Αυτό είναι το Ford Ranger Raptor

Tα χρόνια που η “καρότσα” ισούνταν με αγροτικό μηχάνημα έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Τουλάχιστον όταν στο κάδρο μπαίνουν μοντέλα σαν τo Ford Ranger Raptor.

Το μοντέλο που δρα σε παγκόσμια κλίμακα από το 1982 και σήμερα παράγεται σε έξι εργοστάσια, τέσσερις ηπείρους και πωλείται σε πάνω από 180 χώρες, παραμένει το πιο καλοπουλημένο pickup από το 2015. Με μερίδιο στην αγορά των pick-up που πλέον ξεπερνάει το 42%, δίνει στους δημιουργούς του την άνεση να ξεφεύγουν από τα στάνταρντ της κατηγορίας, κάτι που αποτυπώνεται στην έκδοση Raptor που παρουσιάστηκε το 2018 και πλέον πέρασε στη δεύτερη γενιά της.

Η ονομασία «Raptor» αρχικά συνόδευε μια έκδοση υψηλών επιδόσεων του αμερικανικού F150, ενώ στην Ευρώπη από την αρχή (2018) αποτέλεσε τη σκληροπυρηνική εκδοχή του Ranger.

Το φαίνεσθαι του Ford Ranger Raptor

Ήδη από την πρώτη γενιά το Ranger Raptor δεν έκρυβε τις αμερικανικές καταβολές του. Το “μπρουτάλ” παρουσιαστικό πλέον ενισχύεται ακόμα περισσότερο, με τα τονισμένα φτερά εμπρός, τους χαρακτηριστικούς προβολείς τεχνολογίας LED matrix και τα LED φώτα ημέρας σχήματος C, την ώρα που τα τεράστια γράμματα «FORD» στη σκουρόχρωμη μάσκα μόνο ως… απειλή μοιάζουν σε όποιον τα αντικρίζει είτε απ’ ευθείας, είτε μέσω του κεντρικού καθρέπτη του.

Τον έτσι κι αλλιώς αυξημένο όγκο ενισχύουν οι αεραγωγοί στο καπό, ο προφυλακτήρας και η ποδιά , ενώ το όλο macho στυλ υποστηρίζουν οι εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου των 17 ιντσών που φορούν τα ακόμα πιο εντυπωσιακά -αποκλειστικά- all-terrain ελαστικά υψηλών επιδόσεων σε διάσταση 285/70. Πίσω, χαρακτηριστικά είναι τα παραλληλόγραμμα και τοποθετημένα στις γωνίες φώτα LED, όπως και ο προφυλακτήρας με τον κοτσαδόρο που αναδιπλώνεται προς τα πάνω.

Εντός, η εικόνα περισσότερο θυμίζει πολιτικό αυτοκίνητο, με μία πλήρως ψηφιακή οθόνη οργάνων 12,4 ιντσών καθώς και μία κεντρική οθόνη αφής 12 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων Ford Sync4A σε κάθετη διάταξη. Φυσικά οι διακόπτες (στο κέντρο της κονσόλας) για την επιλογή της τετρακίνησης και των off-road προγραμμάτων οδήγησης… δίνουν το στίγμα, και μόνο το ηλεκτρικό χειρόφρενο δείχνει σαν κάτι ξένο μπροστά στις ανόθευτα εκτός δρόμου προδιαγραφές.

Το νέο Ford Ranger Raptor

Συγκριτικά με το Raptor πρώτης γενιάς, εδώ το ανεξάρτητο πλαίσιο τύπου σκάλας φιλοξενεί κατά τι πιο μπροστά τους εμπρός τροχούς, είναι δομικά ενισχυμένο και έχει επίσης ενισχυμένες βάσεις ανάρτησης. Από μηχανολογικής πλευράς, η Ford συνεχίζει με τον δίλιτρο ντίζελ (210 ίπποι και 500 Nm ροπή), ωστόσο στη συγκεκριμένη έκδοση τις εντυπώσεις και το μερίδιο πωλήσεων (80-20 % μέχρι στιγμής) αναμφισβήτητα κερδίζει το βενζινοκίνητο σύνολο.

Πρόκειται για έναν 3λιτρο V6 twin-turbo, με ισχύ που φτάνει τους 292 ίππους και 491 Nm ροπής, που έρχεται να… παρατείνει τη χαρά των αμετανόητων λάτρεων των κυβικών, που “αδιαφορούν” απέναντι στα 315 γρ./χλμ. CO2, αλλά και στην κατανάλωση (μέση εργοστασιακή 13,3 λτ./100 χλμ.), που στη σύντομη επαφή μας επί ελληνικού εδάφους φλέρταρε με τα 23 λίτρα. Για τη μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς (διαθέτει και πρόγραμμα κίνησης μόνο των δύο πίσω), έχει επιστρατευτεί και πάλι αυτόματο κιβώτιο 10 (αναβαθμισμένο συγκριτικά με το πρώτης γενιάς), με ένα νέο on-demand κιβώτιο μεταφοράς δύο σχέσεων (αργό/γρήγορο), σε συνδυασμό με εμπρός και πίσω μπλοκέ διαφορικά, που μπορούν να κλειδωθούν κατά προτίμηση.

Στα highlights του συνόλου προσθέστε και το αγωνιστικών προδιαγραφών σύστημα anti-lag (αποκλειστικά στο πρόγραμμα Baja) που διατηρεί ανοιχτά τα τούρμπο για έως και 3 δευτερόλεπτα μετά το άφημα του γκαζιού και ιδού ακόμα μια απόδειξη περί… χαμένης αγροτιάς. Κι επειδή τα παραπάνω δεν έχουν τυχαίους αποδέκτες, το νέο Ford Ranger Raptor εξοπλίζεται με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ενεργό σύστημα εξαγωγής και μέσω τεσσάρων προφίλ που επιλέγονται από ένα μπουτόν στο τιμόνι, ενισχύει περαιτέρω τον ήχο του κινητήρα. Η δε καλύτερη… συχνότητά του αποδίδεται στο πρόγραμμα Baja – αποκλειστικά εκτός δρόμου.

Ως προς την ανάρτηση, αποτελείται από ανισομεγέθεις βραχίονες εμπρός και άκαμπτο άξονα πολλαπλών σημείων στήριξης πίσω, ενώ φοράει αμορτισέρ FOX 2.5” Live Valve Internal Bypass, με μεταβλητό έλεγχο διαδρομής και προσαρμογή απόσβεσης και επαναφοράς ηλεκτρονικά ελεγχόμενη.

Για το τυπικό της περιγραφής, όλα αυτά σε ένα διπλοκάμπινο αμάξωμα πέντε μέτρων, με αντικειμενικά πολύ καλό χώρο για τους πίσω επιβάτες και με μια καρότσα με 1.564 χλστ. μήκος και 1.224 χλστ. πλάτος (ωφέλιμο φορτίο 652 κιλά).

Ford Ranger Raptor εντός και εκτός

Συγκριτικά με το μοντέλο που αντικαθιστά, τις πρώτες -αναβαθμισμένες- εντυπώσεις το Raptor τις δίνει στην κίνηση εντός δρόμου. Δε χρειάζεται παρά λίγος χρόνος για την εξοικείωση με τις εξωτερικές διαστάσεις (άλλωστε δε διαφέρει από ένα μεγάλο SUV), και ο οδηγός διαπιστώνει τη ραφιναρισμένη -για αυτοκίνητο της κατηγορίας- ποιότητα κύλισης που εξασφαλίζει η ανάρτηση και τα ψηλοπρόφιλα ελαστικά αυτού του pick-up.

Οι αναπηδήσεις του πίσω άξονα που χαρακτηρίζουν αυτοκίνητα του είδους όταν κινούνται ελεύθερα φορτίου εδώ σχεδόν δεν υπάρχουν, την ώρα που το κιβώτιο δεν είναι όσο “κοντό” θα φανταζόταν κανείς λόγων των δέκα σχέσεών του. Σαφώς η κλιμάκωση είναι πυκνή, ωστόσο χωρίς πίεση οι αλλαγές γίνονται προοδευτικά. Το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ στο πρόγραμμα normal (Sport και Slippery τα άλλα δύο για χρήση εντός δρόμου), αλλά παρέχει ικανοποιητική πληροφόρηση στο Sport, παρά τις 3,4 στροφές του από άκρη σε άκρη.

Στον αυτοκινητόδρομο το Raptor επιδεικνύει εντυπωσιακή στιβαρότητα, απρόσμενα καλή ηχομόνωση δεδομένου του σχήματός του και την ίδια ώρα αναδεικνύει το βάθος του κινητήρα, που παρά τους 2,5 τόνους του αμαξώματος θέλει μόλις 7,9 δλ. για του “0-100”, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.

Για χρήση εκτός δρόμου, ο οδηγός πέρα από το πρόγραμμα Baja που προορίζεται για σπορτίφ οδήγηση, στη διάθεσή του έχει τα προγράμματα Sand, Rock/Crawl και Mud/Ruts. Κάθε πρόγραμμα βασίζεται σε μια σειρά παραμέτρων, που επεμβαίνουν στον κινητήρα, στο κιβώτιο ταχυτήτων, στην ανάρτηση, στην ευαισθησία του ABS, στα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, και στην απόκριση του τιμονιού και του γκαζιού. Επιπλέον, στάνταρντ είναι το Trail Control, μέσω του οποίου ο οδηγός επιλέγει μια σταθερή ταχύτητα κίνησης (κάτω από τα 32 χλμ./ώρα) αφήνοντας το Raptor κυριολεκτικά να τα βγάζει παντού πέρα μόνο του, με τον ίδιο απλά να κατευθύνει το τιμόνι.

Οι κλίσεις του αμαξώματος σε νεροφαγώματα μοιάζουν εκτός λογικής ή τουλάχιστον πάνω από το όριο που θα επέλεγε να κινηθεί οποιοσδήποτε νοήμανας αν κάποιος δεν του υπέγραφε πως δεν κινδυνεύει. Η δε άνεση του Raptor να αναρριχάται μέσα από χαντάκια με απειροελάχιστο σπινάρισμα των δύο τροχών που χρειάζεται να έχουν επαφή με το έδαφος, είναι τουλάχιστον προκλητική… Και για τα σημεία όπου δεν μπορείς να γνωρίζεις με βεβαιότητα πού πατούν οι τροχοί, προβλέπεται πληροφόρηση μέσω της εικόνας που “περνάει” εντός η 360ο κάμερα που επίσης αποτελεί μέρος του εξοπλισμού, αν και σε κάθε περίπτωση είναι η αίσθηση του οδηγού που έχει τον πρώτο λόγο σε τέτοιες συνθήκες.