ADAS: Η δικτατορία των ηλεκτρονικών
Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, γνωστά και ως ADAS, προσδιορίζουν τη φυσιογνωμία αλλά και το κόστος των αυτοκινήτων.
Όσοι εναπέθεταν τις ελπίδες τους για τη δημιουργία ενός προσιτού τετράτροχου πόλης, στους Κινέζους κατασκευαστές, μάλλον θα απογοητευτούν. Κι αυτό γιατί τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Κίνα ανήκουν κατά κύριο λόγο στις μεγαλύτερες κατηγορίες, ενώ η εκ του μηδενός εξέλιξη ενός μικρού μοντέλου, αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά, δεν μπορεί να δικαιολογήσει το κόστος μιας τέτοιας επένδυσης.
Επιπλέον, όπως μας σχολίασε στέλεχος κινεζικής εταιρείας, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, τα ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), που εξοπλίζουν τα σημερινά αυτοκίνητα, επιβαρύνουν δυσανάλογα το κόστος ενός τέτοιου μοντέλου.
Πολλοί αμφισβητούν την χρησιμότητα των εν λόγω ηλεκτρονικών σε ένα αυτοκίνητο που κατά κύριο λόγο κινείται μέσα στην πόλη. Ποιος όμως θα μπει σε τέτοια κουβέντα, όταν τα θέματα οδικής ασφάλειας αποτελούν ένα τόσο ευαίσθητο θέμα; Ποια εταιρεία, επίσης, θα ρισκάρει μια χαμηλή βαθμολογία στην περίφημη αξιολόγηση του EuroNCAP; Γιατί ακόμα και ένα αυτοκίνητο με εξαιρετικά χαρακτηριστικά στη δομή του αμαξώματός του, μπορεί να απωλέσει δύο ή και τρία αστέρια λόγω της απουσίας κάποιων (μη υποχρεωτικών) συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού.
Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα όλης αυτής της εξέλιξης είναι ότι ο υποψήφιος αγοραστής ενός αυτοκινήτου της κατηγορίας “Α”, θα καταφύγει μάλλον σε ένα μεταχειρισμένο, το οποίο έτσι κι αλλιώς υπολείπεται σε συστήματα ασφαλείας, ή ακόμα χειρότερα σε ένα microcar, το οποίο είναι ζήτημα αν θα διαθέτει ABS ή αερόσακο οδηγού.
Ως μοναδική εξαίρεση εταιρείας που αντιστέκεται στο κυνήγι των αστεριών, μπορούμε να θεωρήσουμε την Dacia, η οποία προκειμένου να διατηρήσει χαμηλές τις τιμές των προϊόντων της, αποφεύγει… “άχρηστα χαρακτηριστικά”, όπως είχε δηλώσει σχετικά ο υπεύθυνος προϊόντος της εταιρείας πριν από δύο χρόνια, για να συμπληρώσει: «Η βαθμολογία πέντε αστέρων του EuroNCAP σημαίνει πολλά ηλεκτρονικά, ραντάρ, κάμερες στο αυτοκίνητο, πράγματα που οι πελάτες μας δεν ζήτησαν και δεν είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν. Τα αυτοκίνητα πέντε αστέρων είναι τόσο περίπλοκα μερικές φορές που οι οδηγοί δεν γνωρίζουν πώς να τα χρησιμοποιούν».
Πραγματικά ενδιαφέρουσα αυτή η προσέγγιση, η οποία μάλιστα επιβραβεύθηκε στο πεδίο των πωλήσεων, εντούτοις δεν μπορούμε να φανταστούμε για πόσο καιρό θα μπορέσει μια εταιρεία να πορευτεί σ’ αυτό το δρόμο εν μέσω της αυξανόμενης πίεσης από τη νομοθεσία για το περιβάλλον και την ασφάλεια.
Μόλις πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dacia δήλωσε πως η επόμενη γενιά των αυτοκινήτων της θα εφοδιάζεται με adaptive cruise control. Κι αυτό γιατί με τα νέα υποχρεωτικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, θέλοντας και μη, όλα τα μοντέλα της εταιρείας θα εξοπλίζονται τώρα με μια σειρά από εξειδικευμένους αισθητήρες. Αυτοί με τη σειρά τους θα μπορούν να εξασφαλίζουν επιπλέον δυνατότητες, σαν αυτές δηλαδή που οι πελάτες ποτέ δεν ζήτησαν…
Για όσους, πάντως, αναπολούν κάποιες παλαιότερες εποχές της αυτοκίνησης, ίσως δεν έχουν άδικο, καθώς όλα τα δημιουργικά μυαλά της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως ομολογούν στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους, αναλώνονται πλέον στην εκπλήρωση των οδηγιών που συγγράφουν οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών…_Μ.Σ.