Hyundai Kona Electric – Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid – Toyota Yaris Cross Hybrid

Τρία B-SUV που ενστερνίζονται το καθένα με τον δικό του τρόπο το δόγμα της ηλεκτροκίνησης, το οποίο πλέον τείνει να αποτελεί τον κανόνα, αντί για την εξαίρεση.

Η δημοτικότητα των πάσης λογής crossover και SUV, και δη εκείνων της κατηγορίας Β, είναι πλέον κάτι παραπάνω από παγιωμένη. Αυτό ισχύει τόσο στην αγορά αυτοκινήτου της χώρας μας, με τις ουκ ολίγες ιδιαιτερότητες, όσο και στην υπόλοιπη Γηραιά Ήπειρο, που εν πολλοίς καθορίζει τις τάσεις στο σύγχρονο αυτοκινητικό στερέωμα αλλά και τις επιλογές των κατασκευαστών σε επίπεδο τεχνικών προδιαγραφών.

Εντούτοις, το στοιχείο που δεν ήταν και τόσο παγιωμένο στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς είναι η ηλεκτροκίνηση. Όχι όμως πια. Πλέον, χάρη στην πιο πλούσια τεχνολογική φαρέτρα των τμημάτων R&D, σε συνδυασμό με την επιτακτική ανάγκη μείωσης του μέσου όρου εκπομπών, το «κάστρο» αυτό έχει αρχίσει να καταρρίπτεται, με τους κατασκευαστές που συμμετέχουν ενεργά στην κατηγορία να υποκύπτουν, ο καθένας με τη δική του εκτέλεση και προσέγγιση, στο «εξηλεκτρισμένο δόγμα» της εποχής, το οποίο πολύ σύντομα θα αποτελέσει τη νέα κανονικότητα.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Σε αυτό λοιπόν το «περιβάλλον», κάθε άλλο παρά αναπάντεχη ήταν η απόφαση της Toyota να υιοθετήσει και με την crossover εκδοχή του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2021 τη σίγουρη και δοκιμασμένη λύση ενός αυτοφορτιζόμενου υβριδικού συστήματος κίνησης, που πρακτικά αποδεικνύεται μάννα εξ ουρανού για αυτούς που αναζητούν περιορισμένη κατανάλωση υγρού καυσίμου και συνάμα μηδενική «εξάρτηση» από την πρίζα.

Απέναντι στο Yaris Cross, που διατίθεται και σε αμιγώς «βενζινοαίματες» εκδόσεις (ούτε λόγος για ντίζελ), η γαλλική Renault προσφέρει, ταυτόχρονα με τις συμβατικές, δύο υβριδικές παραλλαγές του Captur. Η πιο προηγμένη από αυτές παίρνει κίνηση από μια «μικτή» μονάδα αποτελούμενη από έναν θερμικό και έναν ηλεκτρικό κινητήρα, σε συνδυασμό όμως με μία μπαταρία… υψηλότερης τάσης που μπαίνει στην πρίζα, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα κίνησης με μηδενικές εκπομπές για ικανό αριθμό χιλιομέτρων.

Ο τρίτος πόλος της αντιπαράθεσης ακούει στο όνομα «Kona Electric», με την Hyundai να επενδύει με τόλμη και τη δέουσα… γοητεία στην επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης, η οποία «συνδέεται» άμεσα και αποκλειστικά με το ρεύμα και την πρίζα.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Από διαφορετικό σημείο εκκίνησης

Η Toyota ρίχνει στο εξηλεκτρισμένο στρατόπεδο της αρένας των B-SUV μια πρόταση με προφανή χρηστικά χαρίσματα, εγκαθιστώντας κάτω από το προτεταμένο καπό του Yaris Cross μια «μικτή» καρδιά, που πρώτα και κύρια βρίσκεται εκεί προκειμένου να μετριάζει σημαντικά τόσο τις εκπομπές ρύπων όσο και την κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες. Για την περίσταση, ο 3κύλινδρος 1.500άρης των Ιαπώνων, ο οποίος λειτουργεί στον κύκλο Άτκινσον, διαθέτει σχέση συμπίεσης 14:1 και προέρχεται από τον αντίστοιχο και ατμοσφαιρικό 2λιτρο των υβριδικών Corolla και C-HR με έναν κύλινδρο λιγότερο. Συνεργάζεται δε κατ’ αποκλειστικότητα με ένα e-CVT κιβώτιο με πλανητικά γρανάζια, αποδίδοντας ως αυτόνομη μονάδα 92 ίππους και 120 Nm ροπής. Στο πλευρό του ωστόσο «στέκεται» ένας συμπαγής σε διαστάσεις ηλεκτροκινητήρας με ονομαστική απόδοση 80 ίππων, που αντλεί ενέργεια από μία μικρής χωρητικότητας μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία πλέον αποθηκεύει διπλάσια ενέργεια από ό,τι σε παλαιότερες εφαρμογές της Toyota. Συνδυαστικά (και πρακτικά), η μέγιστη ισχύς της υβριδικής μονάδας τέταρτης γενιάς της Toyota ανέρχεται στους 116 ίππους.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Στο στρατόπεδο της Renault, οι Γάλλοι προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα. Τόσο «απέναντι» στον Ιάπωνα της παρέας, όσο και σε σχέση με την άρτι αφιχθείσα αυτοφορτιζόμενη E-Tech υβριδική εκδοχή του Captur, προσφέροντας για την περίσταση το δικό τους B-SUV με μία επιπλέον εξηλεκτρισμένη επιλογή – και εν προκειμένω με ένα μοντέλο-γέφυρα σε σχέση με το πρόδηλο μέλλον της αυτοκίνησης, που τροφοδοτείται από ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης. Εδώ η συνταγή είναι πιο «προχωρημένη» και προβλέπει, πέραν της παρουσίας ενός multi-mode αυτόματου κιβωτίου που δεν διαθέτει συμπλέκτη, το πάντρεμα ενός ατμοσφαιρικού 16βάλβιδου 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 91 ίππους και ροπή 144 Nm. Το θερμικό σκέλος της μονάδας συνεπικουρούν δύο ηλεκτροκινητήρες, με τον «βασικό» να αποδίδει 49 kW και 205 Nm και τη γεννήτρια/μίζα επιπλέον 25 kW και 50 Nm, εξασφαλίζοντας στην πράξη συνδυαστική απόδοση 160 ίππων. Η δε μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία ζυγίζει περί τα 105 κιλά και υποστηρίζει ενεργειακά την όλη διάταξη, έχει χωρητικότητα 10,4 kWh, ενώ μπορεί να αναπληρωθεί πλήρως με ηλεκτρική ενέργεια σε κοινή οικιακή πρίζα σε χρόνο 3 έως και 5 ωρών, ανάλογα με τις προδιαγραφές της εκάστοτε παροχής.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Όπως είναι προφανές, το ηλεκτρικό Hyundai Kona ακολουθεί τον δικό του δρόμο, μακριά από αυτοκινητικά στεγανά του παρελθόντος, παρά το γεγονός ότι η σουίτα των διαθέσιμων εκδόσεών του περιλαμβάνει και συμβατικές, και αυτοφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις. Ανανεωμένο σε ουκ ολίγα σημεία ήδη από τα τέλη του 2020 και με πλήρη ψηφιακή «ατζέντα», το κορεάτικο EV είναι προσθιοκίνητο – όπως και οι δύο αντίπαλοί του στη συγκεκριμένη αντιπαράθεση – τροφοδοτούμενο στην έκδοση της δοκιμής μας από έναν ηλεκτροκινητήρα εγκατεστημένο στο εμπρός μέρος με ονομαστική ισχύ 204 ίππων και ροπή 395 Nm. Φυσικά, το κιβώτιο είναι μονής σχέσης, ενώ το «παρών» στη long range εκδοχή δίνει μία μπαταρία ιόντων λιθίου με 8 χρόνια εγγύηση και ενεργειακό περιεχόμενο 64 kWh, που μπορούν να αναπληρωθούν σε 47 ή 64 λεπτά από το 10% στο 80% της μέγιστης δυναμικής της σε ταχυφορτιστή με ισχύ 100 ή 50 kW (σε wallbox των 11 kW απαιτούνται 6 ώρες και 50 λεπτά και σε πρίζα σούκο 220V/12A περί τις 28 ώρες για SoC 10%-100%).

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Πίσω από το τιμόνι

Το Toyota Yaris Cross είναι ένα φιλικό στη χρήση και ευκολοδήγητο B-SUV. Εδώ ακριβώς βρίσκεται και το συγκριτικό προβάδισμά του απέναντι στις πιο…  ξηλεκτρισμένες προτάσεις της δοκιμής μας. Χωρίς ανάγκη φόρτισης, και επομένως δίχως περιορισμούς και αναγκαστικές παύσεις… εργασιών μεγάλης διάρκειας για ενεργειακή αναζωογόνηση, καταναλώνει σε μικτές συνθήκες όχι περισσότερο από 5 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης για κάθε 100 χλμ. κίνησης, προσφέροντας ταυτόχρονα ένα σίγουρο «πάτημα» στο δρόμο και ανταγωνιστικές επιδόσεις, που σίγουρα δε θα συναρπάσουν, ούτε όμως και θα απογοητεύσουν. Η λειτουργία του κιβωτίου μπορεί να αποτελεί τον προφανή «άσο» του μικρού crossover της Toyota εντός πόλης, εντούτοις στον ανοιχτό δρόμο και σε πιο σβέλτους ρυθμούς δε θα εμπνεύσει τον οδηγό, ενώ τον δικό του… αποθαρρυντικό ρόλο στο «τέρμα γκάζι» παίζει και ο αυξημένος θόρυβος του θερμικού κινητήρα, που πασχίζει να διατηρήσει ψηλά τις στροφές του.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Το Renault Captur, με το χαρακτηριστικό ταμπελάκι «E-TECH PLUG-IN HYBRID» στο πίσω μέρος και την έξτρα θύρα φόρτισης στο πλάι, σε κερδίζει πρώτα και κύρια με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και τον ραφιναρισμένο τρόπο που λειτουργεί το υβριδικό σύνολο. Ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα είναι ιδιαίτερα περιορισμένος και συνάμα φιλτραρισμένος, χάρη και στην πολύ καλή ηχομόνωση, ενώ χαρακτηριστικό είναι και το… silent mode που επικρατεί στην προσεγμένη σε ποιότητα καμπίνα και στον ανοιχτό δρόμο. Από εκεί και πέρα, το επαναφορτιζόμενο Captur δεν διεκδικεί ούτε αυτό σπορτίφ δάφνες, με το ελαφρύ τιμόνι και το παραπανίσιο βάρος του αμαξώματος, που υπερβαίνει τους 1,6 τόνους, να στέλνουν τα πρώτα μηνύματα. Εντούτοις, οι αντιδράσεις του πλαισίου υπό πίεση είναι ήπιες και προοδευτικές, με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων και το αναθεωρημένο και πιο σφιχτό set-up ελατηρίων και αμορτισέρ να κάνουν σε συνδυασμό πολύ καλή δουλειά στον έλεγχο των δυναμικών χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Από εκεί και πέρα, και με τον οδηγό να έχει στη διάθεσή του τα προγράμματα Sport και Pure, για μέγιστη απόδοση του υβριδικού συστήματος και κίνηση μηδενικών εκπομπών εφόσον τα αποθέματα της μπαταρίας επαρκούν, η κατανάλωση καυσίμου, όπως σε κάθε PHEV, είναι ευθέως ανάλογη της «φροντίδας» που επιδεικνύει ο χρήστης στην μπαταρία. Με τα αποθέματά της στο φουλ, ο οδηγός μπορεί να κινηθεί αθόρυβα και δίχως ρυπαντές για 40 με 45 αστικά χιλιόμετρα, ενώ με γεμάτα τα ηλεκτρικά… αποθέματα και σε μικτή διαδρομή μήκους 100 χλμ., οι απαιτήσεις σε καύσιμο κυμαίνονται ανάμεσα σε μόλις 2 με 3 λίτρα. Όταν ο συσσωρευτής ενέργειας αδειάσει, η κατανάλωση του Captur E-Tech Plug-in Hybrid «παίζει» πέριξ των 7 λίτρων για ίδιο μήκος μικτής διαδρομής.

Με ένα μικρό τίμημα στον τομέα της άνεσης που προέρχεται από τη συγκριτικά πιο σφιχτή απόσβεση της ανάρτησης, το Kona Electric κινείται κυριολεκτικά σε δική του «διάσταση»: αθόρυβα, με εντυπωσιακή μέση ωριαία ταχύτητα εφόσον του το ζητήσει ο οδηγός του, αλλά και με απαράμιλλη αμεσότητα και εκρηκτικότητα στο πάτημα του γκαζιού. Και όλα αυτά με τα ενεργειακά αποθέματα του συσσωρευτή ενέργειας, που «πάει πακέτο» με ένα προηγμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης, να στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, εξασφαλίζοντας χωρίς «ναι μεν άλλα» πραγματική αυτονομία άνω των 400 χλμ. σε μικτές συνθήκες και σε φυσιολογικές πάντα θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Με ελαφρύ μάλιστα πόδι και διαρκή αξιοποίηση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας με τις τρεις διαφορετικές διαβαθμίσεις, το οποίο ελέγχεται απρόσκοπτα μέσω των paddles στο τιμόνι, η εμβέλεια του Kona Electic εύκολα προσεγγίζει τα 450 πραγματικά χλμ. – και αυτός είναι σίγουρα ο σπουδαιότερος κρυφός άσος στο μανίκι του Kona Electric σε σχέση με ουκ ολίγα «λαϊκά» EV.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Στα ενδότερα

Αισθητικά, τόσο το Yaris Cross όσο και το Captur E-Tech Plug-in Hybrid κρατούν χαμηλά τους τόνους, κάνοντάς σε να ψάχνεις με το… μικροσκόπιο τις διαφορές σε σχέση με τις συμβατικές εκδοχές τους. Αντίθετα, το Kona Electric έχει πιο διακριτό χαρακτήρα σε σχέση με τα δικά του «αδέλφια», χάρη στο ενιαίο μεταλλικό πάνελ στο εμπρός τμήμα, το οποίο διανθίζεται πρακτικά και αισθητικά από το πορτάκι της θύρας φόρτισης της 64άρας μπαταρίας.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο εσωτερικό, με τον Κορεάτη της παρέας να ξεφεύγει από τα τετριμμένα χάρη στην υιοθέτηση μιας πιο «προχωρημένης» κονσόλας, που μοιάζει σαν να αιωρείται και συνδυάζεται με την πλήρη απουσία του παραδοσιακού επιλογέα, ο οποίος έχει αντικατασταθεί (δικαίως!) από μπουτόν.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Το Yaris Cross, από τη μεριά του, προτάσσει την πρακτικότητα και την «προσγειωμένη», πλην όμως σύγχρονη σχεδίαση ως βασικά του ατού, ενώ το Captur E-Tech Plug-in Hybrid έχει να αντιπαραβάλει μια καμπίνα που έχει ως highlight μία οθόνη αφής σε διάταξη πορτρέτου και πολύ προσεγμένη απτή ποιότητα. Χωροταξικά η ανάδειξη ενός ξεκάθαρου νικητή είναι δύσκολη, μιας και τα τρία B-SUV προσφέρουν τους χώρους που θα περίμενε κανείς, με δεδομένο το μέγεθος των αμαξωμάτων τους.

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Εκεί όπου παρατηρούνται… αποκλίσεις είναι στο χώρο φόρτωσης. Εν προκειμένω, χάρη στην απουσία μεγάλης μπαταρίας, που μοιραία «κλέβει» πολύτιμο χώρο, το Yaris Cross Hybrid με 397 λίτρα παίρνει σαφές προβάδισμα απέναντι στα Captur E-Tech Plug-in Hybrid (261 έως 309 λίτρα, ανάλογα με τη θέση του συρόμενου κατά τον διαμήκη άξονα πίσω καθίσματος) και Kona Electric (332 λίτρα).

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

 

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Hyundai Kona Electric 204 PS 64 kWh
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 204 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 395 Nm > ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: Ιόντων λιθίου 64 kWh > ΦΟΡΤΙΣΗ: 28 ώρες (10%-100% πρίζα σούκο 220Ω/12Α), 6 ώρες 50 λεπτά (10-100% AC 11 kW), 47 λεπτά (10%-80% DC 100 kW) > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.205×1.800×1.570 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.600 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.685-1.743 κιλά* > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 332 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 7,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 167 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 15,7 kWh/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: Από 34.900 ευρώ *ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 PS
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΘΕΡΜΙΚΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: 91 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ ΘΕΡΜΙΚΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: 144 Nm/3.200 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 67 ίπποι > ΜΕΓ.  ΡΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΡΑ: 205 Nm > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ HSG: 34 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ HSG: 50 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 160 ίπποι > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο multi-mode > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.227×1.797×1.576 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.639 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.625 κιλά* > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 261-309 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 10,1 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 180 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 2,5 λίτρα/100 χλμ.** > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 32-37 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: Από 28.000 ευρώ *ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ **ΜΕ ΓΕΜΑΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 116 PS 2WD
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.490 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΘΕΡΜΙΚΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: 92 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ ΘΕΡΜΙΚΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ: 120 Nm/3.600-4.800 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 80 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΡΑ: 207 Nm > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 116 ίπποι > ΚΙΒΩΤΙΟ: e-CVT > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.180×1.765×1.595 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.560 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.175-1.270 κιλά* > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 397 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 11,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 170 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,1 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 101 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: Από 24.100 ευρώ *ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Hyundai Kona Electric - Renault Captur PHEV - Toyota Yaris Cross Hybrid