Skoda Enyaq Coupe iV: Το οδηγούμε στην Τοσκάνη
Ταξιδεύουμε έως το Porto Ercole, στην επαρχία Grosseto της Τοσκάνης, για να πάρουμε μια πρώτη οδηγική ιδέα από το Skoda Enyaq Coupe iV. Τη σπορτίφ εκδοχή του γνωστού μας πλέον Enyaq iV, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα, στην κορυφαία του έκδοση, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό RS στην γκάμα των Τσέχων.
Το Skoda Enyaq Coupe iV είναι το δεύτερο ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρείας που βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του VW Group (διαστάσεις: 4.653x1879x1.607 χλστ.) και ταυτόχρονα το αυτοκίνητο που έρχεται να συμπληρώσει την γκάμα Enyaq της εταιρείας, η παραγωγή της οποίας ανήλθε την περυσινή χρονιά σε περίπου 50.000 μονάδες. Κατασκευάζεται στη Mlada Boleslav της Τσεχίας, στην ίδια γραμμή παραγωγής με το Enyaq iV και το Octavia, σε μια μονάδα όπου περισσότεροι από 2.000 εργαζομένους κατασκευάζουν περίπου 120 μονάδες του Enyaq Coupe iV σε ημερήσια βάση.
Skoda Enyaq Coupe iV: Σπορ γραμμές με άπλετους χώρους
Βλέποντάς το λοιπόν από κοντά, παρατηρείς ότι το Skoda Enyaq Coupe iV καταφέρνει να συνδυάζει τις πιο σπορτίφ γραμμές (σ.σ.: ο συντελεστής οπισθέλκουσας του αμαξώματος έχει βελτιωθεί σε σχέση με το Enyaq iV, φτάνοντας σε απόλυτη τιμή 0,234) με έναν μεγάλο χώρο αποσκευών χωρητικότητας 570 λίτρων έως 1.610 λίτρα με πεσμένα τα πίσω καθίσματα (585 λίτρα θυμίζουμε το Enyaq). Το βελτιωμένο αυτό αεροδυναμικό σχήμα συντελεί στην ακόμα μεγαλύτερη αυτονομία, που πλέον φτάνει, σύμφωνα με την εταιρεία, έως τα 545 χλμ. στο πρωτόκολλο WLTP, στην πιο αποδοτική έκδοση της γκάμας του μοντέλου.
Σχεδιαστικά, ξεχωρίζεις το νέο Skoda Enyaq Coupe iV από την ιδιαίτερη σπορ μπροστινή ποδιά, καθώς και από τις πλαϊνές στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ είναι εξοπλισμένο με ζάντες αλουμινίου διαστάσεων από 19 έως και 21 ίντσες. Από την κολόνα Β, η γραμμή οροφής γέρνει ελαφρά προς τα πίσω και συγχωνεύεται με την πέμπτη πόρτα, που διαθέτει ένα αιχμηρό πίσω τελείωμα. Όπως και με το Enyaq iV, το νέο coupe ΕV της Skoda διατίθεται με το προαιρετικό Crystal Face, όπου οι κάθετες νευρώσεις της εντυπωσιακής μάσκας της Skoda φωτίζονται από 131 LED, ενώ μια οριζόντια φωτεινή λωρίδα ολοκληρώνει την εντυπωσιακή εμφάνιση (σχεδιαστικό στοιχείο που είναι στάνταρντ στην έκδοση RS).
Η πανοραμική γυάλινη οροφή, που διατίθεται στάνταρντ, είναι η μεγαλύτερη που μπορεί να συναντήσει κανείς σε μοντέλο της Skoda, ενώ την ίδια στιγμή είναι εξαιρετικά λεπτή, εξασφαλίζοντας στους επιβάτες επιπλέον χώρο για το κεφάλι. Χωροταξικά, σε αντίθεση με πολλές αντίστοιχες προτάσεις του ανταγωνισμού, η απουσία σήραγγας μετάδοσης, και με γεγονός ότι η μπαταρία υψηλής τάσης για το ηλεκτρικό κινητήριο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένη στο κάτω μέρος του αμαξώματος, έχει ως αποτέλεσμα ο διαθέσιμος χώρος για τους πίσω επιβάτες να είναι ιδιαίτερα μεγάλος.
Σχεδιαστική ταυτότητα, λοιπόν, για τη οποία ο CEO της Skoda, Thomas Schäfer, έχει δηλώσει σχετικά: «Μετά την επιτυχημένη κυκλοφορία του SUV, το νέο Skoda Enyaq Coupe iV φέρνει ακόμα πιο συναισθηματικό ντιζάιν, σπορ στυλ και κομψότητα στην γκάμα του μοντέλου. Οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί μας πέτυχαν για άλλη μία φορά να συνδυάσουν τον υψηλό βαθμό λειτουργικότητας με ελκυστικές γραμμές, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, συνδυάζοντας άψογα το ντιζάιν με τον υψηλό βαθμό απόδοσης, προσφέροντας αναμενόμενους για Skoda χώρους, ακόμη και σε ένα τόσο κομψό αμάξωμα».
Ας περάσουμε στο φιλόξενο (μεταξόνιο: 2.768 χλστ.) και εξαιρετικά ποιοτικό εσωτερικό του. Αυτό διακατέχεται από τη νέα φιλοσοφία Design Selections της εταιρείας, η οποία βασίζεται στη μοντέρνα εικόνα, με χρήση φυσικών, βιώσιμα επεξεργασμένων ανακυκλωμένων και μη υλικών. Η σαφής δομή των διαθέσιμων επιλογών, συμπεριλαμβανομένων δέκα θεματικών πακέτων και μεμονωμένων επιλογών, κάνουν τη διαμόρφωση του αυτοκινήτου εύκολη. Τα βασικά χαρακτηριστικά της τελευταίας περιλαμβάνουν μία κεντρική οθόνη με διαγώνιο 13 ιντσών και το ψηφιακό πιλοτήριο των 5,3 ιντσών, το οποίο μπορεί προαιρετικά να συμπληρωθεί με head-up οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας.
Skoda Enyaq Coupe iV: Τέσσερα επίπεδα ισχύος και… ώρα για οδήγηση!
Το νέο Skoda Enyaq Coupe iV διατίθεται σε τέσσερα επίπεδα ισχύος. Η απόδοση ξεκινά από τα 132 kW (180 ίππους) με την έκδοση «60», η οποία διαθέτει κίνηση στους πίσω τροχούς και έναν ηλεκτροκινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση, η μπαταρία έχει μικτή χωρητικότητα 62 kWh και ωφέλιμη 58 kWh. Η έκδοση «80» είναι επίσης πισωκίνητη και αποδίδει 150 kW (204 ίππoυς) αντλώντας ενέργεια από έναν συσσωρευτή ενέργειας με χωρητικότητα 82 kWh (ωφέλιμη: 77 kWh) ενώ και στις δύο αυτές εκδόσεις η μέγιστη ροπή είναι των 310 Nm.
Εκτός από αυτήν, τη μεγαλύτερη μπαταρία, το Enyaq iV 80x και φυσικά το αντίστοιχο RS διαθέτουν δεύτερο κινητήρα στον εμπρός άξονα, με τη μέγιστη ισχύ να διαμορφώνεται στα 195 kW (265 ίππους) και στα 220 kW (299 ίππους), αντίστοιχα, ενώ στις δύο αυτές εκδοχές του Skoda Enyaq Coupe iV η μέγιστη ροπή φτάνει τα 425 και 460 Nm αντίστοιχα.
Οδηγώντας μεταξύ άλλων και το νέο Skoda Enyaq Coupe RS iV και αφού σημειώσουμε ότι ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας από το εντυπωσιακό χρώμα Mamba Green (διατίθεται αποκλειστικά σε αυτή την έκδοση), από τις μαύρες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, τις συγκεκριμένες ζάντες 20 και 21 ιντσών όπως αυτές του «δικού μας» και την κόκκινη ανακλαστική λωρίδα στο πίσω μέρος, που εκτείνεται από άκρη σε άκρη, καταλαβαίνεις αμέσως ότι πρόκειται για ένα σύνολο με εξαιρετικές επιδόσεις!
Η κορυφαία αυτή έκδοση, λοιπόν, και η πρώτη ηλεκτρική RS στην ιστορία των Τσέχων, χρειάζεται μόλις 6,5 δευτερόλεπτα για να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα (8,8 δλ τα 60 και 80 και 7 δλ. το 80x) , με την τελική ταχύτητα όμως να περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα, νούμερο παρ’ όλα αυτά 20 χλμ./ώρα επιπλέον σε σχέση από οποιαδήποτε άλλη έκδοση του νέου coupe EV της Skoda.
Όπως έχουμε σημειώσει και στις δοκιμές του Enyaq, το κάπως βαρύ τιμόνι ξενίζει αρχικά στις αργές ταχύτητες, το οποίο όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα γίνεται απολύτως αποδεκτό. Το σύστημα διεύθυνσης, παρά την ηλεκτρική του αίσθηση, μεταφέρει αρκετές πληροφορίες στα χέρια του οδηγού όταν αυτός τις χρειάζεται, ενώ και το σύστημα πέδησης, παρά τα ταμπούρα πίσω (ακόμα και στο RS), αντεπεξέρχεται άκοπα και αποτελεσματικά όταν χρειαστεί και με δεδομένο ότι μιλάμε για όχημα που στην κορυφαία του εκδοχή, όπως αυτή στις φωτογραφίες μας από την Τοσκάνη, ζυγίζει 2.180 με 2.292 κιλά και από 1.997 κιλά το βασικό «60άρι».
H καλή ποιότητα κύλισης που προσφέρει η ανάρτηση, με τη διάταξη των πέντε συνδέσμων στον πίσω άξονα, ανήκει χωρίς αμφιβολία στα σημεία αναφοράς του μοντέλου, ενώ και οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες, παρά τα 173 χλστ. που απέχει από το έδαφος (186 χλστ. το 60 και 187 χλστ. τα 80 και 80x).
Skoda Enyaq iV και Coupe: Αναβαθμίσεις και μέτρα για την παράταση ζωής της μπαταρίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Skoda Enyaq iV, καθώς και η Coupe έκδοσή του, δέχονται μία σειρά ασύρματων αναβαθμίσεων που βελτιστοποιούν μία σειρά λειτουργιών, συμπεριλαμβανομένων της ταχύτητας φόρτισης και της αυτονομίας. Η νέα έκδοση λογισμικού ME3 περιλαμβάνει ολοκληρωμένες ενημερώσεις για τη λειτουργία, τον έλεγχο και το σχεδιασμό του συστήματος infotainment, του Digital Cockpit και του Head-up Display. Επιπλέον, βελτιώσεις έγιναν στις λειτουργίες των υπηρεσιών Skoda Connect.
Το νέο λογισμικό οχήματος ME3 επιτρέπει στον οδηγό να ενεργοποιήσει τη νέα λειτουργία «battery care» μέσω ενός κουμπιού στην κεντρική οθόνη. Αυτό σημαίνει ότι η μπαταρία θα μπορεί με την ενεργοποίηση της λειτουργίας αυτής να φορτίζεται έως το 80% της μέγιστης χωρητικότητάς της. Το πρόγραμμα μειώνει επίσης την ταχύτητα φόρτισης DC καθώς και τη μέγιστη ισχύ φόρτισης, για λόγους προστασίας της μπαταρίας. Σύμφωνα με τη Skoda, τα «μέτρα» αυτά είναι αντίστοιχα της λειτουργίας eco mode, που συναντά κανείς σε ένα σύγχρονο smartphone, βοηθώντας στην παράταση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας. Φυσικά, η πλήρης χωρητικότητα αποθήκευσης ενέργειας της μπαταρίας και η μέγιστη ταχύτητα φόρτισής της είναι πάντα διαθέσιμα.
Επίσης, χάρη στις αναβαθμίσεις, οι τετρακίνητες εκδόσεις των Enyaq iV και Enyaq Coupe iV προσφέρουν στους οδηγούς ένα ακόμα πρόγραμμα οδήγησης. Πρόκειται για το Traction Mode, το οποίο είναι σχεδιασμένο για οδήγηση σε ολισθηρούς ή μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους, παρέχοντας μόνιμη τετρακίνηση με ταχύτητα κίνησης του οχημάτων που δεν υπερβαίνει τα 20 χλμ./ώρα.
Το νέο λογισμικό επιδρά θετικά και στο θερμικό σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας, το οποίο ενεργοποιείται πλέον σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. Αποτέλεσμα αυτού είναι η μπαταρία να έρχεται στο ιδανικό παράθυρο λειτουργιάς της σε συντομότερο χρονικό διάστημα και να παραμένει «μέσα» σε αυτό για περισσότερο χρόνο. Όπως ανακοινώνει η Skoda, η παραπάνω αναβάθμιση αυξάνει τη μέγιστη αυτονομία κίνησης των Enyaq iV και Enyaq Coupe iV στα 416, τα 544 και τα 520 χιλιόμετρα για τις εκδόσεις «60», «80» και 80x, αντίστοιχα.
Skoda Enyaq iV και Coupe: Φορτίζοντας
Η οικογένεια Skoda Enyaq iV προσφέρει ένα ευρύ φάσμα επιλογών φόρτισης. Χρησιμοποιώντας εναλλασσόμενο ρεύμα και βύσμα CCS (Combined Charging System), η ενέργεια ρέει στην μπαταρία με ισχύ έως και 11 kW με την αρωγή του επιτοίχιου φορτιστή iV Charger. Εδώ, η μπαταρία των 62 kWh μπορεί να φορτιστεί από το 10% στο 80% σε 6,25 ώρες, ενώ στην περίπτωση της μεγαλύτερης των 82 kWh, σε 7,5 ώρες.
Κατά τη φόρτιση με συνεχές ρεύμα, τα οχήματα με μπαταρία των 62 kWh προσφέρουν τώρα μέγιστη ισχύ φόρτισης έως και 120 kW, χάρη στο νέο λογισμικό, και έως 135 kW για τα μοντέλα Enayq iV με τη μεγάλη μπαταρία των 82 kWh. Αυτό σημαίνει ότι σε έναν δημόσιο σταθμό φόρτισης των 50 kW, η διαδικασία φόρτισης διαρκεί 55 λεπτά (μπαταρία 62 kWh) ή 70 λεπτά (μπαταρία 82 kWh) για την αναπλήρωση με ενέργεια από το 10% έως το 80% της μέγιστης χωρητικότητας της μπαταρίας.
Με την κυκλοφορία του Enyaq Coupe RS iV, η Skoda γράφει το επόμενο κεφάλαιο της επιτυχημένης ιστορίας της γκάμας RS. Μετά την plug-in υβριδική Octavia RS iV, το SUV coupe, όπως προείπαμε, είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της σπορ σειράς RS της μάρκας. Το κουπέ σχήμα έχει σχεδιαστικές συνάφειες με αυτό των πρωτοτύπων ράλλυ 180 RS και 200 RS, για τα οποία η Skoda εισήγαγε τη συντομογραφία RS (Rally Sport) το 1974. Το 1975, παρουσίασε το 130 RS, ένα κουπέ 720 κιλών, το οποίο μεταξύ άλλων, πέτυχε ένα εντυπωσιακό 1-2 στο θρυλικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο, το 1977. Από το 2000, το «RS» χαρακτηρίζει επίσης τα πιο σπορ μοντέλα παραγωγής της Skoda._Μ. Σαλ.
Φωτογραφίες: Ivo Hercik (Skoda), Μ. Σαλ.