Ώρα… κάλπης για την ηλεκτροκίνηση
Μπορεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πλειονότητά τους να μην έχουν… συναίσθημα, όμως και πάλι έχουν λόγους να μονοπωλούν τις συζητήσεις.
Η ηλεκτροκίνηση με τον έναν ή τον άλλον τρόπο μας απασχολεί όλο και περισσότερο. Χωρίς να χρειαστεί να σταθμίσει κανείς τα υπέρ ή τα κατά αυτής της κυριολεκτικά πρωτόγνωρης μεταστροφής της αυτοκίνησης, αυτό που είναι σίγουρο είναι πως η νέα τάση, που καθιερώνεται με σταθερά βήματα στο χώρο, έχει δώσει τροφή για σχόλια σε καθέναν από εμάς, ειδικό ή μη. Τουλάχιστον σε ό,τι μας αφορά, στο περιοδικό, τα σχόλια, οι κρίσεις και κυρίως οι επικρίσεις που λαμβάνουμε σχετικά με τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι άνευ προηγουμένου.
Καθώς όλοι έχουν γνώση και άποψη για την επέλαση του ηλεκτροκινητήρα, πρόσφατα το YouGov, μια βρετανική διεθνής εταιρεία έρευνας αγοράς και ανάλυσης δεδομένων, εκπόνησε μια διαδικτυακή έρευνα «αναζητώντας» πώς βλέπει το κοινό όχι την έλευση, αλλά την επικράτηση των ηλεκτρικών έναντι των βενζινοκίνητων και ντίζελ μοντέλων. Σημειώνεται βέβαια πως η περίοδος που εκπονήθηκε η έρευνα δεν είναι τυχαία, καθώς μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται η τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το αν ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα το 2030. Αυτό μεταφράζεται όχι σε απαγόρευση κυκλοφορίας του, αλλά στη διακοπή εξέλιξής του και εφαρμογής του σε νέα μοντέλα από τα εργοστάσια…
Για την έρευνα «ελήφθη» δείγμα 10.050 ατόμων, από οκτώ χώρες της Ευρώπης, και ειδικότερα από δεκαπέντε μεγάλες πόλεις: Αμβέρσα, Αμβούργο, Βαρκελώνη, Βαρσοβία, Βερολίνο, Βουδαπέστη, Βρυξέλλες, Κρακοβία, Λονδίνο, Λιόν, Μαδρίτη, Μιλάνο, Μπέρμιγχαμ, Παρίσι και Ρώμη. Το αποτέλεσμα δεν επιδέχεται παρερμηνεία. Σε ποσοστό 63% οι κάτοικοι των πόλεων τάσσονται υπέρ του σεναρίου που θέλει τα εργοστάσια να επιτρέπεται να πωλούν μόνο αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών μετά το 2030, και μόλις το 29% αντιτίθεται στην κατάργηση των πωλήσεων βενζινοκίνητων και ντίζελ.
Και στις δεκαπέντε πόλεις υπάρχει σταθερή πλειοψηφία (51% έως 77%) για την υποστήριξη πωλήσεων αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών μετά το 2030. Όσο κι αν σε πρώτη ανάγνωση δείχνει ασύνδετο, αξίζει να αναφερθεί ότι η υποστήριξη είναι υψηλότερη μεταξύ των κατοίκων πόλεων που υπέφεραν περισσότερο από τον Covid-19. Από αυτούς που είχαν μολυνθεί οι ίδιοι ή έστω ένα κοντινό τους άτομο, το 66% υποστηρίζει το μέτρο – σε σύγκριση με το 56% εκείνων που δεν έχουν πληγεί από την πανδημία. Ο λόγος βρίσκεται πίσω από την αυξημένη θνησιμότητα που παρουσιάζεται σε προσβεβλημένους από τον ιό με υποκείμενα νοσήματα, τα οποία με τη σειρά τους έχει αποδειχθεί πως σε μεγάλο βαθμό συνδέονται και με την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Τροφή για σκέψη τα παραπάνω και, αν το «πλάνο 2030» τεθεί σε εφαρμογή, θα χρειαστούν πολύ περισσότερες αναλύσεις για το δρόμο που θα οδηγήσει στη νέα αυτοκίνηση._ Ε. Ξ.