Πως η Ευρώπη «αυτοκτονεί» και κάνει ένα μεγάλο δώρο στους Κινέζους

Πληθαίνουν οι φωνές στη γηραιά ήπειρο που θεωρούν ότι η βιαστική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση πυροβολεί τα πόδια της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας αποτελώντας ταυτόχρονα ένα μεγάλο δώρο στους Κινέζους.

Η Ιταλία είναι μια από αυτές τις «φωνές», καθώς ανώτατα κυβερνητικά και πολιτικά κλιμάκια της χώρας εντείνουν την αντίθεσή τους στα σχέδια της ΕΕ να απαγορεύσει την πώληση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε 12 χρόνια από σήμερα.

Πρόσφατα μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών της Ιταλίας, Ματέο Σαλβίνι, αποκάλεσε την ταχεία μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα ως «αυτοκτονία» και «δώρο στην κινεζική βιομηχανία».

diesel_fuel

Οι νέα νομοθεσία που εγκρίθηκε πριν λίγα 24ωρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απαιτεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες έως το 2035 να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών CO2, κάτι που πρακτικά καθιστά αδύνατη την πώληση νέων οχημάτων που τροφοδοτούνται με ορυκτά καύσιμα στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπως είναι φυσικό, αυτή η νομοθεσία έχει «βαρύνει» το κλίμα στην Ιταλία (και όχι μόνο), στην οποία η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

«Όλοι μας νοιαζόμαστε για το νερό, την ποιότητα του αέρα και ένα καθαρότερο περιβάλλον… αλλά αυτό δεν σημαίνει να απολύουμε εκατομμύρια εργαζομένους και να κλείνουμε χιλιάδες επιχειρήσεις», είπε ο Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος ηγείται του δεξιού κόμματος League.

«Ο ιδεολογικός φονταμενταλισμός του ηλεκτρισμού και μόνο είναι αυτοκτονία και δώρο στην Κίνα», πρόσθεσε.

Euro 7

Ο Μετέο Σαλβίνι, ο οποίος είναι επίσης αναπληρωτής πρωθυπουργός, είπε ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος και μεγαλύτερη χρηματοδότηση για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Από τη μεριά του, ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας, Αντόνιο Ταγιάνι, ανέφερε πριν λίγες μέρες ότι η Ρώμη θα επιδιώξει να «αμβλύνει» τον στόχο μείωσης των εκπομπών ρύπων.

«Η Ιταλία θα υποβάλει τη δική της αντιπρόταση: να περιοριστεί η μείωση στο 90%, δίνοντας στις βιομηχανίες την ευκαιρία να προσαρμοστούν», δήλωσε ο Αντόνιο Ταγιάνι στην εφημερίδα Corriere della Sera.

Διαβάστε επίσης: Euro 7 – ταφόπλακα ή ευλογία για την αυτοκινητοβιομηχανία;

petrol engine

Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιταλία

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί πάνω από 270.000 εργαζόμενους άμεσα ή έμμεσα και αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 5% του ακαθάριστου εγχώριου εθνικού προϊόντος της χώρας, σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης ANFIA.

Οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 27% πέρυσι στην Ιταλία, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 3,7% των συνολικών ταξινομήσεων νέων οχημάτων, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Lingotto - Stellantis - Fiat

Τι προβλέπει η νομοθεσία για το 2035

Η νέα νομοθεσία καθορίζει τα βήματα που πρέπει να γίνουν, ώστε να μηδενιστούν από το 2035 οι εκπομπές CO2 που παράγουν τα καινούρια επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Συγκεκριμένα, στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές αυτές κατά 100% σε σύγκριση με το 2021. Οι νέοι κανόνες θεσπίζουν επίσης ενδιάμεσους στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2030: 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ημιφορτηγά.

Ο κανονισμός προβλέπει και άλλα σημαντικά μέτρα:

  • Μέχρι το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μια νέα μεθοδολογία, με βάση την οποία θα υπολογίζονται και θα υποβάλλονται τα στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές CO2 που παράγουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ. Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλει, όπου χρειάζεται, και σχετικές νομοθετικές προτάσεις.
  • Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταγράψει τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις οριακές τιμές εκπομπών και τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης θα υποβάλει έκθεση σχετικά με το πώς ο κάθε κατασκευαστής θα μπορέσει να προσαρμόσει τις εκπομπές CO2 των οχημάτων του και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.
  • Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους, δηλαδή 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ημιφορτηγά, έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν από τους κανόνες αυτούς έως το τέλος του 2035. Όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά την διορία αυτή.
  • Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV) επιβραβεύει όσους κατασκευαστές πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα (με εκπομπές από 0 έως 50 g CO2/km, όπως ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά plug-in με καλές επιδόσεις) επιτρέποντάς τους να υπόκεινται σε χαμηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2. Ο μηχανισμός αυτός θα προσαρμόζεται με βάση τις αναμενόμενες τάσεις πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029 ο δείκτης αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25% για τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων και στο 17% για τα νέα ημιφορτηγά. Από το 2030 το εν λόγω κίνητρο θα καταργηθεί.
  • Από το τέλος του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια έκθεση στην οποία θα αξιολογεί την πρόοδο που επιτυγχάνεται σε σχέση με τον στόχο μηδενισμού των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.

plug-in hybrid diesel MERCEDES GLC 300 de 4MATIC COUPE