Πολικό εξπρές: Οδηγούμε το Polestar 2
Πρώτη επαφή με το Polestar 2, το αντι-Tesla των 480 ίππων, το οποίο διατίθεται από το νέο ηλεκτρικό παρακλάδι της Volvo.
H Polestar με έδρα το Γκέτενμποργκ αποτελεί το premium ηλεκτρικό παρακλάδι της Volvo, που ιδρύθηκε το 2017 από τη Volvo Cars και την Geely Holding. Οι ρίζες της εταιρείας ξεκινούν το 1996, όταν η Flash Engineering, μια σουηδική αγωνιστική ομάδα, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της λαμβάνοντας μέρος στο τοπικό Πρωτάθλημα Τουρισμού. Όταν η εταιρεία πουλήθηκε, στα τέλη του 2000, μετονομάστηκε σε «Polestar Racing» και αφοσιώθηκε πλέον αποκλειστικά στην εξέλιξη αυτοκινήτων της Volvo. Εννέα χρόνια αργότερα έγινε ο επίσημος βελτιωτής για τα αυτοκίνητα παραγωγής των Σουηδών, μέχρι που το 2015 η Volvo την εξαγόρασε, διαθέτοντας τις βελτιωμένες εκδοχές της Polestar μέσα από το επίσημο δίκτυό της.
Η νέα, εξηλεκτρισμένη εποχή της ξεκίνησε το 2017, όταν παρουσιάστηκε το Polestar 1, ένα υψηλών επιδόσεων υβριδικό κουπέ, το οποίο παρήχθη σε σχετικά περιορισμένο αριθμό αντιτύπων στην τριετία 2019-2021, για να το διαδεχθεί το Polestar 2, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αμάξωμα fastback. Το συγκεκριμένο μοντέλο διατίθεται σε επιλεγμένες αγορές της Ευρώπης, της Β. Αμερικής και της Ασίας, από το 2023 όμως το δίκτυο αυτό θα διευρυνθεί σε τριάντα χώρες. Προς το παρόν, πάντως, δεν υπάρχουν επίσημα κάποια σχέδια για τη χώρα μας. Η κατασκευή των Ρolestar, τα οποία φυσικά μοιράζονται τεχνολογία και εξαρτήματα με τα αυτοκίνητα της Volvo, πραγματοποιείται σε δύο εργοστάσια της Κίνας, ενώ μελλοντικά προβλέπεται να προστεθεί ακόμα μία μονάδα, στην Αμερική.
Το Polestar 2 ανήκει στη μεσαία κατηγορία και διατίθεται σε τρεις διαφορετικές εκδοχές, ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας και τα προσφερόμενα κινητήρια σύνολα. Η κορυφαία έκδοση διαθέτει μπαταρία χωρητικότητας 78 kWh, με την ονομαστική αυτονομία να φτάνει τα 480 χλμ., ενώ για την κίνηση φροντίζουν δύο ηλεκτρικά μοτέρ συνολικής ισχύος 408 ίππων, με τη μέγιστη ροπή να αγγίζει τα 660 Nm. Την γκάμα συμπληρώνουν δύο προσθιοκίνητες εκδόσεις με μπαταρίες 78 ή 64 kW, οι οποίες εξασφαλίζουν αυτονομία 540 και 474 χλμ., αντίστοιχα. Για τις δύο αυτές εκδόσεις η ισχύς του μοναδικού ηλεκτρικού μοτέρ διαμορφώνεται στους 231 ίππους και η ροπή στα 330 Nm.
Το Polestar 2 ανανεώθηκε πρόσφατα, με τις πιο σημαντικές αλλαγές να αφορούν τη μείωση του κατασκευαστικού αποτυπώματος σε CO2, καθώς η πρώτη ύλη στα αλουμινένια τμήματα παράγεται πλέον από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προστέθηκαν νέα χρώματα, διακοσμητικά στοιχεία στο εσωτερικό και καινούργιοι τροχοί, ενώ αναβαθμίστηκαν κάποιες προδιαγραφές της βασικής έκδοσης.
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)
Performance Pack
Ειδικά για την κορυφαία εκδοχή, τη Long Range Dual Motor, προσφέρεται ως έξτρα το πακέτο αναβάθμισης Performance Pack, με την ισχύ να φτάνει τους 476 ίππους και τη μέγιστη ροπή τα 680 Nm. Στο πακέτο αυτό περιλαμβάνονται επίσης ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Ohlins, φρένα Brembo και σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών. Τέλος, τα εξοπλιστικά πακέτα Plus και Pilot, που συναντούσαμε στις εκδόσεις λανσαρίσματος, προσφέρονται πλέον ως έξτρα, με το πρώτο να αφορά στοιχεία πολυτέλειας, όπως πανοραμική ηλιοροφή και ηχοσύστημα Harman Kardon με δεκατρία ηχεία, και το δεύτερο να περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, όπως το Adaptive Cruise Control, το Pilot Assist και περιφερειακές κάμερες.
Με το Polestar 2 στη Ζυρίχη
Ο συμπατριώτης μας Κωνσταντίνος Κόκκινος, ιδρυτικός αναγνώστης του περιοδικού και λάτρης των αυτοκινήτων της Volvo, ήδη από τα φοιτητικά του χρόνια μπήκε στον πειρασμό να πραγματοποιήσει το πέρασμα στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, αποκτώντας ένα Polestar 2 στην Ελβετία, όπου ζει μόνιμα τα τελευταία χρόνια. Και αυτό χωρίς φυσικά να αποχωριστεί κάποιο από τα σουηδικά μοντέλα με τα οποία συμβίωσε στο παρελθόν.
Ήταν δεδομένο πως δε θα αφήναμε ανεκμετάλλευτη την εν συνεχεία πρόσκλησή του να ταξιδέψουμε στη Ζυρίχη, προκειμένου να πάρουμε μια πρώτη γεύση από το κατά έξι δεκαετίες μεταγενέστερο Polestar 2. Να ’μαστε, λοιπόν, στην όμορφη αυτή ελβετική πόλη, που έχει σπεύσει να αγκαλιάσει την ηλεκτροκίνηση, με τα Tesla πανταχού παρόντα.
Πάνω που αναρωτιόμασταν αν η διακριτική εμφάνιση του Polestar θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή των περαστικών, και μάλιστα σε μια πόλη όπου δε σπανίζουν οι φανταχτερές πολυτελείς και εξωτικές σπορ κατασκευές, μας δόθηκε η απάντηση. Καθώς εξερχόμασταν από ένα κεντρικό πάρκινγκ, μας σταμάτησε ένα μάλλον διαβασμένο ζευγάρι. «Τι είναι αυτό;», ερωτηθήκαμε. Στην απάντηση «σουηδικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο», αποκρίθηκαν: «Ναι, όντως, έτσι ακούγεται καλύτερα από “κινέζικο ηλεκτρικό”»…
Όμως, τι κι αν το αυτοκίνητο παράγεται στην Κίνα; Το γεγονός αυτό δεν έχει να κάνει με τον πραγματικό χαρακτήρα του Polestar. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι για τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας επελέγη ο Γερμανός Τόμας Ίνγκενλατ, ο οποίος υπήρξε επικεφαλής σχεδιασμού στη Volvo από το 2012 έως την αναβάθμισή του.
Στο τελικό προϊόν, πάντως, τη σύνδεση ανάμεσα στις δύο φίρμες μαρτυράει μόνο ένα μικρό ταμπελάκι με την ένδειξη «Volvo China» πάνω στο πλαίσιο του Polestar 2. Φυσικά, ο γνώστης, μελετώντας τις προδιαγραφές του, θα διαπιστώσει την τεχνολογική συγγένεια όσον αφορά τα κινητήρια σύνολα, που είναι ταυτόσημα με εκείνα των ηλεκτρικών Volvo XC40 και C40.
Οι πρώτες εντυπώσεις
Εν συγκρίσει με ένα Tesla Model 3, το Polestar 2 δείχνει εμφανώς ψηλότερο (+4 εκ.), ενώ διαθέτει 9 εκ. μικρότερο μήκος και 14 εκ. πιο κοντό μεταξόνιο, έτσι που ένας ενήλικας απλώς θα βολευτεί στο πίσω κάθισμα. Ιδιαίτερα περιορισμένη είναι και η ορατότητα προς τα πίσω. Από εκεί και πέρα, το εσωτερικό διακρίνεται από την απλότητα και την ηρεμία που συναντάς και σε ένα Volvo, ενώ ιδιαίτερα προσεγμένη είναι η ποιότητα των επιλεγμένων (οικολογικών) υλικών αλλά και της συναρμογής τους.
Στο εσωτερικό δεσπόζει η κεντρική οθόνη των 11,5 ιντσών σε portrait διάταξη, με λογισμικό Android Automotive και διαρκή σύνδεση στο Ίντερνετ, έτσι που ο ιδιοκτήτης του να μπορεί να απολαμβάνει ελληνικούς σταθμούς εκεί στα ξένα, αλλά και να λειτουργεί το σύστημα πολυμέσων στη γλώσσα μας.
Από τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του Polestar 2, εκείνο που εντυπωσιάζει είναι ο γλυκός τρόπος που μετακινείται, αθόρυβα, με την πληθωρική ροπή να είναι πάντα εκεί διαθέσιμη και το απόλυτα άκαμπτο αμάξωμα να μην αφήνει κάποιον τριγμό να διακόψει την ηρεμία που επικρατεί στην καμπίνα.
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αναβαθμίστηκε στους 476 ίππους με ένα πρόσθετο κόστος περίπου 1.000 ευρώ πάνω στα 78.000 της αρχικής τιμής. Το αποτέλεσμα είναι ένας ακόμα πιο εκρηκτικός χαρακτήρας από εκείνον των εργοστασιακών προδιαγραφών, με τα 100 χλμ./ώρα να έρχονται μέσα σε μόλις 4 δλ. Το τιμόνι παρέχει αρκετά καλή αίσθηση, η δε υποβοήθησή του ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα, ενώ υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης του ESC.
Φυσικά, η οδήγηση στην Ελβετία δεν ενδείκνυται για ακρότητες, καθώς ο Μεγάλος Αδελφός παραμονεύει και τα πρόστιμα είναι ιδιαίτερα τσουχτερά, κλιμακώνονται δε ανάλογα με το εισόδημα του κατόχου του αυτοκινήτου. Τσουχτερή αποδείχθηκε και η ασφάλισή του μετά την αναβάθμιση της ισχύος, ενώ τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά για την πρώτη πενταετία, και αυτό αποτελεί και το μοναδικό κίνητρο που προφέρεται στην Ελβετία για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Στις συγκεκριμένες συνθήκες κίνησης αρκετοί θα εκτιμήσουν το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, που αναλαμβάνει μέρος από το έργο της οδήγησης. Η ευλαβική τήρηση των ορίων ταχύτητας αποδεικνύεται επίσης ευεργετική στο κομμάτι της κατανάλωσης, έτσι που το συγκεκριμένο Polestar θα μπορέσει να βγάλει περί τα 400 χλμ. με πλήρως φορτισμένη μπαταρία.
Ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, πάντως, θεωρεί ότι ακόμη είναι νωρίς για να περάσει κανείς στην ηλεκτροκίνηση, καθώς ακόμα και στη Δυτική Ευρώπη σπανίζουν οι ισχυροί ταχυφορτιστές που θα ανεφοδιάσουν γρήγορα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Έτσι, για τα πιο μακρινά ταξίδια του ο κ. Κόκκινος θα καταφύγει σε έναν από τους παλαιότερους εκπροσώπους της σουηδικής φίρμας, που υπερήφανα διατηρεί στο γκαράζ του σπιτιού του. Σε κάθε περίπτωση, όπως και στα Volvo που κατά καιρούς απέκτησε, εκείνο που απολαμβάνει και εκτιμά στο Polestar είναι ότι αντιπροσωπεύει αυτό που βλέπεις, χωρίς να υπόσχεται κάτι διαφορετικό από εκείνο που πραγματικά είναι…_ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
POLESTAR 2 LONG RANGE DUAL MOTOR
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 408 ίπποι/σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 78 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.606×1.859×1.482 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.735 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 405+35* λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 205 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 480 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 150 kW
*ΕΜΠΡΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)