Qashqai όπως Primera
Ξυπνάει και αναμνήσεις το νέο Nissan Qashqai, που μας εξέπληξε ευχάριστα και μας ταξίδεψε σε διαδρομή τριάντα ετών.
Σε πρώτο πρόσωπο, αν ρωτήσετε σε ανύποπτο χρόνο για το καλύτερο Nissan ever, απαντάς ότι σε επίπεδο παραγωγής, είναι το Primera. Σε προσωπικό επίπεδο, με φόρμα-κράνος, το GTiR των τριών τίτλων, με 19 νίκες σε 21 αγώνες.
Αντίστοιχα, θα κατατάξεις τα pick–up ως σημείο αναφοράς μιας κατηγορίας-γάντι στην Ελλάδα, με ρίζες στην Τεοκάρ, στο Βόλο. Η Τεοκάρ, έργο του αείμνηστου Γιάννη και του κ. Βασίλη Θεοχαράκη, η πλέον σημαντική έκφραση, η υπέρβαση του ανήσυχου Έλληνα επιχειρηματία στην αγορά αυτοκινήτου.
Σε κάθε περίπτωση, το Qashqai, με αφετηρία τη πρώτη γνωριμία του με τον Χρήστο Αποστολόπουλο στην Πορτογαλία το 2006, πρόκειται για μια ευφυέστατη πρόταση, εξέλιξη του concept RAV4, που ήρθε για να μείνει.
Τοποθετώντας σε περίοπτη θέση και το Micra, που έλαμψε στους ελληνικούς αγώνες και στο ράλλυ της αγοράς χάρη στους ανθρώπους της Νικ. Ι. Θεοχαράκης, προκύπτει μια παλέτα με συναίσθημα και τα αντικειμενικά κριτήρια που απαιτούνται ώστε να «ψηφίζεις» με σιγουριά, χωρίς «ναι μεν, αλλά»…
Πριν από τριάντα χρόνια
Το Primera φτιάχτηκε στα μέσα του 1990 από Ιάπωνες στην Ευρώπη, οπότε συνδύαζε την ανατολική, ανεξίτηλη ποιότητα με το ευρωπαϊκό σύγχρονο πάτημα. Ένα σεντάν-GTi το GT, με κωδικό «Ρ10», έφτιαξε κατηγορία, με τον 2λιτρο της καρδιάς σε ατμοσφαιρική εκδοχή (SR 20) να δένει αρμονικά με το εξαιρετικό πλαίσιο. Σημείο αναφοράς η μπροστινή ανάρτηση και, πέρα από το GT, συνολικά ήταν ένα κλασικό σεντάν, που αρκούσαν οι 90 ίπποι του κινητήρα των 1,6 λίτρων για να μετακινείσαι αξιόπιστα και με θετική διάθεση. Απάντηση στα αδιάφορα σεντάν της εποχής, που ήθελαν τους μεγάλους τους κινητήρες για να τους δώσεις σημασία.
Γνώμη μας, και εκ των υστέρων, οι Ευρωπαίοι αργότερα συνάδελφοι στο COTY δεν τόλμησαν, και το αδίκησαν. Επανόρθωσαν πάντως με το Micra δεύτερης γενιάς, με γεγονός πως το momentum παίζει το ρόλο του στο θεσμό.
Το 2021
Προέκυψε το σύγχρονο Qashqai. Η έκδοση τρίτης γενιάς, που τη ζούμε εδώ και τρεις μήνες, αρχής γενομένης με το οδοιπορικό του Μανώλη Σαλούρου με τον Θάνο Ηλιόπουλο στην Αμοργό. Σε μπλε χρώμα, με τον «μικρό» κινητήρα των 140 ίππων και χειροκίνητο κιβώτιο, ένα έξυπνα δουλεμένο πακέτο που το καθιστά ιδιαίτερα ανταγωνιστικό στο πρωτάθλημα της αγοράς. Θέλει το χρόνο του για να εντοπίσεις και να εμπεδώσεις τις αλλαγές στο αμάξωμα, και πρέπει να οδηγήσεις για να σχολιάσεις: «Άλλο αυτοκίνητο». Σε σχέση με την προηγούμενη πλέον εκδοχή, διατηρεί το στυλ του αλλά με άλμα εξέλιξης σε αξιοποίηση χώρων και ποιότητα κύλισης, που πλέον το τοποθετούν στο πάνω ράφι του ανταγωνισμού.
Άλλη ομάδα θα το αποκαλούσε «premium», ακολουθώντας τα σημεία των καιρών. Στη Λ. Αθηνών, από την πλευρά από όπου ξεκινούσε ο δρόμος μας για δεκατρία Ράλλυ Ακρόπολις, ιεροτελεστία χάρη στον Κελεσάκο και στην παρέα μας, ξέρουν καλά πως δε γράφεις ιστορία και δεν κερδίζεις τίτλους με υπερβολές. Χαρακτηριστικό της Nissan-εργοστάσιο και της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης ο ρεαλισμός της αξιοπιστίας, και είναι αυτός ο έντιμος τρόπος, η σκληρή άμυνα με αντεπιθέσεις ουσίας στον σωστό χρόνο που τους κρατάει στους πρωταγωνιστές. Μικρή σχετικά η γκάμα τους, αγκυλώσεις την εποχή Ghosn, αφού συχνά μιλούσε καλύτερα γαλλικά, αλλά αρκεί να έχουν αυτοκίνητα ώστε να είναι συνεπείς στις παραγγελίες, υποστηρίζοντας και ένα αξιόπιστο δίκτυο με διαχρονικές αξίες, που συχνά φρεσκάρεται.
Ένα σύστημα όπου σημαντικός είναι ο ρόλος του συνεργείου, ό,τι πιστοποιούν με περίτεχνο τρόπο οι Χαλκιάς και Κυριακούδης στην Αττική. Κορυφαίοι ντίλερ με αγωνιστικό DNA, και τίποτα δεν είναι τυχαίο. Άλλωστε, σε αυτόν τον ιδιαίτερα ζωντανό οργανισμό, όπως εκφράζεται και από τους Μπάσδελη στην Κόρινθο και από άλλους σε όλη τη χώρα, βασίζεται η πώληση και του νέου Qashqai. Με πολλά ατού που υποστηρίζουν την αναβαθμισμένη του τιμή. Ό,τι ξεπερνάει το value for money, που συχνά κρύβει αλήθειες.
Ευχάριστη έκπληξη
Για να αντιληφθείς το μέγεθος του πραγματικά νέου Nissan Qashqai, πρέπει να δοκιμάσεις το «καλό» με τους 158 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο των 7 σχέσεων. Μάλιστα, πρέπει να το διαβάσεις ή να στο πουν ότι πρόκειται για τύπου CVT, αφού η αίσθηση είναι διαφορετική από ό,τι γνωρίζεις. Στη λειτουργία του και στο πως συνδέεται με τον κινητήρα, οπότε και ανάλογα το διαχειρίζεσαι με τα paddles που ανταποκρίνονται στο χάιδεμα σου όπως στον πύραυλο, το GTR. Σχολιάζεις μάλιστα πως εδώ οι μηχανικοί της Nissan διδάσκουν και τους συμπατριώτες τους της Τογιότα. Άλμα πολλών μέτρων σε σχέση και με το Murano, που μούγκριζε όπως τα C-HR.
Ξεφεύγει σε τιμή αυτό το Qashqai, αλλά χαλάλι. Άλλωστε, εδώ αντικατοπτρίζονται οι διαφορές της σύγχρονης εκδοχής, και σε αυτήν τη βάση θα αξιοποιούνται και οι άλλες τεχνολογίες τους στα μηχανικά μέρη. Το 4x4 και το υβριδικό e–Power που αναμένεται, ακολουθώντας όμως μια διαφορετική λογική στον τρόπο που λειτουργεί σε σχέση με τα «κλασσικά» υβριδικά, καθώς στην πρόταση της Nissan ο ηλεκτροκινητήρας θα κινεί απευθείας τους τροχούς με τον θερμικό 1.500άρη, ο οποίος δεν θα είναι «συνδεδεμένος» με τους τροχούς, να έχει ως αποκλειστικό ρόλο τη φόρτιση της μπαταρίας.
Μέχρι τότε το απολαύσαμε, και η σκληρή πλάτη του καθίσματος δε μετριάζει την υπερθετική μας εντύπωση σε κάθε λειτουργία. Κυλάει με αρχοντιά, όπως τότε το Primera, με αυτήν τη σχέση εφικτού και με άνεση κλάσης «3008», που δε βρίσκεις στο ενίοτε άγαρμπο Q3 – και πού είναι η Χ1; Τους εκθέτει ο Ιάπωνας, και το πάτημά του δε θα το βρεις στο γερμανικό γκρουπ, επισημαίνοντας πως συνολικά συγκρίνεται μόνο με Γάλλους και με το Tucson.
Η καμπίνα είναι ευρύχωρη και φιλική, και δεν απαιτούνται γνώσεις πυρηνικής και αστροφυσικής για να αξιοποιήσεις τις λειτουργίες από την κεντρική οθόνη, που σε προκαλεί μάλιστα να ασχοληθείς ώστε να ψάξεις και να βρεις το βάθος της. Ό,τι αποφεύγεις πλέον στα αυτοκίνητα της VW, ό,τι δε σε προκαλεί στην Toyota, ό,τι σε αγχώνει στο Volvo.
Κινηθήκαμε σχετικά προσεκτικά πηγαίνοντας στην Ιτέα, οπότε η κατανάλωση κατέβηκε στα 9 λίτρα, ενώ επιστρέψαμε τέρμα γκάζι στην Αθήνα «για το MotoGP», ανεβάζοντας τη μέση τιμή στα 9,6 λίτρα. Με τιμόνι που δε διαθέτει πλέον η BMW, όνειρο για τη Volvo, όπως ακριβώς τότε στο Primera, τηρουμένων των αναλογιών.
Κακά τα ψέματα
Αυτό το νέο Qashqai είναι πλέον το καλύτερο Nissan ever, με τα αγωνιστικά να μην κατατάσσονται. Έχουν τη δική τους αξία, ως αποτέλεσμα και μιας σχέσης εμπιστοσύνης που δε φθείρεται. Σε κάθε περίπτωση, είναι απίστευτο το άλμα εξέλιξής του, που καθορίζει έντιμα τον αναβαθμισμένο μ.ό. τιμής του. Δύσκολη άσκηση για δυνατούς και αυτή η ολική επαναφορά, που θυμίζει την αντίστοιχη διαδρομή του «3008» – πρόκειται για στοίχημα από αυτά που, όντας κερδισμένος, σε βγάζουν πιο δυνατό, προσφέροντας υπεραξία και ενδιαφέρον στη δουλειά σου.
Είναι η απόλυτη διάσταση της εμπορικής πολιτικής που τη χαρακτηρίζεις στρατηγική ή διαχείριση ενός gap, ακόμα και των 10 χιλ. ευρώ από τη βάση του χθες στην κορυφή του σήμερα. Χωρίς αμφιβολία, θα δούμε και αλλαγή ισορροπιών, με το αυτόματο κιβώτιο και τη «μεγάλη μηχανή» να μην αποτελούν πλέον ένα μικρό ποσοστό.
Αυτό το Qashqai δε θα το αποκτήσει μόνο ο Μάριος Μπάρκας, ο Μπιλ Τζακ Χαλκιάς, ο άρχοντας με το Infiniti και ο Γιώργης Κυριακούδης, ενώ πλέον θα το βλέπει και ο Αποστόλης. Πυροβολάρχης, όπως και ο Θέμης, το βαφτιστήρι μας.
Για αυτό, με τους 158 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο θα «σκοτώνεσαι» με τον μετρ John Mεθενίτη, Χριστούγεννα-Πάσχα-καλοκαίρι. Θα το διαπραγματευτείς μόνο όταν το Juke που λατρεύεις αποκτήσει και γκάζι.
Θα το αποκτήσουν και άλλοι το νέο Qashqai, στην Εκάλη και στη Βουλιαγμένη, όντας ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο αντι-RAV4 με γήινο σε κυλινδρισμό κινητήρα, που αποδίδει εξαιρετικά.
Μείνετε συντονισμένοι._ Σ. Χ.