Mercedes GLA 250 e vs Peugeot 3008 Hybrid 225

Υβριδικά plug-in οχήματα, όπως η Mercedes GLA 250 e και το Peugeot 3008 Hybrid, 225 έχουν βαλθεί να σε τρολάρουν, αφού, για το βάρος και τον όγκο τους, δυσκολεύεσαι να πιστέψεις τις επιδόσεις τους και την κατανάλωση, αρκεί να τα φορτίζεις τακτικά.

Aυτοκίνητα που αποτελούν ακόμα μία περίπτωση όπου διαπιστώνεις ότι έχουν αλλάξει οι καιροί. Αν πριν από μερικά χρόνια λέγαμε ότι μια περισπούδαστη Mercedes και ένα κομψό Peugeot θα έδιναν ραντεβού για να μονομαχήσουν με «περιπετειώδη» περιβολή, τότε θα αμφισβητούσατε τη γνώμη μας. Αν μάλιστα προσπαθούσαμε να εξηγήσουμε και το υβριδικό υπόβαθρο, τότε απλώς θα χανόταν η μπάλα.

Είπαμε, όμως, η αλλαγή έχει έρθει, και γίνεται ολοένα και εντονότερη. Οι Γερμανοί που έχτιζαν μόνο λιμουζίνες και οι Γάλλοι που δημιουργούσαν μόνο μικρά-μεσαία κομψοτεχνήματα είναι μια μακρινή ανάμνηση. Όλοι πλέον τα κάνουν όλα, με το «όλα» να εξηλεκτρίζεται όλο και περισσότερο, καθώς μέχρι τη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά διανύουμε την περίοδο των plug-in υβριδικών οχημάτων.

Διαφορά φιλοσοφίας

Το compact τμήμα της γκάμας κάθε κατασκευαστή χαίρει διαφορετικής αντιμετώπισης. Στις σειρές Α- και Β-Class της Mercedes η συγκέντρωση αμαξωμάτων και εκδόσεων παραπέμπει περισσότερο σε διαδήλωση, παρά σε ομάδα μοντέλων. Δεν έφταναν οι καθιερωμένες εκδόσεις κινητήρων, και προστέθηκαν: οι plug-in υβριδικές 250 e (με όλα τα διαθέσιμα αμαξώματα, αλλά παραδόξως όχι με την GLB) και η αμιγώς ηλεκτρική EQA.

Στην Peugeot έχουν χωρίσει σε δύο βασικά μεγέθη τα SUV τους, το ελαφρώς μικρότερο «2008», και το λίγο μεγαλύτερο «3008» (υπάρχει και η 7θέσια παραλλαγή του «5008»), με κοινό στοιχείο τον PureTech βενζίνης και το ατού του BlueHDi πετρελαίου, όπου η εξηλεκτρισμένη προσέγγιση διαφοροποιείται μεταξύ του αμιγώς ηλεκτρικού «2008» και του plug-in υβριδικού «3008». Το τελευταίο μάλιστα μπορεί να παίζει σε διπλό ταμπλό, ως προσθιοκίνητο 225 ίππων, ενώ με έναν επιπλέον ηλεκτροκινητήρα στους πίσω τροχούς μετατρέπεται σε τετρακίνητο 300 ίππων.

Εξωτερικά θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί για το «3008» και την GLA ότι πρόκειται για μοντέλα διαφορετικών κατηγοριών, μια οφθαλμαπάτη που οφείλεται στους προκατόχους τους, και όχι στη σημερινή πραγματικότητα. Σήμερα έχουμε να κάνουμε με δύο «καθωσπρέπει» SUV οχήματα, με μήκος που ξεπερνάει τα 4,4 μέτρα και έντονο το στοιχείο του δυναμισμού.

Η GLA έχει αποτινάξει τις περισσότερες παραπομπές στη χάτσμπακ αδελφή της, ενώ το «3008», στην ανανεωμένη του εκδοχή, διαθέτει ένα φρέσκο και άκρως εντυπωσιακό προσωπείο, που δένει περίφημα με τις λεπτομέρειες μιας σιλουέτας που παραμένει ξεχωριστή. Στη μάσκα του «3008» έχουν πλέον ενσωματωθεί τα νέα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED δημιουργώντας ένα ενιαίο σύνολο, ενώ τα φώτα ημέρας παραπέμπουν στους κυνόδοντες του λιονταριού. Στην GLA υπάρχουν οι εξωτερικές μικροδιαφορές που οφείλονται στις εξοπλιστικές εκδόσεις Style και Progressive Line, αλλά και στην ελαφρώς πιο σπορτίφ AMG Line, όπως αυτή που είχαμε στη διάθεσή μας.

Στο εσωτερικό πάντως οι διαφορές μεταξύ γερμανικής και γαλλικής σχολής είναι ακόμα μεγαλύτερες, με κοινό σημείο επαφής την έντονη ψηφιοποίηση. Στο MBUX της Mercedes η ενιαία διπλή ψηφιακή οθόνη διαχειρίζεται το δύσκολο έργο της ενημέρωσης οδηγού και επιβαινόντων. Η δεύτερη οθόνη είναι αφιερωμένη στο σύστημα multimedia, περιλαμβάνοντας μια μεγάλη γκάμα λειτουργιών. Αλλά και η οθόνη που αφορά τον οδηγό προσφέρει μεγάλες δυνατότητες παραμετροποίησης, κάτι πολύ σημαντικό στην περίπτωση του υβριδικού συστήματος κίνησης, αφού ανά πάσα στιγμή δίνονται πολύ λεπτομερείς πληροφορίες σε ό,τι αφορά το ποια μονάδα κίνησης χρησιμοποιείται, την κατανάλωση, τη φόρτιση και την αυτονομία.

Σε άλλες περιπτώσεις η επικράτηση ίσως να ήταν παιχνιδάκι, όχι όμως και απέναντι στο i-Cockpit της Peugeot. Η σχεδίαση και οι εξαιρετικοί συνδυασμοί υλικών δημιουργούν και εδώ μια πολύ ποιοτική εικόνα, με τις διαφορές να εστιάζονται στον πιο φανταχτερό ατμοσφαιρικό φωτισμό και στο ξεχωριστό πάνελ χειρισμού του κλιματισμού της GLA. Από την άλλη, δεν έχουμε κανένα παράπονο από τις δυνατότητες διαφορετικών απεικονίσεων που προσφέρουν τα όργανα του «3008».

Φυσικά, στις πλέον αξιοσημείωτες διαφορές συγκαταλέγεται το ζήτημα της θέσης οδήγησης. Στην GLA o οδηγός κάθεται πιο όρθια και ψηλά, ενώ στο «3008» το σώμα βρίσκεται χαμηλότερα, κάτι που ενισχύεται και από το μινιμαλιστικό τιμόνι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εύρεση της ιδανικής θέσης.

Με δεδομένες τις παραπλήσιες διαστάσεις, δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές σε χωροταξικό επίπεδο. Η πιο τετραγωνισμένη διαμόρφωση της καμπίνας του «3008» δημιουργεί μια πιο ευρύχωρη ατμόσφαιρα στις πίσω θέσεις, κάτι που ενισχύεται και από την ομαλή διαμόρφωση του δαπέδου.

Αντίθετα, το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης στην GLA είναι ογκωδέστερο (στο εσωτερικό του δεν κρύβεται κάποιος άξονας μετάδοσης, αλλά το καζανάκι της εξάτμισης μαζί με τον καταλύτη) και μαζί με την ελαφρώς κεκλιμένη οροφή διαμορφώνουν (συγκριτικά) απλώς ικανοποιητικές προϋποθέσεις για τους πίσω επιβαίνοντες της GLA. Η τακτοποίηση της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα έχει μεταθέσει το ρεζερβουάρ μαζί με ορισμένα παρελκόμενα του υβριδικού συστήματος κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ, περιορίζοντας τη χωρητικότητά του σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις και των δύο μοντέλων. Ακόμα κι έτσι, όμως, τα σχεδόν 400 λίτρα (395 λτ. για το «3008» και 385 για την GLA) θεωρούνται ικανοποιητικά για τις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας.

Υβριδικές διευκρινήσεις μεταξύ Mercedes GLA 250 e και Peugeot 3008 Hybrid 225

Στην προκειμένη περίπτωση, προκύπτουν διαφορές στον κατακερματισμό της απόδοσης του κάθε συστήματος. Το «3008» υπερέχει ελαφρώς στην ισχύ των δύο κινητήρων του (θερμικά, 180 έναντι 160 ίππων της GLA, και ηλεκτρικά, 110 έναντι 102 ίππων της GLA), κάτι που συνδυαστικά εξαργυρώνεται μεν οριακά στην ισχύ (225 έναντι 218 ίππων της GLA), με την GLA 250 e όμως να υπερέχει ξεκάθαρα στη ροπή (με 450 έναντι 360 Nm του «3008»).

Στην πράξη αυτή η διαφορά δε γίνεται τόσο αντιληπτή, κάτι που οφείλεται στο κιβώτιο. Μπορεί και στις δύο περιπτώσεις να υπάρχουν 8 σχέσεις, εκείνο όμως της Peugeot χαρακτηρίζεται από περισσότερη ομαλότητα στην εναλλαγή της λειτουργίας μεταξύ των δύο κινητήρων, όταν εκείνο της Mercedes δεν έχει απολέσει την πιο απότομη απόκριση που χαρακτηρίζει συνήθως τέτοια κιβώτια διπλού συμπλέκτη. Ένα περιθώριο παρέμβασης από τον οδηγό δίνεται μέσω των διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης, με τις αλλαγές ταχυτήτων να γίνονται νωρίτερα και σε χαμηλότερες στροφές στο οικονομικό/νορμάλ πρόγραμμα και αργότερα σε υψηλότερες στροφές, στο σπορ πρόγραμμα.

Κατόπιν ο οδηγός καλείται να αποφασίσει τι θέλει να κάνει με το υβριδικό σύστημα, αν θα κινηθεί δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά, συνδυαστικά ή μόνο με τον θερμικό κινητήρα (όπου μία άδεια μπαταρία μπορεί ταυτόχρονα να φορτίζεται, ενώ μία γεμάτη μπορεί να διατηρήσει την ενέργειά της προκειμένου να χρησιμοποιηθεί σε άλλη στιγμή). Μπορεί να φαίνονται μπερδεμένα, αλλά υπάρχει πάντα και το «αποκούμπι» της πλήρως αυτοματοποιημένης λειτουργίας, με τον ιδιοκτήτη να καλείται να φροντίζει για την τακτική φόρτιση.

Αυτό θεωρούμε ότι είναι αυτονόητη προϋπόθεση για μια οικολογική λειτουργία, προκειμένου να διασφαλίζονται η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία (έως 50 χλμ. για το «3008» και έως 60 χλμ. για τη μεγαλύτερη μπαταρία της GLA 250 e), αλλά και οι χαμηλές «υβριδικές» καταναλώσεις της τάξης των 3 έως 5 λτ./100 χλμ.

Από εκεί και πέρα, οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να έχουν υπ’ όψιν τους ότι αυτές οι τιμές (υπερ)διπλασιάζονται όταν κινηθείς σβέλτα στον ανοιχτό δρόμο με αφόρτιστη μπαταρία.

Υπό προϋποθέσεις, η ανάκτηση της ενέργειας πέδησης συνεισφέρει στην αποτελεσματικότητα, κυρίως σε αστική χρήση. Χαρακτηριστικά, το σύστημα της Mercedes προσφέρει τέσσερις βαθμίδες συν ένα αυτόματο πρόγραμμα, που ελέγχονται μέσω των paddles του κιβωτίου μόνο στην αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, έναντι της μίας εναλλακτικής που ενεργοποιείται από τον επιλογέα του κιβωτίου στο «3008».

Υβριδικά παράδοξα

Μετά το θέμα της κατανάλωσης, τα παράδοξα φαινόμενα συνεχίζονται και σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις και την οδική συμπεριφορά, όπου η πράξη δε συνάδει με ό,τι ξέραμε μέχρι σήμερα για οχήματα αυτού του βάρους. Η εκκίνηση στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων γίνεται μέσω του ηλεκτροκινητήρα, κάτι που συνεπάγεται άμεση απόκριση και γραμμική λειτουργία, η οποία διαταράσσεται, με την «ενδυναμωτική» συνεισφορά του θερμικού κινητήρα και τούμπαλιν (στον ανοιχτό δρόμο ο ηλεκτροκινητήρας είναι αυτός που προσφέρει την επιπλέον ώθηση που συνεπάγεται η εντονότερη πίεση στο δεξί πεντάλ).

Κάπως έτσι, οι εργοστασιακές επιδόσεις των 8,7 δλ. («3008») και 7,1 δλ. (GLA) για τα 0-100 χλμ./ώρα μόνο σε τόσο βαριά οχήματα δεν παραπέμπουν, κάτι που επιβεβαιώνεται και στις ρεπρίζ, με τη Γερμανίδα να δείχνει ελαφρώς πιο σβέλτη, με συγκριτικά κριτήρια.

Το «3008» δε σου αφήνει περιθώρια για παράπονα, αλλά, έχοντας οδηγήσει την τετρακίνητη παραλλαγή με τη σχεδόν καθηλωτική του δύναμη, δυσκολεύεσαι να φανταστείς το λόγο για τον οποίο κάποιος θα απαρνηθεί τα επιπλέον αυτά «καλούδια» δύναμης και τετρακίνησης για μια οικονομική διαφορά της τάξης των 1.000 ευρώ για το ίδιο επίπεδο εξοπλισμού.

Συνεχίζοντας σε αυτό το πνεύμα σύγκρισης, το «3008» είναι αυτό που προηγείται στα σημεία έναντι της GLA στην ποιότητα κύλισης. Παρά τις μαλακότερες ρυθμίσεις της τελευταίας, το «3008» είναι αυτό που κερδίζει στις λεπτομέρειες, με τη συνολικότερή του κύλιση, χάρη στον τρόπο που συμπεριφέρεται η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (έναντι του ημιάκαμπτου άξονα της GLA), αλλά και στην πιο πολιτισμένη λειτουργία του βενζινοκινητήρα.

Στο σπορ πρόγραμμα λειτουργίας, που απελευθερώνει το πλήρες δυναμικό των κινητήρων, τα οχήματα αυτά δείχνουν ότι μπορούν να διατηρούν μια υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα στον ανοιχτό δρόμο (πάντα με το αντίστοιχο αντίτιμο στην κατανάλωση), ενώ υπό πίεση στις στροφές το βάρος κάπου εδώ αρχίζει πια να φαίνεται, και η ανάρτηση δείχνει ότι δεν έχει ρυθμιστεί με σπορτίφ προτεραιότητες.

Κοινός παρονομαστής και η σχετικά αδιάφορη αίσθηση του τιμονιού, σε ό,τι αφορά κυρίως την πληροφόρηση που μεταφέρει στον οδηγό, και όχι την αμεσότητα. Σε κάθε περίπτωση, μία περίοδος προσαρμογής απαιτείται για να συνηθίσει κανείς την αίσθηση των φρένων, τα οποία είναι αποτελεσματικά, αλλά, όπως συμβαίνει σε υβριδικά μοντέλα, δεν είναι τόσο γραμμικά στην απόκρισή τους.

Για την οικονομία της αντιπαράθεσης

Όλη αυτή η τεχνολογία έχει το αντίτιμό της, το οποίο δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο για έναν ιδιώτη, αλλά εμπεριέχει πολλά οφέλη για εταιρικούς χρήστες. Το σημείο εκκίνησης των δύο plug-in υβριδικών οχημάτων είναι παρόμοιο και βρίσκεται στα 45.315 ευρώ για τη Mercedes GLA 250 e, και στα 46.000 ευρώ για την αρχική έκδοση Allure του Peugeot 3008 Hybrid 225.

Για να έχετε μια τάξη μεγέθους σχετικά με τη χρονομίσθωση, υπολογίστε το μηνιαίο μίσθωμα της GLA 250 e στα 518 ευρώ, ενώ για το «3008» υπολογίστε 519 ευρώ για την έκδοση Allure των 46.000 ευρώ. Σημειώστε πως οι τιμές των μισθωμάτων (οι πληροφορίες μας από το site της Αvis για την GLA και από την Peugeot για το 3008) δε συμπεριλαμβάνουν ΦΠΑ και αφορούν πρόγραμμα διάρκειας 48 μηνών, με 0% προκαταβολή και 15.000 χλμ./έτος.

Καταλήγοντας, το Peugeot 3008 Hybrid 225 κερδίζει στα σημεία τη Mercedes GLA 250 e. Είναι πιο πρακτικό με οικογενειακά κριτήρια, ενώ μας άρεσε η συνολική ποιότητα κύλισης του υβριδικού «3008», τη στιγμή που ορισμένες φορές θα γκρινιάξεις για την απόσβεση της GLA στις εγκάρσιες ανωμαλίες και για την τραχύτητα στη λειτουργία κινητήρα και κιβωτίου. Απέναντι στην ισχύ του κινητήρα του «3008», η GLA αντιπροτάσσει την παραπανίσια ροπή του υβριδικού της συστήματος, που πλαισιώνεται και από μια μεγαλύτερη, αμιγώς ηλεκτροκίνητη αυτονομία._ 4Τ

 

MERCEDES GLA 250 e

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 160 ίπποι/5.500 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 250 Nm/1.620 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 102 ίπποι

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ ): 300 Nm

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 218 ίπποι

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 450 Nm

ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 15,6 kWh ιόντων λιθίου

ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Γόνατα/Ημιάκαμπτος άξονας

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.410×1.834×1.611 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.729 χλστ.

ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 385 λίτρα

ΒΑΡΟΣ (κενό): 1.775 κιλά

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,1 δλ.*

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα* (140 χλμ./ώρα**)

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΔΟΚΙΜΗΣ: 45-65 χλμ.**

ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC (3,7/7,4 kW): 4/2 ώρες*

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,1 λίτρα/100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 30 γρ./χλμ.

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

**ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

 

PEUGEOT 3008 HYBRID 225 

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (β/κ): 180 ίπποι/5.500 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (β/κ): 300 Nm/3.000 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (η/κ): 110 ίπποι

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (η/κ ): 320 Nm

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 225 ίπποι

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 360 Nm

ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,2 kWh ιόντων λιθίου

ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Γόνατα/Πολλαπλών συνδέσμων

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.447×1.906×1.624 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ.

ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 395 λίτρα

ΒΑΡΟΣ (κενό): 1.835 κιλά*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ.*

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 225 χλμ./ώρα* (135 χλμ./ώρα**)

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΔΟΚΙΜΗΣ: 35-50 χλμ.**

ΦΟΡΤΙΣΗ ΑC (3,7/7,4 kW): 3,25/1,45 ώρες

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,8 λίτρα/100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 31 γρ./χλμ.

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

**ΑΜΙΓΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ