Δοκιμάζουμε τη Mercedes GLB 200 (τιμές)
Mε την πληθωρική από πλευράς διαστάσεων GLB η Mercedes κερδίζει το στοίχημα στον τομέα των χώρων απέναντι στους άμεσους ανταγωνιστές της στη δημοφιλή κατηγορία των οικογενειακών compact SUV.
Ήταν το 2008 όταν η Mercedes λάνσαρε για πρώτη φορά ένα SUV για τη μικρομεσαία κατηγορία. Η GLK, με μήκος 4,5 μ., θα μπορούσε να πει κανείς πως ήταν κομμένη και ραμμένη για τα μέτρα της ελληνικής αγοράς, και θα αποτελούσε ένα βέβαιο best seller -το premium Qashqai, αν θέλετε-, αν στο ξεκίνημά της δεν προσφερόταν αποκλειστικά με κινητήρες άνω των 3,0 λίτρων. Ακολούθησε η οικονομική κρίση και η παρουσίαση της GLA, που εν μέρει κάλυψε το κενό στο κάτω άκρο της γκάμας, γεγονός όμως παρέμεινε πως η γερμανική εταιρεία δε διέθετε μια γήινη πρόταση προσανατολισμένη στις οικογενειακές ανάγκες.
Το κενό αυτό ήρθε πλέον να καλύψει η GLB, το όγδοο μοντέλο με το οποίο η Mercedes εκπροσωπείται στη μικρομεσαία κατηγορία, η οποία αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας. Αξιοποιώντας το δάπεδο της A-Class, η γερμανική εταιρεία δημιούργησε μια πρόταση σαφώς διαφοροποιημένη σε σχέση με τη νεότερη γενιά της GLA, τόσο αισθητικά όσο και σε διαστάσεις. Η GLB είναι μεγαλύτερη σε μήκος κατά 20-25 εκ. όχι μόνο σε σχέση με το μικρότερο αδελφάκι της, αλλά και με τα premium οικογενειακά μοντέλα του ανταγωνισμού. Διαθέτοντας παραπλήσιες διαστάσεις με την GLC και δυνατότητα 7θέσιας διαμόρφωσης, καταφέρνει να προσφέρει το κάτι παραπάνω σε χώρους, ανάγκη που μέχρι σήμερα κάλυπταν τα X-Trail / 508 / Tarraco / Kodiac / Tiguan Allspace.
Προκειμένου να γίνει καλύτερη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων, δόθηκε στο αμάξωμα της GLB μια πιο ορθογώνια διαμόρφωση, που η εταιρεία θέλει να παρομοιάζει με εκείνη της G-Class, με το σχεδιασμό εν μέρει να παραπέμπει και στην GLS. Το αισθητικό αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τις μεγαλύτερες γυάλινες επιφάνειες, δε διαθέτει το δυναμισμό της GLA ή της GLC, σε κάθε περίπτωση όμως τα θέματα της εμφάνισης είναι υποκειμενικά. Απόδειξη πως η GLK, που δώδεκα χρόνια πριν σόκαρε με τις γωνιώδεις γραμμές της, σήμερα παραμένει ένα διαχρονικό σχήμα.
Εν κατακλείδι, μια τετραμελής οικογένεια θα ταξιδέψει μαζί με τις αποσκευές της με περισσή άνεση. Όχι ότι ένας πέμπτος επιβάτης θα δεινοπαθήσει, καθώς το πλάτος της καμπίνας είναι ικανοποιητικό, όμως είναι περισσότερο το σχετικά ογκώδες -αν και επίπεδα διαμορφωμένο- κεντρικό τούνελ που θα κληρώσει τη μεσαία θέση στον μικρότερο της παρέας… Αν, πάντως, κάτι εντυπωσιάζει στο εσωτερικό της GLB, αυτό είναι ο αέρας πάνω από τα κεφάλια των επιβατών, που προσφέρει μια επιπλέον αίσθηση άνεσης και ταυτόχρονα είναι υπεύθυνος για την κάπως παλιομοδίτικη εικόνα του προφίλ του αυτοκινήτου, όπου κυριαρχούν οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, σε μια εποχή που οι σχεδιαστές δημιουργούν παράθυρα-πολεμίστρες… Τουλάχιστον οι επιβάτες απολαμβάνουν ένα πιο ευήλιο εσωτερικό στα ταξίδια τους. Για να κλείσουμε το κεφάλαιο των χώρων, αν κάποιος μπει στη διαδικασία της σύγκρισης με την επίσης οικογενειακή B-Class, η GLB είναι μακρύτερη κατά 215 χλστ., φαρδύτερη κατά 38 χλστ. και ψηλότερη κατά… 96 χλστ., στοιχεία που τελικά αντανακλώνται και στην αναλογικά μεγαλύτερη ευρυχωρία του μικρομεσαίου SUV της Mercedes.
Η ποιότητα κατασκευής στο εσωτερικό είναι υπεράνω κριτικής, ενώ, όπως ήταν αναμενόμενο, οι επιβάτες κάθονται ψηλότερα σε σχέση με το χάτσμπακ αδελφάκι του, με τα εμπρός καθίσματα να αποδεικνύονται ξεκούραστα στο ταξίδι, παρ’ ότι δε διαθέτουν έντονη στήριξη. Στο οπτικό πεδίο του οδηγού παρεμβάλλεται η παχιά και κάπως πιο όρθια κολόνα του παρμπρίζ, που θα προβληματίσει περισσότερο στις αριστερές φουρκέτες, ενώ οι πίσω φαρδιές κολόνες βρίσκονται… πολύ μακριά για να αποδειχθούν ενοχλητικές στην οδήγηση. Άλλωστε, σύμμαχος στους όποιους ελιγμούς είναι οι μεγάλοι καθρέφτες και η πληθώρα ηλεκτρονικών βοηθημάτων, όπως το πακέτο «Parking» με το οποίο ήταν εφοδιασμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής. Η κάμερα οπισθοπορείας προσφέρει μια ευκρινή εικόνα στην εντυπωσιακή οθόνη του MBUX, που στο αυτοκίνητό μας ήταν στην πιο πλήρη εκδοχή της, με τη μεγάλη οθόνη των 10,25 ιντσών και το μεγάλο ψηφιακό πίνακα οργάνων.
Αρκεί ο 1.300άρης κινητήρας;
Η GLB προσφέρεται με μια ποικιλία κινητήριων συνόλων βενζίνης και πετρελαίου, όλα συνδυασμένα με κιβώτια διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων, με εξαίρεση τη βασική έκδοση βενζίνης – όπως αυτή της δοκιμής μας, την GLB 200 με το γνωστό κινητήρα 1.33 των 163 ίππων, που διαθέτει 7άρι κιβώτιο. Τόσο η GLB 200 όσο και η βασική έκδοση πετρελαίου, η GLB 180 d με το 2λιτρο πετρελαιοκινητήρα των 116 ίππων, προσφέρονται αποκλειστικά ως προσθιοκίνητες, ενώ κατά περίπτωση στα ισχυρότερα σύνολα η τετρακίνηση διατίθεται ως στάνταρντ ή κατ’ επιλογήν. Εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί κατά πόσο ο μικρός κινητήρας της GLB είναι ικανός να εκπληρώσει επάξια το μεταφορικό της έργο. Δε χρειάζονται παρά λίγα μέτρα πίσω από το τιμόνι της GLB 200 για να αντιληφθείς πόσο ικανό είναι το κινητήριο σύνολο να κινήσει τα 1.555 κιλά του αμαξώματος. Γραμμικός στην απόδοσή του σε όλο το φάσμα στροφών, δείχνει πρόθυμος από χαμηλά, με τη μέγιστη ροπή των 250 Nm να αποδίδεται ήδη από τις 1.620 σ.α.λ. και μέχρι τις 4.000, δε θα «κρεμάσει» στο άνω όριο των στροφών, όπου όμως η λειτουργία του γίνεται πιο τραχιά.
Σε γενικές γραμμές, ο προσανατολισμός του αυτοκινήτου είναι στραμμένος σε μια πιο άνετη λειτουργία, και στην κατεύθυνση αυτή είναι προσαρμοσμένο και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που μπορεί να μη χαρακτηρίζεται από τη φινέτσα του 8αριού των υπόλοιπων εκδόσεων, εντούτοις δένει τέλεια με τον κινητήρα και διαθέτει μια εξαιρετικά ομαλή λειτουργία.
Το τιμόνι με την παχιά στεφάνη είναι σωστά ζυγισμένο, προσφέρει την απαραίτητη πληροφόρηση και είναι προσαρμοσμένο απόλυτα στη φιλοσοφία του αυτοκινήτου. Έτσι, το σύνολο των χειριστηρίων, συμπεριλαμβανομένου του πεντάλ των φρένων, διαθέτουν μια ευπρόσδεκτη ομοιογένεια, και αν κάτι θα ξενίσει ορισμένους -πλην των πελατών της γερμανικής εταιρείας-, αυτό είναι η θέση του επιλογέα του κιβωτίου στη δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού, εκεί που όλοι οι… ταπεινοί κατασκευαστές τοποθετούν το μοχλοδιακόπτη για τους καθαριστήρες.
Παρά τη μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, ο έλεγχος του αμαξώματος είναι αποτελεσματικός, με τις κλίσεις να παραμένουν σε λογικό επίπεδο. Εννοείται πως η GLB δεν προορίζεται για γρήγορη οδήγηση, εντούτοις στην όποια υπερβολή οι αντιδράσεις είναι πιο κόσμιες του αναμενόμενου, δεδομένου του ύψους και του ύφους της κατασκευής. Αυτό εν πολλοίς οφείλεται στη στάνταρντ ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων του πίσω άξονα, που έχει ευεργετικές ιδιότητες και στον τομέα της άνεσης. Για την ακρίβεια, η GLB προσφέρει την καλύτερη κύλιση εν συγκρίσει με τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας που μοιράζονται το ίδιο δάπεδο, και μόνο οι διαδοχικές ανωμαλίες της ασφάλτου θα προκαλέσουν κάποιες μικρές αναπηδήσεις από τον πίσω άξονα. Στα μείον σημειώστε την κατανάλωση του κινητήρα, που στον αυτοκινητόδρομο, με λογικές ταχύτητες κίνησης, θα συγκρατηθεί λίγο πάνω από τα 7 λίτρα/100 χλμ., στην πόλη όμως θα φλερτάρει ακόμα και με τα 11 λίτρα/100 χλμ.
ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ (special prices)
GLB200 Advanced Package €38,200
GLB200 4M Advanced Package €40,700
GLB200 d Advanced Package €39,700
GLB200 d 4M Advanced Package €42,200