Μπαταρίες, σαμπουάν ή και τα δύο;
Είναι τα θειικά άλατα χειρότερα για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για τα μαλλιά μας, ή μήπως είναι αθώα;
Θεωρητικά το 4TPOXOI διαβάζεται κυρίως από άντρες. Οι οποίοι, επίσης θεωρητικά, δεν ανατρέχουν στα συστατικά των σαμπουάν που χρησιμοποιούν, και μπορεί να μη γνωρίζουν πως πριν από περίπου είκοσι χρόνια «έσκασε» στη βιομηχανία καλλυντικών μια φρενίτιδα εξαιτίας της ύπαρξης θειικών αλάτων στη σύνθεσή τους. Αν όμως ενώσουμε τις γνώσεις των δύο φύλων, προκύπτει πως οι γυναίκες γνωρίζουν καλά και έμαθαν να αποφεύγουν όποια συσκευασία δεν έφερε την αναγραφή «no sulfate», την ώρα που όποιος παρακολουθούσε με προσοχή το μάθημα της χημείας θα θυμάται να αναφέρονται τα θειικά άλατα στην κάθοδο των μπαταριών.
Η κάθοδος είναι το θετικό ηλεκτρόδιο μιας μπαταρίας όπου εφαρμόζεται ενέργεια φόρτισης. Οι περισσότερες από τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι κατασκευασμένες από λίθιο-νικέλιο-μαγγάνιο-κοβάλτιο (NMC). Ο τρόπος με τον οποίο έχουν κατασκευαστεί περιλαμβάνει την εξόρυξη των μετάλλων, τη μετατροπή τους σε θειικά ή άλατα μετάλλων, τη μετατροπή του ανθρακικού λιθίου σε υδροξείδιο του λιθίου και στη συνέχεια τη μεταφορά αυτών των υλικών στον κατασκευαστή της καθόδου, όπου αναμειγνύονται με νερό.
Μέχρις εκεί όλα καλά… Η νέα ανησυχία που προκύπτει έχει να κάνει με τη διαδικασία αυτή καθαυτήν, καθώς φαίνεται πως αποδίδει τουλάχιστον 1,8 φορές περισσότερα απόβλητα θειικού νατρίου σε σχέση με το υλικό καθόδου. Οι οικολογικές οργανώσεις που φέρνουν στην επιφάνεια το θέμα των αποβλήτων θειικών αλάτων πρακτικά δε βάζουν (σ.σ.: ακόμη) τη βιομηχανία προ των ευθυνών της, όπως σε άλλες περιπτώσεις.
Οποιος παρακολουθουσε με προσοχη το μαθημα της Χημειας, θα θυμαται να αναφερονται τα θειικα αλατα στην καθοδο των μπαταριων
Με τους όγκους της σημερινής παραγωγής, κανείς δεν ισχυρίζεται πως πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα επιβλαβές για τον άνθρωπο ή το περιβάλλον. Και για να επιστρέψουμε στο ζήτημα των σαμπουάν, τα τελευταία χρόνια τα θειικά άλατα που τα περισσότερα περιέχουν, σχεδόν έχουν απενοχοποιηθεί, την ίδια ώρα που ως προς την αυτοκινητοβιομηχανία επισημαίνεται πως, ενώ πριν από την… έξαρση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων η παραγωγή μπαταριών για προσωπικά ηλεκτρονικά είδη και για τον μικρό όγκο ηλεκτρικών αυτοκινήτων «άφηνε» ετησίως περίπου 10.000 τόνους με σχετικά απόβλητα, οι στόχοι των αυτοκινητοβιομηχανιών για EV στο άμεσο μέλλον θα δημιουργήσουν περισσότερο από 2 εκατομμύρια τόνους απορριμμάτων θειικού νατρίου. Ή, όπως γλαφυρά αυτό μεταφράζεται, περίπου 500 γήπεδα ποδοσφαίρου, μόνο με το συγκεκριμένο απόβλητο.
Σήμερα που «μιλάμε», υπάρχουν εταιρείες που κάνουν έρευνα πάνω στη σχετική παραγωγική διαδικασία χωρίς θειικά άλατα. Οι πατέντες εκκρεμούν, όμως η όλη ανησυχία μοιάζει κάπως σαν «το μαστίγιο και το καρότο» αν το καλοσκεφτεί κανείς, καθώς σαν να προκύπτει πως πρώτα βγαίνει ο ειδήμονας που δίνει λύση σε ένα πρόβλημα, και μετά σκάει ο πανικός επί του θέματος._ Ε. Ξ.
Δείτε ακόμη: Όταν οι Σαμουράι διοικούσαν τη Suzuka | Speedzone Podcast EP16