Ηonda Civic 1.6 VΤi

Με το σύστημα μεταβολής του χρονισμού των βαλβίδων, στον κινητήρα V-TEC του τρίθυρου Civic, η Ηonda έδειχνε το δρόμο και οι άλλοι έτρεχαν να προλάβουν…

Όταν η ιαπωνική εταιρεία παρουσίασε το Civic της πρώτης γενιάς, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την τεράστια εμπορική απήχηση της γκάμας στις αγορές της Aμερικής και της γηραιάς ηπείρου τα επόμενα χρόνια. Tο Civic έκανε την παρθενική του εμφάνιση τους τελευταίους μήνες του 1975, αποτελώντας ουσιαστικά την πρώτη προσπάθεια της εταιρείας, σε μια άγνωστη γι αυτήν κατηγορία. Kαι αυτό, γιατί έως τότε η γκάμα της περιλάμβανε μόνο λιλιπούτειες σειρές μοντέλων. Ωστόσο, αξιοποιώντας την εξειδίκευσή της στην εξέλιξη τετράχρονων κινητήρων, αλλά και την τεχνογνωσία που συσσώρευε για δεκαετίες από τον κλάδο των μοτοσικλετών, η Honda ήταν η πρώτη ιαπωνική εταιρεία που κατάφερε να κατασκευάσει ένα προσθιοκίνητο αυτοκίνητο με ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά. Δύο χρόνια αργότερα λανσάρισε το τετράθυρο μοντέλο, ενώ το 1979 προχώρησε σε ανανέωση, με αλλαγές στη μάσκα και βελτιώσεις σε επιμέρους τομείς. Tο πρώτο εκείνο Civic σταμάτησε να παράγεται το 1980, δίνοντας τη θέση του στις επόμενες εκδόσεις της σειράς, οι οποίες είχαν πιο σπορτίφ προσανατολισμό. Tα αμαξώματά τους γίνονταν ολοένα και χαμηλότερα, «επιβάλλοντας» την υιοθέτηση διπλών ψαλιδιών και μικρότερων διαδρομών στην ανάρτηση.

Φρανκφούρτη 1991

Στην διάσημη έκθεση αυτοκινήτου της γερμανικής πόλης η νέα γενιά Civic έδινε το «παρών» τον Σεπτέμβριο του 1991, εντυπωσιάζοντας μέσω της τεχνολογίας «V-TEC» που υιοθετούσε για τους κινητήρες τους: σύστημα μεταβλητού χρονισμού και βύθισης βαλβίδων, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα και τη θέση του γκαζιού. Στην «κλάση» των 1,6 λίτρων υπήρχαν μεταξύ άλλων και δύο μηχανικά σύνολα, με διαφορετική σχέση διαμέτρου –διαδρομής και συμπίεσης. Ο πρώτος απέδιδε 125 ίππους (ESi) και ο δεύτερος 160 (VTi), τιμή πολύ μεγάλη για την κατηγορία την εποχή εκείνη, αλλά ακόμη και για τις ημέρες μας. Η διαφορά μεταξύ τους ήταν ότι στην περίπτωση του «VΤi» το σύστημα «V-TEC» επιδρούσε και στις βαλβίδες εξαγωγής, ενώ στο «ΕSi» αυτό γινόταν μόνο στις βαλβίδες εισαγωγής, με το αποτέλεσμα να γίνεται αισθητό στην καμπύλη της ροπής τους, όπου ο κινητήρας των 125 ίππων εμφάνιζε τη μέγιστη ροπή στις «χαμηλές» στροφές και ο αντίστοιχος των 160 στις «υψηλές». Όσο για το αυτοκίνητο εν γένει ήταν όμορφο, αλλά αυτό δεν απασχόλησε κανέναν σχεδόν: η Honda δεν χρειαζόταν κάτι περισσότερο για να αιφνιδιάσει τους πάντες…

Αύγουστος 1993

Οι «4Τροχοί» παρέλαβαν ένα 3θυρο Civic VTi μαύρου χρώματος από την ελληνική αντιπροσωπεία της Honda, με ζητούμενο να διαπιστώσουν πώς «φτάνουν» οι 160 ίπποι του στους γλιστερούς δρόμους της πατρίδας μας, όπου ακόμη και λιγότερο ισχυρά αυτοκίνητα φαντάζουν υπερβολικά. Πολύ γρήγορα φάνηκε πως οι εντυπωσιακές επιδόσεις του αυτοκινήτου απαιτούσαν οδηγικές ικανότητες υψηλού επιπέδου, ώστε αυτό να κινηθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. Το χαρακτηριστικό «σφύριγμα» του κινητήρα ακουγόταν όλο και πιο έντονο όσο οι στροφές του ανέβαιναν, αλλά η ασάφεια των φρένων καρδιοχτύπησε τους δοκιμαστές, παρά το γεγονός ότι το διασκέδασαν αρκετά και κατέρριψαν εύκολα το «φράγμα» των 8 δλ από στάση ως τα 100 χλμ/ώρα. Εν κατακλείδι, η συμβουλή που έδωσαν τότε στους Έλληνες υποψήφιους αγοραστές αυτού του ισχυρότατου Civic ήταν «να διασκεδάσουν, να απολαύσουν τον σπάνιο ήχο του κινητήρα όπως διαμορφώνεται στις 7.000 στροφές, αλλά ταυτόχρονα να μη παρασύρονται».

«Ο κινητήρας βρίσκεται πάντα μέσα στη δύναμη και με το πεντάλ του γκαζιού σύμμαχο, ξεπερνάς όποια μειονεκτήματα σε σχέση με τα παραδοσιακά καλά σε οδική συμπεριφορά αυτοκίνητα της κατηγορίας»

«Κινητήρας–θαύμα, επιταχύνσεις από στάση εκτός συναγωνισμού, επιλογέας ταχυτήτων γρήγορος, θετικός και ευχάριστος»

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.595 κ.εκ.

ΙΣΧΥΣ: 160 ίπποι στις 7.600 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ: 15,3 χλγμ. στις 7.000 σ.α.λ.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: στους εμπρός τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: χειροκίνητο 5 σχέσεων

ΑΝΩΤΑΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 215 χλμ/ώρα

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ 0-100 ΧΛΜ/ΩΡΑ: 7,9 δλ.

ΜxΠxΥ: 4,08×1,69×1,35 μ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2,57 μ.

ΒΑΡΟΣ: 1.040 κιλά

Και τα μάτια του βουρκώναν και όλο κλαίγανε | Speedzone Podcast EP53