Οδηγούμε το νέο Kia Sportage
Αυτό είναι το ολοκαίνουργιο και «ευρωπαϊκό» Kia Sportage πέμπτης γενιάς. Το δοκιμάζουμε στην έκδοση 1.6 T-GDi 180 PS 7DCT.
Το νέο Kia Sportage πέμπτης γενιάς (12 Μαρτίου του 1994 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Γενεύης) κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Ζιλίνα της Σλοβακίας, και είναι βασισμένο στη νέα πλατφόρμα Ν3. Από μπροστά, διαθέτει μια χαρακτηριστική μαύρη μάσκα (Tiger Nose της Kia) που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του. Αυτή συνδέεται με τα LED DRL (φώτα ημέρας) με το φουτουριστικό αλλά ταυτόχρονα και διακριτικό σχήμα μπούμερανγκ, τα οποία με τη σειρά τους συνδέονται με τους εντυπωσιακούς LED Matrix προβολείς, γνωστούς και ως έξυπνο σύστημα εμπρός φωτισμού.
Η προσθήκη μιας χρωμιωμένης γραμμής που καταλήγει στο πίσω μέρος του μοντέλου δημιουργεί αρμονικές γραμμές σε συνδυασμό και με την πίσω αεροτομή, συμβάλλοντας και άλλο στον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Τα πίσω φώτα τύπου «ξυραφιού» έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να δίνουν την εντύπωση πως έχουν ενσωματωθεί στο αμάξωμα, ενώ συνδέονται με μία λεπτή οριζόντια ρίγα, τονίζοντας έτσι το πλάτος του νέου Sportage.
Σημειώστε εδώ ότι ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού και την έκδοση διαθέτει ζάντες 17, 18 ή 19 ιντσών, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε έξι διαφορετικά σχέδια και χρώματα. Αναφορικά με τις διαστάσεις του, υπολογίστε μήκος 4.513 χλστ., πλάτος 1.865 χλστ., ύψος 1.645 χλστ., με την απόσταση από το έδαφος να είναι στα 170 χλστ.
Kia Sportage: Πιο φιλόξενο, ποιοτικό και μοντέρνο εσωτερικό από ποτέ
Νέα τάξη πραγμάτων όμως στην κυριολεξία το πρωτοποριακό και πολυτελές εσωτερικό του νέου Kia Sportage. Στο επίκεντρο του σύγχρονου εσωτερικού βρίσκεται μια όμορφη καμπύλη οθόνη με δυνατότητες αφής. Η οθόνη αφής των 12,3 ιντσών και τα προηγμένα, πλήρως ενσωματωμένα στοιχεία ελέγχου αποτελούν το κέντρο της διασύνδεσης οδηγού και επιβατών, της λειτουργικότητας και των αναγκών χρήσης.
Ο πίνακας οργάνων με διαγώνιο 12,3 ιντσών είναι εξοπλισμένος με οθόνη υγρών κρυστάλλων τελευταίας γενιάς για γραφικά με εξαιρετική ευκρίνεια. Σημαντικό για το οδοιπορικό αλλά και γενικά είναι ότι το νέο Sportage επωφελείται με over-the-air αναβαθμίσεις λογισμικού και χαρτών. Το προηγμένο λογισμικό συνδεσιμότητας επιτρέπει στους χρήστες να συνδέονται με το αυτοκίνητό τους από απόσταση μέσω της εφαρμογής smartphone Kia Connect. Η εύχρηστη, διαδραστική τεχνολογία δίνει επίσης στους χρήστες πρόσβαση σε βασικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, καθώς μπορούν με ένα απλό άγγιγμα να ελέγξουν ότι οι πόρτες στο Sportage τους είναι κλειστές και κλειδωμένες, αλλά και να ενημερωθούν για το πού ακριβώς έχουν παρκάρει.
Σε όλο το εσωτερικό έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά υψηλής ποιότητας, ενώ τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού είναι άνετα, αν και -ιδανικά- θα θέλαμε λίγο πιο χαμηλή τη θέση οδήγησης. Σημειώστε ότι περιλαμβάνουν θύρες USB καθώς και ενσωματωμένες κρεμάστρες στο πίσω μέρος τους. Εξαιρετικής απόδοσης το ηχοσύστημα Harman Kardon!
Η εργονομική κεντρική κονσόλα βρίσκεται σε ιδανική θέση για τον οδηγό και τον συνοδηγό, παρέχοντας χώρο αποθήκευσης, ενώ φιλοξενεί τον περιστροφικό επιλογέα shift–by–wire. Υπάρχει επίσης μια θέση ασύρματης φόρτισης smartphone. Το μεγάλο μεταξόνιο των 2.680 χλστ. εξασφαλίζει μια ευρύχωρη καμπίνα που προσφέρει χώρο 996 χλστ. για τα πόδια των πίσω επιβατών, ενώ ο αντίστοιχος χώρος για τα κεφάλια είναι 998 χλστ.
Την ίδια ώρα το πορτ μπαγκάζ είναι από 540 έως 591 λίτρα, ανάλογα με την κινητήρια έκδοση, ενώ τα πίσω καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν (με το πάτημα ενός μοχλού – στάνταρντ σε όλα τα Sportage στην Ευρώπη) σε αναλογία 40:20:40, αυξάνοντας τον διαθέσιμο χώρο στα 1.715 έως 1.780 λίτρα, επίσης ανάλογα με την έκδοση.
Kia Sportage: Συνδυασμοί για κάθε γούστο και απαίτηση
Στη βάση της γκάμας συναντάμε τον 1.600άρη T-GDI, που σε συνδυασμό με mild-hybrid σύστημα κίνησης αποδίδει 150 ή 180 ίππους, όπως το «δικό μας». Το «παρών» δίνει και ένας 1.600άρης ντίζελ, σε εκδόσεις με απόδοση 115 ή 136 ίππων (η τελευταία συνδυάζεται και με ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης).
Από εκεί και πέρα, η παλέτα περιλαμβάνει μία υβριδική έκδοση, η οποία επωφελείται από τον 1.600άρη κινητήρα βενζίνης της Kia και έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 44,2 kW. Εδώ, το όλο «πακέτο» παρέχει συνδυαστική ισχύ 230 ίππων, συνεργαζόμενο με μη επαναφορτιζόμενη από εξωτερική πηγή μπαταρία με χωρητικότητα 1,49 kWh.
Η κορυφαία έκδοση του νέου Kia Sportage είναι η plug-in υβριδική. Εδώ, ο ίδιος βενζινοκινητήρας των 180 για την περίσταση ίππων πάει… πακέτο με έναν ηλεκτρικό, που αποδίδει 66,9 kW (σ.σ.: η συνδυαστική τους απόδοση φτάνει τους 265 ίππους) και μία μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακό περιεχόμενο 13,8 kWh.
Το νέο Kia Sportage συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (7DCT), όπως αυτό της δοκιμής μας, και ένα 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ενώ ένα «έξυπνο μηχανικό κιβώτιο» 6 σχέσεων (iMT) προσφέρεται αποκλειστικά για τα μοντέλα 48V Hybrid. Τόσο το Hybrid όσο και το Plug-in Hybrid είναι εξοπλισμένα με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων (6AT) τελευταίας γενιάς. Για να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις των πελατών, το νέο Sportage διατίθεται είτε με τετρακίνηση (AWD) είτε με κίνηση στους εμπρός τροχούς (FWD), ενώ το Plug-in Hybrid προσφέρεται στάνταρντ ως τετρακίνητο.
Στην πράξη, το «τράβηγμα» της έκδοσής μας είναι όπως πρέπει, ειδικά ανάμεσα στις 1.500 και τις 4.500 σ.α.λ., όπου και παρουσιάζει τη μέγιστη ροπή των 265 Nm και παρά το τσιμπημένο βάρος της κατασκευής (από 1.595 έως 1.922 κιλά, ανάλογα με την κινητήρια έκδοση). Οι ενστάσεις μας για τη λειτουργία του 7DCT είναι στον γρήγορο ρυθμό, και κυρίως στα κατεβάσματα, όπως άλλωστε και σε κάθε τέτοιο, διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο, αλλά και στα ξεκινήματα, κάτι όμως που το συνηθίζεις ζώντας με το αυτοκίνητο, ενώ την ίδια ώρα στην καθημερινότητα και στο ταξίδι λειτουργεί και αυτό προσθετικά στην αγχολυτική εικόνα του μοντέλου.
Πιέζοντάς το, με το SPORΤ επιλεγμένο πλέον (ECO και NORMAL τα άλλα δύο προγράμματα), η εξαιρετική ποιότητα κύλισης της ΕΟ έχει δώσει τη θέση της σε μια καλή συμπεριφορά ακόμη και σε πίεση απαιτητικής διαδρομής. Καταλαβαίνεις ότι, βασισμένο στη νέα πλατφόρμα Ν3 και στην εξαιρετική λειτουργία της ανάρτησης (πολλαπλών συνδέσεων), επιτυγχάνει αξιοσημείωτη ισορροπία ανάμεσα στην άνεση, την αίσθηση και την αποτελεσματικότητα στον έλεγχο των δυναμικών χαρακτηριστικών του οχήματος στον γρήγορο ρυθμό.
Οι κλίσεις του πλαισίου είναι ιδιαίτερα περιορισμένες, κάτι που οφείλεται εν μέρει στη λογική απόσταση των 170 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος, ενώ ακούραστο και αποτελεσματικό αποδεικνύεται και το σύστημα πέδησης του μοντέλου (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός και πίσω, 320x30 και 300x10 χλστ., αντίστοιχα). Το σύστημα διεύθυνσης, παρά την τεχνητά βαριά αίσθησή του, παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζονται τα χέρια του οδηγού.
Σημειώστε εδώ ότι για την έκδοσή μας το εργοστάσιο αναφέρει μέση κατανάλωση περίπου 6,8 λίτρων/100 χλμ., εμείς όμως σημειώσαμε 9,4 λίτρα/100 χλμ.
Από εκεί και πέρα, και σχετικά με το πόσο ασφαλές είναι το νέο Kia Sportage, σημειώστε ότι η τεχνολογία Advanced Driver Assistance System (ADAS) -γνωστή και ως DriveWise- το βοηθά να αποφύγει πιθανούς κινδύνους, προστατεύοντας τους επιβάτες και τους άλλους χρήστες του δρόμου σε κάθε ταξίδι. Επίσης, διαθέτει το σύστημα Forward Collision-Avoidance Assist της Kia με λειτουργία Junction Tuning, η οποία βοηθά στην αποφυγή συγκρούσεων με τα επερχόμενα αυτοκίνητα που έρχονται από αριστερά στις διασταυρώσεις.
KIA SPORTAGE 1.6 T-GDI 180 PS 7DCT
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 180 ίπποι/5.500 σ.α.λ.> ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 265 Nm/1.500-4.500 σ.α.λ. > ΚΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (DCT) > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.515×1.865×1.645 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.595-1.922 κιλά** > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ. > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 540-1.780 λίτρα** > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 8,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 201 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 9,4 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 142-165 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος