Πετάνε τα γουρούνια; Πετάνε με βιοκαύσιμα! (διαβάστε πόσα νεκρά γουρούνια χρειάστηκαν για μια πτήση)
Η χρήση του ζωικού λίπους ως καύσιμο γίνεται όλο και πιο μη βιώσιμη.
Πόσο σίγουρος μπορεί να είναι ο καταναλωτής για το τι μπαίνει στο ρεζερβουάρ του μέσου μεταφοράς του; Από χρόνια αρκετοί καίμε ζωικά λίπη στα αυτοκίνητά μας χωρίς να το γνωρίζουμε. Τώρα, τα ζωικά λίπη φαίνεται πως θα τροφοδοτούν την επόμενη πτήση μας με καύσιμα, καθώς μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν συνάψει συμφωνίες με προμηθευτές πετρελαίου για τα λεγόμενα «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF). Πρόσφατα χρειάστηκαν 8.800 νεκρά γουρούνια για την τροφοδοσία μιας πτήσης από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη, εγείροντας ανησυχίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα βιοκαυσίμων προερχόμενων από απόβλητα, όπως τα ζωικά λίπη, που θεωρούνται πανάκεια (σ.σ. και αυτά…) για την εξυγίανση του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών.
Η χρήση βιοντίζελ από ζωικό λίπος έχει διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία και είναι 40 φορές υψηλότερη από ό,τι ήταν το 2006. Οι ευρωπαίοι νομοθέτες προωθούν το υποπροϊόν της βιομηχανικής εκτροφής κρέατος ως τρόπο μείωσης των επιπτώσεων των συμβατικών καυσίμων στην ατμόσφαιρα, ωστόσο τα στοιχεία αποκαλύπτουν μια πιθανή απάτη στα συστατικά των εν λόγω καυσίμων.
Με λόγια απλά, τα ζωικά λίπη χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Οι κατηγορίες 1 και 2 περιλαμβάνουν εκείνα τα λίπη που δεν μπορούν να καταναλωθούν από ανθρώπους ή ζώα, καθώς είναι κακής ποιότητας ή πιθανώς φέρουν ασθένειες. Επί της ουσίας, αυτά είναι τα λίπη που κρίνονται κατάλληλα να χρησιμοποιηθούν σε καύσιμα μεταφορών ή θέρμανσης. Πέραν αυτών, υπάρχουν και τα λίπη της κατηγορίας 3, τα οποία είναι καλύτερης ποιότητας και χρησιμοποιούνται από διάφορες βιομηχανίες, όπως αυτές που παρασκευάζουν τροφές για ζώα συντροφιάς, ή σαπούνια και καλλυντικά, οι οποίες, έχοντας λίγες ή καθόλου εναλλακτικές, τα χρησιμοποιούν εκτενώς.
Οι λεπτομέρειες σχετικά με τις ακριβείς πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στα SAF είναι συχνά ασαφείς. Ωστόσο, προβλέψεις δείχνουν ότι τα ζωικά λίπη αναμένεται να είναι η πιο κοινή πρώτη ύλη «αποβλήτων» που χρησιμοποιείται στα SAF, μαζί με το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, την ίδια ώρα που η καύση βιοκαυσίμων από ζωικά λίπη να αναμένεται να τριπλασιαστεί μέχρι το 2030.
Ήδη από πέρυσι, οι ευρωπαϊκές χώρες ανέφεραν ότι κατανάλωναν διπλάσια ποσότητα βιοκαυσίμων που προέρχονταν από τις κατηγορίες 1 και 2 από ό,τι ανέφερε η βιομηχανία ζωικών λιπών ότι παρήγαγε. Αυτό συνεπάγεται ότι τα υψηλότερης ποιότητας λίπη, της κατηγορίας 3, επισημαίνονται εσφαλμένα (σ.σ. ακούσια;) ως κατηγορίες 1 και 2, μιας που κρίνονται πιο πολύτιμα στα καύσιμα μεταφορών.