Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV S Tronic – Cupra Formentor 1.5 TSI 150 PS DSG
Μπορεί να βρίσκονται κάτω από την ίδια στέγη ως προς την καταγωγή τους και να αξιοποιούν την ίδια τεχνολογική «μαγιά», εντούτοις τα Audi A3 Sportback 35 TFSI MHEV S Tronic και Cupra Formentor 1.5 TSI 150 PS DSG πρεσβεύουν δύο διαφορετικές σχολές.
Το Audi A3 αποτελεί ένα μοντέλο με ιστορία που δε χρειάζεται συστάσεις. Και αυτό γιατί συνεχίζει να αποτελεί, από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως και σήμερα, τον κεντρικό πυλώνα της εταιρείας των τεμνόμενων κύκλων στην πάλαι ποτέ κραταιά συνομοταξία των premium χάτσμπακ οχημάτων της μικρομεσαίας κλάσης – μιας κατηγορίας, ωστόσο, που τα τελευταία χρόνια στριμώχνεται στο καναβάτσο του διεθνούς εμπορικού στίβου, εξαιτίας της ολοένα και μεγαλύτερης απήχησης και αποδοχής των κάθε λογής crossover και SUV προτάσεων.
Μάλιστα, στην τελευταία και τέταρτη κατά σειρά εκδοχή του, με τη χαρακτηριστική πλέον προσωνυμία Sportback και τον… μυστηριώδη κωδικό «35» (επιλογή που κρύβει τα χαρακτηριστικά απόδοσης του 1.500άρη ΤSI με το ήπια υβριδικό σύστημα των 48V), αξιοποιεί στο ακέραιο τη σπορτίφ δυναμική του παρελθόντος και συγχρόνως το πολυσχιδές τεχνολογικό ράφι των Γερμανών, δημιουργώντας ένα σύνολο που δύσκολα περνά απαρατήρητο.
Απέναντί του, η ομογάλακτη Cupra ακολουθεί με το νέο Formentor ένα διαφορετικό μονοπάτι. Και αυτό, παρά την ταύτισή του με το A3 σε επίπεδο μηχανολογικών επιλογών στην entry-level εκδοχή του, η οποία «στρατολογεί» για την περίσταση την ίδια μονάδα κίνησης, χωρίς όμως ηλεκτρική υποβοήθηση, σε συνδυασμό επίσης με το αειθαλές και πάντοτε αποτελεσματικό στην πράξη «διπλοσύμπλεκτο» αυτόματο 7άρι κιβώτιο. Αποτελώντας το πρώτο μοντέλο στην «αυτονομημένη» από το 2018 πορεία της ισπανικής εταιρείας που έχει εξελιχθεί αποκλειστικά για αυτήν, σε αντίθεση με το Α3, το «συμπαγές» Formentor γυρίζει την πλάτη του στα συμβατικά χάτσμπακ και με έναν υβριδικό σχεδιασμό με σπορτίφ προσανατολισμό και αύρα, ασπάζεται με απόλυτη επιτυχία την αισθητική προσέγγιση των crossover οχημάτων της κατηγορίας C – ή, αν προτιμάτε, των «κουπέ C-SUV».
Οπτικά (και όχι μόνο) ερεθίσματα
Χωρίς να αποστασιοποιείται δραματικά σε σχέση με το γνώριμο σχεδιαστικό DNA των προϊόντων της γερμανικής εταιρείας, το A3 δείχνει (και είναι) πιο δυναμικό και σπορτίφ σε σχέση με τον προκάτοχό του, αποτελώντας εν πολλοίς τη φυσική και πλέον ώριμη εξέλιξή του. Χαρακτηριστικό της εξωτερικής περιβολής του είναι η προτεταμένη single-frame μάσκα, αλλά και οι μεγάλες εισαγωγές αέρα στο μπροστινό τμήμα, ενώ στο πλάι οι ώμοι του εκτείνονται σε μια σαφώς πιο ομαλή γραμμή από τους προβολείς έως τα πίσω φώτα. Με μήκος 4,34 μ., το A3 είναι οριακά μεγαλύτερο από τον προκάτοχό του, μόλις κατά 3 εκ., με το ύψος και το μεταξόνιο των 2.636 χλστ. να παραμένουν αμετάβλητα.
Από τη μεριά του, υιοθετώντας ένα ιδιαίτερο, όχι όμως και εξεζητημένο στυλ, το Formentor δεν είναι ένα ψηλότερο Leon, ούτε ένα «καθαρόαιμο» SUV. Με μήκος εμφανώς μεγαλύτερο από εκείνο του Α3 (4,45 μ.), μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος αλλά και συνολικά ύψος αμαξώματος (1,52 μ. έναντι 1,45 μ.) και μια «αυτόνομη» σχεδιαστική προσέγγιση που έχει ως σημείο αναφοράς αφενός το «φουσκωμένο» καπό και την κάθετη μάσκα στο εμπρός μέρος, αφετέρου το χαρακτηριστικό «σμίλευμα» της ουράς, το ισπανικό μοντέλο κεντρίζει το ενδιαφέρον και, παρά την απουσία λογοτύπων ή επιγραφών που το αποκαλύπτουν, κερδίζει το στοίχημα της σχεδιαστικής ταυτότητας.
Το ίδιο συμβαίνει και στην καμπίνα του. Εδώ ο σχεδιασμός είναι κάτι παραπάνω από γνώριμος (λέγε με Seat), με τις χαρακτηριστικές όμως πινελιές με την υπογραφή της Cupra σε καθίσματα και ταμπλό να δίνουν τον τόνο, σε συνδυασμό με τις δύο full-digital οθόνες και τους ελάχιστους φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα. Επιλογή που αρχικά θα προβληματίσει, καθώς ο οδηγός θα χρειαστεί να περιηγηθεί αρκετά και εντέλει να συνηθίσει τον τρόπο λειτουργίας των διαφόρων μενού και υπο-μενού του συστήματος infotainment, αλλά και εκείνων που ελέγχουν περιφερειακές λειτουργίες του οχήματος – ακόμα και για να ενεργοποιήσει τον κλιματισμό. Το A3 έχει εδώ το προβάδισμα της χρήσης, καθώς οι βασικοί απτικοί διακόπτες λάμπουν διά της παρουσίας τους, ενώ προβάδισμα του γερμανικού «χατς», έστω και οριακό, εντοπίζεται και στην απτή ποιότητα του εσωτερικού διακόσμου, καθώς και στη θέση οδήγησης, χάρη στη χαμηλότερη και πιο οδηγοκεντρική έδραση του καθίσματος.
Ως προς τους διαθέσιμους χώρους, το Formentor παίρνει την εκδίκησή του και είναι αυτό που έχει τον πρώτο λόγο, τόσο στο πίσω κάθισμα με τον μεγαλύτερο «αέρα» για τα γόνατα, όσο και στο χώρο φόρτωσης, στον οποίο μπορούν να φιλοξενηθούν στην κανονική διάταξη αποσκευές με όγκο 450 λίτρων, έναντι μόλις 380 λίτρων στο Α3 (σ.σ.: με πλήρως αναδιπλωμένα πίσω καθίσματα, το χάσμα υπέρ του Formentor διευρύνεται στα 305 λίτρα).
Κοινός παρονομαστής
Κάτω από το καπό τους φιλοξενείται ο γνωστός πλέον βενζινοκινητήρας-πασπαρτού 1.5 του VW Group, ο οποίος αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής, ενσωματώνοντας το σύστημα ACT, που απενεργοποιεί τον ψεκασμό στους μισούς κυλίνδρους σε συγκεκριμένα σενάρια οδήγησης, για μεγαλύτερη οικονομία. Μικρή αλλά ουσιώδης διαφορά εδώ είναι ότι στο γερμανικό μοντέλο το όλο πακέτο συνοδεύεται… εξ ορισμού από την παρουσία ενός ήπια υβριδικού συστήματος, που καθιστά πιο ομαλή την επανεκκίνηση της μονάδας στα «σταμάτα-ξεκίνα» σε αστικό περιβάλλον. Σίγουρα, ο TFSI (ή TSI για το ισπανικό μοντέλο) δε διεκδικεί δάφνες για την εκρηκτικότητά του, παρά τις… φιλότιμες προσπάθειες του αυτόματου για την περίσταση κιβωτίου διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων – που κατά την άποψή μας αποτελεί την επιλογή-μονόδρομο στο συγκεκριμένο τιμολογιακό segment.
Ωστόσο, και στις δύο περιπτώσεις η ικμάδα του συνόλου είναι διασφαλισμένη, όπως και οι κάτι παραπάνω από αξιοπρεπείς επιδόσεις, τόσο εν κινήσει όσο και από στάση, όπου το Α3 έχει ένα ισχνό προβάδισμα της τάξης του 0,5 δλ. για το τυπικό «0-100» και ένα ακόμα μεγαλύτερο (21 χλμ./ώρα) σε τελική ταχύτητα. Στην κατανάλωση, το Formentor δε φαίνεται να επηρεάζεται ιδιαίτερα από την απουσία ηλεκτρικής υποβοήθησης (και τα 140 και πλέον παραπανίσια κιλά του), απαιτώντας, όπως και το Α3, κάτω από 8 λίτρα ανά 100 χλμ. σε μια μικτή διαδρομή, που περιλαμβάνει κίνηση σε πόλη, αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δίκτυο.
Τόσο κοντά μα και τόσο μακριά
Παραμένοντας απόλυτα πιστό στο σπορτίφ δόγμα του Ισπανού κατασκευαστή που θέτει στο επίκεντρό του τον οδηγό, το Formentor ξεδιπλώνει με το «καλημέρα» ακόμα και στη βασική του παραλλαγή ένα ευχάριστο οδηγικό προφίλ, και μάλιστα σε όλα τα «τερέν». Όντας σφιχτό, αλλά επ’ ουδενί κουραστικό, χάρη και στα 45άρια ελαστικά με πλάτος πέλματος τα 245 χλστ., έχει εξαιρετική ποιότητα κύλισης στο «ρολάρισμα» και συγχρόνως πολύ καλή κατευθυντικότητα με τους εμπρός τροχούς υπό γωνία. Την ίδια στιγμή, η ουρά του, χάρη και στην ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων που τη συνοδεύει (όπως και στο Α3), δε θα πει όχι σε ένα μικρό παιχνίδι στο άφημα του γκαζιού, ενώ σε κάθε περίπτωση οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ιδιαίτερα περιορισμένες.
Ωστόσο, το Α3 είναι εκείνο που θα σε εμπνεύσει περισσότερο για το κάτι παραπάνω, κερδίζοντάς σε εντέλει και με την αποτελεσματικότητά του. Πολλώ δε μάλλον στην έκδοση S line της δοκιμής μας, με την πιο σφιχτή και χαμηλότερη σε ύψος ανάρτηση που το συνοδεύει. Μπορεί να μην πατά… χώμα και να καβαλά εύκολα πεζοδρόμια, όπως το Formentor, εντούτοις στην άσφαλτο ξεδιπλώνει μια παροιμιώδη ακρίβεια έλεγχου, που σου επιτρέπει να σημαδέψεις ιδανικά το apex της στροφής και να βγεις από αυτήν με περισσότερα χιλιόμετρα – και λιγότερες κλίσεις. Αρωγός του οδηγού εδώ είναι το συγκριτικά πιο βαρύ σε αίσθηση τιμόνι, το πιο στιβαρό εμπρός μέρος, που δε… φοβάται την υποστροφή, τα πιο «χαμηλά» 40άρια ελαστικά και φυσικά το χαμηλότερο κέντρο βάρους της γερμανικής κατασκευής. Συνολικά, το Α3, με μικρό τίμημα στον τομέα της άνεσης εντός πόλης, είναι εμφανώς πιο οδηγοκεντρικό απέναντι στο Formentor, που με τη σειρά του προτάσσει έναν σαφώς πιο all-around χαρακτήρα σε επίπεδο οδικών χαρακτηριστικών.
Ζήτημα προσέγγισης
Με το νέο Formentor η Cupra καταφέρνει και «πιάνει» εύστοχα το σφυγμό της αγοράς, δημιουργώντας ένα crossover, και όχι ένα ακόμα SUV, με ξεχωριστή σχεδιαστική ταυτότητα εντός και εκτός και οδηγοκεντρικό προφίλ, το οποίο αποδεικνύεται ικανό να κινηθεί γρήγορα και απρόσκοπτα σχεδόν παντού, ακόμα και στην έκδοση… εισαγωγής του 1,5 λίτρου. Απέναντί του, στις παρυφές του ίδιου ψυχολογικού τιμολογιακού ορίου των περίπου 30.000 ευρώ, η Audi συνεχίζει με την ίδια σοφία και αποτελεσματικότητα να «χτίζει» πάνω στην επιτυχημένη συνταγή του παρελθόντος, καταφέρνοντας με το σύγχρονο Α3 να συγκινεί τους παραδοσιακούς λάτρεις της αυτοκίνησης, αλλά και εκείνους που αναζητούν περισσότερη συμμετοχή στην οδήγηση, με ένα σαφώς πιο συμβατικό «χατς», που αναβαθμίζει ιδανικά στη σπορτίφ έκδοση S line την πετυχημένη γερμανική πλατφόρμα. Η επιλογή είναι ζήτημα προσέγγισης, αλλά και προτεραιοτήτων.
Audi A3 Sportback
ΥΠΕΡ Οδική συμπεριφορά, Απτή ποιότητα εσωτερικού ΚΑΤΑ Χώροι επιβατών/αποσκευών
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά με τούρμπο > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 εκ. > ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.000 σ.α.λ. > KΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.343×1.816×1.449 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.320 κιλά > ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 225/40 R18 > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 8,4 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 224 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 5,0-4,8 λτ./100 χλμ. ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,6 λτ./100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2*: 129 γρ./χλμ. (WLTP) ΤΙΜΗ: Από 30.700 ευρώ (έκδοση S line με κιβώτιο S tronic)
Cupra Formentor
ΥΠΕΡ Εξωτερική σχεδίαση, Δυνατότητα κίνησης εκτός δρόμου ΚΑΤΑ Δύσχρηστο infotainment
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά με τούρμπο > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.000 σ.α.λ. > KΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.450×1.839×1.520 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.679 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 450 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.463 κιλά > ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 245/45 R18 0-100 ΧΛΜ./ ΩΡΑ*: 8,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 203 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 6,3-6,8 λτ./100 χλμ. > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,9 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2*: 150-163 γρ./χλμ. (WLTP) > ΤΙΜΗ: Από 30.900 ευρώ (με κιβώτιο DSG)