To πρώτο μικρό αυτοκίνητο με CVT
Το DAF 55 ήταν το πρώτο μικρό οικογενειακό μοντέλο παραγωγής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με κιβώτιο ταχυτήτων συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT).
Το 55 ήταν ένα μικρό οικογενειακό μοντέλο, που παραγόταν από την ολλανδική DAF από τον Δεκέμβριο του 1967 έως τον Σεπτέμβριο του 1972, αντικαθιστώντας στη γκάμα της εταιρείας το 66. Το αμάξωμά του είχε επιμεληθεί ο Ιταλός στιλίστας Giovanni Michelotti, ένας από τους καλύτερους όλων των εποχών στη σχεδίαση μικρών αυτοκινήτων πόλης. Όμως, αυτό που έκανε το ολλανδικό μοντέλο να μείνει στην ιστορία ήταν το κιβώτιο ταχυτήτων Variomatic, με το οποίο συνδέθηκε από τη βασική του έκδοση και σε όλη τη διάρκεια της εμπορικής σταδιοδρομίας του. Ουσιαστικά επρόκειτο για κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης (Continuously Variable Transmission), επιλογή απόλυτα ασυνήθιστη για ένα μοντέλο της μικρής κατηγορίας. Το 55 ήταν διαθέσιμο σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (δίθυρο saloon, τρίθυρο estate και δίθυρο coupe).
Η συνολική παραγωγή του, σε όλες τις εκδόσεις της πενταετούς παρουσίας του στον κόσμο της Αυτοκίνησης, αρίθμησε 164.231 μονάδες. To DAF 55 στο διαμέρισμα του κινητήρα του δεν φιλοξενούσε τον απαρχαιωμένο πλέον δικύλινδρο boxer της εταιρείας, αλλά μια τροποποιημένη από την ίδια έκδοση του υδρόψυκτου 4κύλινδρου σε σειρά των 1.108 κυβικών εκατοστών της Renault, που εξασφάλισε κατόπιν ειδικής συμφωνίας με τους Γάλλους. Σε σχέση με τους προκατόχους του, αλλά και με τη γενικότερη κατασκευαστική φιλοσοφία των Ολλανδών, το αυτοκίνητο έφερε αρκετές αλλαγές. Πέραν του Variomatic, στις σημαντικότερες από αυτές περιλαμβάνονται η διαφορετικής τεχνικής κατεύθυνσης εμπρός ανάρτηση και τα δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς.
Σταδιοδρομία
Η saloon έκδοση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο τέλος του 1967, με την coupe να ακολουθεί τρεις μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 1968. Koμψότερη από τη saloon, με χαμηλότερη και πιο ήπιας κλίσης γραμμή οροφής, αποδείχτηκε ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο (ένα στα οκτώ DAF 55 που πουλιόταν, ήταν coupe) παρά το γεγονός ότι με τη συγκεκριμένη κλίση στην οροφή μεταβλήθηκε από τετραθέσια σε σχεδόν 2+2. Επίσης, το εσωτερικό της ήταν περισσότερο πολυτελές, διαθέτοντας μεταξύ άλλων ανακλινόμενα καθίσματα και απομίμηση ξύλου στο ταμπλό. Τον Σεπτέμβριο του 1968 ήρθε η σειρά της estate έκδοσης, ενώ τον Αύγουστο του 1969 ολόκληρο το μοντέλο υποβλήθηκε σε μια μικρής έκτασης ανανέωση. Με την ευκαιρία, απέκτησε και μια έκδοση που μπορούσε να χαρακτηριστεί επαγγελματική, στην οποία ουσιαστικά έλειπαν τα πίσω καθίσματα. Μετά την επιτυχία του DAF 55 στο μαραθώνιο Λονδίνο-Σίδνεϊ, το μικρό ολλανδικό μοντέλο εμπλουτίστηκε το 1971 και με την έκδοση Marathon, καθώς το εμπορικό τμήμα της εταιρείας αντελήφθη ότι μπορούσε να εκμεταλλευτεί το γεγονός και να αυξήσει τις πωλήσεις. Διαθέσιμη με το saloon και το coupe αμάξωμα, η 55 Marathon διέθετε κινητήρα αναβαθμισμένο στους 63-65 ίππους που ανέβαζε την τελική ταχύτητα στα 145 χιλιόμετρα την ώρα, βελτιωμένη ανάρτηση, ζάντες αλουμινίου και πλουσιότερο εσωτερικό.
To DAF 55 στους αγώνες...
Η ολλανδική εταιρεία ενέπλεξε το 55 στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, κυρίως για να δείξει στον κόσμο ότι η μετάδοση Variomatic ήταν αξιόπιστη, καθώς και sport. To αυτοκίνητο σημείωσε αρκετές σημαντικές επιτυχίες το 1968, κερδίζοντας το Alpine Rally και τερματίζοντας 17ο στα 16.500 χιλιόμετρα του μαραθωνίου Λονδίνο-Σίδνεϊ, με οδηγό τον Rob Slotemaker. Την επόμενη χρονιά ανέβηκε στην τρίτη θέση του βάθρου των νικητών στο πολύ σκληρό Ράλλυ Ακρόπολις του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος. Μπορεί το αποτέλεσμα αυτό να ήρθε ύστερα από την ποινή που δέχτηκε ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος με το NSU, δεν παύει όμως να είναι μια μεγάλη επιτυχία. Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’70 ο γνωστός μας από το Ράλλυ Παρίσι-Ντακάρ Jan de Rooy, μετέτρεψε ένα 55 σε τετρακίνητο και τοποθετώντας ένα κινητήρα Ford BDA σε συνδυασμό με ένα ειδικό Variomatic αγωνίστηκε με μεγάλη επιτυχία στα διεθνή rallycross.
DAF 55 SALOON
Αμάξωμα: Δίθυρο saloon Σχεδιαστής: Giovanni Michelotti Kινητήρας: Type B 110 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός: 1.108 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 72 mm Σχέση συμπίεσης: 8.5:1 Καρμπιρατέρ: Solex 32EHSA Ισχύς: 50 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. Ροπή: 84 Nm στις 3.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: CVT Ανώτατη ταχύτητα: 137 χλμ/ώρα 0-100 χλμ./ώρα: 21,2 δλ. Μέση κατανάλωση: 7,5 λτ./100 χλμ. Μήκος: 3.880 χλστ. Πλάτος: 1.540 χλστ. Ύψος: 1.445 χλστ. Μεταξόνιο: 2.250 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.280 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ. Βάρος: 785 κιλά Περίοδος παραγωγής: Δεκέμβριος 1967-Σεπτέμβριος 1972 Μονάδες παραγωγής: 164.231 (saloon, coupe, estate)