Δοκιμάζουμε το Toyota RAV4 PHEV

H plug-in υβριδική έκδοση του εμβληματικού SUV Toyota είναι κορυφαία από όλες τις απόψεις.

Η Toyota έχει καταφέρει να ταυτιστεί με δύο από τις βασικότερες έννοιες της σύγχρονης αυτοκίνησης. Αυτή των SUV αλλά και της υβριδικής τεχνολογίας, κάτι που προέκυψε μέσα από πολυετή εξέλιξη. Δεν είναι διόλου τυχαίο άλλωστε, όσον αφορά στα SUV, ότι το εμβληματικό RAV4 διανύει την 5η του γενιά, ενώ η υβριδική τεχνολογία στην οποία επένδυσε από πολύ νωρίς η Ιαπωνική εταιρεία, βρίσκεται ήδη στην 4η γενιά. Μπορεί η Toyota να επενδύει και σε άλλες τεχνολογίες όπως το υδρογόνο (βλέπε νέο Mirai), αλλά επανειλημμένως έχει δηλώσει την πεποίθηση της, δια στόματος του προέδρου της Akio Toyoda, ότι ο δρόμος προς ένα ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα δεν περνά κατά ανάγκη μέσα από το «τέλος» των κινητήρων εσωτερικής καύσης και την απόλυτη στροφή στην ηλεκτροκίνηση

To οικολογικό προφίλ του Toyota RAV4 PHEV

H περίπτωση του plug-in υβριδικού RAV4 είναι απόλυτα αντιπροσωπευτική των ισχυρισμών του προέδρου της ιαπωνικής εταιρείας. Μπορεί να πρόκειται για ένα επιβλητικά ογκώδες SUV, με το βάρος της συγκεκριμένης έκδοσης να βρίσκεται στο επίπεδο των δύο τόνων, αλλά αυτό δεν του απαγορεύει να βάζει τα γυαλιά στο ανταγωνισμό σε ότι αφορά στις οικολογικές επιδόσεις.

Σημειώστε μία μέση εργοστασιακή κατανάλωση 1 λτ./100 χλμ και εκπομπές CO2 μόλις 22 γρ./χλμ., την στιγμή που η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 306 ίππους. Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για να ισχύουν αυτά τα νούμερα, είναι η υποχρέωση του οδηγού να ακολουθεί πιστά ένα τακτικό πρόγραμμα φόρτισης. Μάλιστα το plug-in RAV4 επιφυλάσσει μία ακόμα έκπληξη σε ότι αφορά την μπαταρία, καθώς είναι εξοπλισμένο με μία συστοιχία από κυψέλες μεγάλης (μικτής) χωρητικότητας των 18,1 kWh.

Toyota RAV4 PHEV

Αυτό σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις μεταφράζεται σε μία αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία 75 χλμ. (που αυξάνεται στα 98 χλμ. σε αστικές συνθήκες κίνησης), με τις δικές μας μετρήσεις να πλησιάζουν αρκετά κοντά σε αυτά τα νούμερα, τα οποία στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων υπερκαλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες ενός μέσου αγοραστή. Αν παρόλα αυτά χρειαστεί κάτι επιπλέον, τότε το RAV4 διατηρεί αναλλοίωτη την χωρητικότητα του συμβατικού ρεζερβουάρ βενζίνης των 55 λίτρων (μιας και στις περισσότερες αντίστοιχες απόπειρες του ανταγωνισμού, το ρεζερβουάρ είναι συνήθως το πρώτο που «πλήττεται» στην αναζήτηση διαθέσιμου χώρου προκειμένου να βολευτεί η μπαταρία).

Σε ότι αφορά την κατανάλωση, όπως συμβαίνει με όλα τα plug in υβριδικά μοντέλα, έτσι και εδώ δεν υπάρχει κάποια σταθερή τιμή, αφού όσο πιο τυπικός είναι ο οδηγός στο θέμα της φόρτισης, τόσο μπορεί να διατηρεί την τιμή σε χαμηλά (2-3 λτ./100 χλμ.) ή ακόμη και μηδενικά επίπεδα. Από εκεί και πέρα σε ένα υπεραστικό ταξίδι όπου η μπαταρία θα εξαντληθεί μετά από περίπου 50 με 60 χλμ. (ανάλογα με το οδηγικό στύλ, το φορτίο και το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης) η κατανάλωση διαμορφώνεται στα 6,5 με 8 λτ./100 χλμ., τιμή που επιβαρύνεται ελαφρά εάν ο οδηγός επιλέξει την δυνατότητα φόρτισης εν κινήσει μέσω του βενζινοκινητήρα.

Το τεχνολογικό υπόβαθρο του Toyota RAV4 PHEV

Η plug-in υβριδική έκδοση του υβριδικού RAV4 έρχεται να τοποθετηθεί μεταξύ των κορυφαίων προτάσεων του ανταγωνισμού, με συνδυαστική απόδοση 300+ ίππων και την συνεισφορά δύο ηλεκτροκινητήρων, έναν εμπρός ενσωματωμένο στο κιβώτιο και έναν πίσω, ο οποίος χαρίζει χαρακτηριστικά τετρακίνησης.

Σε αντίθεση με ορισμένους ανταγωνιστές που επιλέγουν μικρότερης χωρητικότητας υπερτροφοδοτούμενους βενζινοκινητήρες, η Toyota μένει πιστή στις βασικές αρχές της υβριδικής της τεχνολογίας (που πλέον βρίσκεται στην τέταρτη γενιά εξέλιξης), βασιζόμενη σε έναν μεγάλο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα κύκλου Άτκινσον (μία λύση που αποδεικνύεται οικολογικά αποτελεσματικότερη σε υβριδικά συστήματα) και ένα κιβώτιο με πλανητικά γρανάζια (και έξι ενδιάμεσες σχέσεις) με την λειτουργία να παραπέμπει σε υλοποιήσεις τύπου CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων). Από τον ανταγωνισμό, το Ford Kuga PHEV είναι εκείνο που πλησιάζει περισσότερο σε φιλοσοφία και λειτουργία, με την ειδοποιό διαφορά της απόδοσης (και της τετρακίνησης).

Σχετικά με το RAV4, η plug-in επαναφορτιζόμενη έκδοση του βασίζεται φυσικά στο αυτοφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο, με ορισμένες σημαντικές διαφορές. Εκτός από την πολύ μεγαλύτερη μπαταρία με δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή (χρειάζεται περίπου 7,5 ώρες σε οικιακή πρίζα ή στην καλύτερη περίπτωση, 2,5 ώρες σε wallbox), ο βενζινοκινητήρας αποδίδει 7 ίππους επιπλέον, ενώ πολύ ισχυρότερο είναι το εμπρός ηλεκτρικό μοτέρ (134 kW έναντι των 88 kW της συμβατικής υβριδικής έκδοσης). Αυτό σημαίνει ότι στην αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία (που είναι και η default επιλογή κατά την εκκίνηση) η απόδοση είναι εφάμιλλη ενός 2λιτρου ατμοσφαιρικού βενζινοκίνητου SUV.

Το αποτέλεσμα είναι μία συνδυαστική απόδοση 306 ίππων, 38% περισσότερη από το υβριδικό, κάτι που σημαίνει ότι παρά το βάρος των περίπου 2 τόνων, χρειάζεται μόλις 6 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα (2,1 δλ. λιγότερα από το υβριδικό), ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα (135 χλμ./ώρα σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία).

Αναλλοίωτη παραμένει η απόδοση του πίσω ηλεκτροκινητήρα των 40 kW, ο οποίος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την ύπαρξη της ηλεκτρικής τετρακίνησης (χωρίς δηλαδή την παρεμβολή κάποιου κεντρικού διαφορικού). Η διαδικασία είναι πλήρως αυτοματοποιημένη, ενώ ο οδηγός μπορεί να βλέπει την στιγμιαία κατανομή της ροπής σε κάθε τροχό, από μία ειδική ένδειξη στην κεντρική οθόνη, ενώ σε πιο δύσκολες συνθήκες πρόσφυσης ο οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει το Trail mode, που προσομοιώνει την λειτουργία ενός μπλοκέ διαφορικού, επεμβαίνοντας παράλληλα στον κινητήρα και στο κιβώτιο.

Εκτός από τα τυπικά προγράμματα οδήγησης Eco, Normal και Sport (που προσαρμόζει την απόκριση του συστήματος τόσο στην επιτάχυνση, όσο και στην επιβράδυνση), υπάρχουν και τέσσερις επιλογές για το υβριδικό σύστημα: EV (η στάνταρ ηλεκτρική λειτουργία), HV (υβριδική λειτουργία), auto HV/EV και charging (όπου ο βενζινοκινητήρας συνεισφέρει στο επίπεδο φόρτισης). Θα πρέπει να σημειώσουμε πάντως ότι η μπαταρία ποτέ δεν αποφορτίζεται πλήρως, διατηρώντας πάντα ένα μικρό απόθεμα για την λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων.

battery level

Στον δρόμο

Το πρώτο στοιχείο που αντιλαμβάνεται ο οδηγός του RAV4 PHEV είναι η προθυμία με την οποία ανταποκρίνεται το κινητήριο σύνολο σε κάθε εντολή του δεξιού πεντάλ. Η απόκριση είναι άμεση και η επιτάχυνση είναι από χορταστική στην ηλεκτρική λειτουργία, έως και ιδιαίτερα έντονη, όταν το υβριδικό σύστημα είναι πλήρως ενεργοποιημένο.

Το κιβώτιο διατηρεί σχεδόν πάντοτε την «CVT..οειδή» του λειτουργία (το ηχητικό αποτύπωμα στην έντονη επιτάχυνση είναι χαρακτηριστικό) και ο οδηγός μπορεί μόνο να παρέμβει μέσω της σειριακής επιλογής για να δηλώσει ουσιαστικά μέχρι ποια σχέση θέλει να χρησιμοποιείται (κάτι που ακυρώνεται στην διαδικασία του kickdown υπό πλήρη επιτάχυνση).

Το τιμόνι είναι σχετικά ελαφρύ σε αίσθηση, ενώ η ποιότητα κύλισης διατηρεί πάντοτε μία άνετη χροιά. Όταν όμως ο οδηγός θελήσει να ακολουθήσει έναν πιο σβέλτο ρυθμό, τότε οι κλίσεις του αμαξώματος γίνονται εντονότερες, εξαιτίας των μεγάλων διαδρομών της ανάρτησης και του μεγάλου βάρους.

Η συμπεριφορά παραμένει εντός ουδέτερου πλαισίου χάρη και στην συνεισφορά της τετρακίνησης, ενώ με την μερική απενεργοποίηση (σε δύο στάδια) του ηλεκτρινικού συστήματος ευστάθειας, θα δημιουργηθεί το περιθώριο για ορισμένα μικρογλυστήματα, αν και πάντοτε αυτή η διόλου ευκαταφρόνητη μάζα, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με τον ανάλογο σεβασμό. Εκτός δρόμου η λειτουργία Trail που κλειδώνει την μετάδοση και φρενάρει τον τροχό που ολισθαίνει, δίνει την ευχέρεια για το κάτι παραπάνω.

Το υπόλοιπο πακέτο

Το Toyota RAV4 PHEV δεν διαφέρει στους υπόλοιπους τομείς σε σχέση με τα άλλα μοντέλα της γκάμας. Εξωτερικά η κυριότερη διαφοροποίηση εντοπίζεται στα σχετικά σήματα και την δεύτερη τάπα για την φόρτιση, στην δεξιά πλευρά. Το αυτοκίνητο που είχαμε στην διάθεση μας ήταν εξοπλισμένο με τους μεγάλους τροχούς των 19 ιντσών, μιας και επρόκειτο για την πλουσιότερη έκδοση.

Στο εσωτερικό δεσπόζει η χαρακτηριστική εικόνα του SUV της Toyota, με υλικά πολύ καλής ποιότητας, πολλές πρακτικές θήκες και άφθονους χώρους για πέντε επιβαίνοντες, ενώ όπως είναι αναμενόμενο υπάρχει μία επίπτωση στην χωρητικότητα του πόρτ μπαγκάζ που έχει μειωθεί στα 520 λίτρα.

luggage

Το κόστος του Toyota RAV4 PHEV ξεκινάει από τα 51.950 ευρώ για την έκδοση Active plus, ενώ εμπίπτει εντός των ευεργετικών νομοθετικών διατάξεων για μηδενικό φόρο εταιρικής χρήσης.

TOYOTA RAV4 PHEV 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ > β/κ 2.5 λτ. + 2 η/κ

ΙΣΧΥΣ β/κ > 185 ίπποι

ΙΣΧΥΣ ΕΜΠΡΟΣ η/κ > 134 kW

ΙΣΧΥΣ ΠΙΣΩ η/κ > 40 kW

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ > 306 ίπποι

KΙΒΩΤΙΟ > Αυτόματο e-CVT

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ > Γόνατα ΜακΦέρσον

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ > Διπλά ψαλίδια

ΦΡΕΝΑ Ε/Π > ΑΔ/ΑΔ

MHK.xΠΛ.xYΨ. > 4.600 x 1.855 x 1.690 χλστ.

METAΞONIΟ > 2.690 χλστ.

ΑΠΟΣΤ ΑΠΟ ΕΔΑΦΟΣ > 190 χλστ.

ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ > 520 λτ.

BAPOΣ > 1.910  κιλά

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ > 55 λτ.

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ* > 6,0 δλ.

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ* > 180 χλμ./ώρα (135 χλμ./ώρα**)

ΜΕΣΗ ΚΑΤ. ΔΟΚΙΜΗΣ > 2 – 6,5 λτ./100 χλμ.

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΔΟΚΙΜΗΣ > 71 χλμ.**

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2* > 22 γρ./χλμ

ΤΙΜΗ >  Από 50.100 ευρώ - €613 /Month with Toyota Flex

* Τιμές κατασκευαστή

** Αμιγώς ηλεκτρικά