιασμένο μενού της, πραγματοποιείται σχεδόν το σύνολο των λειτουργιών του αυτοκινήτου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως για κάποιες ρυθμίσεις δε θα προτιμούσαμε τους κλασικούς φυσικούς διακόπτες. Τουλάχιστον οι φωνητικές εντολές λειτουργούν ικανοποιητικά (όχι όμως προς το παρόν στα ελληνικά), ενώ αξίζει να επισημάνουμε την εξαιρετική λειτουργία του ηχοσυστήματος.

Μας λείπει, ακόμα, έστω και μία μικρή οθόνη πίσω από το τιμόνι, μιας και ο οδηγός αναγκάζεται να ρίχνει λοξές ματιές στην οθόνη πολυμέσων για να δει ακόμα και την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Από την άλλη, το γεγονός αυτό επέτρεψε στους σχεδιαστές να χαμηλώσουν σημαντικά το κάτω μέρος του παρμπρίζ, κάτι που σε συνδυασμό με την ανυψωμένη θέση του καθίσματος, βοηθά τον οδηγό να διαθέτει μια ιδανική κατόπτευση του δρόμου εμπρός. Αντίθετα, η ορατότητα προς τα πίσω είναι περιορισμένη, ενώ, αν στη γυάλινη επιφάνεια της πέμπτης πόρτας καθίσει σκόνη ή σταγόνες από τη βροχή, τα πράγματα θα χειροτερέψουν από την απουσία πίσω υαλοκαθαριστήρα.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Game changer

Με φορτισμένη την μπαταρία μας, αποφασίσαμε να κινηθούμε σε διαδρομές του Acropolis Rally, απολαυστικές για τον οδηγό, αλλά και απαιτητικές για το αυτοκίνητο.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Βάζουμε πλώρη για Λαμία, λοιπόν, με πρόθεση να πραγματοποιήσουμε έναν ενδιάμεσο ανεφοδιασμό στην κλασική στάση της Αταλάντης, όχι όμως στον γνώριμο -μέχρι πρότινος- 50άρη φορτιστή της nrg, αλλά στους supercharger της Tesla, που έχουν τοποθετηθεί πρόσφατα στο πίσω μέρος του εν λόγω ΣΕΑ. Η τετράδα των φορτιστών με μέγιστη ισχύ φόρτισης 250 kW μπορεί να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα ισάριθμα μοντέλα της Tesla, και (προς το παρόν) μάλιστα δωρεάν. Καθώς το Model Y Performance μπορεί να αξιοποιήσει το μέγιστο της ισχύος των Supercharger, ο ανεφοδιασμός από το 45% στο 80% μας πήρε μόλις ένα 20λεπτο. Σημειώστε και την πρόσφατη τοποθέτηση 8 Supercharger στο ύψος της Λάρισας, και το ταξίδι έως τη συμπρωτεύουσα για τους κατόχους Tesla αλλάζει επίπεδο.

Η κύλιση του Model Y Performance, παρ’ ότι σφιχτή, δε θα κουράσει τους επιβάτες, και αποδεικνύεται πολύ ποιοτικότερη σε σχέση με άλλων ηλεκτρικών, που δεν έχουν να βάλουν τόση δύναμη στο δρόμο. Συνεχίζουμε προς Σκαμνό, Οίτη, Παύλιανη και Καλοσκοπή και μας εντυπωσιάζει ο τρόπος που το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται στα πιο πατημένα μέρη του δρόμου. Η απόσβεση της ανάρτησης φροντίζει για τον αποτελεσματικό έλεγχο του αμαξώματος.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Οι κλίσεις του αυτοκινήτου παραμένουν συγκρατημένες, δεδομένου ότι η αναβαθμισμένη ανάρτηση της έκδοσης Performance έχει περιορίσει σημαντικά την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος, στα 157 χλστ., έναντι 172 της έκδοσης Long Range. Γενικά το αυτοκίνητο εμπνέει εμπιστοσύνη και αποδεικνύεται ευθύβολο, αν εξαιρέσει κανείς μια ευαισθησία στους πλευρικούς ανέμους. Αντίστοιχα, τα φρένα εμπνέουν κι αυτά σιγουριά, εντούτοις σου δίνουν την αίσθηση ότι πρέπει να ασκήσεις λίγο παραπάνω δύναμη στο πεντάλ.

Το σύστημα διεύθυνσης μπορεί να μην κόβει ιδιαίτερα στους επιτόπιους ελιγμούς, είναι όμως γρήγορο, ακριβές και με ικανοποιητική αίσθηση. Αν όλα αυτά ακούγονται πολύ θετικά, είναι στα πιο κλειστά κομμάτια που το βάρος, αλλά και η δύναμη της κατασκευής, οδηγεί σε μια έντονα παρεμβατική διαμεσολάβηση του ESP. Μπαίνοντας επιθετικά στην είσοδο της στροφής, πριν ακόμη φτάσεις στην κορυφή, τα ηλεκτρονικά συστήματα θα έχουν περιορίσει δραστικά την ταχύτητά σου και οποιαδήποτε προσπάθεια με το δεξί πεντάλ να συνεχίσεις να κινείσαι σε ένα γρήγορο τέμπο δε θα βρει ανταπόκριση. Επιπλέον, τα καθίσματα, αν και ξεκούραστα στο ταξίδι, δεν παρέχουν καλή πλευρική στήριξη ώστε να εξυπηρετήσουν τις «πολεμικές» διαθέσεις του οδηγού.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Η μεγάλη αυτονομία του αυτοκινήτου μας, σε συνδυασμό με την πληθώρα πανίσχυρων φορτιστών στην περιοχή όπου κινηθήκαμε, έβγαλε έξω από την εξίσωση το άγχος του ανεφοδιασμού.

Σε όλη τη διαδρομή μας, το μόνο για το οποίο δεν ανησυχήσαμε ήταν ότι θα μείνουμε από ρεύμα. Η μπαταρία των 82 kWh εξασφαλίζει μια θεωρητική αυτονομία 514 χιλιομέτρων. Στην πράξη και με προσεκτική οδήγηση, είναι ρεαλιστική μια εμβέλεια στον αυτοκινητόδρομο της τάξης των 400 χλμ., με μια μέση κατανάλωση που κυμαίνεται γύρω στις 20 kWh/100 χλμ.

Στη δική μας βέβαια πορεία, ο ρυθμός και το είδος των διαδρομών που ακολουθήσαμε εκτόξευσε τη ζήτηση για ηλεκτρικό ρεύμα στις 27 kWh/100 χλμ., εντούτοις επ’ ουδενί δεν αγχωθήκαμε, καθώς η μεγάλη αυτονομία του αυτοκινήτου μας, σε συνδυασμό με την πληθώρα πανίσχυρων φορτιστών στην περιοχή όπου κινηθήκαμε, έβγαλε από την εξίσωση το άγχος του ανεφοδιασμού, και αυτό πραγματικά έκανε για πρώτη φορά τη διαφορά στην εν λόγω ηλεκτρική μας εξόρμηση.

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

Οι εποχές αλλάζουν

Ολοκληρώνουμε τον κύκλο μας με μια σύντομη στάση στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μπράλου. Η αντίθεση του αυτοκινήτου μας δίπλα στη σκουριασμένη αμερικανική ντιζελομηχανή αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την επανάσταση που βιώνουμε στις Μεταφορές.

Η αυξανόμενη ζήτηση για κατασκευές σαν το αυτοκίνητο της δοκιμής μας επιβεβαιώνεται από τον ανταγωνισμό στα υψηλών επιδόσεων ηλεκτρικά SUV, που ενισχύεται λίαν προσεχώς, τόσο από το γερμανικό όσο και από το κορεατικό στρατόπεδο. Το πλούσια εξοπλισμένο Model Y Performance αποτελεί έναν εξαιρετικά δύσκολο αντίπαλο, καθώς προσφέρεται με μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή, 4ετή εγγύηση (8 χρόνια για την μπαταρία) και, το κυριότερο, υποστηρίζεται από ένα ολοένα διευρυνόμενο δίκτυο με πανίσχυρους φορτιστές, το οποίο προς το παρόν εξυπηρετεί αποκλειστικά τους ιδιοκτήτες της Tesla.

Το πιο ουσιαστικό όμως είναι πως το συγκεκριμένο αυτοκίνητο προσφέρει κορυφαία τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, συνδυάζοντας την πρακτικότητα με καταιγιστικές επιδόσεις. Είναι αυτονόητο πως ο όγκος και το βάρος της κατασκευής τού στερούν την ευελιξία ενός καυτού χάτσμπακ, χωρίς όμως αυτό να ακυρώνει τον εξαιρετικό οδηγικό του χαρακτήρα. Για όσους, πάντως, δίνουν περισσότερο βάρος στο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, υπάρχει πάντα η επιλογή της αντίστοιχης εκδοχής του Model 3.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: ΝΕΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ SPEEDZONE PODCAST - MAGIC ALONSO IS BACK!

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

TESLA MODEL Y PERFORMANCE

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 534 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 660 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 82 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.751×2.129×1.624χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.890 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ*: 971-2.158 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.995 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 27 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 514 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 250 kW 

*Συμπεριλαμβάνονται τα 117 λίτρα του εμπρός χώρου αποσκευών.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

TESLA MODEL Y PERFORMANCE