Δοκιμάζουμε το τετρακίνητο Opel Grandland GSe των 300 ίππων
Η Opel ενισχύει τον σπορτίφ προσανατολισμό της κορυφαίας έκδοσης του plug-in υβριδικού Grandland, αναβιώνοντας ένα θρυλικό ακρωνύμιο.
Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40
Το ακρωνύμιο «GSe» είχε διαχρονικά μια πολύ σαφή σημασία για τους πελάτες της Opel, καθώς αφορούσε σπορ μοντέλα με πλούσιο εξοπλισμό. Το ακρωνύμιο αυτό στο παρελθόν σήμαινε «Grand Sport Einspritzung» (Grand Sport Injection). Φιλοξενήθηκε σε εμβληματικά κουπέ της Opel, όπως: το Commodore GS/E (του 1970, με 2,5λιτρο κινητήρα 150 ίππων, το οποίο πρόλαβε να χτίσει μια μικρή αγωνιστική καριέρα) και το Monza GSE (το οποίο ήταν ο αντικαταστάτης του Commodore και φορούσε 3λιτρο κινητήρα 180 ίππων).
Σήμερα όμως η Opel έχει ξεκάθαρη αποστολή, να προσφέρει μία ηλεκτροκίνητη έκδοση για κάθε μοντέλο της γκάμας μέχρι το 2024 και να γίνει μία πλήρως ηλεκτρική μάρκα στην Ευρώπη μέχρι το 2028.
Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, η Opel αναβιώνει και επαναπροσδιορίζει το GSe ως μία νέα ξεχωριστή υπομπράντα. Το GSe αποκτά πλέον την έννοια του Grand Sport electric και επιστρέφει ως το δυναμικό, electrified brand της Opel.
H πρώτη έκφανση αυτής της καινούργιας εποχής ήταν το Opel Manta GSe ElektroMOD του 2021, μια one-off ηλεκτρική κατασκευή εμπνευσμένη από το περίφημο Manta, που καταδεικνύει την ηλεκτρική κατεύθυνση που αναμένεται να ακολουθήσει ο Γερμανός κατασκευαστής.
Σύμφωνα λοιπόν με τις δηλώσεις των ανθρώπων της γερμανικής εταιρείας, τα διακριτικά «GSe» πλέον συνοδεύουν τα δυναμικά και απολαυστικά στην οδήγηση εξηλεκτρισμένα μοντέλα της Opel.
Το πρώτο σύγχρονο GSe, είναι το Grandland
To Grandland είναι το πρώτο μοντέλο στο οποίο φιλοξενείται ο κωδικός «GSe», ενώ θα ακολουθήσουν οι αντίστοιχες 5θυρες και στέισον παραλλαγές του Astra (στην plug–in έκδοση των 225 ίππων). Στην ουσία πρόκειται για την προϋπάρχουσα ισχυρότερη έκδοση των 300 ίππων του plug–in υβριδικού συστήματος που τότε ονομαζόταν «Hybrid 4», η οποία πλέον δέχθηκε ορισμένες επεμβάσεις στο πλαίσιο, στις αναρτήσεις και στο τιμόνι, προκειμένου να τονιστεί ο σπορτίφ χαρακτήρας της, ενώ συνοδεύεται και από τις απαραίτητες οπτικές διαφοροποιήσεις.
H Bold ; Pure εξωτερική σχεδίαση του Grandland με τη χαρακτηριστική μάσκα Opel Vizor εμπλουτίζεται με διακοσμητικά στοιχεία GSe, όπως είναι οι ζάντες αλουμινίου Monza 19 ιντσών, ένας ειδικής σχεδίασης εμπρός προφυλακτήρας και πίσω διαχύτης, ενώ το σήμα «GSe» βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην πόρτα του χώρου αποσκευών. Εάν ο υποψήφιος αγοραστής θέλει μία επιπλέον νότα διαφοροποίησης, τότε διατίθεται προαιρετικά ένα εμπρός καπό, μαύρης απόχρωσης.
Περνώντας στο εσωτερικό του Grandland GSe, το πρώτο στοιχείο που κλέβει τις εντυπώσεις είναι τα μπάκετ «performance» καθίσματα με επένδυση alcantara και πιστοποίηση AGR. Διαθέτουν πλήθος ηλεκτρικών ρυθμίσεων, στηρίζουν πολύ σωστά το σώμα, αλλά η αλήθεια είναι ότι είναι αρκετά σκληρά, κάτι που αποδεικνύεται σχετικά κουραστικό σε μεγάλα ταξίδια.
Το υπόλοιπο εσωτερικό δε διαφοροποιείται από τις συμβατικές εκδόσεις του Grandland, με το Pure Panel να κλέβει όπως πάντα τις εντυπώσεις. Το σύστημα Multimedia Navi Pro είναι συμβατό με Apple CarPlay και Android Auto. Διαθέτει έγχρωμη οθόνη αφής 10 ιντσών, ενώ η οθόνη για τον πίνακα πληροφόρησης του οδηγού είναι 12 ιντσών.
Γενικότερα έχουμε να κάνουμε με μία πλούσια εξοπλισμένη έκδοση, αφού, πέρα από τα στοιχεία στα οποία ήδη αναφερθήκαμε, συμπεριλαμβάνεται ένα πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, κάμερα οπισθοπορείας, ενώ διαθέτει και λειτουργία θέρμανσης καθισμάτων και τιμονιού στον βασικό εξοπλισμό.
Μάλιστα το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν εξοπλισμένο με το σύστημα Night Vision (μία κάμερα υπερύθρων σε συνθήκες μειωμένου φωτισμού ανιχνεύει ανθρώπους και ζώα σε απόσταση έως 100 μέτρων με βάση τη διαφορά θερμοκρασίας τους από τον περιβάλλοντα χώρο, ενημερώνοντας τον οδηγό με κατάλληλες ενδείξεις στον πίνακα οργάνων), τα οποία σε συνδυασμό με τους προηγμένους LED matrix προβολείς δίνουν ένα πρωτόγνωρο επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας κατά τη νυχτερινή οδήγηση.
Το τεχνικό υπόβαθρο του Grandland GSe
Εδώ έχουμε να κάνουμε με την τετρακίνητη εκδοχή του plug–in υβριδικού συστήματος του ομίλου Stellantis, το οποίο έχουμε γνωρίσει και σε άλλα SUV του ομίλου. Κάτω από το καπό βρίσκεται ο 1.600άρης υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας, ο οποίος σε αυτή την περίπτωση αποδίδει 200 ίππους (αν και η Opel δεν ανακοινώνει τη μέγιστη ροπή, σε αντίστοιχες υλοποιήσεις του ομίλου η μέγιστη ροπή φτάνει στους 300 ίππους).
Το έργο του συνεπικουρείται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ, όπου το εμπρός των 110 ίππων είναι ενσωματωμένο στο αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων, ενώ εκείνο των 113 ίππων είναι τοποθετημένο στους πίσω τροχούς, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις μιας «ηλεκτρικής» τετρακίνησης.
Η συνδυαστική απόδοση ανέρχεται στους 300 ίππους και στα 520 Nm ροπής, κάτι που σημαίνει ότι το Grandland GSe των 1.867 κιλών χρειάζεται 6,1 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα, με την τελική ταχύτητα να φτάνει στα 235 χλμ./ώρα, ενώ μόνο με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως και 135 χλμ./ώρα.
Η παροχή της ηλεκτρικής ενέργειας στο σύστημα γίνεται από μία μπαταρία 14,2 kWh, η επαναφόρτιση της οποίας διαρκεί σχεδόν 2 ώρες, χάρη στον on–board φορτιστή των 7,4 kW. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει εάν θα κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά (όπου ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται όταν υπάρχει ανάγκη για επιπλέον ισχύ).
Πέρα από αυτά υπάρχουν επίσης τα προγράμματα: Sport (το σύστημα αποδίδει το μέγιστο της απόδοσης) και 4WD (ο πίσω ηλεκτροκινητήρας ενεργοποιείται συνεχώς προκειμένου να δίνουν κίνηση όλοι οι τροχοί σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης), καθώς και μία σειρά επιλογών διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας. Η ενέργεια αυτής της μπαταρίας εξασφαλίζει μια μέση αυτονομία 60 χλμ. (απόσταση η οποία μπορεί να αυξηθεί πάνω από τα 70 χλμ. σε ήπιες αστικές συνθήκες κίνησης).
Εκτός από την επαναφόρτιση μέσω εξωτερικής πηγής, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα, μέσω της επιλογής e–save, να ορίσει το επιθυμητό επίπεδο φόρτισης και να το διατηρήσει (προκειμένου να χρησιμοποιηθεί όταν κριθεί αναγκαίο), οπότε ο βενζινοκινητήρας εκτελεί χρέη γεννήτριας (κάτι που όμως έχει άμεσο αντίκτυπο στην κατανάλωση).
Με άδεια μπαταρία και μοναδική αρωγή από το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας πέδησης (για ένα αυξημένο επίπεδο ανάκτησης ο οδηγός μπορεί να φέρει τον επιλογέα του κιβωτίου στη θέση Β), η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε διαμορφώθηκε στα 6,6 λτ./100 χλμ.
Ο χαρακτήρας του Grandland GSe
Στο πλαίσιο GSe γίνεται χρήση ειδικών ελατηρίων και αμορτισέρ με τεχνολογία KONI FSD (Frequency Selective Damping). Ανάλογα με τις συνθήκες του οδοστρώματος και το στυλ οδήγησης, η τεχνολογία αυτή επιτρέπει διαφορετικά χαρακτηριστικά απόσβεσης, εξασφαλίζοντας άνεση σε ανώμαλο οδόστρωμα, αλλά και μια αμεσότερη απόσβεση σε πιο ομαλό οδόστρωμα.
Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ διαθέτουν μια πρόσθετη βαλβίδα και ένα δεύτερο υδραυλικό κύκλωμα, που στην θεωρία τουλάχιστον, εξασφαλίζουν ένα επίπεδο απόσβεσης, πιο άνετο ή πιο σπορ στην οδήγηση, ανάλογα με το αν η βαλβίδα είναι ανοιχτή ή κλειστή.
Αυτά μαζί με τις αλλαγές που έγιναν στη χαρτογράφηση του συστήματος διεύθυνσης και τους 19άρηδες τροχούς, χαρίζουν έναν «άλλον» αέρα, εξασφαλίζοντας άνεση σε ανώμαλο οδόστρωμα, αλλά και μια σφιχτότερη αίσθηση σε δρόμο με πιο ομαλό οδόστρωμα.
Από την πρώτη στιγμή ο οδηγός αντιλαμβάνεται αυτήν τη σφιχτότερη αίσθηση, η οποία ενισχύεται και από τους 19άρηδες τροχούς με το 50άρι προφίλ.
Οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές έχουν μετριαστεί (σε σχέση με τις απλές εκδόσεις του Grandland) και το GSe κερδίζει με την αμεσότητα που προσφέρει στις εντολές του τιμονιού.
Θα περιμέναμε πάντως σε μια τέτοια special έκδοση κάτι πιο σπορτίφ στα ελαστικά, που θα έδιναν το κάτι παραπάνω σε πρόσφυση στην καλή άσφαλτο, μιας και στις υπόλοιπες περιπτώσεις από τα αποτελεσματικά τα συγκεκριμένα ePrimacy της Michelin λειτουργούν ικανοποιητικά.
Βλέπετε, η απόδοση του συγκεκριμένου υβριδικού συστήματος είναι αρκετά χορταστική (ακόμα και στον ανοιχτό δρόμο η επιτάχυνση από υψηλές ταχύτητες είναι άκρως εντυπωσιακή), χάρη και στην πολύ καλή κλιμάκωση του κιβωτίου των 8 σχέσεων.
Το μοίρασμα της ροπής σε όλους τους τροχούς δείχνει πως βοηθάει να περνάει καλύτερα η δύναμη στον ομαλό δρόμο, παρά να αυξήσει τις offroad εκδρομικές βλέψεις, ελέω και των «ευαίσθητων» ασφάλτινων ελαστικών.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + 2 η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.598 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 200 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 300 Nm/3.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 110 ίπποι >ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 113 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 300 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 520 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 14,2 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.477x1.906×1.609 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.675 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 390-1.528 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.867 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 235 χλμ./ώρα (135 χλμ./ώρα, αμιγώς ηλεκτρικά) >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 27 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 60 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 115 λεπτά (7,4 kW)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40