Suzuki Swift – Ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο
Αφού επιβλήθηκε με διάφορα ονόματα επί δύο δεκαετίες σε πολυάριθμες αγορές ανά τις 5 ηπείρους, ακόμα και φορώντας το «κοστούμι» άλλων μοντέλων, το Suzuki Swift που απέκτησε προ πολλού ενιαία ονομασία βρίσκεται πια στην 4η γενιά του και συνεχίζει ακάθεκτο.
Το Swift είναι το μοντέλο που αντιπροσωπεύει τη Suzuki στη μικρομεσαία κατηγορία. Πριν από αυτό, η ονομασία «Swift» είχε εφαρμοστεί για το αναβαθμισμένο Suzuki Cultus σε πολλές εξαγωγικές αγορές από το 1984 και για το Ignis της ιαπωνικής αγοράς από το 2000. Το Swift απέκτησε ενιαία ονομασία μόλις το 2004. Σήμερα, τοποθετείται μεταξύ του Ignis και του Baleno στην παγκόσμια σειρά των hatchback της Suzuki.
Προϊστορία (1984-2003)
Η ονομασία Swift ξεκίνησε το 1984 ως εξαγωγική για το Suzuki Cultus, ένα supermini που κατασκευάστηκε και διατέθηκε στην παγκόσμια αγορά από το 1983 σε τρεις γενιές και τέσσερις διαμορφώσεις αμαξώματος (τρίθυρο hatchback, τετράθυρο sedan, πεντάθυρο hatchback και δίθυρο cabrio) χρησιμοποιώντας την οικογένεια κινητήρων G. Η τρίτη γενιά διατέθηκε μόνο στη Βόρεια Αμερική, η δεύτερη γενιά παρέμεινε στην παραγωγή για άλλες αγορές σε όλο τον κόσμο. Το Swift κυκλοφόρησε στην ιαπωνική αγορά ως Cultus και αλλού ως Suzuki SA310, Suzuki Swift, Suzuki Forsa, Chevrolet Swift, Chevrolet Sprint και Sprint Metro, Geo και Chevrolet Metro, Pontiac Firefly, Maruti 1000, Holden Barina και Subaru Justy (λογικά δεν έχουμε παραλείψει κανένα). Εκδόσεις της δεύτερης γενιάς του Cultus παρήχθησαν επίσης μέχρι το 2007 στην Ινδία και το αυτοκίνητο έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2016 στην Κίνα και στο Πακιστάν.
Πρώτη γενιά
Η πρώτη γενιά Swift έκανε το ντεμπούτο της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Σεπτέμβριο του 2004. Η σχεδίαση του Swift είχε παρουσιαστεί στα πρωτότυπα Concept S και Concept S2, τα χρόνια που προηγήθηκαν της κυκλοφορίας του. Αυτή η γενιά του Swift σηματοδότησε μια σημαντική απόκλιση από τα προηγούμενα μοντέλα που βασίζονταν στο Cultus, με τη Suzuki να επανασχεδιάζει το όχημα λιγότερο ως ένα «εναλλακτικό χαμηλού κόστους μικρομεσαίο» και περισσότερο ως ένα «σπορ μικρομεσαίο». Ο σχεδιασμός και τα οδηγικά χαρακτηριστικά του Swift επικεντρώθηκαν στην ευρωπαϊκή αγορά, με το σασί του να εξελίσσεται μέσω ενός προγράμματος οδικών δοκιμών σε όλη την Ευρώπη. Το Swift ήταν διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης 1,3 και 1,5 λίτρων, απόδοσης 91 PS και 102-110 PS αντίστοιχα. Κατασκευάστηκε στην Ουγγαρία, την Ινδία, την Ινδονησία, την Ιαπωνία, το Πακιστάν και από την Chang’an Motors στην Κίνα. Στις περισσότερες αγορές διατίθεται μόνο το πεντάθυρο αμάξωμα και η τετρακίνηση είναι προαιρετική επιλογή για τους κινητήρες βενζίνης 1,3 και 1,5 λίτρων. Ένας κινητήρας 1,2 λίτρων με 92 PS (68 kW; 91 ίππους) εφοδιασμένος με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης μετάδοσης (CVT) προσφερόταν μόνο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς. Στην Ευρώπη, το Swift λανσαρίστηκε σε τρίθυρες ή πεντάθυρες μορφές hatchback, με κινητήρες βενζίνης 1,3 και 1,5 λίτρων και έναν υπερτροφοδοτούμενο ντίζελ κινητήρα 1,3 λίτρων DDiS που προμήθευε η Fiat. Τόσο τα μοντέλα βενζίνης 1,3 λίτρων όσο και τα 1,5 λίτρων διατίθενται με τετρακίνηση. Από το παγκόσμιο λανσάρισμά του το 2005, το οποίο ξεκίνησε με μια καμπάνια μάρκετινγκ με επικεφαλής του τον ποδοσφαιριστή Κριστιάνο Ρονάλντο σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το Swift έχει καταγράψει πωλήσεις πάνω από τις προβλέψεις στις περισσότερες αγορές. Στην Ιαπωνία, τα νούμερα πωλήσεων έφτασαν τα διπλάσια από τα προβλεπόμενα.
Δεύτερη γενιά
Η δεύτερη γενιά Swift παρουσιάστηκε στις 26 Αυγούστου 2010. Η παραγωγή της στο εργοστάσιο της Suzuki στην Ουγγαρία ξεκίνησε στις 11 Ιουνίου 2010. Το νέο αυτοκίνητο έχει επεκτείνει το μεταξόνιο του κατά 50 χιλιοστά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά και είχε πολλές αναβαθμίσεις από πλευράς εμφάνισης. Ενώ το νέο αυτοκίνητο μοιάζει διαφορετικό από το παλιό, η σχεδίασή του αποτελεί εξέλιξη του στιλ της πρώτης γενιάς με μακρύτερη και πιο στρογγυλεμένη εμφάνιση. Διέθετε έναν βενζινοκινητήρα των 1,2 λίτρων VVT απόδοσης 92 PS. Σε ορισμένες χώρες, η δεύτερη γενιά του Swift χρησιμοποιούσε έναν βενζινοκινητήρα των 1,4 λίτρων VVT που απέδιδε 95 PS. Για το 2013, η Suzuki ανανέωσε το Swift με κάποιες μικρές αισθητικές αλλαγές, όπως αναθεωρημένο μπροστινό προφυλακτήρα, φώτα ημέρας LED σε σχήμα L στα περιβλήματα των προβολέων ομίχλης, επανασχεδιασμένες ζάντες 16 ιντσών, φώτα φρένων υψηλού επιπέδου τύπου LED και νέο σχέδιο υφάσματος καθισμάτων.
Τρίτη γενιά
Η τρίτη γενιά Swift έκανε το ντεμπούτο της στην Ιαπωνία στις 27 Δεκεμβρίου 2016. Πατούσε επάνω στην πλατφόρμα HEARTECT, η οποία παρουσιάστηκε το 2015 και είναι η ίδια ελαφριά πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή των Baleno και Ignis. Αυτή η νέα ελαφριά πλατφόρμα έκανε την τρίτη γενιά περίπου 10% ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Προσφερόταν μόνο σε 5θυρο αμάξωμα, παρόλο που το αυτοκίνητο έμοιαζε με 3θυρο επειδή οι χειρολαβές των πίσω θυρών μεταφέρθηκαν στην κολόνα C. Παρά το γεγονός ότι είχε παρόμοιο μέγεθος με την προηγούμενη γενιά (10 mm μικρότερο, 10 mm χαμηλότερο, 40 mm φαρδύτερο και 20 mm μακρύτερο μεταξόνιο), ο χώρος αποσκευών ήταν επίσης περίπου 20% πιο ευρύχωρος. Αυτή η γενιά ήταν επίσης η πρώτη που χρησιμοποίησε τους κινητήρες βενζίνης Boosterjet άμεσου ψεκασμού με υπερτροφοδότηση και τις τεχνολογίες ήπιων υβριδικών οχημάτων Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS). Το συμπαγές και ελαφρύ ήπιο υβριδικό σύστημα των 12 ή 48 βολτ διαθέτει ενσωματωμένη γεννήτρια εκκίνησης (ISG), η οποία υποβοηθά τον κινητήρα κατά την επιτάχυνση και βοηθά στην ανάκτηση ενέργειας μέσω της αναγεννητικής πέδησης. Στην Ιαπωνία, διατίθεται ένα πλήρως υβριδικό μοντέλο 48 βολτ για τον τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,25 λίτρων, συνδέεται με μια μονάδα γεννήτριας κινητήρα (MGU) και αυτοματοποιημένο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων χωρίς συμπλέκτη (AGS). Το Swift της ευρωπαϊκής αγοράς δεν κατασκευάζεται πια από την Magyar Suzuki στην Ουγγαρία, αλλά έρχεται από την Ιαπωνία και εξάγεται επίσης σε περιοχές όπως η Ασία, η Ωκεανία και η Λατινική Αμερική. Η τρίτη γενιά Swift κατασκευάστηκε επίσης στο Πακιστάν και την Γκάνα το 2022 και το 2023, αντίστοιχα.