Η Brembo και η Michelin αλλάζουν τον τρόπο που φρενάρουν τα αυτοκίνητα

Όταν δύο κορυφαία ονόματα της αυτοκίνησης ενώνουν δυνάμεις, κάτι μεγάλο ετοιμάζεται.

Η Brembo και η Michelin συνεργάζονται για να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο που λειτουργούν τα φρένα — και οι πρώτες ενδείξεις είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρες.

Στο επίκεντρο βρίσκεται το Sensify, το νέο σύστημα φρεναρίσματος της Brembo, που πηγαίνει πέρα από την κλασική τεχνολογία brake-by-wire. Εδώ, το φρένο δεν μεταδίδει απλώς ένα ηλεκτρονικό σήμα για να ενεργοποιηθεί ένα υδραυλικό κύκλωμα. Αντίθετα, μια μονάδα ελέγχου επεξεργάζεται δεδομένα και ρυθμίζει ξεχωριστά τη δύναμη φρεναρίσματος για κάθε τροχό.

Αυτό επιτυγχάνεται με δύο τρόπους:

  • Με υδραυλικούς κυλίνδρους, ο καθένας με ηλεκτροκίνητη ενεργοποίηση,

  • Ή με ηλεκτρικά μοτέρ ενσωματωμένα απευθείας στις δαγκάνες, χωρίς τη χρήση υγρών.

Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορούν να συνδυαστούν: υδραυλικά εμπρός, «ξηρά» πίσω.

Εδώ μπαίνει και ο ρόλος της Michelin, που προσθέτει κρίσιμα δεδομένα στο σύστημα μέσω λογισμικού. Χάρη στους αισθητήρες, το Sensify μπορεί να αναλύει:

  • το φορτίο κάθε ελαστικού,

  • την κατάστασή του (φθορά),

  • την πίεση,

  • και τη θερμοκρασία.

Με αυτές τις πληροφορίες, υπολογίζεται σε πραγματικό χρόνο ο συντελεστής πρόσφυσης — στοιχείο-κλειδί για το φρενάρισμα. Έτσι, το σύστημα εφαρμόζει την ιδανική πίεση, αποφεύγοντας το μπλοκάρισμα του τροχού.

«Ουσιαστικά, μεταφέρουμε γνώσεις φυσικής στο “μυαλό” του συστήματος», εξηγεί ο Ignacio Alvarez Troncoso από τη Brembo. Το Sensify μπορεί να λαμβάνει συνεχώς αποφάσεις, προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά του στις συνθήκες.

Οι πρώτες δοκιμές, που έγιναν στο πεδίο δοκιμών της Michelin, δείχνουν βελτίωση στην απόσταση φρεναρίσματος με ABS έως και 4 μέτρα σε σχέση με τα παραδοσιακά συστήματα. Οι δοκιμές κάλυψαν ευρύ φάσμα σεναρίων: από τα 50 έως τα 140 χλμ./ώρα, σε βρεγμένο και στεγνό δρόμο, με καλοκαιρινά, χειμερινά και φθαρμένα ελαστικά — ακόμα και με χαμηλή πίεση.

«Το φρένο εφαρμόζει πάντα τη μέγιστη δυνατή πίεση χωρίς να χάσει την πρόσφυση», σημειώνει ο Serge Lafon της Michelin.

Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Το Sensify, ως ψηφιακό σύστημα, ταιριάζει άψογα στα σημερινά software-defined οχήματα. Τα δεδομένα που συλλέγει μπορούν να αξιοποιηθούν και από άλλα συστήματα, όπως:

  • ενεργητικές αναρτήσεις,

  • ηλεκτρονικά διαφορικά,

  • αεροδυναμικές επιφάνειες,

  • ακόμη και ο ίδιος ο κινητήρας.

Η Michelin, με την εμπειρία της στην προσομοίωση ελαστικών, προσφέρει ακρίβεια που μέχρι πρότινος ήταν αδύνατη. Και με το Sensify να καταγράφει συνεχώς δεδομένα από τον πραγματικό κόσμο, το μέλλον προδιαγράφεται ακόμη πιο εντυπωσιακό.

Σύμφωνα με τη Brembo, το Sensify αναμένεται να εμφανιστεί σε οχήματα παραγωγής από το 2026. Δεν είναι ακόμη σαφές αν όλα τα χαρακτηριστικά θα είναι διαθέσιμα από την πρώτη έκδοση, αλλά οι δυνατότητες είναι τεράστιες.

Η συνεργασία αυτή δεν αφορά μόνο καλύτερα φρένα. Είναι μια νέα φιλοσοφία, μια τεχνολογική πλατφόρμα που θα μπορούσε να επηρεάσει ολόκληρη τη δυναμική του αυτοκινήτου. Το μέλλον δείχνει συναρπαστικό — μένει να φανεί αν οι υποσχέσεις θα γίνουν πράξη.