Δοκιμάζουμε το Hyundai Kona Ν
Απέναντι στην πλειονότητα των μικρών SUV, το Kona, διά χειρός Hyundai N, δείχνει τρομακτικό και απόλυτα ικανό να πραγματοποιήσει αυτά που (δεν) φαντάζεσαι.
Για να έχουμε μία ένδειξη του πόσο αλλάζουν τα πράγματα, αρκεί να γυρίσει κανείς μερικά χρόνια πίσω και να σκεφθεί τι αντιδράσεις θα προκαλούσε το άκουσμα της φράσης «γρήγορο σπορ Hyundai». Τα S–Coupe τού κάποτε, μερικά φιλότιμα Coupe τού προχθές, το άγνωστο Veloster, μαζί με το Accent WRC που συμμετείχε και δε διακρίθηκε, δημιουργούν στην καλύτερη περίπτωση ένα ελαφρό μειδίαμα. Όλα αυτά όμως σβήστηκαν με μία μονοκοντυλιά το 2017, όταν παρουσιάστηκε το i30 N.
Βέβαια, η πολεμική φυλή των «Ν» είχε αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά μερικά χρόνια νωρίτερα, το 2013. Τότε που εμφανίστηκε το i20 WRC, ιδρύθηκε το νέο Τεχνολογικό τους Κέντρο για λογαριασμό του N Brand «μέσα» στο Νίρμπουργκρινγκ, ενώ χρέη «πολεμάρχου» ανέλαβε ο προερχόμενος από την BMW M, Άλμπερτ Μπίρμαν.
Μέχρι το 2017, λοιπόν, προετοίμασαν το έδαφος με την παρουσίαση ορισμένων πρωτοτύπων (RM14, Ν 2025 Vision GranTurismo, RM15 και RM16 Concept). Μετά το εντυπωσιακό ντεμπούτο του i30 N το 2017, το σπορ παρακλάδι της Hyundai προχώρησε την επόμενη χρονιά στην εμπορική διάθεση της Fastback εκδοχής του, αλλά και του Veloster N, για τους πελάτες της στη Ν. Κορέα και την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Σήμερα o κωδικός «Ν» κοσμεί τα i20, i30, Kona, καθώς και το «άγνωστο» για τους αγοραστές της Γηραιάς Ηπείρου, Elantra N. Πλέον η Hyundai N μπορεί να κοιτάξει οποιονδήποτε αντίπαλο χωρίς φόβο, αλλά με άφθονο πάθος. Γεγονός πως, καθώς το παιχνίδι μετατοπίζεται πλέον σε πιο εξηλεκτρισμένες υλοποιήσεις, πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα επερχόμενο Ioniq 5 N.
Οι πολεμικές ιαχές
Ένας πολεμιστής πρέπει να έχει την ανάλογη εξάρτυση, και το Kona N δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Την πανοπλία απαρτίζουν η μεγαλύτερη μάσκα, το splitter, τα πλαϊνά skirts, η μεγάλη αεροτομή, ο διαχύτης και οι διπλές «μπούκες» της εξάτμισης, που πλαισιώνουν τα φουσκώματα στα φτερά, τα οποία φιλοξενούν τις σκουρόχρωμες σφυρήλατες ζάντες 19 ιντσών με τα ειδικής παραγγελίας ελαστικά της Pirelli. Τα χρώματα του πολέμου συνθέτουν οι κόκκινες λεπτομέρειες στο χαρακτηριστικό θαλασσί φόντο (σήμα κατατεθέν πια των σπορ «Ν» της Hyundai), ενώ τα θεόρατα αυτοκόλλητα διαλύουν και τις τελευταίες αμφιβολίες των λίγων αδιάβαστων.
Λιγότερο πολεμική είναι η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό, σε ό,τι αφορά τόσο την εικόνα όσο και τη θέση οδήγησης, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια των χορταστικών μπάκετ και τις επιπλέον ψηφιακές ενδείξεις της κεντρικής οθόνης (κυρίως για χρήση σε πίστα, όπου σκαλίζοντας θα βρεις και ένα σχεδιάγραμμα του Νίρμπουργκρινγκ).
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο 2λιτρος κινητήρας των 280 ίππων, τα οποία μαζί με τα 392 Nm της ροπής, καλούνται να διοχετευθούν στο δρόμο μέσω των εμπρός τροχών από το 8άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Το κιβώτιο, όπως διαπιστώσαμε και στο i30 N, λειτουργεί ιδανικά και η επιτάχυνση είναι τόσο αδιάλειπτα μεστή, που δεν έχουμε καμία αμφιβολία για τα 5,5 δλ. του «0-100» ή τα 240 χλμ. της τελικής ταχύτητας, παρά το βάρος των 1.510 κιλών.
Αυτό που διαφοροποιεί ένα σβέλτο Kona N–Line από ένα πολύ γρήγορο Kona N είναι το ειδικό «αλατοπίπερο» του τελευταίου. Αρχικά είναι το splitter software με συστήματα όπως τα N Power Shift (ελαχιστοποίηση της μείωσης ροπής κατά τις αλλαγές), N Grin Shift (μεγιστοποίηση της απόδοσης για 20 δευτερόλεπτα με ενεργοποίηση από το κόκκινο κουμπί στο τιμόνι) και N Track Sense Shift (αναγνωρίζει αυτόματα τις βέλτιστες συνθήκες μιας πίστας και προσαρμόζει ανάλογα τις αλλαγές), launch control, N Grin Control System (που περιλαμβάνει προγράμματα οδήγησης Normal, Eco, Sport, N, Custom) και ένα traction control με επιπλέον επιλογές (Snow, Deep Snow, Mud, Sand). Στο σπορ hardware της κατασκευής, εκτός από το χαμηλωμένο πλαίσιο με τις ειδικές ρυθμίσεις, υπολογίστε το μπλοκέ διαφορικό και την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση.
Το αποτέλεσμα έρχεται να επιβεβαιώσει τα μαγικά των μηχανικών του τμήματος «Ν», ακόμα και αν η Hyundai τους έβαλε δύσκολα (συγκριτικά με τα i20 και i30) στο θέμα ενός ψηλότερου SUV. Κινείσαι ταχύτατα και μπορείς να στρίβεις με τον ίδιο ρυθμό, εφόσον κατανοείς την επίδραση των επιπλέον χιλιοστών στην απόσταση από το έδαφος. Το ρύγχος δε θα ανοίξει την τροχιά του εφόσον δεν το έχεις παρακάνει στην είσοδο, η ανάρτηση μαζί με το μπλοκέ προσπαθούν να διατηρούν την απαραίτητη πρόσφυση, ενώ ο γεμάτος ήχος της εξάτμισης μαζί με τα στιγμιαία σκασίματα συμπληρώνουν το σκηνικό.
Ναι μεΝ, αλλά
Ξεπεζεύοντας από το Kona, το ερώτημα δεν έχει να κάνει με το πώς, αλλά με το γιατί. Το χαμόγελο ικανοποίησης που εξασφαλίζει η αρτιότητα του Kona είναι δεδομένο, αλλά στο τέλος αυτής της γλυκιάς εξόρμησης μέχρι τη λίμνη Δόξα, δυσκολεύεσαι να στοιχειοθετήσεις τα υπέρ αυτού επιχειρήματα.
Το Kona N τοποθετείται ανάμεσα στα επίσης αντισυμβατικά Puma ST (φθηνότερο και λιγότερο δυνατό) και T–Roc R (ακριβότερο και ισχυρότερο), όπου διαθέτει μεν τα καλούδια για να υποστηρίξει τον special (ουχί εκδρομικό) χαρακτήρα του, αλλά η συνταγή των πατροπαράδοτων χάτσμπακ (με ή χωρίς «Ν» σε μικρότερη ή μεγαλύτερη κατηγορία) θεωρούμε ότι συνεχίζει να υποστηρίζει αποτελεσματικότερα τη σπορτίφ θεματολογία, χαρίζοντας μάλιστα και περισσότερη ευχαρίστηση στο τέλος της ημέρας. Η επιλογή μας, άλλωστε, έχει ήδη καταγραφεί στα Αριστεία του προηγούμενου μήνα.
Αν πάντως ήταν να ζητήσουμε κάτι ακόμα πιο αντισυμβατικό, τότε πραγματικά θα θέλαμε να δούμε πώς θα μπορούσε να είναι στην πράξη ένα Kona Electric N Line, χωρίς κόφτη και με μία τετράδα σπορ ελαστικών._ 4Τ
Hyundai Kona N
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος, τούρμπο άμεσου ψεκασμού
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.998 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 280 ίπποι/5.500-6.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 392 Nm/2.100-4.700 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς με μπλοκέ διαφορικό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον/Πολλαπλών συνδέσμων
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων
ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: ΑΔ/AΔ
ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 235/40 – 19
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.215x1.800x1.565 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.684 χλστ.
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 361 λτ.
ΒΑΡΟΣ: 1.510 κιλά
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 5,5 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 240 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 10,2 λτ./100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 194 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ