Οδηγούμε το Abarth 500e στο Μπαλόκο
Οδηγούμε στην Ιταλία, στο δρόμο και σε πίστα το Abarth 500e. Ναι, ο Σκορπιός εξηλεκτρίστηκε και δεν πρόκειται για ακόμα ένα κάστρο που έπεσε.
Δείτε εδώ: F1 legends vs DJs - αναμνήσεις από Imola - Villeneuve Pironi ! | Speedzone Podcast EP29
Mετά το λανσάρισμα του Scorpionissima σε 1.949 μονάδες -αριθμός που αντιστοιχεί στη χρονολογία γέννησης της μάρκας- οι οποίες «εξαφανίστηκαν» εν τη γενέσει τους, δείχνει λογική συνέχεια η ολοκλήρωση της γκάμας του 500e με τις εκδόσεις Abarth 500e και Abarth 500e Turismo, σε hatchback και cabrio.
Και μιας που η μάρκα θέλει να κάνει απολύτως σαφές πως αυτό το πυραυλάκι τσέπης αξίζει ιδιαίτερης μνείας για τις επιδόσεις του, αποφάσισε να το παρουσιάσει πού αλλού, στην πίστα δοκιμών της ή πιο σωστά ολόκληρης της Stellantis πια, στο Μπαλόκο, φέρνοντάς το μάλιστα και σε αντιπαράθεση με το έως σήμερα ταχύτερο σύγχρονο και “συμβατικό” Abarth 500, το «695».
Abarth 500e: Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα
Το νέο Abarth 500e εφοδιάζεται με μπαταρία 42 kWh και έναν ηλεκτροκινητήρα 113,7 kW (155 ίπποι) που, αμέσως-αμέσως συνεπάγονται μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η επιγραφή Abarth σε σκούρο γκρι τιτάνιο στο καπό εμπρός και πίσω «φωνάζει» τη διαφορετικότητα από τα «απλά» 500e, αν και υπάρχουν επιπλέον λεπτομέρειες αποκλειστικά για τα Abarth, όπως είναι οι τροχοί των 17 ιντσών, τα σπορ πλευρικά μαρσπιέ, το Cool White εμπρός σπόϊλερ του προφυλακτήρα, τα ένθετα του πίσω διαχύτη και τα νέα καπάκια καθρεπτών σε Matt Grey.
Έξτρα προσοχή έχει δοθεί και στο εσωτερικό, με τον σκούρο διάκοσμο, τα σπορ καθίσματα με τις ανάγλυφες «ρίγες Σκορπιού» και τη διπλή ραφή στο τιμόνι. Ο οδηγός μπροστά του έχει μια οθόνη TFT 7” με ειδικά γραφικά Abarth ειδικά σχεδιασμένα για το μοντέλο, ενώ στο μέσον του ταμπλό βρίσκεται μια οθόνη αφής 10,25″ που «τρέχει» το Uconnect radio NAV. Τέλος, το Abarth 500e αναπαράγει έναν τόνο ηλεκτρικής κιθάρας μέσα στην καμπίνα κάθε φορά που το αυτοκίνητο ενεργοποιείται ή απενεργοποιείται, ενώ το AVAS «παίζει» έναν αναγνωρίσιμο ήχο Abarth…
Η έκδοση Turismo, επιπλέον αυτών, είναι εξοπλισμένη με ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ενώ αντί υφάσματος, τα καθίσματα με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα είναι θερμαινόμενα και ντυμένα με αλκαντάρα, όπως και το τιμόνι και το ταμπλό. Επίσης, διαθέτει ασύρματη βάση φόρτισης, κάμερα οπισθοπορείας και σύστημα προειδοποίησης τυφλού σημείου. Από πλευράς ηχητικής υπόκρουσης, εδώ «παίζει» ο ήχος ενός βενζινοκινητήρα Abarth με τη διάσημη εξάτμιση της Record Monza.
Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά που φέρνει μαζί της η ηλεκτροκίνηση, το Abarth 500e μπορεί να φορτιστεί σε ρεύμα DC έως 85 kW «φορτώνοντας» περίπου 40 χλμ., σε λιγότερο από 5 λεπτά, ενώ για το 80% της εμβέλειάς του (συνολικά έως 265 χλμ.) χρειάζεται 35 λεπτά. Ως προς την οικιακή φόρτιση, διατίθεται ο φορτιστής eProWallbox με ρυθμιζόμενη ισχύ μεταξύ 7,4 και 22 kW.
To Abarth 500e στο δρόμο και στην πίστα
Ορθά η εταιρεία σκέφτηκε πως καλύτερος τρόπος για να αντιληφθεί κανείς το Abarth 500e, είναι να οδηγήσει νωρίτερα το «695». Το μικροσκοπικό 500αράκι με τον 1.400αρη κινητήρα των 180 ίππων και σχετικά μακρύ χειροκίνητο κιβώτιο των πέντε σχέσεων παραμένει άκρως διασκεδαστικό σε τέτοιες συνθήκες, αλλά όπως αποδεικνύεται… έχει κι άλλο. Κυρίως αυτό που του λείπει είναι η «ένταση» χαμηλά, με τον οδηγό να πρέπει να το κρατάει διαρκώς πάνω από τις 4.000 σ.α.λ. αν θέλει να πάρει το μέγιστο από τον κινητήρα του.
Η ηλεκτροκίνητη αντανάκλασή του πατάει σε πλατφόρμα με μακρύτερο μεταξόνιο (2.322 έναντι 2.300 χλστ.) και φαρδύτερα μετατρόχια (+60 χλστ.), που προσφέρουν επιπλέον αυτοπεποίθηση στον οδηγό στα κλειστά κομμάτια, την ώρα που η συγκριτικά χαμηλότερη ισχύς του κρύβεται από τον ακαριαίο τρόπο που παρέχεται η ροπή των 235 Nm της ροπής του ήδη από το ξεκίνημα. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η αίσθηση του τιμονιού του, που θυμίζει… παλιό, καλό, βαρύ και ακριβές σύστημα διεύθυνσης, το οποίο δίνει ανά πάσα στιγμή πληροφορία για το πού πατούν οι αναλογικά μεγάλοι τροχοί.
Η δύναμη περνάει προοδευτικά -και γρήγορα- στον εμπρός άξονα, οπότε και… δεν προβλέπονται σηκώματα ουράς, ξεκολλήματα κ.λπ., ωστόσο η συμπεριφορά του είναι τόσο διασκεδαστική, όσο ενός καρτ που κινείται με «γραμμές». Στις ελάχιστες περιπτώσεις, και συγκεκριμένα σε πολύ κλειστά κομμάτια όπου ο οδηγός θα εισέλθει με περισσότερα χιλιόμετρα, η κοντή μούρη θα ανοίξει την τροχιά της, όμως με ένα αποφασιστικό πάτημα στα φρένα επανέρχεται άμεσα.
Από εκεί και πέρα όλα είναι υπολογίσιμα, με στιβαρό πάτημα για τα δεδομένα του μεγέθους του αμαξώματος χάρη και στα σφιχτά ελατήριά του. Συνολικά, ο παιχνιδιάρικος χαρακτήρας αποκαλύπτεται σε λογικές ταχύτητες, αφού από τα 120 και μέχρι και τα 150 χλμ./ώρα που είναι και η τελική του ταχύτητα, το ηλεκτρικό Abarth δεν έχει να «δώσει» κάτι περισσότερο, αλλά κινείται με κεκτημένη ταχύτητα.
Και με την κατάλληλη ηχητική υπόκρουση στην περίπτωση της έκδοσης Turismo, που εκτός από τα 6 ηχεία της JBL έχει και subwoofer και «μεταδίδει» ασταμάτητα τη γνωστή ηχητική υπόκρουση Abarth στο εσωτερικό. Αν κάτι λείπει από τον ήχο, είναι οι αλλαγές των ταχυτήτων…
Το βάρος της μπαταρίας (σ.σ. που ευθύνεται κατά μεγάλο μέρος και για τα παραπάνω από 1.300 κιλά του αμαξώματος), έχει θετικό αντίκτυπο στο ζύγισμα του 500e (57-43 εμπρός-πίσω), όμως δε θα πούμε το ίδιο και για την κατανάλωση, αφού τουλάχιστον εντός πίστας, είδαμε τη σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων να δείχνει «23,4 kW/100 χλμ.».
Αυτά, στη λειτουργία Scorpion Track, που εκμεταλλεύεται πλήρως την ισχύ και τη ροπή του κινητήρα, με αποτέλεσμα, εκτός από τα 7 δλ. που «δίνει» το εργοστάσιο για το «0-100», το ηλεκτρικό να είναι και ταχύτερο του συμβατικού Abarth κατά 1 με 1,5 δευτερόλεπτο στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις έως τα 100 χλμ./ώρα, αλλά και κατά 1 δλ. στο γύρο της συγκεκριμένης πίστας, μήκους 5,5 χλμ.
Για οδήγηση σε συνθήκες καθημερινότητας, ο οδηγός έχει επιπλέον στη διάθεσή του τα προγράμματα Turismo και Scorpion Street, με κοινό τους χαρακτηριστικό τη λειτουργία one pedal που επιτρέπει στον οδηγό να φρενάρει χωρίς να καταφεύγει στο αντίστοιχο πεντάλ (έγκειται στο κατά πόσον εκείνος βολεύεται σε αυτόν τον τρόπο οδήγησης).
Ειδικότερα στο πρόγραμμα Turismo, η ισχύς του 500e μειώνεται στα 100 αντί για τα 113 kW και η ροπή τα 220 αντί τα 235Nm για εξοικονόμηση ενέργειας (είδαμε 17,2 kW/100 χλμ. εκτός πίστας), ενώ στο Scorpion Street επιτυγχάνεται η μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση.
Δείτε εδώ: F1 legends vs DJs - αναμνήσεις από Imola - Villeneuve Pironi ! | Speedzone Podcast EP29