Mercedes E200 Cabrio W124 & W213: Ο παλιός είναι αλλιώς
Δεν υποτιμάς τον νέο, με πρόταση «κούκλα», αλλά είναι αυτό το παλιό που, έτσι απλά και με απόδειξη τη διαχρονική του αξία, υπενθυμίζει «who is the boss» για μια ζωή με 4 τροχούς.
Στα περίπου πενήντα μας χρόνια ως περιοδικό «είμαστε» περισσότερο «911», μέσα και από την έμπνευση-όραμα του ιδρυτή μας, του κ. Κώστα Καββαθά, παρά οτιδήποτε άλλο γερμανικό, είτε με άστρο που παραδεχόμαστε, είτε με «προπέλα» που λατρεύουμε. Eίναι το κλείσιμο της πόρτας που αποτελεί σημείο αναφοράς και αυτός ο δήθεν αθώος ήχος από τους 6κύλινδρους κινητήρες της Mercedes, που μια ζωή συγκλόνιζαν τον λάτρη της αυτοκίνησης. Τότε είχαν και τέλειο επιλογέα στο τιμόνι ή κάτω στο θόλο, σήμερα έχουν και τιμόνι, όπως και σύγχρονα καλούδια που διδάσκουν υψηλή τέχνη προς κάθε κατεύθυνση. Επίσης, ό,τι σφραγισμένο από την ΑΜG που με την GT αλλά και την ευρύτερη φιλοσοφία της ξεπερνάει τα «Μ» και RS, συγκλονίζει τον ειδικό. Αυτόν που ζει την αυτοκίνηση στην κορυφαία της εκδοχή, αλλά και τους ειδικούς με τα πλήκτρα, τους λάτρεις των social media, που αξιολογούν μέσα από φωτογραφίες.
O νέος είναι ωραίος
Είναι πολύ όμορφη η σύγχρονη κάμπριο εκδοχή της Ε-Class. Πρέπει να δούλεψε Ιταλός μετρ και να προέκυψε σύνολο για άμεση προσαρμογή σε Φλωρεντία και Τοσκάνη. Βαριές στο μάτι, οι Mercedes εκεί δεν αντιμετωπίζονται με χαμόγελο από τους tifosi. Όμως, οι ίδιοι είναι λάτρεις του όμορφου, του κομψού και του απέριττου, των καλά δουλεμένων συνδυασμών, μιας και ερωτευμένοι με τη λεπτομέρεια. Ο Γερμανός το ξέρει, τους σέβεται και το αποδεικνύει, και τους πετάει το γάντι για την τέλεια, τη χαλαρή διαδρομή, με αυτό το κουπέ με τη μαλακή οροφή (που διατίθεται σε τέσσερις διαφορετικές αποχρώσεις) και τη γνωστή ποιότητα-σημείο αναφοράς. Η νέα, ακόμα πιο άκαμπτη πλατφόρμα της E-Class από ατσάλι υψηλής αντοχής και αλουμίνιο έχει δεχθεί στην ανοιχτή έκδοση περαιτέρω ενισχύσεις.
Στόχος των Γερμανών τεχνικών ήταν σε επίπεδο ακαμψίας να είναι αντίστοιχη με την κουπέ έκδοση! Την ίδια ώρα, για να μην εκτοξευθεί το βάρος της, τα φτερά, το καπό και η πόρτα του πορτ μπαγκάζ είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο. Η χωρητικότητα του τελευταίου μπορεί να φτάσει έως και τα 380 λίτρα, νούμερο εντυπωσιακό για κατασκευή του είδους. Σε αυτό έχουν συμβάλει και οι αυξημένες διαστάσεις του αμαξώματος, με τη νεότερη εκδοχή να έχει μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 113 χλστ., όπως και αυξημένο μήκος (+123 χλστ.), πλάτος (+74 χλστ.) και ύψος (+30 χλστ.). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυξημένοι να είναι και οι χώροι, με αυτόν για τα εμπρός κεφάλια να έχει αυξηθεί κατά 15 χλστ. εμπρός και κατά 6 χλστ. πίσω. Η μεγαλύτερη αύξηση εντοπίζεται σε αυτόν για τα πόδια, και συγκεκριμένα με επιπλέον 102 χλστ. διαθέσιμα.
Αναμενόμενο ότι δεν έκοψαν-έραψαν και βίδωσαν, αλλά δούλεψαν, και πράγματι το σύνολο τους δικαιώνει, ειδικά στους δικούς μας χρωματισμούς, όπου το ασημί αμάξωμα συναντάει τη μαύρη οροφή στις τέλειες διαστάσεις σε κάθε μέτρηση. Γάντι ταιριάζει ο 2λιτρος κινητήρας των 184 ίππων και των 300 Nm ροπής με το αυτόματο 9άρι, και τι άλλο να ζητήσεις ύστερα από μια βόλτα -στην κυριολεξία- στο Σούνιο κατ’ αρχάς, και στο Γαλαξίδι στη συνέχεια. Θέμα ανταγωνισμού δεν υφίσταται, και είναι μονόδρομος να ψάξεις και να βρεις, ώστε να θυμηθείς, αλλά και να διδαχθείς ιστορία μέσα από τις δημιουργίες ενός κατασκευαστή-καθηγητή, σε σπάνιο μάθημα για μεταπτυχιακό. Αυτό άλλωστε είναι η έντιμη και αποτελεσματική εξέλιξη των ιδεών και των ειδών, που προηγείται κάθε εποχής, πάντα και για πάντα.
Συνάντηση με σημασία
Στα… πάτρια εδάφη, εκεί, από το Λαγονήσι μέχρι το Σούνιο και παραπέρα. Με τους σωστούς φίλους που γνωρίζουμε από παιδιά και την ευαισθησία όλων μας να πλημμυρίζει και να αναβαθμίζει τη διάθεσή μας, παρά τους 33 βαθμούς υπό σκιάν. Ο Στέφανος Λ. Σπάρταλης έχει σπάνια συλλογή με πολύτιμες Mercedes, που λατρεύει και δεν τις κρύβει. Ένας συλλέκτης, εξαιρετικός οδηγός αγώνων, με στοχευμένη συλλογή και πλάνο συνδεδεμένο με τη λεπτομέρεια και την προοπτική. Στα αυτοκίνητά του δε θα βρεις ψεγάδι, με τη λεπτομέρεια να απασχολεί τόσο τον ίδιο όσο και τους εξαιρετικούς συνεργάτες του. Η προοπτική συνδεδεμένη με τον γιο του, Λέοντα, που ακούει στο όνομα του παππού, ενός μηχανολόγου-μηχανικού μιας άλλης εποχής. Λάτρεις των Mercedes που προηγήθηκαν πολύ αυτής που στέκεται δίπλα στη σημερινή, αυτής δηλαδή με τον κωδικό «W124».
Στα δικά μας μάτια, ωστόσο, αυτή είναι ο πρόγονος της «νέας», ενώ, έτσι όπως ήρθε, με τις αλουμινένιες ζάντες, μας θύμισε-γύρισε στα μέσα του 1990, που στις σελίδες του περιοδικού δοκιμάζαμε τη λευκή-μπλε «υπηρεσιακή». Ένα μοντέλο το οποίο δεν είχε καμία σχέση με την προγενέστερη W123. Οι Γερμανοί τότε είχαν δώσει έμφαση στη μείωση του βάρους και την αεροδυναμική, χρησιμοποιώντας υλικά όπως ατσάλι υψηλής αντοχής. Για την ανοιχτή έκδοση, με την οποία ολοκληρώθηκε τότε η γκάμα, σχεδίασαν από την αρχή περίπου 1.000 δομικά στοιχεία του αυτοκινήτου στο εμπρός και το πίσω μέρος, όσο και γύρω από το ατσάλινο πλαίσιο του παρμπρίζ. Μάλιστα, επέλεξαν και τοποθέτησαν σε επιλεγμένα σημεία του αμαξώματος τέσσερις αποσβεστήρες, οι οποίοι δέχονταν και απορροφούσαν τις όποιες στρεβλώσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η στρεπτική της ακαμψία να είναι παροιμιώδης για την εποχή! Βέβαια, άλλα χρόνια, άλλοι άνθρωποι. Άλλωστε, ουδείς από τότε δε συνεχίζει σήμερα στα κεντρικά της μάρκας στην Κάτω Κηφισιά, ώστε να επιβεβαιώσει.
Εμείς, παρά τους 136 ίππους από το 4κύλινδρο σύνολο, την «καταλάβαμε» εκείνη την κάμπριο και απολαύσαμε την Τέλεια Διαδρομή στο Χορευτό, με τη συνοδηγό της καρδιάς μας. Αδιάφορα τα συναισθήματα σε ένα άρθρο για αυτοκίνητα, σε περιοδικό ειδικού Τύπου. Σε κάθε περίπτωση, ήταν το πάτημά της που δημιουργούσε την τέλεια σχέση. Σε κρατούσε μακριά από το «γκαζώνω-στρίβω» με τρόπο μαγικό. Με μια ποιότητα που θα βρεις και στους απογόνους της, και είναι ο λόγος που πιάσαμε το πληκτρολόγιο για δύο αυτοκίνητα που απολαμβάνεις με ανοιχτή και κλειστή οροφή, απλώς οδηγώντας. Η τέλεια μεταφορά της σκέψης στο περιβάλλον. Ξεφεύγεις από τις γωνίες των στροφών και παρασύρεσαι σε άλλες, μαγικές εικόνες, που σπάνια προκύπτουν ακόμα και για έναν πρώην οδηγό αγώνων. Τις χρειάζεσαι, όμως, ως οξυγόνο. Είναι αυτό το κάτι διαφορετικό που μας λείπει και το αποζητάμε, και ας το χάνουμε ενίοτε, επηρεασμένοι από τα βιώματά μας.
Αυτοκίνητα του είδους σκοτώνουν τη διάθεση για υπερβολή και επιβάλλουν οδήγηση συνδυασμένη με σεβασμό, λόγω και της αρχοντιάς τους, που θυμίζει τις Jaguar της δεκαετίας του ’70, όπως και τις SE της εποχής. Από τις περιπτώσεις που το απολαμβάνεις το βάρος, αφού κατά έναν τρόπο… προδίδει κύρος, και συνολικά είναι η αδιαφορία αυτών των μοντέλων για την Ειδική Διαδρομή που σε γοητεύει. Αυτόματο 4άρι της Mercedes τότε, όπως λέμε 9άρι σήμερα, και, όπως γράψαμε στην αρχή, αποτελεί συνειδητή επιλογή η αδιαφορία για την ευελιξία που θα μπορούσε να επιδεικνύει χάρη σε μια σφιχτή ανάρτηση – η οποία εδώ δεν προκύπτει. Όπως δε θα έβαζες τότε σκληρά Bilstein, έτσι δεν επιλέγεις τη σπορ χρήση σήμερα.
Μαγεία…
Τα χωρίζει περίπου ένα τέταρτο του αιώνα. Θέμα σύγκρισης δεν υφίσταται. Αν είσαι προνοητικός, άλλωστε, έχεις φυλάξει και την SE του παππού και την «Ε» της μητέρας, έχοντας επιλέξει τη σημερινή εκδοχή στη σύζυγο, η οποία, ανήκοντας στη γενιά των 40άρηδων που μας κυβερνάει, θα απαιτήσει και την οθόνη αλά… Airbus. Xαλάλι το κόστος, όπως βέβαια χαλάλι και το κόστος συντήρησης της παλαιότερης, με δεδομένο πως τα διαμάντια λάμπουν παντοτινά. Να επαναλάβουμε: σήμερα οι Mercedes διαθέτουν και τιμόνι και οδηγικό στυλ, όπου και αν μεταδίδεται η κίνησή τους, με την Α-Class να βρίσκεται σε δική της κλάση, όπως άλλωστε ήταν πάντα οι Γερμανοί από τη Στουτγάρδη._ Σ. Χ.
ΥΓ: Ευχαριστούμε τους Στέφανο και Λέοντα Σπάρταλη, καθώς και την εταιρεία Σταμπουλίδη, για την άψογη προετοιμασία με αφορμή τη φωτογράφιση στο Σούνιο.
MERCEDES E200 (W124) KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.998 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ: 136 ίπποι/5.500 σ.α.λ. ΡΟΠΗ: 190 Nm/4.000 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 4 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους πίσω τροχούς ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.655×1.740×1.391 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.715 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.630 κιλά ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13,3 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα
MERCEDES E200 (W213) KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.991 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ: 184 ίπποι/5.500 σ.α.λ. ΡΟΠΗ: 300 Nm/1.200-4.000 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 9 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους πίσω τροχούς ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.:4.826×1.860×1.428 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.873 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.755 κιλά ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,1 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 234 χλμ./ώρα