Οδηγούμε την ηλεκτρική Mercedes AMG EQE 43 4MATIC SUV
Οι καθαρόαιμες εκδοχές στην γκάμα της Mercedes με τα χαρακτηριστικά διακριτικά «AMG» δε θα μπορούσαν να απουσιάζουν από τα ηλεκτρικά μοντέλα της. Δοκιμάζουμε το πληθωρικό alter ego της νέας EQE SUV και αποφαινόμαστε πόσο... AMG είναι.
Όταν πριν από 56 χρόνια οι Άουφρεχτ και Μέλχερ ξεκίνησαν τον βελτιωτικό τους οίκο, τον οποίο εν συνεχεία, το 1999, απορρόφησε η Mercedes, δε θα μπορούσαν να φανταστούν πως κάποτε την υπογραφή «AMG» θα μπορούσε να τη φέρει ακόμα και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Να, λοιπόν, που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για τις καθαρόαιμες αυτές παραλλαγές να εμπλουτίσουν και την ηλεκτρική γκάμα της Mercedes. Πόσο εύκολο άραγε είναι να ενσωματωθεί το DNA της AMG σε μια αμιγώς ηλεκτρική κατασκευή; Την απάντηση στο εύλογο αυτό ερώτημα ήρθε να δώσει η έλευση στα γραφεία του περιοδικού της καυτής εκδοχής της EQE SUV.
Με δεδομένη την απόφαση της Mercedes να διατηρεί ξεχωριστή γκάμα στις μεγάλες κατηγορίες για τα ηλεκτρικά και τα συμβατικά της μοντέλα, η EQE SUV αποτελεί το ηλεκτρικό αντίστοιχο της GLE, και φυσικά βασίζεται σε μια αμιγώς ηλεκτρική πλατφόρμα. Πρόκειται για το μοντέλο στο οποίο θα καταφύγει κάποιος στην ηλεκτρική γκάμα της Mercedes, αν επιθυμεί κάτι μεγαλύτερο και πιο επιβλητικό από τις EQA και EQB, και κάπως πιο μαζεμένο από τη ναυαρχίδα της στα SUV, την EQS.
Το ρόλο αυτόν θεωρητικά θα μπορούσε να επιτελέσει η EQC, το μοντέλο με το οποίο μπήκε η Mercedes το 2019 πιο δυναμικά στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης και, παρά το σύντομο της ζωής της, αναμένεται ήδη ο αντικαταστάτης της. Αλλά, βλέπετε, τα πράγματα τρέχουν γρήγορα στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.
Σε κάθε περίπτωση, η EQE SUV διαθέτει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, τόσο στο ηλεκτρικό της σύστημα όσο και στο κομμάτι της συνδεσιμότητας. Η εξωτερική σχεδίαση χαρακτηρίζεται από τις έντονες καμπύλες, που συναντάμε και στις 4θυρες εκδοχές EQE και EQS. Μία σειρά από πινελιές φροντίζουν για τη διαφοροποίηση της AMG έκδοσης από τις πιο… γήινες εκδοχές, μεταξύ των οποίων και οι αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες ζάντες ελαφρού κράματος AMG 21 ή 22 ιντσών (21 ίντσες στο αυτοκίνητό μας).
Διαστημικό εσωτερικό για τη Mercedes AMG EQE 43 4MATIC SUV
Στην καμπίνα της AMG EQE 43 4MATIC SUV που δοκιμάσαμε εντυπωσιάζει η προαιρετική Hyperscreen MBUX, εμπλουτισμένη εν προκειμένω με ειδικά διαμορφωμένες λειτουργίες για τις εκδόσεις AMG. Αυτή η μεγάλη, κυρτή μονάδα εκτείνεται ανάμεσα στις εμπρός κολόνες ενσωματώνοντας τρεις οθόνες κάτω από ένα ενιαίο γυάλινο κάλυμμα, έτσι που το αποτέλεσμα να μοιάζει με ένα ενιαίο σύνολο. Το νέο λογισμικό προσφέρει μια πολύ εύληπτη πλοήγηση ακόμα και για κάποιον που θα οδηγήσει το αυτοκίνητο για πρώτη φορά.
Οι βασικές λειτουργίες απαιτούν ελάχιστα βήματα ώστε να πραγματοποιηθούν οι ανάλογες επιλογές, ενώ η μεγάλη (και γρήγορη σε απόκριση) κεντρική οθόνη συμβάλλει στη γενικότερη ευχρηστία. O οδηγός μπορεί να επιλέξει, μεταξύ άλλων, από μια σειρά ενδείξεων με πληροφορίες για την οδήγηση, τη ροή της ενέργειας, τις γωνίες που παίρνουν οι εμπρός και οι πίσω τροχοί, τη λειτουργία εκτός δρόμου, μέχρι και μια απεικόνιση ρολογιού της IWC, ενώ το πρόσθετο μενού AMG περιλαμβάνει τις λειτουργίες Track Race, Drag Race, όπως επίσης τηλεμετρία, η οποία αποτυπώνει τη μεταβολή της ταχύτητας, της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης στη διάρκεια του χρόνου.
Το εσωτερικό της EQE SUV χαρακτηρίζεται από την αναμενόμενη υψηλή ποιότητα και πολυτέλεια, με τις απαραίτητες πινελιές της έκδοσης AMG. Στη βασική του έκδοση προσφέρεται με καθίσματα από τεχνητό δέρμα και κόκκινες ραφές, ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε την έξτρα επιλογή με επένδυση από δέρμα νάπα. Το σήμα της AMG στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων και τα ανάγλυφα εμβλήματα «AMG» στα μπροστινά προσκέφαλα τονίζουν την ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης έκδοσης, όπως επίσης το τιμόνι AMG Performance από δέρμα νάπα, πεπλατυσμένο στο κάτω μέρος, με τα αλουμινένια paddles στο πίσω μέρος να προορίζονται για την επιλογή του επιπέδου ανάκτησης στην επιβράδυνση.
One man, one engine. Not!
Η γκάμα του αυτοκινήτου περιλαμβάνει έξι εκδόσεις, εκκινώντας από την πισωκίνητη EQE SUV 300 των 245 ίππων και καταλήγοντας στην κορυφαία EQE 53 4MATIC+ των 687 ίππων (απόδοση που επιτυγχάνεται με το έξτρα πακέτο AMG Dynamic Plus). Από τις έξι αυτές εκδόσεις οι τέσσερις είναι τετρακίνητες, ενώ οι δύο ισχυρότερες ανήκουν στη σειρά της AMG. Αμφότερες διαθέτουν δύο ηλεκτρικά μοτέρ, ένα σε κάθε άξονα, και κάπως έτσι… ακυρώνεται το σλόγκαν «one man, one engine» της AMG, όπου ένας μηχανικός για κάθε αυτοκίνητο συναρμολογούσε στο χέρι το (μοναδικό) κινητήριο σύνολο του αυτοκινήτου.
Εν προκειμένω, μην μπείτε καν στον κόπο να αναζητήσετε την πλακέτα με την υπογραφή του μηχανικού πάνω στον κινητήρα του αυτοκινήτου, μιας και το καπό ανοίγει αποκλειστικά στο συνεργείο από εξειδικευμένο προσωπικό.
Η συνδυαστική ισχύς από τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ αγγίζει στην περίπτωση της EQE 43 4MΑΤΙC τους 476 ίππους, με αποτέλεσμα ακόμα και το βαρύ αμάξωμα των 2.600 κιλών να εκτοξεύεται, επιταχύνοντας από την ακινησία έως τα 100 χλμ./ώρα μέσα σε 4,3 δλ. Προϋπόθεση για την εκμετάλλευση του 100% των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου είναι ο οδηγός να επιλέξει το πρόγραμμα Sport+, διότι στα υπόλοιπα παρέχεται μόνο ένα μέρος της δύναμης – από 50% στο Slippery έως 90% στο Sport. Οι σχετικές επιλογές πραγματοποιούνται τόσο μέσω της κεντρικής οθόνης όσο και από τα σχετικά χειριστήρια στο τιμόνι, όπου μπορείς να επιλέξεις επιμέρους την απόσβεση της ανάρτησης ή το ηχητικό soundtrack που συνοδεύει την επιτάχυνση.
Πώς συγκρίνεται άραγε το αυτοκίνητο με το συμβατικό του αδελφάκι; Εν αναμονή της άφιξης της νέας GLE, επιστρατεύσαμε το τρέχον μοντέλο στην πιο κοντινή εκδοχή, αυτήν της 53 AMG, με τον 3λιτρο κινητήρα βενζίνης να αποδίδει 435 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. Μπορεί η ηχητική πανδαισία από το ανέβασμα στροφών στον θερμικό κινητήρα να προδιαθέτει για μια επικράτηση του παραδοσιακού στρατοπέδου, όμως η θηριώδης ροπή των 858 Nm της EQE SUV, που είναι διαθέσιμη ήδη από την έναρξη περιστροφής των ηλεκτροκινητήρων (έναντι των 520 Nm/1.800 σ.α.λ. της GLE), δίνει στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο το προβάδισμα στον τομέα της επιτάχυνσης, παρά τα επιπλέον 400 κιλά του.
Σταδιακά η GLE δείχνει να κερδίζει λίγο από το χαμένο έδαφος της εκκίνησης, όμως στο «0-100» η EQE 43 4MΑΤΙC, με 4,3 δλ., αποδεικνύεται τελικά κατά 1 δλ. ταχύτερη από το θερμικό αδελφάκι της. Φυσικά, και στις δύο περιπτώσεις η ισχύς μοιράζεται στους τέσσερις τροχούς· στην EQE 43 4MΑΤΙC όλο αυτό δεν πραγματοποιείται μέσα από ένα μηχανικό σύστημα τετρακίνησης, αλλά από τον έλεγχο της απόδοσης των ηλεκτρικών μοτέρ, ανάλογα με την πρόσφυση του οδοστρώματος. Έτσι, η ποσότητα της ροπής που κατά περίπτωση διοχετεύεται στους εμπρός και τους πίσω τροχούς ελέγχεται 160 φορές το δευτερόλεπτο.
Η στάνταρντ αερανάρτηση της EQE SUV καταφέρνει και δαμάζει με εντυπωσιακό τρόπο τη μάζα του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα οι κλίσεις στις στροφές να διατηρούνται σε λογικό επίπεδο και η ποιότητα κύλισης, ακόμα και στο πρόγραμμα Sport+, σε καμία περίπτωση να μην είναι ενοχλητική. Στην επιλογή Comfort το πάτημα της EQE SUV, που στη δική μας περίπτωση φορούσε ελαστικά διάστασης 275/40 R21, είναι πολύ πιο αρχοντικό από εκείνο της GLE, η οποία εμφανίζει μια πιο ξερή αίσθηση, παρά τα μεγαλύτερου προφίλ ελαστικά της (275/50 R20).
Αυτό πάντως που εντυπωσιάζει είναι πως η συγκεκριμένη EQE SUV κρύβει τον όγκο της στο δρόμο, και αυτό εν πολλοίς το οφείλει στο στάνταρντ σύστημα τετραδιεύθυνσης, που κάνει το αυτοκίνητο εντυπωσιακά ευέλικτο στην πόλη και πολύ πιο υπάκουο στις εντολές του οδηγού στις γρήγορες στροφές. Όταν η ταχύτητα υπερβαίνει τα 60 χλμ./ώρα, οι πίσω τροχοί «σημαδεύουν» στην ίδια κατεύθυνση με τους μπροστινούς, περιορίζοντας έτσι τις όποιες υποστροφικές αντιδράσεις. Ταυτόχρονα συμβάλλουν στην ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες και βοηθούν στις απότομες αλλαγές πορείας. Η ακρίβεια και η πληροφόρηση που μεταφέρονται από το γρήγορο τιμόνι (μόλις δύο στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη) δεν επιδέχονται κριτικής.
Στις χαμηλές ταχύτητες οι πίσω τροχοί αποκλίνουν έως 9 μοίρες αντίθετα από τους μπροστινούς, περιορίζοντας εντυπωσιακά τον κύκλο στροφής (10,9 μ.), εντούτοις η συγκεκριμένη λειτουργία απαιτεί μια εξοικείωση στο παρκάρισμα, καθώς συνήθως έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να τοποθετείται σε μεγαλύτερη απόσταση από το πεζοδρόμιο σε σχέση με αυτήν που ο οδηγός είχε αρχικά υπολογίσει.
Κλείνοντας το κομμάτι της οδικής συμπεριφοράς, δεν μπορούμε παρά να εκθειάσουμε και τον τρόπο που το αυτοκίνητο επιβραδύνει, ενώ για εκείνον που θα αναζητήσει το παραπάνω, προσφέρονται ως έξτρα και κεραμικά φρένα με δίσκους μεγαλύτερης διαμέτρου.
Αφήσαμε για το τέλος τη σχετική αναφορά στην μπαταρία, η οποία με ωφέλιμη χωρητικότητα 90,6 kWh δε θα προβληματίσει στον τομέα της αυτονομίας. Τα 431-488 χλμ. της καταμετρημένης εμβέλειας με το πρωτόκολλο WLTP μπορεί εύκολα κάποιος να τα επιβεβαιώσει αν κινηθεί με λογικούς ρυθμούς. Αν βέβαια ο οδηγός αποφασίσει να τοποθετηθεί στο δρόμο με πιο… πολεμική διάθεση, η τιμή της κατανάλωσης θα ανέβει έως και κατά 50% σε σχέση με τις 23 kWh/100 χλμ. που «κάψαμε» κατά μέσο όρο στη διάρκεια της δοκιμής μας.
Η μπαταρία συνοδεύεται από 10ετή εγγύηση καλής λειτουργίας ή 250.000 χλμ. και μπορεί να φορτιστεί στα 11 kW σε εναλλασσόμενο ρεύμα (ως έξτρα προσφέρεται η δυνατότητα φόρτισης στα 22 kWh), ενώ σε συνεχές ρεύμα η ισχύς φτάνει τα 170 kW.
Θέμα οπτικής γωνίας
Πού στέκεται τελικά η EQE 43 4MΑΤΙC SUV; Η απάντηση είναι πως εξαρτάται από τη γωνία που θα την κρίνεις. Αν το ερώτημα έχει να κάνει με το πόσο πραγματικά AMG είναι το συγκεκριμένο μοντέλο, η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Σε επίπεδο επιδόσεων η EQE 43 4MΑΤΙC SUV εντυπωσιάζει, όπως άλλωστε και ο τρόπος που βγάζει τη δύναμή της στο δρόμο, ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν εκθέτει τον κατασκευαστή της.
Εντούτοις, το ίδιο το βάρος του αυτοκινήτου θέτει τα όριά του σε σχέση με μια καθαρόαιμη σπορ κατασκευή. Η γκάμα της εταιρείας προσφέρει ποικιλία σχετικών επιλογών. Από εκεί και πέρα, ο υποψήφιος αγοραστής ενός γρήγορου SUV γνωρίζει ότι δεν μπορεί να απαιτεί το απόλυτο σε επίπεδο οδηγικών χαρακτηριστικών.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
Mercedes AMG EQE 43 4MATIC SUV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 476 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 858 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Τεσσάρων συνδέσμων, αερανάρτηση >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων, αερανάρτηση >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 90,6 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.879×1.931×1.672 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.030 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 520-675 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.600 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 22-25,1 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 431-488 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11/22* kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 170 kW
*Στον προαιρετικό εξοπλισμό