Audi S3 vs Mercedes-AMG A35 4ΜΑΤIC

Όσο ζούμε θα ονειρευόμαστε και όσο υπάρχουν αυτοκίνητα όπως το Audi S3 και η Mercedes A35, θα οδηγούμε σβέλτα και υπεύθυνα. Ίσως όμως να ζούμε και τα τελευταία κεφάλαια αυτής της βενζινοκίνητης ιστορίας, μιας και το εξηλεκτρισμένο μέλλον έχει φτάσει πια για τα καλά, και πολλά αλλάζουν.

Στις μέρες μας κατασκευές όπως το Audi S3 και η Mercedes-AMG A35 4ΜΑΤIC σπανίζουν. Ενδεικτικό του πόσο αλλάζουν κάποια πράγματα είναι ότι πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει γιατί η Mitsubishi αποφάσισε να σταματήσει την εξέλιξη ενός εμβληματικού μοντέλου, όπως είναι το περίφημο EVO, επιδεινώνοντας μάλιστα την ιεροσυλία με δηλώσεις ότι το επόμενο, αν και όποτε, θα προκύψει -άκουσον άκουσον- ως υβριδικό.

Μερικά χρόνια αργότερα, η ακρωτηριασμένη πληγή δεν έχει κλείσει, αλλά τίποτε δεν προκαλεί πια εντύπωση, με δεδομένο ότι η Mitsubishi έχει μετουσιωθεί ουσιαστικά σε μια SUV μάρκα, με εμπορικό αστέρι το Outlander PHEV.

Μην πάτε όμως μακριά, αφού ενδείξεις, και μάλιστα πολύ ισχυρές, υπάρχουν και για το δικό μας δίδυμο, ότι στο μέλλον οι κορυφαίες εκδόσεις μπορεί να είναι διαφορετικές.

Αν ανατρέξει κανείς στον κατάλογο της γκάμας των Α3 και A-Class, θα δει ότι λίγο χαμηλότερα, στα 200+ (έστω και συνδυαστικά) άλογα, υπάρχουν ήδη plug-in εκδόσεις με το ένα έβδομο μόλις σε κατανάλωση και ρύπους, συγκριτικά με ετούτα τα θηρία των 300+ ίππων (η ψαλίδα μάλιστα θα ανοίξει και άλλο στο πλαίσιο του WLTP). Καθώς η ΕΕ καιροφυλακτεί για ολοένα και αυστηρότερα όρια ρύπων, με τη δαμόκλειο σπάθη των προστίμων, το μέλλον τέτοιων (και ακόμα δυνατότερων) θηρίων μοιάζει αμφίβολο, τουλάχιστον σε αμιγώς βενζινοκίνητη υλοποίηση.

Για εκείνους που θα σπεύσουν να εγείρουν θέμα σπορτίφ χαρακτήρα, οι εταιρείες έχουν ήδη φροντίσει να στρώνουν το χαλί της ηλεκτροκίνησης σε επίπεδο θεσμών και εικόνων. Μπορεί όλοι να θυμόμαστε το θρυλικό Audi Sport Quattro να ανεβαίνει στο Pikes Peak, αλλά το 2018 το ηλεκτρικό VW ID.R. ήταν εκείνο που έμεινε στην ιστορία διαλύοντας τα χρονόμετρα στην περίφημη Ανάβαση. Κάποτε μια Formula 1 McLaren Honda ούρλιαζε υστερικά με τον μικρό τούρμπο κινητήρα της, αλλά σήμερα όλοι προβάλλουν (και προβάρουν) τη Formula E, ενώ έρχεται και το χωμάτινο Extreme E με ηλεκτρικά SUV.

Οι γλυκές αναμνήσεις

Κάποτε λοιπόν υπήρχαν τα GTI για εκείνους που ήθελαν κάτι σβέλτο, μέχρι που ήρθε η Audi με το πρώτο S3, για να θέσει τις βάσεις του super premium hatch. Οι άλλοι δύο Γερμανοί ακολούθησαν αρχικά έναν δικό τους δρόμο, αλλά τελικά πλησίασαν στη συνταγή της Audi.

Είτε διά της πλαγίας οδού (βλέπε πισωκίνητη Σειρά 1 της BMW), είτε από επάνω (βλέπε Mercedes A45), για να καταλήξουν σήμερα όλοι μαζί στην ίδια συνταγή των 306 έως 310 ίππων από εγκάρσιους 4κύλινδρους τούρμπο κινητήρες, τετρακίνηση και αποκλειστικά 5θυρο «περιτύλιγμα». Μιλάμε πάντα για αυτή την ενδιάμεση ομάδα πάνω από τα απλά GTI και κάτω από υπερκατασκευές που «τετρακοσαρίζουν», όπως τη Mercedes A45 ή το επερχόμενο Audi RS 3.

Πρεσβευτής του understated δυναμισμού, το νέο S3 ακολουθεί πιστά τη συνταγή των προκατόχων του. Θα μας εντυπωσίαζε μάλιστα ακόμα πιο πολύ, εάν δεν είχε προηγηθεί το απλό Α3, που είχαμε για αρκετό καιρό στο περιοδικό μας. Προσπερνάς το φανταχτερό python yellow χρώμα και δυσκολεύεσαι να διακρίνεις τις διαφορές εκείνου του S line A3, από ετούτο το S3.

Τα φουσκώματα στους θόλους και το τονισμένο bodykit συνεχίζουν να ξεχωρίζουν, οπότε εστιάζεις σε λεπτομέρειες όπως το μαύρο σπόιλερ εμπρός, την τετραπλή απόληξη της εξάτμισης πίσω, το μικρό κοκκινωπό σηματάκι S3 σφηνωμένο μέσα στις κυψέλες της μεγάλης μάσκας, τους τέσσερις κύκλους του σήματος που βρίσκονται χαμηλά εμπρός από τις πίσω ρόδες και τις όμορφες (έξτρα) 19άρες ζάντες.

Την ίδια understated φιλοσοφία ασπάζεται και η Α35, όχι όμως στην προκειμένη, βαρυφορτωμένη περίπτωση. Βλέπετε, στην έκδοση Edition με το αεροδυναμικό πακέτο, η διακριτικότητα, παρά το denim blue χρώμα, πάει… περίπατο με αυτά τα σπόιλερ, τη μεγάλη φτερούγα, τις χρυσαφί ζάντες και τα ασορτί αυτοκόλλητα.

Ανάλογου ύφους είναι οι διαφορές στο εσωτερικό. Όσο και αν ψηφιοποιήθηκε το S3, συνεχίζει να διατηρεί τους τόνους χαμηλά. Μεγάλη οθόνη για τα όργανα, έλεγχος μέσω αφής για εκείνη των πολυμέσων, και μία μίνιμαλ κονσόλα με αυτό τον επιλογέα διακόπτη για το κιβώτιο, που χαρακτηρίζει τη νέα γενιά των μοντέλων του γκρουπ VAG.

Η Α35 δε χρειάζεται να προσπαθήσει καθόλου για να εντυπωσιάσει, ακόμα και να προκαλέσει (βλέπε επένδυση του ταμπλό εμπρός από τον συνοδηγό). Εκτός από αυτήν τη γυάλινη «σανίδα» με τις δύο οθόνες, τις άφθονες μεταλλικές λεπτομέρειες, το σόου αρχίζει με τα φωτορρυθμικά του ατμοσφαιρικού φωτισμού, και κάπου παρασύρεσαι και χάνεις την ουσία. Ξαφνικά όμως συνειδητοποιείς πόσο αγωνιστικά κάθεσαι σε αυτά τα AMG Performance καθίσματα, με την ελάχιστη επένδυση και τη μέγιστη στήριξη.

Όρθια πλάτη, ψηλά το τιμόνι, και το μόνο που περιμένεις είναι ένα αόρατο χέρι να εμφανιστεί μέσα από την τεράστια ηλιοροφή και να σου φορέσει κράνος. Λίγο πριν καθόσουν ίσως λίγο πιο χαμηλά στο S3, αλλά σίγουρα πιο βολικά στην καθημερινή χρήση, σε ένα κάθισμα με καλή στήριξη και αυτή την εξαιρετική επένδυση με δέρμα nappa και κίτρινο γαζί.

Ευτυχώς, πάντως, οι εταιρείες δε λησμόνησαν να σιγοντάρουν το χαρακτήρα με την απαραίτητη χωροταξική πρακτικότητα. Στις πίσω θέσεις θα βολευτούν δύο επιβάτες, καλύτερα πάντως στο S3, μιας και στην Α35 υπάρχει συγκριτικά λιγότερος χώρος, ενώ η μασίφ πλάτη των εμπρός καθισμάτων δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια. Το πορτ μπαγκάζ του S3 έχει περιοριστεί στα 325 λίτρα, ενώ η Mercedes δεν ανακοινώνει κάποια τιμή, αλλά δε νομίζουμε ότι θα είναι μεγαλύτερη. Αν το ζητούμενο είναι κάτι παραπάνω, τότε και οι δύο προσφέρουν την εναλλακτική 4θυρων αμαξωμάτων, όπου στη Mercedes εκτός από τη sedan υπάρχει και η CLA.

Οι διαφορές μεταξύ Audi S3 και Mercedes-AMG A35 4ΜΑΤIC

Μετά και την κατάργηση του 6κύλινδρου συνόλου από το στρατόπεδο των Βαυαρών, δεν μπορείς να περιμένεις μεγάλες διαφορές από κινητήρες που πλησιάζουν τόσο πολύ ο ένας στον άλλον. Αναλυτικές τεχνικές λεπτομέρειες για εκείνον του S3 των 310 ίππων και των 400 Nm ροπής καταγράψαμε στις σελίδες που προηγήθηκαν αυτής της Ειδκής Διαδρομής.

Για την Α35 να υπενθυμίσουμε ότι, αν και φέρει τα διακριτικά της AMG, εντούτοις μην περιμένετε κάποιο «μαστόρι» της AMG να έχει κολλήσει ταμπελάκι με την υπογραφή του στον κινητήρα, όπως συμβαίνει στην Α45. Εδώ ο υπερτροφοδοτούμενος Μ260 της Mercedes αποδίδει 306 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. και 400 Nm ροπής. Διαθέτει ένα διαφοροποιημένο σύστημα εξαγωγής καθώς και τεχνολογία twin scroll, σε μια προσπάθεια μείωσης του φαινομένου της υστέρησης του τούρμπο στις χαμηλές στροφές. Παράλληλα, το σύστημα Camtronic ελέγχει τη μεταβολή στο βύθισμα των βαλβίδων, ενώ φυσικά έχουν γίνει και οι απαραίτητες αλλαγές στο κύκλωμα ψύξης.

Οι 4 επιπλέον ίπποι του S3 και η μικρή απόσταση που χωρίζει τα δύο αυτά χάτσμπακ σε ό,τι αφορά το βάρος και την κλιμάκωση των σχέσεων, δε δημιουργούν προσδοκίες για μεγάλες διαφορές, οπότε δεν έχεις παρά να καταφύγεις στα προγράμματα οδήγησης που αφειδώς προσφέρουν και οι δύο. Εκεί λοιπόν που μέχρι πριν από λίγο αμφότερα είχαν φορέσει τα καθημερινά τους και συμπεριφέρονταν κόσμια, με την ενεργοποίηση του Dynamic και Sport+, S3 και Α35, αντίστοιχα, βάζουν τα δυνατά τους, είτε κρίνεις με το χρονόμετρο (με αρκετά αμεσότερη απόκριση στο γκάζι), είτε με το ντεσιμπελόμετρο.

Εδώ, οι διαφορές στο ηχόχρωμα ακολουθούν τη φιλοσοφία της κατασκευής. Αυτό που η Audi ονομάζει υποβλητικό ήχο και τελικά απλώς σου υπενθυμίζει ότι οδηγείς κάτι από την οικογένεια «S». Στην Α35 θα έπρεπε συγκριτικά ίσως να ονομάζεται «τύμπανα του πολέμου», με την έντονα μπάσα χροιά και τα σκασίματα να πλημυρίζουν διαρκώς την καμπίνα.

Στέκεσαι λοιπόν στην αρχή της ευθείας των μετρήσεων, ενεργοποιείς το launch control και αφήνεις το S tronic του S3 να αναλάβει τα υπόλοιπα, ελπίζοντας ότι αυτή η σφιχτή αίσθηση (είχε άλλωστε συγκριτικά πολύ λιγότερα χιλιόμετρα στο κοντέρ) που σου άφησε προηγουμένως στον ανοιχτό δρόμο ο κινητήρας της Audi δε θα στερήσει εδώ πολύτιμα δέκατα. Οι αλλαγές είναι ταχύτατες και, παρά τη μικρή υστέρηση, ο κινητήρας δείχνει ότι «νιώθει» καλύτερα όταν περιστρέφεται από τις 3.500 σ.α.λ. και άνω.

Από τη μεριά της, η Α35 παρουσιάζεται πιο πoλεμική, δείχνοντας τις διαθέσεις με την ενεργοποίηση του race start, που έπειτα από μερικά δευτερόλεπτα μετουσιώνονται σε βιαιότερες αλλαγές σχέσεων. Κάπως έτσι η Α35 τα καταφέρνει καλύτερα μέχρι τα 100 χλμ./ώρα, με 4,9 δλ. έναντι 5,1 δλ. του S3, διατηρεί μια βραχεία κεφαλή μέχρι τα 160 χλμ./ώρα, για να δώσει μετά τη σκυτάλη στο S3, που έδειξε τη δύναμή του ψηλά. H κατανάλωση αυξάνεται, με μέσες τιμές τα 12 λτ./100 για το S3 και τα 13 λτ./100 χλμ. για την Α35, όπου δεν ξέρουμε πόσο εύκολο είναι κανείς να δείξει αυτοσυγκράτηση και, με τα ηπιότερα προγράμματα οδήγησης, να κινηθεί οικονομικότερα.

Ο χαρακτήρας

Συνοψίζοντας, θα πρέπει να σταθούμε σε μια εκατέρωθεν περιρρέουσα αίσθηση, με το S3 να σε εξημερώνει κατά κάποιο τρόπο, και την Α35 να σε διεγείρει αγωνιστικά, δίνοντάς σου την εντύπωση ότι βρίσκεσαι διαρκώς σε ένα track day. Η σφιχτή της ανάρτηση σε συνδέει απευθείας με τα δρώμενα, κάτι που ισχύει και για το τιμόνι, παρά την κάπως αόριστη αίσθησή του γύρω από τη θέση της ευθείας. Το αντίτιμο για αυτή την απόλυτη αίσθηση και τις ελάχιστες κλίσεις στις στροφές είναι μια συχνότερη καταπόνηση όταν ο δρόμος χαλάει.

Από την άλλη μεριά, οι μηχανικοί της Audi κατάφεραν, χωρίς να υποβαθμίσουν τον διαχρονικό all-weather βαλλιστικό χαρακτήρα του S3, να προσφέρουν σε αυτή την τέταρτη γενιά περισσότερα ανταποδοτικά οφέλη. Δείχνει κάπως πιο ανάλαφρο στο πάτημά του, φορτίζοντας σταδιακά τους εμπρός τροχούς, με τον οδηγό να νιώθει ότι όπως πάντα μπορεί να ακουμπήσει με σιγουριά στη συμπεριφορά της ουράς. Η ηλεκτρονικά μεταβαλλόμενη απόσβεση της ανάρτησης μπορεί να μη διαφέρει σημαντικά μεταξύ των επιλογών Comfort και Sport, προσαρμόστηκε όμως κάπως καλύτερα στις ατέλειες του δρόμου, σε σύγκριση πάντα με την πιο απόλυτη αντίπαλό της.

Το 35άρι προφίλ των 19άρηδων τροχών και η συγκριτικά καλύτερη αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας (χάρη και στην κρεμαγιέρα μεταβλητού βήματος) προσδίδουν στο S3 αμεσότερες αντιδράσεις στις εντολές του τιμονιού. Το κάτι παραπάνω θα έρθει: με τον σωστό τρόπο μέσω της απενεργοποίησης του ESP (ακόμα και έτσι πάντως δε διαπιστώσαμε κάπου ένα πιο πισωκίνητο μοίρασμα της ροπής), ευκαιριακά όταν το οδόστρωμα γλιστράει, ή με τον λάθος τρόπο, από υπερεκτίμηση καταστάσεων και ικανοτήτων.

Κοινό χαρακτηριστικό αποτελεί το γεγονός ότι καλείσαι να προσαρμοστείς στο ρυθμό που επιβάλλει το κιβώτιο όταν χρειάζεται να κατεβάσεις, ενώ ικανοποιημένους μας άφησαν τα φρένα, παρά το ηλεκτρικό brake booster του S3 και τα συγκριτικά πιο κουρασμένα ελαστικά της συγκεκριμένης A35 (η «δική μας» με αεριζόμενους τρυπημένους δίσκους εμπρός-πίσω).

Πόσο χρειάζεται κανείς

Δεν έχουμε κρύψει ότι σε επίπεδο απλών εκδόσεων έχουμε μια δεδηλωμένη αδυναμία στο Α3, που υπερτερεί της A-Class, ειδικά όταν το πρώτο έχει τα σπορτίφ «καρυκεύματα» του πακέτου S line, ενώ αντίστοιχη είναι η εικόνα στην αντιπαράθεση με φόντο τις επίκαιρες plug-in υβριδικές εκδόσεις. Από εκεί και πέρα, όποιος ανεβαίνει σε αυτά τα πατώματα της γκάμας, όπως των αυτοκινήτων της δοκιμής, ζητάει κάτι πολύ συγκεκριμένο (με δεδομένο το κόστος των 65.360 ευρώ για το Audi S3 και τα 58.420 ευρώ για την Mercedes-AMG A35 4MATIC). Μία γερή δόση σπορ χαρακτήρα στην ποιότητα και τη μηχανολογική υλοποίηση ενός premium γερμανοαναθρεμμένου συνόλου.

Αφήνοντας στην άκρη την κορυφαία Α45 -επιλογή μονόδρομο αν έχεις τα χρήματα-, σε αυτό το ενδιάμεσο «S» φορμά των δυνατών χάτσμπακ, οι γνώμες διίστανται. Υπάρχουν εκείνοι που τους ταιριάζει γάντι ο καθημερινά αξιοποιήσιμος χαρακτήρας του S3, με τις διορθωτικές κινήσεις των μηχανικών να έχουν εμπλουτίσει το χαρακτήρα αυτής της τέταρτης γενιάς, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που σκέφτονται πρώτα και πάνω από όλα με πιο απόλυτα κριτήρια, οπότε η Α35 είναι αρκούντως συναρπαστική και με αρκετά ψήγματα… σκληροπυρηνικότητας, ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται μια εντονότερη καταπόνηση στις καθημερινές μετακινήσεις._ Σ. Τ.

Audi S3 vs Mercedes-AMG A35 4ΜΑΤIC

Μας φτιάχνει

> Το AMG Performance κάθισμα της Α35

> Οι διακριτικές εξωτερικές λεπτομέρειες που διαφοροποιούν το S3

> Το πώς μπορούν να διαφοροποιούν το χαρακτήρα τους ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης (τo S3 στο Dynamic και η Α35 στο Comfort)

> Η απόκριση των φρένων και στα δύο

Μας χαλάει

> Η προσπάθεια της συγκεκριμένης Α35 να γίνει σαν την Α45, μέσα από αεροδυναμικά «φτιασίδια» και ζάντες

> Ο ήχος του κινητήρα του S3 που θα μπορούσε αντί για υποβλητικός να είναι επιβλητικός

> Η σφιχτή ανάρτηση της Α35 στην καθημερινή μετακίνηση

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ