Οδηγούμε το Audi A3 allstreet
Ταξιδεύουμε στον υψηλότερα ασφαλτοστρωμένο δρόμο της Ελλάδας (1.900 μέτρα), που φέρει την κωδική ονομασία «το Πέρασμα του Μπάρου» (Baros Pass), και σε πανέμορφες γωνιές της Ηπείρου και της Θεσσαλίας, με το νέο crossover Audi A3 allstreet.
Κείμενο – Drone: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Στα πενήντα τέσσερα χρόνια του περιοδικού μάς έχει δοθεί η ευκαιρία για οδήγηση σε πολλά οδηγικά «πάσα» της υφηλίου, με πιο πρόσφατο «χτύπημά» μας αυτό στο Silvretta Pass των Αυστριακών Άλπεων (Αύγουστος). Σπάνια όμως σχεδιάζουμε ανάλογα οδοιπορικά στην Ελλάδα, για τον πολύ απλό λόγο ότι δε διαθέτουμε αντίστοιχα «περάσματα». Κι όμως. Ιδού ίσως το μοναδικό ανάλογου επιπέδου ελληνικό πάσο, το οποίο από τη στιγμή που ασφαλτοστρώθηκε -πριν από περίπου δέκα χρόνια- έγινε πόλος έλξης για τους απανταχού φαν της οδήγησης αυτοκινήτου, μοτοσυκλέτας και ποδηλάτου, αλλά και για κάθε ταξιδιώτη, αφού ουσιαστικά ενώνει μερικά από τα ωραιότερα μέρη της χώρας μας σε Ήπειρο και Θεσσαλία. Παρέα μας σε αυτή την… αλπική εξόρμηση σε ύψος 1.900 μέτρων η ολοκαίνουργια premium crossover εκδοχή του ανανεωμένου Audi Α3, το allstreet, που απέχει από το έδαφος 30 χλστ. περισσότερο σε σχέση με τα «απλά» Α3. Επί του παρόντος στη διάθεσή μας έχουμε την έκδοση 1.5 TFSI των 150 ίππων με το ήπια υβριδικό σύστημα των 48V και το ημιαυτόματο κιβώτιο S tronic των 7 σχέσεων.
Audi A3 allstreet: Δεξιά για Αμμότοπο και Τζουμέρκα
Με το εθνικό οδικό δίκτυο να είναι πλέον σε πολύ καλό επίπεδο, προσεγγίζουμε για ακόμα μία φορά γρήγορα και με ασφάλεια την έξοδο της Ιόνιας Οδού για τα Τζουμέρκα, σε λιγότερο από 3,5 ώρες. Αυτήν τη φορά μάλιστα δεν έχουμε το «σιχτίρι» (κακά τα ψέματα) του χαμένου χρόνου για τη φόρτιση κάποιου ηλεκτρικού, οπότε το pit stop μας στο ύψος της Φιλιππιάδας είναι του πεντάλεπτου για τα άκρως απαραίτητα και –tip SOS– για να είμαστε φουλαρισμένοι στο βουνό, όπου δε βρίσκεις εύκολα πρατήριο.
Η ώρα 11:30 κι έχουμε μπροστά μας ένα δίωρο μέχρι να φτάσουμε στο κυρίως μενού, το Baros Pass. Έως εκεί όμως ο χρόνος περνάει με ιστορίες και συζήτηση για αυτά τα μέρη, αφού και οι δύο μας έχουμε βρεθεί εκεί μεμονωμένα – ο μεν Θ.Η. με την αγαπημένη του Honda και ο υπογράφων σε κάποια από τις εξορμήσεις του στα όμορφα χωριά της περιοχής, όπως είναι η Ροδαυγή, o Καταρράκτης, τα Άγναντα, τα Πράμαντα και φυσικά τα highlight των Τζουμέρκων, Συρράκο και Καλαρρύτες. Ποτέ όμως παρέα για τις ανάγκες του περιοδικού, έως και σήμερα, που μας φέρνει εδώ το ανανεωμένο Audi A3, και μάλιστα σε μια νέα, ψηλωμένη εκδοχή του, που ταιριάζει πολύ με το ταξιδιάρικο ταμπεραμέντο μας.
Αυτή η crossover υλοποίηση, που ονομάζεται «allstreet», έρχεται να σταθεί δίπλα στις sportback και sedan στην ανανεωμένη γενιά του μοντέλου, στο οποίο γενικότερα το εργοστάσιο αναβάθμισε τα υλικά κατασκευής και τον στάνταρντ εξοπλισμό. Ως allstreet, το Α3 αποτελεί μια premium πρόταση στην κατηγορία C, με χαρακτηριστικά όπως είναι η ευελιξία ενός χάτσμπακ και κάποιες -λίγες έστω- από τις δυνατότητες ενός SUV. Ως προς τις επιμέρους λεπτομέρειες, το σημαντικότερο στοιχείο είναι αυτό της αυξημένης απόστασής του από το έδαφος (+30 χλστ.), που έχει επιτευχθεί και από την επιλογή μεγάλων τροχών. Σημειώστε ότι στάνταρντ είναι οι τροχοί των 17 ιντσών (προαιρετικά 18 και 19 ιντσών), ενώ το μοντέλο το οδοιπορικού μας είναι εφοδιασμένο με ελαστικά Falken Azenis διάστασης 225/45 R18.
Διαβάστε επίσης: Τα οδοιπορικά των 4ΤΡΟΧΩΝ
Σχεδιαστικά, μια αισθητή διαφοροποίηση από τον προκάτοχό του επιτυγχάνεται με τη μεγάλη, οκτάγωνη κάθετη μάσκα Singleframe σε μαύρο ματ χρώμα, η οποία με την κυψελοειδή δομή της βρίσκεται ψηλά, «ευθυγραμμίζοντας» σχεδιαστικά το crossover ακόμα πιο πολύ με τα μοντέλα «Q» της Audi. Αποκλειστικά για το allstreet, υπάρχουν τρεις «ραβδώσεις» εμπρός και πίσω, με τις εμπρός να ενσωματώνονται στο χαρακτηριστικό άκρο του διακριτικού σπόιλερ και πίσω στο διαχύτη, που αποτελεί μέρος του πίσω προφυλακτήρα. Τα σκουρόχρωμα πλευρικά μαρσπιέ και τα διακοσμητικά στο κάτω μέρος των θυρών, όπως και τα τονισμένα προστατευτικά, ενισχύουν την -allstreet- εμφάνιση του αυτοκινήτου και τονίζουν περαιτέρω την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, ενώ στάνταρντ είναι και οι ράγες οροφής. Στα προαιρετικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται η ηλεκτρική πίσω πόρτα, ο αφαιρούμενος κοτσαδόρος και το πακέτο εξοπλισμού για την αποθήκευση αντικειμένων.
Στα εντός της φιλόξενης καμπίνας, που ξεχωρίζει αναμενόμενα για τον αέρα ποιότητας και την εξαιρετική συναρμογή των υλικών, χάρη στην ελαφρώς υπερυψωμένη θέση των καθισμάτων το A3 allstreet προσφέρει αυξημένη άνεση κατά την επιβίβαση και την αποβίβαση, καθώς και καλύτερη ορατότητα. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 380 λίτρων, που φτάνει έως και τα 1.200 λίτρα με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα. Προαιρετικά διατίθεται και ένα πακέτο εξοπλισμού για την αποθήκευση αντικειμένων, το οποίο επιτρέπει στον χρήστη να αποθηκεύει μικρά αντικείμενα σε δίχτυα προσαρτημένα στο πίσω μέρος των μπροστινών καθισμάτων ή στη θέση από την πλευρά του οδηγού, την ώρα που ένα ακόμα δίχτυ, στο πορτ μπαγκάζ, εμποδίζει τη μετατόπιση μεγαλύτερων αποσκευών εν κινήσει.
Από εκεί και πέρα, ανανεωμένη σχεδίαση έχουν ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου, οι αεραγωγοί, τα διακοσμητικά υφασμάτινα ένθετα και ο ατμοσφαιρικός φωτισμός. Ο βασικός εξοπλισμός έχει επίσης εμπλουτιστεί, αφού, εκτός από το δερμάτινο τριάκτινο τιμόνι με έλεγχο πολλαπλών λειτουργιών, περιλαμβάνει κλιματισμό, το πακέτο φωτισμού καμπίνας και το εμπρός κεντρικό υποβραχιόνιο.
Το A3 allstreet εξοπλίζεται με πολυάριθμες υπηρεσίες συνδεσιμότητας, λειτουργίες κατά παραγγελία (on demand) και ένα store για κατέβασμα εφαρμογών (app). Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει το ψηφιακό ραδιόφωνο DAB+ και την οθόνη αφής των 10,1 ιντσών μαζί με το Audi virtual cockpit και μία ασύρματη θέση φόρτισης smartphone. Εκτός από τις δύο θύρες φόρτισης USB-C που βρίσκονται μπροστά στην κεντρική κονσόλα, στάνταρντ είναι και επιπλέον δύο πίσω. Στα προαιρετικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται η πλοήγηση MMI navigation plus μαζί με το πλήρες πακέτο συνδεσιμότητας και την πρόσβαση στο Audi store, επιτρέποντας στον οδηγό να μπορεί να χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών μέσω της οθόνης του αυτοκινήτου. Σημειώστε εδώ ότι όλες οι λειτουργίες μπορούν να είναι διαθέσιμες για ένα μήνα, έξι μήνες, ένα χρόνο, τρία χρόνια ή μόνιμα, ανάλογα με τις ατομικές ανάγκες του πελάτη.
Διαβάστε επίσης: Οι Ειδικές Διαδρομές των 4ΤΡΟΧΩΝ
Audi A3 allstreet: Εκκίνηση στους Καλαρρύτες
Εδώ και ώρα περνάμε από τα ωραία χωριά στα Τζουμέρκα, όπως είναι ευρέως γνωστά. Στην πραγματικότητα πρόκειται για τα Αθαμανικά Όρη, τη μεγάλη οροσειρά της Δυτικής Ελλάδας, που ουσιαστικά αποτελεί νότιο τμήμα της ευρύτερης οροσειράς της Πίνδου και υψώνεται μεταξύ των ποταμών Αράχθου και Αχελώου – εξού και η αρχαία Αθαμανία, από την οποία προέρχεται και η ονομασία τους. Η υψηλότερη κορυφή τους είναι η Κακαρδίτσα (2.429 μέτρα), ενώ καταλαμβάνουν τμήμα των νομών Ιωαννίνων, Άρτας και Τρικάλων. Σύντομο διάλειμμα, όπως πάντα, στο περίφημο πέτρινο μονότοξο γεφύρι της Πλάκας (εγκαίνια το 1866) στον Άραχθο ποταμό (σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία τη δεκαετία του 1880), το οποίο ανακατασκευάστηκε το 2019, αφού είχε καταρρεύσει το 2015. Λίγες εικόνες σε Άγναντα και Πράμαντα με τις καλές τουριστικές υποδομές. Έπειτα, στους Καταρράκτες της Κουιάσας με δεκάλεπτη πεζοπορία από σύντομο μονοπάτι, και φυσικά στους δύο πανέμορφους παραδοσιακούς οικισμούς, Συρράκο και Καλαρρύτες, σε υψόμετρο περίπου 1.200 μέτρων, οι οποίοι ξεπροβάλλουν σαν πέτρινα στολίδια μέσα σε ένα άγριο και παρθένο τοπίο.
Ακριβώς εκεί, λίγα λεπτά μετά και λίγα χιλιόμετρα πιο πάνω, βρίσκεται ο προορισμός αυτού του ταξιδιωτικού μας. Το έντονο πράσινο της εποχής δίνει τη θέση του στα «καραφλά» βουνά, που μας συντροφεύουν ως μακρινή εικόνα σε όλο μας το ταξίδι. Το όλο σκηνικό μαγικό, έως και απόκοσμο σε κάποια σημεία του, με τη διαδρομή να αρχίζει να σε παρασύρει να την απολαύσεις, αν και σε μερικά σημεία θέλει μεγάλη προσοχή, γιατί ο δρόμος δεν είναι παντού σε καλή κατάσταση. Όπως κάθε πάσο, κλείνει το χειμώνα και ανοίγει στις αρχές του καλοκαιριού, με τη διαφορά όμως ότι στο εξωτερικό αυτά τα σημεία τα προσέχουν και τα περιποιούνται πάρα πολύ, και σχεδόν ποτέ δε θα δεις μεγάλες λακκούβες, πέτρες ή ακόμα και μικρούς βράχους στο οδόστρωμα και πεσμένες μπαριέρες…
Εμείς, κακά τα ψέματα, δικαιωνόμαστε ακόμα πιο πολύ για την επιλογή του αυτοκινήτου μας, αφού έχουμε… και A3 για να απολαύσουμε γενικότερα το ταξίδι, και crossover για να περάσουμε απροβλημάτιστα από παντού. Το σύνολο των 1.432 κιλών, όσο καλά μας έχει ταξιδέψει έως εδώ, άλλο τόσο μας εμπνέει για το κάτι παραπάνω τώρα στο βουνό, κερδίζοντάς μας εντέλει και με την αποτελεσματικότητά του, πολλώ δε μάλλον στην έκδοση S line της δοκιμής μας. Σε σβέλτο ρυθμό «ακολουθεί», με -ενδεικτικά- 8,4 δλ. για το «0-100» και 221 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα, αλλά κυρίως αυτό που εισπράττει ο οδηγός είναι πως έχουν καλυφθεί κάποια «κενά» σημεία του 1.5 TFSI, τα οποία έχει γεμίσει η ύπαρξη της μπαταρίας.
Από εκεί και πέρα, ειδικά στις ανηφορικές φουρκέτες, ξεδιπλώνει και μια παροιμιώδη ακρίβεια έλεγχου, που σου επιτρέπει να σημαδέψεις ιδανικά το «άπεξ» της στροφής και να βγεις από αυτήν με πολλά χιλιόμετρα και ελάχιστες κλίσεις, παρά το λίγο αυξημένο ύψος του. Αναφορικά με τη ρύθμιση της ανάρτησης στο Α3 allstreet, η εταιρεία αναφέρει ότι λόγω του εξ ορισμού υψηλότερου κέντρου βάρους, έχει γίνει προσαρμογή συντονισμού ελατηρίου και αποσβεστήρα και στοχευμένος προγραμματισμός του ESC και των χαρακτηριστικών στρέψης. Ως προς τη γενικότερα σωστή οδηγοκεντρικά συμπεριφορά του, βοηθούν το βαρύ σε αίσθηση τιμόνι, το στιβαρό εμπρός μέρος, τα εξαιρετικά σε απόδοση και αίσθηση φρένα και τα 45άρια ελαστικά, που συμπεριφέρονται στο ίδιο καλό μοτίβο, τόσο στο ανέβασμα όσο και στο απαιτητικό κατέβασμα σχεδόν από τα… δύο χιλιόμετρα υψόμετρο.
Audi A3 allstreet: Τερματισμός σε Ανήλιο, Μέτσοβο και τεχνητή λίμνη Αώου
Στο ψηλότερο σημείο της διαδρομής δεν είμαστε μόνοι. Όπως σε κάθε «πέρασμα», συναντάμε άλλους ταξιδιώτες και petrolheads που βγάζουν τις αναμνηστικές φωτογραφίες, γράφουν ή κολλάνε το αυτοκόλλητό τους στην ταμπέλα της περιοχής, όπως αυτή που υπάρχει εδώ με το χαρακτηριστικό «Πέρασα κι εγώ από εδώ!». Έχουμε επιλέξει να μη «βγούμε» από Ματσούκι, ένα ορεινό χωριό στα 12 χιλιόμετρα από εκεί και σε υψόμετρο 1.100 μέτρων στις πλαγιές των Τζουμέρκων. Από μια αριστερή φουρκέτα διαρκείας αρχίζουμε να κατηφορίζουμε στο πιο όμορφο κομμάτι όλης της διαδρομής, προς το Ανήλιο Μετσόβου. Πραγματική ωδή στην οδήγηση και στη φύση, και ευχόμαστε έστω για μία φορά στη ζωή σας να βρεθείτε εκεί, για να νιώσετε το ίδιο συναίσθημα. Ένα ωραίο pit stop σε αυτή την πλευρά της διαδρομής είναι στην «Ιερά Μονή Παναγίας Γαλακτοτροφούσας», με το μοναστήρι να δείχνει σαν ζωγραφιά μέσα στο δάσος, αλλά και στη «Δίτοξη Γέφυρα Μίχου».
Φύγαμε για το Ανήλιο, το οποίο φέτος πέρασε και ημέρες δόξας με το πολύ επιτυχημένο τριήμερο φεστιβάλ που έγινε για πρώτη φορά στο πολύ προσεγμένο Anilio Park, στο Χιονοδρομικό Κέντρο Ανηλίου Μετσόβου. Το Ανήλιο είναι ένα ορεινό, βλαχόφωνο χωριό του νομού Ιωαννίνων, σε υψόμετρο 1.050 μέτρων, στις πλαγιές της Βόρειας Πίνδου, απέναντι από το Μέτσοβο και στη σκιά της βουνοκορφής «Φατζέτου» της Πίνδου.
Το βράδυ θα μας βρει σε έναν από τους πιο όμορφους και ενδιαφέροντες παραδοσιακούς ορεινούς οικισμούς της Ελλάδας, το Μέτσοβο, σε υψόμετρο 1.160 μέτρων. Βόλτα στα ωραία μαγαζάκια της περιοχής για αναμνηστικά, ωραίες γεύσεις, ξεκούραση, και έτοιμοι για τον επίλογο, που γράφεται το επόμενο πρωινό σε μια παραδεισένια ελληνική γωνιά, την οποία προσεγγίζουμε από την ενδιαφέρουσα οδηγικά διαδρομή από το Χιονοδρομικό Κέντρο του Προφήτη Ηλία.
Η Λίμνη Αώου ή Λίμνη Πηγών Αώου είναι τεχνητή λίμνη που δημιουργήθηκε έπειτα από κατασκευή φράγματος στον ποταμό Αώο. Είναι χαρακτηρισμένη ως τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Με έκταση 11,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα, βρίσκεται σε υψόμετρο 1.350 μ., γεγονός που την κατατάσσει ως την πιο ορεινή μεγάλη λίμνη της Ελλάδας. Την κυκλώνουμε, κάτι που συστήνουμε θερμά, και ξεκινάμε για την επιστροφή, αυτήν τη φορά μέσω Καλαμπάκας και Ε65 προς Λαμία-Αθήνα, για να κλείσει ένας υπέροχος κύκλος 1.050 χλμ. που σας καλούμε να κάνετε με την πρώτη ευκαιρία, εκτός Νοεμβρίου-Μαΐου, για να καταφέρετε να διασχίσετε και τον ψηλότερα ασφαλτοστρωμένο δρόμο της χώρας μας. Αξίζει!_ Μ. Σαλ.
AUDI A3 allstreet TFSI Hybrid S tronic 150 PS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.353x1.816x1.470 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.629 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380-1.200 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.432 κιλά >ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Falken Azenis 225/45 R18 >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 221 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΥ: 7,1 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 123 γρ./χλμ. (WLTP)
TIPS
Τι να δούμε / κάνουμε;
Το γεφύρι της Πλάκας > Τους διπλούς Καταρράκτες κοντά στον οικισμό Κρυοπηγή, που ανήκει στο χωριό Καταρράκτης > Μετά τον Απρίλιο και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, να οδηγήσεις στο «Πέρασμα του Μπάρου» > Το Σπήλαιο της Ανεμότρυπας, περίπου στα 4 χλμ. από τα Πράμαντα > Την Ιερά Μονή Κηπίνας, λίγο πριν από τους Καλαρρύτες > Στο Μέτσοβο το Λαογραφικό Μουσείο του Ιδρύματος Τοσίτσα (Αρχοντικό Τοσίτσα) > Το Anilio Park, στο Χιονοδρομικό Κέντρο Ανηλίου Μετσόβου, αλλά και το Χιονοδρομικό Κέντρο που είναι ακόμα πιο κοντά στο Μέτσοβο (Προφήτης Ηλίας) και από εκεί την υπέροχη διαδρομή για την τεχνητή λίμνη Αώου > Τα έξι μοναστήρια στα Μετέωρα (από τα τριάντα) που λειτουργούν σήμερα, τα οποία από το 1988 περιλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Πού να φάμε;
«Ο Μπούτζας» στα Πράμαντα > Τα «Σάρικα» και «Σταυραετός» στο Συρράκο > O «Ναπολέων Ζάγκλης» στους Καλαρρύτες > Το «Αρχοντικό» και «Το Κουτούκι του Νικόλα» και τα «5Φφφφφ» στο Μέτσοβο > Ο «Κήπος του Ηλία» και το «Μετεώρων Πανόραμα» στην Καλαμπάκα