Οδηγούμε το νέο Nissan X-Trail
Το νέο X-Trail επανατοποθετεί τη Nissan στην κατηγορία των D-SUV προτάσσοντας ένα περιπετειώδες και φουλ οικογενειακό χαρακτήρα που υποστηρίζεται ιδανικά από προηγμένες τεχνολογίες που έχουν ως αιχμή του δόρατος το υβριδικό σύστημα e-Power και την ηλεκτρική τετρακίνηση e-4orce.
Το Χ-Trail γυρίζει μια ακόμα σημαντική σελίδα στην ιστορία του (που πλέον ξεπερνά τις δύο δεκαετίες) και όντας στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του, έρχεται σήμερα να αποτελέσει ένα ακόμα επίλεκτο μέλος στο ολιγομελές, προς ώρας, κλαμπ των 7θέσιων D-SUV. Συγχρόνως, τοποθετημένο εξ ορισμού και με δεδομένες τις διαστάσεις του πιο «ψηλά» από το Qashqai, το νέο X-Trail έρχεται να υποστηρίζει ιδανικά και το εξηλεκτρισμένο δόγμα των Ιαπώνων διαθέτοντας στη φαρέτρα του δύο ισχυρά τεχνολογικά ατού: αφενός το υβριδικό σύστημα e-Power, αφετέρου το ηλεκτρική τετρακίνηση e-4orce.
Όπως και το ομογάλακτο νέο Qashqai, το «μεγάλο» SUV της Nissan αξιοποιεί και βασίζεται στη γνωστή και εγνωσμένης πλέον αξίας πλατφόρμα CMF-C της Συμμαχίας, η οποία αποτελεί το βασικό εχέγγυο για τη φιλοξενία προηγμένων λύσεων στα σωθικά της. Και όχι μόνο, καθώς η παρουσία της έρχεται να «ενισχύσει» και άλλους, καθοριστικής σημασίας τομείς, άμεσα συνδεδεμένους με την με την υψηλή ακαμψία και τους μεγάλους χώρους για έως και 7 επιβάτες.
Οπτικά, η σιλουέτα του νέου X-Trail τονίζεται από τα χαρακτηριστικά σχεδιαστικά στοιχεία της Nissan, όπως η είναι για παράδειγμα η μάσκα V-motion. Η μπροστινή όψη πλαισιώνεται από προβολείς που φαίνονται να είναι πλήρως «ενσωματωμένοι» στο αμάξωμα μ’ έναν συνδυασμό φώτων ημέρας και φλας «φωλιασμένων» κατά μήκος της γραμμής κλεισίματος του καπό. Από εκεί και πέρα, το σχήμα της κολόνας C θυμίζει πτερύγιο δελφινιού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Nissan, προσδίδοντας την απαραίτητη, τηρουμένων των αναλογιών, ένταση στο πίσω μέρος, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα πίσω φώτα.
Ξεχωριστή προσοχή έχει δοθεί στον τομέα της αεροδυναμικής. Τα βασικά χαρακτηριστικά εδώ περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ενεργό κλείστρο γρίλιας για τον έλεγχο της ροής αέρα στο χώρο του κινητήρα, ειδικό σχήμα για την κολόνα Α, καλύμματα κάτω από το αμάξωμα για τη διαχείριση της ροής αέρα κάτω από το όχημα και μια μοναδική «αεροκουρτίνα» που κατευθύνει με ακρίβεια τον αέρα από το εμπρός μέρος στις πλευρικές επιφάνειες του X-Trail.
Στα ενδότερα του νέου X–Trail
Η καμπίνα του νέου Nissan X-Trail προσφέρει αναβαθμισμένη ατμόσφαιρα, ξεχωριστή σχεδίαση και βελτιωμένη χρηστικότητα. Εδώ, έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στην εργονομική και απτική ποιότητα στους διακόπτες και στα χειριστήρια, προσδίδοντας μια αίσθηση υψηλής ποιότητας. Το επάνω επίπεδο της διάταξης της κεντρικής κονσόλας διαθέτει το e-shifter, τον επιλογέα λειτουργίας οδήγησης και δύο ποτηροθήκες, καθώς και μια ασύρματη βάση φόρτισης 15W για smartphone.
Από πλευράς πρακτικότητας, για να διευκολυνθεί η φόρτωση αντικειμένων, η εγκατάσταση παιδικού καθίσματος ή η άνεση στο αυτοκίνητο, η πρόσβαση στα καθίσματα της δεύτερης σειράς είναι πλέον ακόμη πιο εύκολη, λόγω των θυρών των πίσω επιβατών που ανοίγουν σχεδόν στις 90 μοίρες. Η δεύτερη σειρά καθισμάτων χωρίζεται σε διαμόρφωση 60:40, ενώ υπάρχει μια κεντρική «καταπακτή», ώστε αντικείμενα όπως πέδιλα του σκι, να μεταφέρονται εύκολα χωρίς να χρειάζεται να πέσει κανένα τμήμα της δεύτερης σειράς καθισμάτων. Η δεύτερη σειρά καθισμάτων μπορεί επίσης να μετακινηθεί προς τα εμπρός για να μεγιστοποιήσει τον χώρο του πορτμπαγκάζ και να επιτρέψει την εύκολη πρόσβαση στην τρίτη σειρά καθισμάτων. στη διαμόρφωση 7 θέσεων.
Εδώ, τα δύο ανεξάρτητα καθίσματα που «εξαφανίζονται» στο πάτωμα είναι σχεδιασμένα για να φιλοξενούν επιβάτες ύψους έως 160 εκ., τοποθετώντας το X-Trail μεταξύ των πιο γενναιόδωρων στην κατηγορία του. Η δε πρόσβαση στην τρίτη σειρά απαιτεί έναν απλό χειρισμό για την ανατροπή του εξωτερικού καθίσματος προς τα εμπρός, επιτρέποντας ένα εύκολο βήμα στην τρίτη σειρά. Όταν τα δύο πίσω καθίσματα δεν χρησιμοποιούνται, ο χώρος του πορτμπαγκάζ που προκύπτει τοποθετεί το X-Trail μεταξύ των κορυφαίων στην κατηγορία του με συνολική χωρητικότητα 585 λίτρων.
Από εκεί και πέρα, η μεγαλύτερη, υψηλότερης ανάλυσης οθόνη των 12,3 ιντσών του Nissan Connect είναι μια ψηφιακή πύλη στις ρυθμίσεις πλοήγησης, ψυχαγωγίας και των λειτουργιών του οχήματος και είναι συμβατή τόσο με το Android Auto όσο και με το Apple CarPlay, όπου στο τελευταίο διατίθεται ασύρματη σύνδεση. Επίσης, μια νέα υψηλής ευκρίνειας, πλήρως ηλεκτρονική οθόνη πολλαπλών πληροφοριών TFT με διαγώνιο επίσης 12,3 ιντσών, προσφέρει μια επιλογή διαμορφώσιμων διατάξεων για την εμφάνιση πληροφοριών πλοήγησης, ψυχαγωγίας, κυκλοφορίας ή λειτουργιών του οχήματος, όλα ελεγχόμενα από έναν νέο διακόπτη απτικής κύλισης στο τιμόνι. Παράλληλα, το Head-Up Display των 10,8 ιντσών, παρέχει το μεγαλύτερο μέγεθος εικόνας στην κατηγορία.
Με τη δύναμη των e–Power και e-4orce
Αν μη τι άλλο, πόλος έλξης στο νέο X-Trail είναι το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης e-Power, το οποίο είναι το ίδιο με εκείνο του Qashqai. H εν λόγω μονάδα αποτελείται από μπαταρία υψηλής απόδοσης με ωφέλιμο ενεργειακό περιεχόμενο 1,8 kWh και σύστημα μετάδοσης κίνησης ενσωματωμένα με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων μεταβλητής σχέσης συμπίεσης, γεννήτρια ισχύος, μετατροπέα και εμπρός ηλεκτροκινητήρα με μέγιστη ισχύ 150 kW. Αυτό το σύστημα μετάδοσης κίνησης σημαίνει ότι η ισχύς στους τροχούς προέρχεται μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος έχει ως αποτέλεσμα την άμεση, γραμμική απόκριση στο γκάζι.
Η τελική ισχύ του συστήματος να φτάνει τους 204 ίππους και η ροπή τα 330 Nm (στην τετρακίνητη, την οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στη Σλοβενία, η ισχύς διαμορφώνεται στους 213 ίππους). Το μοναδικό στοιχείο του e-Power είναι ότι ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι τροχοί κινούνται πλήρως από τον ηλεκτροκινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας μπορεί πάντα να λειτουργεί εντός ενός βέλτιστου εύρους στροφών, προσφέροντας υψηλή απόδοση στην κατανάλωση καυσίμου σε αστικές συνθήκες. Χάρη στην «καθαρή» ηλεκτροκίνηση, δεν υπάρχει καθυστέρηση στην απόκριση όπως συμβαίνει με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης ή με ένα παραδοσιακό υβριδικό σύστημα.
Αναπόσπαστο στοιχείο του σχεδιασμού στο e-Power είναι η αυτό που η Nissan αποκαλεί ως «γραμμική μελωδία», η οποία διέπει τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα, αποφεύγοντας το φαινόμενο των «υψηλών στροφών» των παραδοσιακών υβριδικών μονάδων όταν υπάρχει απότομη επιτάχυνση. Ένα επιπλέον πλεονέκτημα είναι η ποιότητα κύλισης που προσφέρει, διασφαλίζοντας ότι ο κινητήρας λειτουργεί μόνο με στις στροφές που χρειάζεται, οι οποίες είναι συνήθως σε χαμηλά επίπεδα σε αστικές και προαστιακές συνθήκες. Εκτός από αυτά τα πλεονεκτήματα, το σύστημα μετάδοσης κίνησης e-Power εγγυάται μια αθόρυβη οδήγηση, όπου για παράδειγμα στα 40 χλμ./ώρα ο ήχος στο αυτοκίνητο μειώνεται κατά 8 db σε σύγκριση με άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα.
Το «παρών» δίνει εδώ και το γνωστό επίσης σύστημα e-Pedal. Το σύστημα πρέπει πρώτα να ενεργοποιηθεί από το διακόπτη που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα και, έκτοτε, με το πάτημα του γκαζιού το αυτοκίνητο θα επιταχύνει ως συνήθως. Με την απελευθέρωσή του, το e-Pedal Step θα φρενάρει το Χ-Trail με επιβράδυνση 0,2 g, που είναι αρκετή για να ανάψουν τα φώτα των φρένων και να επιβραδύνει το όχημα σε μια ταχύτητα «ερπυσμού» – κάτι που διασφαλίζει ότι οι ελιγμοί στάθμευσης με χαμηλή ταχύτητα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλοί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το νέο X-Trail θα είναι διαθέσιμο και με τον υπερτροφοδοτούμενο μεταβλητού λόγου συμπίεσης κινητήρα των 1,5 λίτρων της Nissan με ισχύ 163 ίππων και 300 Nm ροπής. Η έκδοση αυτή, η οποία συνδυάζεται με υβριδικό σύστημα των 12V, θα προσφέρεται μόνο σε κίνηση στους εμπρός τροχούς, με την ισχύ να μεταδίδεται μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων Xtronic.
Κατά τη διάρκεια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε μόνο την κορυφαία και τετρακίνητη έκδοση e-4orce. Το γράμμα «e» στην ονομασία «e-4orce» σημαίνει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα 100% ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης. Εν προκειμένω, το σύστημα διπλού ηλεκτροκινητήρα έχει συνολική ισχύ 157 kW, δηλαδή 213 ίππους, χάρη στον πίσω κινητήρα των 100 kW, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7 δλ. (5θέσιο) και 7,2 δλ. (7θέσιο). Σύμφωνα με την Nissan, έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα 4WD, ενώ επιπλέον η συνεχής ανακατανομή της ροπής προσφέρει έξτρα πόντους σε επίπεδο πρόσφυσης και ασφάλειας. Αξιοσημείωτη επίσης εδώ είναι η προσθήκη αναγεννητικής πέδησης στον πίσω ηλεκτροκινητήρα, σε σχέση με το συνηθισμένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση στον εμπρός κινητήρα.
Οδηγώντας το νέο –X–Trail
Η αίσθηση πίσω από το τιμόνι του νέου X-Trail είναι ανάλογη των προδιαγραφών του. Στους δρόμους της Σλοβενίας, όπου και πραγματοποιήθηκε η επίσημη πανευρωπαϊκή πρεμιέρα του μοντέλου, η σφικτή αλλά διόλου κουραστική με τον τρόπο που αποσβαίνει τις ανωμαλίες ανάρτηση, ελέγχει με αποτελεσματικό τρόπο τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος με τη «σχεδόν ιδανική κατανομή του βάρους», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι ιθύνοντες της Nissan.
Από εκεί και πέρα, στο ύψος των περιστάσεων, παρά το αυξημένο μικτό βάρος που κυμαίνεται από 2,1 έως και σχεδόν 2,5 τόνους, ανάλογα με την έκδοση, την παρουσία ή μη τετρακίνησης και την 5θέσια ή 7θέσια διάταξη των καθισμάτων στην καμπίνα, στέκονται τόσο τα φρένα όσο και το μεστό σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης,
Τα εύσημα πηγαίνουν και στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος μετάδοσης κίνησης. Κατ’ αρχήν, θετικές εντυπώσεις δημιουργεί όχι μόνο η ικμάδα του συνόλου, αν μη τι άλλο στην τετρακίνητη έκδοση που οδηγήσαμε, αλλά και ο πολιτισμένος χαρακτήρας του, με τον θερμικό να ακούγεται… όσο πρέπει στο πιο βαθύ πάτημα του γκαζιού και τον ηλεκτρικό να έχει τον πρώτο λόγο στις πιο «καθημερινές» και «αγχολυτικές» μετακινήσεις – κάτι που προσφέρει την απαραίτητη γαλήνη και ησυχία στην καμπίνα.