Συγκρίνουμε: Jaguar E-Pace P300e – Mercedes C 300e
Σε μία διαμάχη plug in υβριδικών συστημάτων, η σεντάν Mercedes C 300e αντιμετωπίζει την SUV Jaguar E-Pace P300e.
Κάποτε τα πράγματα ήταν πολύ πιο απλά, καθώς το πολύ μικρότερο εύρος επιλογών περιόριζε τις σκοτούρες του υποψήφιου αγοραστή. Ειδικά μάλιστα εάν μιλάμε για πατροπαράδοτους κατασκευαστές κύρους, αρκεί κανείς να ανατρέξει πριν από μερικές δεκαετίες για να σκεφτεί την απλοϊκότητα μιας γκάμας που δεν περιλάμβανε πάρα μόνο μερικά σεντάν και κάνα δυο κουπέ. Φυσικά, θα ήταν ουτοπικό να πιστεύει κανείς ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να διατηρηθεί με αυτή την αλματώδη εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά και των αγοραστικών συνηθειών.
Εκεί λοιπόν που οι παππούδες μας αυτό το αγγλογερμανικό δίπολο είχαν μάθει να το μεταφράζουν μέσα από γοτθικών προδιαγραφών σεντάν κατασκευές, η σύγχρονη περίοδος στη χιλιετηρίδα που διανύουμε, γκρέμισε οποιαδήποτε στεγανά μπορεί να υπήρχαν, αφού η μεν Mercedes δε δίστασε να ασχοληθεί με χάτσμπακ, μίνι και MPV οχήματα, ενώ η Jaguar έχει ρίξει όλο της το βάρος στα SUV. Βίοι παράλληλοι και σε ό,τι αφορά την τεχνολογία, μιας και τα σεντάν του προχθές κανείς δεν μπορούσε να τα φανταστεί με οτιδήποτε άλλο πλην από αρχοντικούς «V» βενζινοκινητήρες, κάτι που σήμερα έχει αλλάξει άρδην.
Η εποχή των ντίζελ (που παρά τους αφορισμούς και τις ανατιμήσεις συνεχίζουν να διατηρούν την συγκριτική αποτελεσματικότητά τους στο κόστος χρήσης) έχει αρχίσει να παραδίδει τη σκυτάλη στον εξηλεκτρισμό, αρχικά στα plug–in υβριδικά, και σταδιακά στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Φυσικά, τα μεγέθη για κάθε κατασκευαστή είναι διαφορετικά, αλλά η επένδυση στον ηλεκτρισμό είναι δεδομένη. Στο αγγλικό στρατόπεδο, η Jaguar είναι εκείνη που διατηρεί ακόμη τα πρωτεία εντός του JLR γκρουπ σε ό,τι αφορά την αμιγώς ηλεκτρική ναυαρχίδα, που δεν είναι άλλη από την περίφημη I–Pace (το 2024 αναμένονται ηλεκτρικές υλοποιήσεις και από τις υπόλοιπες μάρκες του ομίλου), όταν plug–in συστήματα συναντάμε σε αρκετά μοντέλα του ομίλου, με πιο πρόσφατες προσθήκες αυτές των κορυφαίων Range Rover και Range Rover Sport.
Στο γερμανικό στρατόπεδο ο εξηλεκτρισμός της γκάμας έχει πάρει πια μορφή χιονοστιβάδας. Μπορεί η EQC να ξεκίνησε την καριέρα της περίπου την ίδια εποχή με την I–Pace, έκτοτε όμως η Mercedes δεν έμεινε στάσιμη και διαθέτει από ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο σε κάθε «Class», από την EQA μέχρι την εντυπωσιακή EQS, ή ακόμα την πολυθέσια EQV. Ανάλογα πλούσια είναι και η γκάμα των plug–in υβριδικών εκδοχών, οι οποίες επίσης έχουν παρεισφρήσει σε σχεδόν όλες τις σειρές μοντέλων, που μάλιστα βασίζονται στη βενζίνη, αλλά και στο πετρέλαιο.
Μπορεί σε αυτή την υβριδική αντιπαράθεση, και μέσα από ένα premium πρίσμα κατά βάση εταιρικής χρήσης, όλα να επιτρέπονται, ο άμεσος ανταγωνισμός ωστόσο του κάθε μοντέλου είναι διαφορετικός. Τη στιγμή λοιπόν που η E–Pace θα βρει στο δρόμο της μια πλειάδα SUV μοντέλων premium κατασκευαστών, ο μοναδικός ουσιαστικά ανταγωνιστής της C 300e είναι η plug–in BMW 330e (υπό μία συνθήκη θα μπορούσε ίσως να συμπεριληφθεί και το Peugeot 508 PHEV), μιας και θα χρειαστεί να περιμένουμε την επόμενη γενιά του Audi A4 για κάτι αντίστοιχο.
Το φαίνεσθαι των Jaguar E-Pace και Mercedes C 300e
Η Mercedes γίνεται άμεσα αναγνωρίσιμη, και όχι μόνο λόγω σχήματος. Η Jaguar, από την άλλη, παρά το ύψος της, δείχνει πιο συμπαγής, ενώ διατηρεί τα στοιχεία της μάσκας και των μακρόστενων φωτιστικών σωμάτων (μέσα μάλιστα και από μια πρόσφατη ανανέωση) που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες Jaguar.
Τα σημαντικότερα νέα όμως βρίσκονται κάτω από το περίβλημα του αυτοκινήτου, και πιο συγκεκριμένα στην πλατφόρμα PTA (Premium Transverse Architecture), που έφερε μαζί της βελτιώσεις στις βάσεις του κινητήρα και τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων. Η ανανεωμένη E–Pace βασίζεται στην πιο πρόσφατη ηλεκτρονική αρχιτεκτονική της εταιρείας, την EVA 2.0, όπου ξεχωρίζει το σύστημα πολυμέσων Pivi Pro με την κυρτή οθόνη αφής, η οποία συμπληρώνεται από τον υψηλής ευκρίνειας ψηφιακό πίνακα οργάνων.
Από την άλλη, δύσκολα μπορείς να μην εκπλαγείς από το εσωτερικό σε αυτή την τελευταία γενιά της C–Class, με τις απροκάλυπτα έντονες επιρροές από τη ναυαρχίδα της εταιρείας, τη σειρά «S». Η κεντρική οθόνη, που «τρέχει» το λογισμικό MBUX δεύτερης γενιάς, μοιάζει σαν να αιωρείται κάθετα τοποθετημένη στο κέντρο του ταμπλό, σε κάθε περίπτωση με κορυφαία γραφικά και τεράστιο βάθος μενού, που έπειτα από μια σχετική εξοικείωση γίνεται εύκολα διαχειρίσιμο.
Οι τεχνικές διαφορές
Προτού αρχίσουμε να αναλύουμε εις βάθος τις τεχνικές λεπτομέρειες, να αναφέρουμε επιγραμματικά ότι οι Άγγλοι τοποθετούν τον ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις τετρακίνησης, ενώ οι Γερμανοί εστιάζουν κυρίως στα μεγέθη ηλεκτροκινητήρα και μπαταρίας.
Η Jaguar φέρει τον κωδικό «Ρ300», αλλά η ειδοποιός διαφορά σε σχέση με την ομώνυμη θερμική παραλλαγή, που τροφοδοτείται από έναν 2λιτρο κινητήρα, είναι το γράμμα «e», προδίδοντας τον εξηλεκτρισμένο χαρακτήρα. To υβριδικό σύστημα αποτελείται από έναν 3κύλινδρο 1.500άρη βενζινοκινητήρα της σειράς Ingenium, που εν προκειμένω αποδίδει 200 ίππους και ενσωματώνει μία μονάδα BISG (Belt-Integrated Starter Generator), δηλαδή ένα μικρό ηλεκτρικό μοτέρ που φορτίζει την μπαταρία του υβριδικού συστήματος κατά την επιβράδυνση και εξασφαλίζει μια ταχύτερη, προοδευτικότερη και πιο αθόρυβη λειτουργία στο σύστημα Stop-Start.
Ο θερμικός κινητήρας μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων, ενώ στο πίσω μέρος βρίσκεται ο βασικός ηλεκτροκινητήρας του συστήματος, που αποδίδει 109 ίππους και κινεί τους πίσω τροχούς, χαρίζοντας έτσι στο σύνολο χαρακτηριστικά ηλεκτρικής τετρακίνησης (χωρίς δηλαδή τη μηχανολογική παρέμβαση ενός πατροπαράδοτου κεντρικού διαφορικού).
Η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος αποθηκεύεται σε μία μπαταρία 15 kWh, που έχει τοποθετηθεί κάτω από το πίσω κάθισμα (και όχι στο χώρο αποσκευών, όπως συμβαίνει με τη μεγαλύτερη υβριδική F-Pace). Με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά, σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις, για 55 χλμ. και με ταχύτητα που μπορεί να φτάσει τα 135 χλμ./ώρα.
Ουσιαστικά αυτά τα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά της E–Pace είναι άμεσα συγκρίσιμα με την προηγούμενη γενιά της C 300e, μιας και αυτό το νέο μοντέλο της Mercedes εισάγει μια σημαντική βελτίωση σε σχέση με την μπαταρία. Αυτή ανήκει στην τέταρτη γενιά συσσωρευτών που έχει εξελιχθεί από τη Mercedes, διαθέτει ένα νέο ενσωματωμένο κύκλωμα ελέγχου της θερμοκρασίας και η μικτή χωρητικότητά της φτάνει στις 25,4 kWh(!), σχεδόν διπλάσια δηλαδή από εκείνη της προηγούμενης γενιάς. Για να έχετε μία τάξη μεγέθους, σκεφθείτε ότι μέχρι πριν από μερικά χρόνια ένα μικρομεσαίο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, όπως το πρώτης γενιάς Nissan Leaf, είχε έναν αντίστοιχο συνδυασμό μπαταρίας και ηλεκτροκινητήρα.
Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχουν σημαντικές μεταβολές στην επιμέρους απόδοση των κινητήριων μονάδων του συστήματος της νέας Mercedes C 300e, με το θερμικό μοτέρ να συνεισφέρει 204 ίππους και το ηλεκτρικό 129 ίππους. Μπορεί σε αυτήν τη νέα γενιά να υπάρχει μια μικρή κάμψη στα νούμερα της συνδυαστικής απόδοσης (312 ίπποι και 550 Nm), αλλά το στοιχείο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι η εντυπωσιακή ροπή των 440 Nm του ηλεκτρικού μοτέρ, που επιτρέπει το απρόσκοπτο, αμιγώς ηλεκτρικό τράβηγμα των σχεδόν 2,1 τόνων της C 300e, κάτι που αποδεικνύεται καθοριστικό στις καθημερινές συνθήκες.
Δεν εντυπωσιαστήκαμε τόσο από τις επιδόσεις των 6,1 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και τα 245 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας (έως 140 χλμ./ώρα αμιγώς ηλεκτροκίνητα), όσο από την αυτονομία. Αυτή σύμφωνα με τον κατασκευαστή κυμαίνεται από 89 έως 110 χλμ./ώρα, κάτι που μεταφράζεται σε εκπομπές CO2 13 γρ./χλμ. με μικτή κατανάλωση 0,6 λτ./χλμ.(!), το οποίο σημαίνει πως η τυποποιημένη μέτρηση ολοκληρώνεται με ελάχιστη παρεμβολή του θερμικού μοτέρ.
Θέλοντας λοιπόν να διαπιστώσουμε κατά πόσο αυτά ισχύουν και στην πράξη, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια διανύσαμε 77 χλμ., ενώ υπό ιδανικές συνθήκες (ανοιχτός δρόμος με μηδαμινή κίνηση και μέση ταχύτητα 90 χλμ./ώρα) η μπαταρία άντεξε για 112 χλμ.(!) Η αποτελεσματικότητα όμως του συστήματος της Mercedes δε σταμάτησε εδώ, αφού όπως είχαμε διαπιστώσει και στο αντίστοιχο σύστημα της Α 250e, η εξαιρετική αξιοποίηση της ανάκτησης (στη νέα C 300e η δυνατότητα ανάκτησης είναι της τάξεως των 100 kW) επιτρέπει σε αστικές τουλάχιστον συνθήκες στη C 300e την ηλεκτρική κίνηση σε ποσοστό περίπου 50%.
Προσθέστε τώρα σε αυτά τις δυνατότητες φόρτισης που τώρα φτάνουν στα 11 kW σε εναλλασσόμενο ρεύμα (πλέον ένα wallbox είναι απαραίτητο, προκειμένου να απαιτούνται κάτι λιγότερο από 2 ώρες) και στα 55 kW σε συνεχές ρεύμα (DC), κάτι που σημαίνει ότι μία στάση 30 λεπτών στους ταχυφορτιστές μπορεί να γεμίσει μία άδεια μπαταρία.
Με τακτική φόρτιση οι ανάγκες για βενζίνη μηδενίζονται ή διατηρούνται σε πολύ χαμηλό επίπεδο, ενώ με άδεια μπαταρία υπολογίστε μια μέση κατανάλωση γύρω στα 7,6 λτ./100 χλμ. Η υβριδική E–Pace, από τη μεριά της, έχει εργοστασιακές τιμές κατανάλωσης και ρύπων 2 λτ./100 χλμ. και 44 γρ./χλμ., αντίστοιχα, τιμές υποπολλαπλάσιες σε σχέση με την αντίστοιχη θερμική P300 της γκάμας, σίγουρα όμως υψηλότερες σε σύγκριση με τη C 300e. Με μια πραγματική ηλεκτρική αυτονομία περίπου 35 χλμ., που μπορεί με αρκετή προσπάθεια να αγγίξει τα 50 χλμ., ενώ με άδεια μπαταρία η μέση κατανάλωση βρίσκεται γύρω στα 9 λτ./100 χλμ.
Ρολάροντας
Αυτό που βλέπεις εξωτερικά είναι αυτό που τελικά θα εισπράξεις στο δρόμο με αυτά τα οχήματα. «Sedan is back», αναφωνείς πίσω από το τιμόνι της Mercedes, όπου μάλλον δε θα χαμογελάσεις όπως με μιας επίσης πισωκίνητης BMW 330e, αλλά τα χαρακτηριστικά μιας αυθεντικής limo υπάρχουν εδώ, και μάλιστα σε αφθονία. Σε αυτό συμβάλλει το 9άρι κιβώτιο με τις μεταξένιες αλλαγές, ενώ η εξελιγμένη ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων σε όλους τους τροχούς πλαισιώνεται από αερόσουστες με self leveling στον πίσω άξονα, που διαχειρίζονται υποδειγματικά το βάρος της μπαταρίας που βρίσκεται εκεί, χωρίς να επηρεάζει διόλου την κύλιση.
Παρά το μέγεθος και τη μάζα της, η Mercedes C 300e είναι αρκετά ευέλικτη, κάτι που υπερτονίζεται σε αρκετές περιπτώσεις από το γρήγορο αλλά κάπως ελαφρύ τιμόνι. Στον αντίποδα, το SUV της Jaguar σε προϊδεάζει για πιο εκδρομικές καταστάσεις. Σε αυτό συνεισφέρουν, πέρα από την τετρακίνηση, οι διαδρομές της ανάρτησης και το χορταστικό προφίλ των ελαστικών, που βοηθούν και στην κίνηση εκτός δρόμου, με δυνατότητες διόλου ευκαταφρόνητες, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε και με το αντίστοιχο Evoque, σύνολο όμως που στερεί αυτό το κάτι παραπάνω με αυστηρά σπορτίφ κριτήρια.
Κοινή παράμετρος είναι οι επιλογές που δίνονται στον οδηγό προκειμένου να αποφασίσει εάν θα κινηθεί υβριδικά (Hybrid), αμιγώς ηλεκτρικά (EV), ή θα διατηρήσει το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας (Save) προκειμένου να το αξιοποιήσει σε κάποια άλλη περίσταση. H Jaguar E–Pace προσφέρει τις επιπλέον λειτουργίες της τετρακίνησης, ενώ η Mercedes C 300e δίνει περισσότερες επιλογές σε ό,τι αφορά την ανάκτηση, είτε σε τρεις προκαθορισμένες βαθμίδες, είτε μέσω του πιο χρήσιμου αυτόματου προγράμματος. Τα φρένα τους, πάντως, ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις που επιβάλλει το βάρος τέτοιων οχημάτων, και το μόνο που χρειάζεται εξοικείωση είναι η έλλειψη γραμμικότητας στην απόκριση του αριστερού πεντάλ, ένα παραδοσιακό υβριδικό παραλειπόμενο.
Η γοητεία της αποτελεσματικότητας
Plug–in υβριδική τεχνολογία, πολυτέλεια και κύρος αναπόφευκτα ανεβάζουν το κόστος σε υψηλό επίπεδο (59.100 ευρώ για τη C 300e και 69.339 ευρώ για την P300e), που μόνο μέσα από τα προνόμια της εταιρικής χρήσης μπορεί να υποστηριχθεί. Από εκεί και πέρα, η E–Pace είναι μέσα στο πνεύμα αυτής της SUV εποχής που διανύουμε, με την τετρακίνηση να δίνει το κάτι παραπάνω, στο τέλος της ημέρας. Όμως η ηλεκτρική αποτελεσματικότητα της Mercedes έχει τον πρώτο λόγο. Θαρρείς και σου κάνει δώρο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζί με τούτη τη C 300e, οπότε, χάρη και στη «λιμουζινάτη» υπόστασή της, μπορείς να απαρνηθείς για χάρη της τα κάλλη των SUV._ 4T
Mercedes C 300e
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ (εμπρός) > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.999 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 204 ίπποι > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 129 ίπποι > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (συνδυαστικά): 312 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 320 Nm > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 440 Nm > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (συνδυαστικά): 550 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 9 σχέσεων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 15 kWh > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Τεσσάρων συνδέσμων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.751x1.820x1.438 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.865 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 315 λίτρα > ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 57 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.080 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,1 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 245 χλμ./ώρα* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,6 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 13 γρ./100 χλμ. > ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 77-112 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ (AC/DC): 120 λεπτά (11 kW) / 30 λεπτά (55 kW) *ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Jaguar E-Pace P300e
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗ: β/κ + η/κ (πίσω) > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 200 ίπποι > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 109 ίπποι > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (συνδυαστικά): 309 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 280 Nm > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ): 260 Nm > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (συνδυαστικά): 540 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 25,4 kWh > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.395x1.984x1.648 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.681 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 494 λίτρα > ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 50 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.173 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,5 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 216 χλμ./ώρα* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 9,1 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 44 γρ./100 χλμ. > ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 35-48 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-80% (AC/DC): 84 λεπτά (7 kW) / 30 λεπτά (32 kW) *ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ