Οδηγούμε το Ford Puma ST

Ένα μοντέλο αφιέρωση της Ford Performance στον Πραγματικό Οδηγό. Ελάτε μαζί μας για μια πρώτη οδηγική γνωριμία με το Ford Puma ST!

O λόγος για ένα από τα διαμάντια της Ford Performance, ακόμη και αν αυτό είναι το πρώτο SUV στην Ευρώπη προερχόμενο από το ιδιαίτερο αυτό τμήμα, και το οποίο απέχει 152 χλστ. από το έδαφος. Πώς το ξεχωρίζεις λοιπόν αυτό το Puma σε σχέση με τα «απλά»; Στην περίπτωσή μας, πρώτα απ’ όλα από το Mean Green πράσινο, το οποίο διατίθεται αποκλειστικά για το Puma SΤ, με τα υπόλοιπα πέντε διαθέσιμα που αφορούν την έκδοση να είναι τα Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White και Magnetic. Ένα splitter της Ford Performance είναι ενσωματωμένο στον εμπρός προφυλακτήρα αυξάνοντας την αεροδυναμική πίεση κατά περίπου 80%, με στόχο την επίτευξη καλύτερης σταθερότητας και ελκτικής πρόσφυσης.

Η μεγαλύτερη αεροτομή στο τελείωμα της οροφής στο πίσω μέρος υποστηρίζει επίσης τις βελτιώσεις στον τομέα της αεροδυναμικής, σε συνδυασμό με ένα χαρακτηριστικό διαχύτη που βρίσκεται ενσωματωμένος στον πίσω προφυλακτήρα. Επίσης, οι άνω και κάτω γρίλιες στο εμπρός μέρος, σήμα κατατεθέν των μοντέλων ST, είναι σχεδιασμένες με γνώμονα την παροχή βελτιωμένης ψύξης στον κινητήρα. Το Puma ST προσφέρει για τις στάνταρντ ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών δύο επιλογές σε σχέση με το φινίρισμά τους (Magnetite ή με μηχανουργικό μεταλλικό φινίρισμα), οι οποίες συνδυάζονται με τα ελαστικά Michelin Pilot Sport 4S (225/40 R19) ή τα αντίστοιχα «χειμερινά», όπως αυτά που είναι εφοδιασμένο το δικό μας. Ένα γυαλιστερό μαύρο φινίρισμα για την οροφή, το περίγραμμα της μάσκας, τα πλευρικά ένθετα, τα καλύμματα των εξωτερικών καθρεφτών και την αεροτομή στο τελείωμα της οροφής προσφέρεται στον βασικό εξοπλισμό, διαμορφώνοντας την έντονη και σπορτίφ σχεδιαστική ταυτότητα του μοντέλου.

Πριν μπεις στο εσωτερικό, σίγουρα θα προσέξεις το λογότυπο «ST» που φωτίζει το έδαφος αμέσως μόλις ο οδηγός ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο, ενώ μόλις ανοίξεις την πόρτα, τα μάτια σου πάνε αμέσως χαμηλά, στην αναγραφή της ονομασίας «Ford Performance» στο μαρσπιέ. Μέσα στην καμπίνα πια, τα θερμαινόμενα και ενισχυμένα σπορ καθίσματα της Recaro, με ανάγλυφο το λογότυπο «ST», αγκαλιάζουν το σώμα παρέχοντάς του την απαραίτητη πλευρική στήριξη σε κάθε ρυθμό, με την έδρα τους να είναι λίγο στενή για κάποιους σωματότυπους. Πιάνεις το δερμάτινο τιμόνι με το επίπεδο κάτω τμήμα, αναλογίζεσαι ότι θα ήθελες να είναι αρκετά πιο ψηλά ο επιλογέας του κιβωτίου με την υπογραφή «ST», θέτεις σε λειτουργία το μοτέρ από το μπουτόν και είσαι έτοιμος για τη δική σου εκκίνηση, ξεχνώντας εντελώς ότι ταυτόχρονα είσαι μέσα και σε ένα πρακτικό B-SUV, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Ακόμη και ως ST, το Puma προσφέρει χώρο αποσκευών χωρητικότητας 456 λίτρων (έως 1.216 με πεσμένα τα πίσω καθίσματα) με την υποστήριξη του καινοτόμου Ford MegaBox των 80 λίτρων κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών. Φυσικά, στα πρότυπα της εποχής μας, παρέχεται συμβατότητα Apple CarPlay και Android Auto μέσα από την κεντρική οθόνη αφής 8 ιντσών που εμφανίζει το λογότυπο «Ford Performance» κατά την έναρξη λειτουργίας της, όπως και ένα premium σύστημα ήχου της B;amp;O.

200 ίπποι και ωραία «μελωδία»

Κάτω από το καπό ακούμε έναν ζωντανό, αν και 3κύλινδο EcoBoost βενζινοκινητήρα 1.5 απόδοσης 200 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή στα 320 Nm μεταξύ 2.500 και 3.500 σ.α.λ. Ο λόγος για το μοτέρ που είδαμε για πρώτη φορά στο Fiesta ST, με μέγιστη ροπή όμως εκεί 290 Nm στις 1.600 σ.α.λ., το οποίο υιοθετεί προηγμένες τεχνολογίες υπερσυμπίεσης και ψεκασμού καυσίμου υψηλής πίεσης, μαζί με σύστημα Twin Variable Cam Timing, συνδυάζοντας σπορ επιδόσεις με βελτιστοποιημένη κατανάλωση.

Εκτός από την ειδικά σχεδιασμένη εισαγωγή αέρα και το σύστημα εξαγωγής ελεύθερης ροής, το Puma ST διαθέτει νέες βάσεις κινητήρα που ελαχιστοποιούν τις ανεπιθύμητες κινήσεις του, κυρίως στο απότομο στρίψιμο, υποστηρίζοντας την ίδια στιγμή την άνεση στην καθημερινή οδήγηση. Παράλληλα, με τη χρήση συστήματος ενεργού βαλβίδας στην εξάτμιση ενισχύεται ο σπορ ήχος του κινητήρα, βελτιώνοντας έτσι τη γενικότερη αίσθηση, κάνοντάς σε στην πράξη να θες να πλησιάζεις συνεχώς στον κόφτη και να αλλάζεις σχέσεις πιο συχνά απ’ ό,τι ίσως θα το έκανες. Η Ford Performance, παρ' όλα αυτά, ρύθμισε τον ήχο της εξάτμισης ώστε να εναρμονίζεται καλύτερα με τον εξευγενισμένο SUV χαρακτήρα του Puma ST, με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν 1 decibel πιο αθόρυβο από το Fiesta SΤ. Το μοντέλο συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, όπως αυτό του Fiesta ST, με πιο κοντή τελική σχέση μετάδοσης (4.563), εξασφαλίζοντας στο σύνολο των 1.358 κιλών επιτάχυνση «0-100» σε 6,7 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα.

Σημειώστε επίσης ότι τέσσερα είναι τα επιλέξιμα προφίλ οδήγησης στο Ford Puma ST.

  • Στο Normal, η χαρτογράφηση του κινητήρα, το σύστημα ελέγχου τη πρόσφυσης, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESC), η ενεργή βαλβίδα ελέγχου στην εξάτμιση και το σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική υποβοήθηση (EPAS) είναι διαμορφωμένα ώστε να προσφέρουν φυσική απόκριση και αίσθηση.

  • Στο Eco, η χαρτογράφηση του κινητήρα και η απόκριση του γκαζιού είναι διαμορφωμένα με γνώμονα τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμου.

  • Στο Sport, η χαρτογράφηση του κινητήρα και το πεντάλ του γκαζιού προσφέρουν αυξημένη απόκριση, ενώ οι ρυθμίσεις του συστήματος ηλεκτρικής υποβοήθησης είναι προσαρμοσμένες για περισσότερη πληροφόρηση και καλύτερο έλεγχο στη γρήγορη οδήγηση. Η ενεργή βαλβίδα ελέγχου στην εξάτμιση ανοίγει για να επιτείνει τη σπορ χροιά της εξάτμισης. Η πρόσβαση στο πρόγραμμα Sport γίνεται άμεσα, μέσω ενός μπουτόν «S» στο τιμόνι, που βολεύει πολύ στην πράξη.

  • Στο Track, όλα τα χαρακτηριστικά του οχήματος είναι ρυθμισμένα ώστε ο οδηγός να επιτυγχάνει τους ταχύτερους δυνατούς χρόνους στην πίστα. Το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης απενεργοποιείται και οι παρεμβάσεις του ESC επιτρέπουν έντονες πλαγιολισθήσεις για οδήγηση στο όριο.

Το εξελιγμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας του αμαξώματος (ESC) είναι τριών σταδίων, προσφέροντας έτσι στους οδηγούς τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα στην πλήρη παρέμβαση του συστήματος, στην ελευθερία για αυξημένη ολίσθηση μέσω περιορισμένης παρέμβασης, καθώς και στην πλήρη απενεργοποίησή του.

Πώς αποτυπώνονται όλα τα παραπάνω στην πράξη; Μία εξαιρετικά γραμμική επιτάχυνση (απογείωση μετά τις 2.500 σ.α.λ.) και άμεση απόκριση στο γκάζι είναι στη διάθεση του οδηγού, ανάλογα και με το πρόγραμμα φυσικά που θα έχει επιλέξει, ενώ αν θελήσει απλώς να ταξιδέψει σχετικά οικονομικά με το Puma ST, μπορεί να το πετύχει και αυτό. Αυτό οφείλεται στην τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου της Ford, που σταματά αυτόματα την παροχή καυσίμου και τη λειτουργία των βαλβίδων σε έναν από τους θαλάμους καύσης σε συνθήκες μειωμένου φορτίου, όπως στο ρολάρισμα ή στο ταξίδι με μικρές απαιτήσεις από τον κινητήρα. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να απενεργοποιεί ή να ενεργοποιεί ξανά έναν κύλινδρο σε 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου, εξοικονομώντας καύσιμο και συμβάλλοντας σε μια μαζεμένη μέση κατανάλωση της τάξης των 10 λίτρων/100 χλμ. (6 λίτρα αναφέρει ως μέση το εργοστάσιο), όπως αυτή της δοκιμής μας, και εκπομπή CO2 155 γρ./χλμ. (WLTP).

Οδηγώντας!

Ως μέρος του προαιρετικού Performance Pack, διατίθεται και με Launch Control το οποίο ελέγχεται από τα χειριστήρια στο τιμόνι και ενεργοποιεί για την περίσταση ειδικά γραφικά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών. Κρατώντας το πεντάλ του γκαζιού τέρμα πατημένο, το σύστημα επιτρέπει στον κινητήρα να ανεβάσει στροφές στο κόκκινο, ενώ ενεργοποιείται μία ένδειξη ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για εκκίνηση. Αφήνοντας τελείως το συμπλέκτη, επιτυγχάνεται η βέλτιστη εκκίνηση από στάση με τα συστήματα ESC, Traction Control, Torque Vectoring Control και Torque Steer Compensation να διαχειρίζονται την ισχύ και τη ροπή του κινητήρα. Εκκίνηση...

Το Puma ST είναι το μοναδικό μικρό SUV επιδόσεων στην Ευρώπη με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) που βελτιστοποιεί την ελκτική πρόσφυση των εμπρός τροχών, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια στις στροφές και μείωση των φαινομένων υποστροφής, κυρίως στην έξοδο των στροφών. 

Πραγματική απόλαυση στις στροφές, που σε κάνει να θες να πιέσεις και άλλο κι άλλο! Το αμιγώς μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης κατανέμει περισσότερη ροπή στον τροχό με την περισσότερη πρόσφυση, προκειμένου να μειώσει την ολίσθηση, επιτρέποντας έτσι στον οδηγό να αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητες του κινητήρα. Το LSD λειτουργεί σε συνδυασμό με το Torque Vectoring Control, που βελτιώνει το κράτημα και μειώνει την υποστροφή, εφαρμόζοντας πίεση πέδησης στον εσωτερικό τροχό, όταν το όχημα στρίβει. Η ισορροπία στη λειτουργία των δύο συστημάτων έχει ρυθμιστεί από τους μηχανικούς της Ford Performance ώστε να επιτυγχάνεται βέλτιστη πρόσφυση στις στεγνές επιφάνειες και ομαλή συμπεριφορά στις βρεγμένες.

Οι κλίσεις είναι περιορισμένες σε σχέση με ένα «απλό» Puma ακόμα και έκδοσης ST Line, αλλά εμφανίζονται όταν το πιέσεις πολύ, γιατί δεν παύεις να είσαι μέσα σε ένα όχημα που απέχει 152 χλστ. από το έδαφος. Πώς αντισταθμίζεται όμως αυτό το εκ φύσεως υψηλότερο κέντρο βάρους του οχήματος, σε σχέση με ένα αντίστοιχο Fiesta, για παράδειγμα; Ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας έχει αναβαθμισμένη στρεπτική ακαμψία που φτάνει στα 2.000 Nm/μοίρα, τιμή βελτιωμένη άνω του 40% συγκριτικά με εκείνη του Fiesta ST και κατά 50% σε σχέση με αυτή του βασικού Puma. Την ίδια ώρα, μία αντιστρεπτική δοκός με διάμετρο 28 χλστ. βρίσκεται ενσωματωμένη στο τμήμα σχήματος U του άξονα, ενώ εμπρός συναντάται μια αντίστοιχη με διάμετρο 24 χλστ., που συμβάλλει επίσης στην ευστάθεια όταν το όχημα στρίβει.

Τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford, που είδαμε για πρώτη φορά στον πίσω άξονα του Fiesta ST, βελτιώνουν επίσης την ευστάθεια και τη συνολική οδηγική συμπεριφορά του Puma ST, εξασφαλίζοντας αυξημένη πλευρική ακαμψία. Τα ελατήρια συνεργάζονται με αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi εμπρός και πίσω, αποσβένοντας τις ανωμαλίες ανάλογα με τη συχνότητα των ταλαντώσεων. Τα αμορτισέρ αυτά εξασφαλίζουν την απαραίτητη ακαμψία που απαιτείται για καλύτερο έλεγχο του οχήματος, αλλά συγχρόνως την άνεση και την ποιότητα κύλισης στις υψηλότερες ταχύτητες σε δρόμους με μικροανωμαλίες στο οδόστρωμα. Επίσης, το Puma ST διαθέτει ειδικά silent block που αντεπεξέρχονται στα υψηλά φορτία που αναπτύσσονται στην ανάρτηση.

Στο ίδιο, κορυφαίο επίπεδο ως γνήσιο Ford, και μάλιστα... Performance, το τιμόνι του μοντέλου. Το σύστημα διεύθυνσης του Puma ST έχει λόγο υποπολλαπλασιασμού 11.4:1 (σχεδόν 25% ταχύτερο από εκείνο του βασικού Puma) διαθέτοντας ένα αναβαθμισμένο ακραξόνιο με μικρότερο βραχίονα τιμονιού και ταχύτερη κρεμαγιέρα. Σημαδεύεις ακριβώς εκεί που θέλεις, αυτό εκτελεί άμεσα και με ακρίβεια, με τις πληροφορίες να φτάνουν στα χέρια σου σωρηδόν και ολόσωστες.

Εξαιρετικά όμως και τα φρένα του αυτοκινήτου και σε κατάσταση ώστε να μπορείς να τα εμπιστευτείς αλλά και να σε κάνουν να δοκιμάζεις κι άλλο τα όριά σου, και να φρενάρεις όλο και πιο αργά, όλο και πιο σωστά για το επίπεδο της κατασκευής. Εδώ, λοιπόν, πρέπει να γνωρίζετε ότι η απόδοση του συστήματος πέδησης έχει επίσης βελτιστοποιηθεί, προσφέροντας μία γνήσια οδηγική εμπειρία ανάλογη του ονόματος «ST». Η διάμετρος των εμπρός δίσκων είναι αυξημένη κατά 17% συγκριτικά με τη στάνταρντ έκδοση του Puma, φτάνοντας τα 325 χλστ., με εκείνη των πίσω να ανέρχεται στα 271 χλστ. Η υποβοήθηση του συστήματος πέδησης του νέου Puma ST είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει τη βέλτιστη αίσθηση και πληροφόρηση στη σπορ οδήγηση, σύμφωνα με το εργοστάσιο, κάτι που επιβεβαιώνουμε και εμείς στην πράξη.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FORD PUMA ST

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.497 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 200 ίπποι/6.000 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 320 Nm/2.500-3.500 σ.α.λ.

ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ: Μηχανικό 6 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Πολλαπλών συνδέσμων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.226x1.805x1.533 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 χλστ.

ΒΑΡΟΣ: 1.358 κιλά

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,7 δλ.

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 10 λίτρα/100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 155 γρ./χλμ.