Ράλλυ Πορτογαλίας 2023 – Preview: Ένας από τους κλασικούς αγώνες
Μία σειρά από χωμάτινους αγώνες ξεκινά με το Ράλλυ Πορτογαλίας, έναν από τους κλασικούς πλέον αγώνες του WRC και αυτό είναι το Preview για τον δεύτερο χωμάτινο αγώνα της σεζόν.
Μετά τους τέσσερις πρώτους αγώνες της σεζόν του WRC η βαθμολογία των οδηγών έχει πάρει φωτιά, με τις διαφορές ανάμεσα στους οδηγούς να είναι αρκετά μικρές, με μία σειρά από επτά χωμάτινους αγώνες να ακολουθούν.
Το Ράλλυ Πορτογαλίας αποτελεί έναν από τους πιο ιστορικούς αγώνες στο καλεντάρι του WRC, με την 45η εκδοχή του να διεξάγεται φέτος με 87 πληρώματα να λαμβάνουν μέρος.
Η ιστορία του Ράλλυ Πορτογαλίας ξεκινά το 1967, ενώ από το 1973 είναι κομμάτι του WRC, με τις μόνες απουσίες να είναι ανάμεσα στο 2002 με 2006 και το 2020 λόγω Covid.
Στην αρχή της ιστορίας του το Ράλλυ Πορτογαλίας είναι ένας μεικτός αγώνας, με ασφάλτινες και χωμάτινες ειδικές διαδρομές, αλλά πλέον αποτελεί έναν από τους κλασικούς χωμάτινους αγώνες της σεζόν.
Την δεκαετία του 1970 και του 1980 το Ράλλυ Πορτογαλίας ήταν φημισμένο για τον κόσμο που είχε, ο οποίος καθόταν πραγματικά μέσα στον δρόμο κάτι που έφερε και την αρχή του τέλους για το GroupB το 1986.
Στο Ράλλυ Πορτογαλίας του 1986, στην ειδική Lagoa Azul ο Joaquim Santos έχασε τον έλεγχο του Ford RS200 με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 3 θεατές και να τραυματιστούν πολλοί ακόμα. Μετά το δυστύχημα όλες οι εργοστασιακές ομάδες αποσύρθηκαν από τον αγώνα.
Πλέον το κέντρο του αγώνα είναι η πόλη Matosinhos στα προάστια του Porto.
Στο Περσινό Ράλλυ Πορτογαλίας το WRC γιόρτασε τα 50 του χρόνια, με τους διοργανωτές να έχουν ετοιμάσει μία σειρά από εκδηλώσεις όπου παραβρέθηκαν οι σπουδαιότεροι οδηγού του WRC.
Μάλιστα τις συμμετοχές του αγώνα τίμησαν και οι Sebastien Loeb με Ford Puma αλλά και ο Sebastien Ogier με Toyota GR Yaris Rally1, και με τους δύο να εγκαταλείπουν από τον αγώνα.
Τις Περισσότερες νίκες στο Ράλλυ Πορτογαλίας μοιράζονται οι: Sebastien Ogier και Markku Alen με 5 νίκες και ακολουθούν οι: Hannu Mikkola, Mikki Biasion με 3 και από δύο νίκες μετρούν οι: Juha Kankkunen, Sébastien Loeb, Tommi Mäkinen, Colin McRae και Carlos Sainz.
Όσον αφορά τους κατασκευαστές από 8 νίκες έχουν οι Citroen και Lancia, 7 νίκες έχει καταφέρει να κατακτήσει η Toyota, 6 η Fiat, 5 η Ford, από 4 έχουν οι: Renault και η Subaru, από 3 οι: Audi, Mitsubishi και Volkswagen και 2 οι: Peugeot και Talbot Sunbean Lotus.
Στο φετινό Ράλλυ Πορτογαλίας θα αγωνιστούν 87 πληρώματα στις 19 ειδικές διαδρομές με τα αγωνιστικά χιλιόμετρα να φτάνουν τα 325,35.
Η Toyota θα συμμετέχει με τους Kalle Rovanpera, Elfyn Evans και Takamoto Katsuta, η Hyundai με τους Thierry Neuville, Esapekka Lappi και Dani Sordo και η M-Sport Ford με τους Ott Tanak και Pierre-Louis Loubet.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στα 50 πληρώματα που θα λάβουν συμμετοχή στην κατηγορία Rally2, και ιδιαίτερα στο πλήρωμα με το #68 στις πόρτες το οποίο αποτελείται από τους Kris Meeke και τον συνοδηγό του αδικοχαμένου Craig Breen, James Fulton.
Ο Meeke πήρε την θέση του Ιρλανδού στο πρόγραμμα που είχε για το Πορτογαλικό πρωτάθλημα, το οποίο περιλαμβάνει και το Ράλλυ Πορτογαλίας.
Στον πρώτο του αγώνα με το Hyundai i20N Rally2 ο Meeke με τον Ola Floene στο δεξί bucket κατάφεραν να κερδίσουν, ενώ τώρα με τον Fulton στο δεξί κάθισμα θέλουν να πάρουν ένα καλό αποτέλεσμα σε έναν αγώνα με αυξημένο ανταγωνισμό.
Οι ειδικές του Ράλλυ Πορτογαλίας έχουν αρκετό σκούπισμα στο πρώτο τους πέρασμα, ενώ στο δεύτερο είναι αρκετά σκληρές, αφού έχουν σκαφτεί και έχουν βγει αρκετές πέτρες στην επιφάνεια.
Πρώτος στις ειδικές τις Παρασκευής θα εκκινεί ο επικεφαλής της βαθμολογίας, Elfyn Evans ο οποίος ελπίζει σε κάποια βροχόπτωση η οποία θα τον βοηθήσει αρκετά στις ειδικές της πρώτης ημέρας.
Φαβορί για την νίκη αποτελούν οι οδηγοί της Hyundai που έχουν καλύτερη θέση εκκίνησης την πρώτη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας, ενώ και ο Pierre-Louis Loubet ελπίζει να παλέψει για το πρώτο του βάθρο στον αγώνα που κέρδισε στο WRC2 το 2019 πίσω από το τιμόνι ενός Skoda Fabia R5.
Την Πέμπτη 11 Μαΐου θα διεξαχθεί το Shakedown το οποίο θα ξεκινήσει στις 11:01 ώρα Κύπρου, ενώ το απόγευμα θα γίνει η πανηγυρική εκκίνηση του αγώνα.
Η μάχη με το χρονόμετρο ξεκινά την Παρασκευή 12 Μαΐου και περιλαμβάνει 8 ειδικές διαδρομές, με μόνο μία αλλαγή ελαστικών στα μισά της ημέρας, με την ημέρα να κλείνει με την υπερειδική Figueira da Foz που επανήλθε στο πρόγραμμα για πρώτη φορά μετά το 1997.
Το Σάββατο 13 Μαΐου αποτελεί την μεγαλύτερη ημέρα του Ράλλυ Πορτογαλίας, με 6 ειδικές διαδρομές και την υπερειδική Lousada να κλείνει την δεύτερη ημέρα του αγώνα.
Η Κυριακή 14 Μαΐου είναι η τελευταία ημέρα του αγώνα και περιλαμβάνει 4 ειδικές διαδρομές, με το δεύτερο πέρασμα της ειδικής Fafe με το πολύ γνωστό άλμα να αποτελεί και την PowerStage του Ράλλυ Πορτογαλίας.