Toyota Corolla Cross: Την οδηγούμε στην Ισπανία
Το νέο SUV της Toyota φέρει για πρώτη φορά την ονομασία «Corolla» και, βασιζόμενο στην τεχνολογία και την πρακτικότητα, θέλει να φανεί αντάξιο της βαριάς κληρονομιάς.
Καθώς το πλάνο δημιουργίας της γκάμας των SUV της Toyota ολοκληρώνεται με την παρουσίαση της Corolla Cross, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι η εταιρεία ακολούθησε μια αντίστροφη διαδικασία σε σχέση με άλλους ανταγωνιστές. Μιας και το βασικό της μοντέλο, που είναι και εκ των ιδρυτών της κατηγορίας, το RAV4, μεγάλωνε με τα χρόνια και τοποθετήθηκε στην κατηγορία D, δημιουργήθηκε από κάτω ένα κενό σε αυτή την πλούσια γκάμα, που έχει φθάσει πλέον να περιλαμβάνει μια ποικιλία μοντέλων, από το μικροκαμωμένο Aygo–X μέχρι το εμβληματικά θηριώδες Land Cruiser. Στην καρδιά λοιπόν αυτής της γκάμας, όπου βρίσκονται τα μοντέλα της κατηγορίας C, η εταιρεία έσπευσε από το 2017 να παρουσιάσει το κουπέ C–HR, αφήνοντας το περιθώριο ανεκμετάλλευτο για μια πρακτικότερη εναλλακτική με ξεκάθαρο οικογενειακό προσανατολισμό.
Πολλοί θα ισχυριστούν ότι η Toyota άργησε να καλύψει αυτό το κενό, αλλά η αλήθεια είναι ότι η ιαπωνική εταιρεία δεν ήθελε να παρουσιάσει απλώς μία πρακτικότερη εναλλακτική του C–HR, κάτι που θα ήταν πολύ εύκολο με απλές αλλαγές στο αμάξωμα. Άφησε το χρόνο στο C–HR να διαγράψει την δική του εμπορική πορεία, δημιουργώντας το δικό του κοινό, και τώρα έρχεται να παρουσιάσει ένα ουσιαστικά καινούργιο SUV στο ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον της ευρωπαϊκής αγοράς, με πολλά νέα στοιχεία.
Δε δίστασε μάλιστα σε αυτό το νέο της τέκνο να δώσει το πιο βαρύ όνομα, αυτό της Corolla του διαχρονικού best-seller μοντέλου των Ιαπώνων με τις περισσότερες από 50 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως, που δημιουργήθηκαν μέσα από μία πορεία 55 ετών και 12 γενεών. Έτσι, μαζί με τις άλλες τρεις εκδόσεις που φέρουν το όνομα «Corolla» αυτήν τη στιγμή, η Toyota στοχεύει να πρωταγωνιστήσει πανευρωπαϊκά στην κατηγορία C, με συνολικές πωλήσεις 400.000 μονάδων και ένα μερίδιο 9% μέχρι το 2025.
Φυσικά, η νέα Corolla Cross δε θα μπορούσε να μην «πατά» στα γνωστά θεμέλια της πλατφόρμας GA-C, ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία TNGA της ιαπωνικής εταιρείας. Από εκεί και πέρα, όμως, οι νεωτερισμοί που εισάγει η Corolla Cross είναι πολλοί και αφορούν: πρωτίστως το 5ης γενιάς υβριδικό σύστημα κίνησης (αρχικά με 2λιτρο κινητήρα και αργότερα με 1.8) με δυνατότητα τετρακίνησης (στη 2λιτρη έκδοση μόνο), μία νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποστήριξη των συστημάτων στο εσωτερικό της καμπίνας, αλλά και ένα βελτιωμένο επίπεδο ασφάλειας με την τρίτη γενιά του Toyota Safety Sense, με νέες, αναβαθμισμένες λειτουργίες και τη δυνατότητα να λαμβάνονται Over-The-Air ενημερώσεις.
Η εμφάνιση της Toyota Corolla Cross
Εξωτερικά δεν υπάρχει φυσικά καμία περίπτωση να μπερδέψεις το νέο SUV της Toyota με το υπάρχον C–HR. Δύσκολα βέβαια μπορείς να πεις ότι υπάρχει κάποια σύνδεση με την οικογένεια Corolla. Πιο πολύ ίσως θα έλεγε κανείς ότι φέρνει στο νου κάτι από RAV4, με την προτεταμένη, διπλή τραπεζοειδή μάσκα και τη μορφή του κάτω προφυλακτήρα, καθώς και τα ιδιαίτερα μεγάλα φουσκώματα στους θόλους των τροχών, να τονίζονται από τα προεξέχοντα πίσω φώτα.
Οι λεπτοί bi-LED προβολείς που εκτείνονται μέχρι τη μάσκα είναι στάνταρντ, ενώ στις πλουσιότερες εκδόσεις συνδυάζονται με φλας διαδοχικού φωτισμού και οδηγούς φώτων LED ημέρας.
Εκεί, λοιπόν, που το C–HR χαρακτηρίζεται από μια κουπέ σιλουέτα με μια έντονη κλίση στην οροφή, η Corolla Cross, θέτοντας ως προτεραιότητα τους χώρους και την πρακτικότητα, υιοθετεί ένα πιο τετραγωνισμένο σχήμα. Από πλευράς μεγέθους, η νέα Toyota Corolla Cross έρχεται να τοποθετηθεί μεταξύ C-HR και RAV4 (κάτι που περιγράφει ακριβώς και την εικόνα σε επίπεδο χώρων), έχοντας μήκος 4.460 χλστ., πλάτος 1.825 χλστ. και ύψος 1.620 χλστ., ενώ το μεταξόνιο των 2.640 χλστ. είναι ίδιο με του C–HR.
Ελαφρώς αυξημένη είναι συγκριτικά και η απόσταση από το έδαφος, που φτάνει στα 160 χλστ. (έναντι 145 χλστ.), αν και παρατηρούμε ότι αρκετά μοντέλα της κατηγορίας των C–SUV φλερτάρουν με τα 200 χλστ. Αυτό το στοιχείο είναι άλλωστε μία ακόμα ένδειξη της διαφοροποίησης στην γκάμα της Toyota, με το RAV4 να στοχεύει στο offroad κομμάτι, τη στιγμή που η τετρακίνηση στην Corolla Cross έχει επικουρικό ρόλο στην οδική συμπεριφορά και στις δύσκολες συνθήκες πρόσφυσης.
Ένα εσωτερικό πρακτικότητας και τεχνολογίας
Αντίθετα με την εξωτερική σχεδίαση, στο εσωτερικό η συγγένεια με την οικογένεια Corolla είναι εμφανής στο χαρακτηριστικής διαμόρφωσης ταμπλό, με δύο πολύ σημαντικές διαφορές που έχουν να κάνουν με τις ψηφιακές οθόνες του πίνακα οργάνων και του συστήματος πολυμέσων.
Για πρώτη φορά, μία πλήρως ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών είναι στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις και αναλαμβάνει να ενημερώνει τον οδηγό, δίνοντας μάλιστα το περιθώριο παραμετροποίησης σε ό,τι έχει να κάνει με τη διάταξη άλλα και το περιεχόμενο των πληροφοριών που απεικονίζονται.
Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων βρίσκεται και πάλι στην ανεξάρτητη θέση της στο κέντρο του ταμπλό, αλλά, με διαγώνιο 10,5 ιντσών πλέον, δείχνει (και είναι) αρκετά μεγάλη. Από εκεί και πέρα, το ταμπλό μπορεί να αποτελείται από σκληρά στην υφή πλαστικά, όμως το συνολικό επίπεδο ποιότητας και φινιρίσματος είναι αυτό στο οποίο μας έχει συνηθίσει ο Ιάπωνας κατασκευαστής.
Η φωτεινή ατμόσφαιρα στο εσωτερικό ενισχύεται από μια πανοραμική (μη ανοιγόμενη) οροφή με ηλεκτρικό σκιάδιο, που προσφέρεται στις εκδόσεις Style Skyview και Lounge.
Η θέση οδήγησης δεν είναι τόσο ψηλή όσο σε άλλα SUV, ενώ ο χώρος για το κεφάλι όλων των επιβατών είναι αρκετά ικανοποιητικός. Τα μεγάλα ανοίγματα των θυρών καθιστούν την πρόσβαση άνετη, ενώ οι πίσω πόρτες υιοθετούν μια σχεδίαση με καμπύλο προφίλ, ώστε να υπάρχει περισσότερος χώρος στην περιοχή των γονάτων.
Οι ενήλικοι πίσω επιβάτες θα εκτιμήσουν τη ρύθμιση ανάκλισης των καθισμάτων, καθώς και το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης, το οποίο είναι αρκετά μικρό. Υπάρχουν αρκετές θήκες για την αποθήκευση αντικειμένων σε όλη την καμπίνα, μαζί με μία θύρα USB-A και έναν ασύρματο φορτιστή στην εμπρός κονσόλα και δύο θύρες USB-C για τους πίσω επιβάτες.
Οι διαστάσεις του χώρου φόρτωσης είναι γενναιόδωρες, ενώ άνετη πρόσβαση παρέχουν το φαρδύ άνοιγμα, το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης των 720 χλστ. και η επιλογή μιας ηλεκτρικής πίσω πόρτας με αισθητήρα κίνησης ποδιού.
Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών είναι 436 λίτρα και φτάνει τα 1.337 λίτρα, με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, ενώ κάτω από το κάλυμμα του δαπέδου βρίσκεται το κιτ επισκευής (μία ρεζέρβα είναι διαθέσιμη κατόπιν παραγγελίας).
Η νέα υβριδική καρδιά της Toyota Corolla Cross
Όπως και το RAV4, έτσι και η Corolla Cross έρχεται να ανεβάσει τον πήχη στην κατηγορία αναφορικά με τη χωρητικότητα του κινητήρα, καθώς αυτή η πέμπτη γενιά του υβριδικού συστήματος της εταιρείας βασίζεται σε έναν 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα. Σε μια εποχή όπου όλοι οι ανταγωνιστές βασίζονται σε μικρούς υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες 1,2-1,5 λίτρων, μία τέτοια κίνηση φαντάζει ανορθόδοξη.
Αυτό όμως αποτελεί μια συνειδητή επιλογή της ελληνικής αντιπροσωπείας (αφού θα μπορούσε πολύ εύκολα να καθυστερήσει το λανσάρισμα περιμένοντας τη μικρότερη έκδοση των 1,8 λίτρων), καθώς θεωρεί ότι αυτό είναι το κινητήριο σύνολο που ταιριάζει στα χαρακτηριστικά της νέας Corolla Cross. Αυτό συμπίπτει και με τις προβλέψεις της μητρικής εταιρείας, που κάνουν λόγο για ένα πανευρωπαϊκό μείγμα πωλήσεων 79/21 υπέρ της 2λιτρης έκδοσης.
Θα πρέπει λοιπόν να έχουμε υπ’ όψιν ότι σε αυτή την full hybrid Corolla Cross, έχουμε να κάνουμε με ένα υβριδικό σύνολο με συνδυαστική απόδοση που, ενώ αγγίζει τους 200 ίππους, οι εκπομπές CO2 ξεκινούν από τα 114 γρ./χλμ. με αυτόματο κιβώτιο. Η χαμηλή κατανάλωση (5 λτ./100 χλμ.) και τα μηδενικά τέλη, σύμφωνα με τους ιθύνοντες της εταιρείας, είναι αρκετά για να αντισταθμίσουν το φόρο πολυτελείας που συνεπάγεται ο 2λιτρος κυβισμός (στην προκειμένη περίπτωση ανέρχεται στα 419 ευρώ για κάθε ένα από τα πρώτα πέντε χρόνια, ενώ για τα υπόλοιπα πέντε πέφτει στα 293 ευρώ).
Πέρα, λοιπόν, από το βενζινοκινητήρα κύκλου Άτκινσον των 152 ίππων, η πέμπτη αυτή γενιά του αυτοφορτιζόμενου, υβριδικού συστήματος, που κάνει το ντεμπούτο της στην Corolla Cross, πλαισιώνεται από τον βασικό ηλεκτροκινητήρα των 111 ίππων, ενώ ένα μικρότερο ηλεκτρικό μοτέρ 41 ίππων παίρνει τη θέση τους στους πίσω τροχούς, προκειμένου να δημιουργήσει χαρακτηριστικά «ηλεκτρικής» τετρακίνησης.
Για την περίσταση, η κεντρική μονάδα ελέγχου , η μονάδα του κιβωτίου ταχυτήτων και του διαφορικού έχει ανασχεδιαστεί για μια αμεσότερη αίσθηση επιτάχυνσης, ενώ νέο είναι επίσης το σύστημα λίπανσής της, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση της απόδοσης και της ισχύος, χάρη στις μειωμένες απώλειες.
Την ίδια στιγμή, το νέο σύστημα μπαταρίας ιόντων λιθίου έχει μικρότερο όγκο, είναι πιο ισχυρό αλλά ελαφρύτερο από πριν και συνεχίζει να είναι τοποθετημένο κάτω από τα πίσω καθίσματα. Ταυτόχρονα, τόσο τα χαρακτηριστικά λειτουργίας όσο και η ισχύς της υβριδικής μονάδας κίνησης έχουν βελτιωθεί, με το όλο «πακέτο» να αποδίδει συνδυαστικά 197 ίππους (η εταιρεία δεν ανακοινώνει τιμή συνδυαστικής ροπής) τόσο στην προσθιοκίνητη όσο και στην τετρακίνητη έκδοση, προσφέροντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο σε 7,6 δλ. (7,5 δλ. για την τετρακίνητη), ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.
Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έρθει και η μικρότερη έκδοση των 1,8 λίτρων, η οποία μετά τις αναβαθμίσεις της 5ης γενιάς των υβριδικών συστημάτων αποδίδει 140 ίππους, με εκπομπές CO2 112 γρ./χλμ., ενώ για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα χρειάζεται 9,9 δλ.
Οι πρώτες εντυπώσεις
Οδηγώντας τη νέα Toyota Corolla Cross στο παραλιακό θέρετρο Sitges, λίγο έξω από τη Βαρκελώνη, αμέσως αντιλαμβάνεσαι την εξαιρετική ποιότητα κύλισης που εξασφαλίζουν οι αναρτήσεις (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω) και η οποία συνδυάζεται ιδανικά με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του υβριδικού συνόλου.
Αυτό ισχύει κυρίως σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, αφού όταν ο οδηγός πιέσει έντονα το δεξί πεντάλ, το κιβώτιο θα αντιδράσει με το χαρακτηριστικό βουητό που συνοδεύει και άλλα υβριδικά μοντέλα της Toyota.
Φυσικά, στην προκειμένη περίπτωση η επιπλέον δύναμη που συνεπάγονται οι 197 ίπποι περιορίζει το χρόνο που απαιτείται για προσπεράσεις (κάτι άλλωστε που αντικατοπτρίζεται στον εργοστασιακό χρόνο των 7,6 δλ.).
Να σημειώσουμε εδώ ότι δεν έχουμε να κάνουμε με το κιβώτιο του 2λιτρου C–HR (που διαθέτει έξι εικονικές σχέσεις και paddles αλλαγής), αλλά με αυτό τον ιδιόρρυθμο τύπο μετάδοσης (με πλανητικά γρανάζια και ομοαξονικά ηλεκτρικά μοτέρ) και λειτουργία που παραπέμπει σε συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων, η οποία συνοδεύει αυτή την πέμπτη γενιά των υβριδικών συστημάτων της Toyota.
Από την άλλη, όμως, η αποτελεσματικότητα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση είναι εξασφαλισμένη. Σε αυτήν τη διαδρομή, που περιλάμβανε κομμάτια εθνικής και απαιτητικό επαρχιακό δίκτυο, η μέση τιμή που είδαμε ήταν κάτω από 6 λίτρα/100 χλμ., ενώ με πιο έντονη πίεση ανέβηκε στα 6,6 λτ./100 χλμ.
Σε κάθε περίπτωση, το σύστημα αυτό θεωρούμε ότι μπορεί να ξεδιπλώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του σε αστικό περιβάλλον, με συχνή ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης, συνθήκες όπου δημιουργεί σημαντικές διαφορές σε σχέση με τον υπερτροφοδοτούμενο ανταγωνισμό.
Το τελειωτικό χτύπημα
Ένα πλήρως εξοπλισμένο SUV, made in Japan, με μια πλειάδα σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων, χώρους και πρακτικότητα που απευθύνονται ακόμα και σε πενταμελείς οικογένειες, με ένα δυνατό αυτόματο υβριδικό σύνολο που μπορεί να εξασφαλίζει ασυναγώνιστες καταναλώσεις (τουλάχιστον σε αστικό περιβάλλον), απολαυστική ποιότητα κύλισης, και όλα αυτά στην τιμή που ξεκινούν οι χειροκίνητες εκδόσεις με μικρούς υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες των ανταγωνιστών. Αυτή είναι η νέα Toyota Corolla Cross._ 4T
TOYOTA COROLLA CROSS 2.0 HYBRID 2WD
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.987 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 152 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 190 Nm/4.400-5.200 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 111 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 206 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 197 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: – >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο e-CVT >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά Ψαλίδια >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.460 x 1.825 x 1.620 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.640 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 436 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.517 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 114 γρ./χλμ. > Από 35.300 ευρώ