Οδηγούμε στην Ιταλία τη Mustang Mach-E AWD 351 PS

Προικισμένη με εξήντα χρόνια αυτοκινητικής ιστορίας, η ηλεκτρική Mustang Mach-E βάλλει ευθέως εναντίον της επίσης αμερικανικής Tesla. 

Η Mustang Mach-E είναι το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό Ford. Ο Αμερικανός κατασκευαστής, ωστόσο, αποφάσισε να τη λανσάρει χρησιμοποιώντας όχι το όνομα «Ford», αλλά το πολύ πιο εμβληματικό «Mustang», της σειράς των σπορ αυτοκινήτων που γεννήθηκαν το 1964, και μέχρι στιγμής παρήγε αποκλειστικά κουπέ ή κάμπριο μοντέλα. Ωστόσο, η Mach-E δεν είναι ένα δίθυρο κουπέ, αλλά ακόμα ένα ευέλικτο SUV, που έρχεται να προστεθεί στο πλήθος της δημοφιλέστερης κατηγορίας αυτοκινήτων των ημερών μας. Ο λόγος για τη χρήση του ονόματος «Mustang» αντί του «Ford» είναι απλός. η ενίσχυση του κύρους και της εικόνας του. Η Mustang Mach-E γεννήθηκε με την αποστολή να προκαλέσει την Tesla και να γίνει στο πανόραμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ό,τι αντιπροσώπευαν οι Mustang για τα σπορ μοντέλα: ισχυρά αυτοκίνητα με εξαιρετική εικόνα, αλλά και προσιτά για κάθε τσέπη.

Πρόκειται για ένα SUV μήκους 4,71 μέτρων (2 εκ. λιγότερο από το Tesla 3), γεμάτο καμπύλες. Παρά το υπερυψωμένο 5θυρο αμάξωμα (οι τροχοί είναι 19 ιντσών και το ύψος 162 εκ.), η Mach-E δείχνει ξεκάθαρα πως αποτελεί μέλος της οικογένειας Mustang. Λεπτομέρειες όπως οι μυώδεις γραμμές ενός πραγματικού muscle car, η κλασική «μύτη του καρχαρία» και τα εμβληματικά πίσω φώτα με τις τρεις κάθετες ράβδους, σχέδιο που αποτελούσε το έμβλημα των Mustang από το πρώτο μοντέλο του 1964, έχουν βρει τη θέση τους και σε αυτό το μοντέλο με το καλπάζον άλογο. Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: στην αμερικανική έκδοση, για να τονιστεί ότι πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το άλογο φωτίζεται από LED, κάτι που δεν εφαρμόστηκε στην ευρωπαϊκή, για λόγους ΚΟΚ.
 

Mustang Mach-E… επί τα αυτά

Η Mustang Mach-E παρουσιάζει πολλές πρωτοτυπίες. Για παράδειγμα, δεν υπάρχουν λαβές στις πόρτες, οι οποίες ανοίγουν πατώντας ένα ηλεκτρικό κουμπί (στην πόρτα του οδηγού, ωστόσο, υπάρχει ένας μοχλός), ενώ δίνεται και η δυνατότητα να ανοίξουν χωρίς κλειδί: μέσω του bluetooth του τηλεφώνου, το οποίο το αυτοκίνητο «αισθάνεται» στις τσέπες σας, ή πατώντας έναν αριθμητικό κωδικό που θα έχετε ορίσει στο τηλέφωνο. Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό η Mach-E να συνδεθεί με την εφαρμογή FordPass.

Η τετρακίνητη Mustang Mach-E αυτών των σελίδων (διατίθεται και πισωκίνητη) εξοπλίζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, όπως το Tesla (εμπρός και πίσω), συνολικής ισχύος 351 ίππων, που τροφοδοτούνται από μία μπαταρία χωρητικότητας 98,7 kWh (από τις οποίες εκμεταλλεύσιμες είναι οι 88), η οποία σύμφωνα με το εργοστάσιο εξασφαλίζει αυτονομία 540 χλμ.
 

Στο εσωτερικό, οι ομοιότητες είναι ακόμη μεγαλύτερες με το Model 3: η Mustang Mach-E διαθέτει επίσης μία οθόνη 15,5 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, από την οποία ελέγχεται κάθε λειτουργία του αυτοκινήτου. Το ταμπλό και τα καθίσματα, παρ’ ότι είναι πιο κοντά στη λογική της Tesla, είναι σαφώς πιο εκλεπτυσμένα σε σχήματα και υλικά, εντούτοις στη χρήση του infotainment υπάρχει μια σημαντική διαφορά, στην οποία θα αναφερθούμε ξεχωριστά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία. η Mustang Mach-E είναι το μόνο ηλεκτρικό αυτοκίνητο (μαζί με το Tesla) που σε κάνει να αναφωνήσεις από χαρά όταν εισέρχεσαι στο εσωτερικό της. Η εντύπωση που προκαλεί αυτή η τεράστια οθόνη, που καταλαμβάνει ολόκληρο το κεντρικό ταμπλό, είναι συγκλονιστική: παραπέμπει σε μια εικόνα του μέλλοντος και της χωρίς όριο hi-tech τεχνολογίας. Σε σχέση με τον άμεσο ανταγωνιστή της, η Mustang Mach-E μεταφέρει μια διαφορετική αίσθηση πίσω από το τιμόνι της. όσο μινιμαλιστικό είναι το Tesla, τόσο εκλεπτυσμένη και πλήρης εμφανίζεται η Mustang, στην εμφάνιση και στην αφή. Η στεφάνη του μεγάλης διαμέτρου τιμονιού, τα σπορ και άνετα καθίσματα, το ταμπλό -γραμμικό μεν, αλλά με μεγάλη προσοχή στην εμφάνισή του, με απομίμηση ανθρακονήματος- είναι όλα επιπλέον στοιχεία που ικανοποιούν το μάτι.
 
Στη συνέχεια, ωστόσο, υπάρχει μία θεμελιώδης διαφορά  στο ταμπλό. Στο Tesla 3 όλα βρίσκονται στην κεντρική οθόνη. Ακόμα κι αν θέλετε απλώς να δείτε με τι ταχύτητα κινείστε, θα πρέπει να κοιτάξετε δεξιά, προς την κατεύθυνση της κεντρικής οθόνης. Στη Mustang Mach-E, αντίθετα, υπάρχει ένας πίνακας οργάνων 10,2 ιντσών πίσω από το τιμόνι με βασικές πληροφορίες: ταχύτητα, αυτονομία, ποσοστό φόρτισης μπαταρίας και η απεικόνιση των πληροφοριών πλοήγησης. Φαίνεται λεπτομέρεια, αλλά κάνει μεγάλη διαφορά. Το βλέμμα είναι πάντα σταθερό προς το δρόμο, χωρίς περισπασμούς. Η κύρια οθόνη χρησιμοποιείται πολύ λιγότερο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού – για μια γενική ματιά στους χάρτες, για την επιλογή ραδιοφωνικού σταθμού ή για ενημέρωση σχετικά με την κατανάλωση.

Επιλογές ψυχαγωγίας τύπου Tesla εδώ δεν υπάρχουν, και πρόκειται για μια σκόπιμη επιλογή από τη Ford, που ελήφθη για λόγους ασφάλειας. Με λίγα λόγια, ενώ ένα Tesla στο εσωτερικό του είναι αφιερωμένο στην ψυχαγωγία ακόμα και όταν είναι σταματημένο, η Mustang Mach-E είναι αφιερωμένη πάνω απ’ όλα στην οδήγηση.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη δημιουργική σχεδίαση του αυτοκινήτου. παρόλο που είναι τόσο ογκώδης και ψηλή, η Mustang Mach-E είναι ένα σπορ αυτοκίνητο, ακόμα κι αν το βάρος την περιορίζει λίγο. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου ζυγίζουν πάνω από 600 κιλά και ανεβάζουν το συνολικό βάρος της πάνω από τα 2.100 κιλά. Εγκατεστημένες όμως χαμηλά στο πλαίσιο, διατηρούν χαμηλά το κέντρο βάρους.

Οι αναρτήσεις κάνουν τη δουλειά τους καλά, με τη βοήθεια μιας τέλεια ισορροπημένης κατανομής βάρους: 48,9% μπροστά, 51,1% πίσω. Το όφελος γίνεται αισθητό στην οδήγηση. Η Mustang Mach-E είναι πολύ σταθερή, παρά το μέγεθός της, και έχει καλή οδική συμπεριφορά. Οι κλίσεις παραμένουν ελεγχόμενες και το φόρτε της κατασκευής είναι στους επαρχιακούς δρόμους, όπου η συμπεριφορά της παραπέμπει σε ένα αρκετά ευέλικτο GranTurismo, παρά το μέγεθός της. Συν τοις άλλοις, επιβραδύνει εντυπωσιακά καλά, με την απόσταση φρεναρίσματος από τα 100 χλμ./ώρα να είναι μικρότερη από 33 μέτρα.

Οι ηλεκτροκινητήρες πραγματοποιούν τις υποσχέσεις τους και στο «0-100», όπου χρειαστήκαμε 5,29 δλ., μόλις δύο δέκατα περισσότερο από ό,τι δηλώνει η εταιρεία. Μας φάνηκε λίγο άβολη η επιλογή προγραμμάτων οδήγησης, γιατί απαιτείται πλοήγηση στα μενού κλικάροντας δύο ή τρία εικονίδια στη σειρά στην οθόνη, αντί να υπάρχει ένα φυσικό κουμπί στο τιμόνι ή στην κονσόλα, που θα ήταν πιο εργονομικό. Σχετικά με τις λειτουργίες, υπάρχουν τρεις: Active (το ενδιάμεσο), Whistler (που σημαίνει «σφύριγμα») για το πιο μαλακό, και Untamed («άγριο») για το πιο σπορ. Παράξενο, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει λειτουργία Eco, που μειώνει την παροχή ενέργειας όταν η μπαταρία εξαντλείται. Η απόδοση της μπαταρίας, παρ’ όλα αυτά, είναι πραγματικά αξιοσημείωτη.

H έκδοση της δοκιμής μας ήταν η Extended Range, αυτή με τη θεωρητική τιμή των 98,7 kWh, που αντιστοιχούν σε 88 πραγματικές kWh. Η πραγματική μέση απόσταση που μετρήσαμε με τη Mach-E σε διάφορες συνθήκες οδήγησης είναι περίπου 5 χλμ./kWh, κάτι που συνεπάγεται περίπου 440 χλμ., αλλά και συγκριτικά καλύτερη κατανάλωση από ανταγωνιστικά ηλεκτρικά SUV, όπως τα Audi e-tron, Mercedes EQC και Jaguar I-Pace, που αγγίζουν μόλις τα 4,5 χλμ./kWh και δε φτάνουν τα 400 χλμ. (αλλά είναι επίσης πολύ πιο βαριά και ισχυρότερα από τη Mustang).
 

Συνοψίζοντας, η Mustang Mach-E προσφέρει την άνεση ενός premium SUV με καλύτερη οικονομία καυσίμου, αυτονομία και τιμή που στην ελληνική αγορά έχει οριστεί στα 67.472 ευρώ. H συγκεκριμένη, ισχυρότερη έκδοση της γκάμας δεν πληροί το όριο των 50.000 ευρώ προ φόρων ώστε να επωφεληθεί των προνομίων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», στο οποίο, με βάση τον ισχύοντα τιμοκατάλογο στα μέσα Απριλίου, εντάσσονται οι υπόλοιπες τρεις (τετρακίνητη με 269 ίππους και δικίνητη με 269 ή 294 ίππους) εκδόσεις της Mach-E._ Αλμπέρτο Σαμπατίνι

Ο Αλμπέρτο Σαμπατίνι είναι συνεργάτης μας, εκδότης του ιταλικού περιοδικού Auto και αντιπρόεδρος της επιτροπής Car Of The Year.

Ford Mustang Mach-E AWD 351 PS

> ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 351 ίπποι > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 580 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ:

Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.713×1.881×1.625 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 χλστ.

> ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ): 81/402 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 2.182 κιλά > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 98,7 kWh > ΦΟΡΤΙΣΗ DC (150 kW): 45 λεπτά (10%-80%)

> ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 540 χλμ.* > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,1 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ. > 

*TIMH KATAΣKEYAΣTH