Lancia Delta Integrale HF – Subaru Impreza GT: Τέτοιες ημέρες, τέτοια λόγια
Με αφορμή το επετειακό Ράλλυ Ακρόπολις που γιόρτασε φέτος τα 70 χρόνια από την πρώτη διεξαγωγή του, εξασφαλίσαμε και σας παρουσιάζουμε δύο αυτοκίνητα-θρύλους, κομμάτι της ιστορίας του.
Τα οδηγείς, ανταποκρίνονται και σε ικανοποιούν και σήμερα, επιλέγοντας να τα απολαμβάνεις, προσθέτοντας την εμπειρία σου και αξιοποιώντας το μυαλό σου. Τυχεροί τότε, έχοντας να διαχειριστούν με το υψηλό τους επίπεδο και το δέος που προκαλεί μια μηχανή με φορτωμένες τρεις δεκαετίες στο πετσί της. Η γνώμη τους μετράει με το παραπάνω, έχοντας άποψη και για τις αντίστοιχες σύγχρονες προτάσεις, κυρίως από τη Mitsubishi, αλλά και άλλες, όπως τα σύγχρονα Ford Focus RS, σε αυτή την άτυπη μάχη της «φτερούγας», που συναρπάζει Πραγματικούς Οδηγούς.
Αυτοκίνητα-πρόκληση…
…από τη γέννησή τους, όπως η δική μας λευκή Deltona, ένα κοκτέιλ με πινελιές Martini, που δεσπόζει και ενισχύει τη βαριά ιστορία της. Την περιεργάζεσαι και, έχοντας γνώση του παρελθόντος της, είναι σαφές πως ο Ιταλός δημιουργός, το 1986 που την έθεσε σε κυκλοφορία και το 1987 που την προώθησε στο WRC, δεν είχε σχεδιάσει έτσι την εξέλιξή της. Άλλωστε η 4WD, με τη «γρήγορη» Delta πρώτης γενιάς (ένα εξελιγμένο αλλά και βαρύ GTi), σε φόρτωνε χαμόγελο αν ταξίδευες διαγράφοντας τροχιές. Αντίστοιχα, όταν δοκίμαζες να πιέσεις και να την οδηγήσεις, η υποστροφή σου προκαλούσε δυσαρέσκεια. Αργότερα, μέσα από τις ειδικές διαδρομές και με αντίπαλο δέος την Toyota, εξελίχθηκε η Lancia Delta σε πλαίσιο και κινητήρα, και είτε με 8 είτε με 16 βαλβίδες στον 2λιτρο κινητήρα, έφερε σημαντικές βελτιώσεις στον σωστό χρόνο. Απλώς δεν έφερε την επανάσταση που απαιτούσαν οι αγωνιστικές συνθήκες και, κατ’ επέκταση, και εκτός ειδικών διαδρομών. Τότε που τα Sierra Cosworth RS αποδείχθηκαν σκληρός αντίπαλος και σε έκδοση παραγωγής, ακόμα και στην ιταλική αγορά, ενώ το βαρύ αλλά αποτελεσματικό Galant, ένα ιαπωνικό τανκ, έδωσε τη θέση του στο κόσμημα, στο EVO.
Το 1992, λοιπόν, οι Ιταλοί παρουσίασαν την ΗF, τοποθετώντας ψηλά τον πήχη εντός και εκτός ειδικών διαδρομών. Σύνολο που διατηρούσε το χαρακτήρα της Integrale, με ουσιαστικές όμως παρεμβάσεις συνολικά και χωρίς εκπτώσεις. Το ταχύμετρο πιστοποιεί ότι με αυτές τις ταχύτητες, που δεν τις διανοείσαι από μια Delta, θα πετύχεις πολύ υψηλή μ.ω.τ. έχοντας στη διάθεσή σου έναν δυνατό κινητήρα σε μεγάλο φάσμα στροφών. Και ενώ ο επιλογέας είναι αδιάφορος και δεν τον αναζητάς, έχεις τα δυνατά φρένα, ικανά και σε αντοχή, που συνδυάζονται περίφημα με τους μεγάλους τροχούς.
Γεγονός είναι πως κάθεσαι άτσαλα στη θέση του οδηγού, το τιμόνι δεν είναι κάθετα τοποθετημένο και, παρ’ όλα αυτά, είναι το σύνολο που φορτίζει τα όνειρά σου, και σωστά ψηφίστηκε κορυφαίο στο Hall of Fame του Ράλλυ Ακρόπολις.
Το μπλε Impreza
Στα σωστά χρώματα, ένα τέρας αξιοπιστίας, με το άτυπο όργανο της ευχαρίστησης να εκτοξεύεται βαθιά στα κόκκινα. Αδιάφορο εσωτερικά, έτοιμο για όλα εξωτερικά, όντας η εξέλιξη του Legacy με καθαρά αγωνιστικό προσανατολισμό. Εξαιρετική θέση, επιλογέας με μικρή διαδρομή, ως έξτρα καλούδι χαμηλού κόστους, τιμόνι που τότε φαινόταν τέλειο και απόκριση κινητήρα για ειδική διαδρομή. Χωρίς να υστερεί στις ψηλές σ.α.λ., όπου όμως δεν είχες λόγο να φτάσεις. Ακόμα κι έτσι, με χαμηλά την πίεση, σκότωνε από χαμηλά, και συνδύαζες το χαμόγελό σου με ζητούμενο ένα roll cage και σωστή ανάρτηση-λάστιχα, ώστε να χωθείς στο χωματόδρομο. Εποχή που οι μεγάλοι τροχοί ήταν σπάνιο είδος, ενώ η αεροτομή δεν προκαλούσε, αλλά έδινε το στίγμα.
Με το Impreza, οδηγώντας στην άσφαλτο σε ρυθμούς ειδικής διαδρομής, έφθειρες μόνο τα λάστιχά του όταν πίεζες ανεξέλεγκτα, άγαρμπα και εκρηκτικά, αφού δεν άφηνε περιθώρια για τη διαδικασία με υπομονή. Συμπεριφορά πρωτάρη που μόλις έχει ενηλικιωθεί και μπαίνει στη ζωή με καθυστέρηση. Αντίστοιχα, είχες την εντύπωση ότι δε θα σε προδώσει ποτέ. Hταν το αυτοκίνητο που σε προκαλούσε να πιέσεις παραπάνω από τα περιθώρια του δρόμου και, αν αποδεικνυόταν υπερβολή, είχες τη δυνατότητα να αναθεωρήσεις και να διορθώσεις. Σε προκαλούσε για αυτό το παιχνίδι και το σήκωνες το γάντι, ζώντας μαζί του την Τέλεια Διαδρομή σε όλες τις διαστάσεις. Μοναδικό τότε, αλλά ακόμα και σήμερα, που το συναντάς σπάνια, και κυρίως σε χάτσμπακ αμάξωμα, όπως είναι πλέον μόνο τα Hyundai σειράς Ν.
Προσφορά στον Πραγματικό Οδηγό
Με ιστορία χωρίς αμαρτίες, και δεν προκύπτουν οι γνωστές επιφανειακές συγκρίσεις στη γλώσσα των αριθμών, αλλά και των αισθήσεων. Δε συγκρίνεται ένα ατσάλινο Rolex Daytona, όπως είναι η Deltona, με κάτι πιο πρακτικό και μοντέρνο, όπως ένα συλλεκτικό Seiko υψηλής ακρίβειας και με στοιχεία από το αναλογικό παρελθόν της vintage φιλοσοφίας που κάποιους συναρπάζει. Άλλωστε, Lancia και Subaru κρίθηκαν. Κατ’ αρχάς στις ειδικές διαδρομές, όπως αγωνίστηκαν στις εξελιγμένες αγωνιστικές εκδοχές τους (καθρέφτης της κατηγορίας Α), με πολλά κοινά στοιχεία σε ουσία και φιλοσοφία κατασκευής με τα αυτοκίνητα παραγωγής.
Στη συνέχεια, όντας σε πτήση τιμών, κρίνονται στο… χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων. Όπου η Lancia Delta ΗF εντυπωσιάζει σε ρυθμούς (τιμές) επιπέδου Porsche 911-993, ενώ πλέον δε βρίσκεις καθαρό Subaru Impreza GT, έτοιμο για την προθήκη κοσμηματοπωλείου και ευκαιριακές εξόδους απόλαυσης. Deltona και Impreza σε έκδοση παραγωγής, ό,τι ανεξίτηλο στη μνήμη του παλιού δοκιμαστή, όνειρο του petrolhead υπεράνω ηλικίας. Μεταξύ τους; Καμία σχέση, όντας εντελώς διαφορετικά. Κακά τα ψέματα._ Σ. Χ.
LANCIA DELTA HF INTEGRALE 16V
KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.995 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 215 ίπποι/5.750 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 308 Nm/2.500 σ.α.λ. >ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων >ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.898×1.767×1.365 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.479 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.340 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα
SUBARU IMPREZA GT
KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος boxer >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.994 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 211 ίπποι/5.600 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 290 Nm/4.000 σ.α.λ. >ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων >ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ: 4.350×1.690×1.415 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.520 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.255 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 231 χλμ./ώρα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ