
Έρευνα: Πόσο πραγματικά αντέχει η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Πρέπει να ανησυχείτε για τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας ενός EV; Τι γίνεται αν η απόδοση της μπαταρίας μειωθεί με την πάροδο του χρόνου; Πώς μπορούμε να τις διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση;
Για πολλούς οδηγούς, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένας εντελώς νέος τρόπος μετακίνησης, που φέρνει μαζί του νέες απορίες και ανησυχίες. Μία από τις μεγαλύτερες έχει να κάνει με τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
Ίσως έχετε διαβάσει ιστορίες τρόμου για ιδιοκτήτες EV που βρέθηκαν αντιμέτωποι με τσουχτερούς λογαριασμούς αντικατάστασης ή σκέφτηκαν να εγκαταλείψουν το αυτοκίνητό τους επειδή απλώς δεν λειτουργούσε πια.
Και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς από πού ξεκινάνε αυτοί οι φόβοι: όλοι έχουμε δει πώς τα κινητά, τα τάμπλετ και τα λάπτοπ μας χάνουν γρήγορα αποδοτικότητα στις μπαταρίες τους, αναγκάζοντάς μας να τα φορτίζουμε όλο και πιο συχνά.
Σε ακραίες περιπτώσεις, η φθορά είναι τόσο μεγάλη που η συσκευή δεν μπορεί καν να ανάψει αν δεν είναι συνεχώς στην πρίζα — κάτι φυσικά αδιανόητο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Επιπλέον, όλοι ξέρουμε ότι η τεχνολογία των μπαταριών δεν είναι φθηνή. Αν ποτέ χρειαστεί αντικατάσταση, το κόστος μπορεί να είναι μεγαλύτερο από την αξία του ίδιου του αυτοκινήτου, γι' αυτό και προτιμάμε να αλλάζουμε όλο το κινητό μας παρά να επισκευάζουμε μόνο τη μπαταρία.
Παρόλα αυτά, λύσεις όπως οι σταθμοί ανταλλαγής μπαταριών —όπου αλλάζεις μια άδεια μπαταρία με μια γεμάτη μέσα σε λίγα λεπτά— αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους στην Ευρώπη και ίσως στο μέλλον αποτελέσουν μια πρακτική λύση.
Όμως πόσο σοβαρό είναι τελικά το πρόβλημα με τις μπαταρίες των EV;
Τα καλά νέα είναι ότι όσο περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν και όσο περισσότερα διανύουν χιλιόμετρα, τόσο περισσότερα στοιχεία συγκεντρώνουμε ότι οι μπαταρίες τους αντέχουν σχεδόν όσο και το ίδιο το όχημα.
Ακόμα καλύτερα: υπάρχουν αρκετές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να διατηρήσετε την υγεία της μπαταρίας σας στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.
Διάρκεια ζωής μπαταρίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Γενικά, οι μπαταρίες των EV κρατάνε όσο και το υπόλοιπο αυτοκίνητο. Όπως όμως συμβαίνει και με το κινητό σας, σταδιακά χάνουν λίγη από την αρχική τους απόδοση.
Στην πράξη, ακόμη και μετά από περίπου 320.000 χιλιόμετρα, οι κυψέλες αναμένεται να διατηρούν τουλάχιστον το 70% της αρχικής τους χωρητικότητας — ένα νούμερο που λίγα αυτοκίνητα, είτε θερμικά είτε ηλεκτρικά, φτάνουν ποτέ.
Για παράδειγμα, αρκετά Tesla Model S που λειτουργούν ως ταξί στο αεροδρόμιο του Gatwick στη Βρετανία ξεπέρασαν τα 480.000 χιλιόμετρα σε τρία χρόνια και όλες οι μπαταρίες τους διατηρούσαν πάνω από 82% της υγείας τους.
Γιατί υποβαθμίζεται η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Η αλήθεια είναι πως οι μπαταρίες φθείρονται με τον χρόνο και τη χρήση, μειώνοντας την απόδοσή τους και την αυτονομία που προσφέρουν.
Η τεχνολογία βελτιώνεται συνεχώς, όμως ακόμα και τα τελευταία κύτταρα λιθίου-ιόντος δεν είναι άτρωτα. Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν τη φθορά, με τον πιο σημαντικό να είναι ο τρόπος χρήσης και φόρτισης.
Η συνεχής πλήρης εκφόρτιση και η επακόλουθη πλήρης φόρτιση μπορεί σταδιακά να βλάψει τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Για αυτό και οι κατασκευαστές προτείνουν να φορτίζετε μόνο μέχρι το 80% και να μη φτάνετε ποτέ την μπαταρία στο απόλυτο 0%.
Η ταχεία φόρτιση (DC fast charging) επίσης παίζει ρόλο: αν και είναι πρακτική για γρήγορη φόρτιση, παράγει υψηλές θερμοκρασίες που με τον καιρό φθείρουν τις κυψέλες. Γι' αυτό συνιστάται η χρήση της με μέτρο.
Τέλος, το κλίμα έχει σημασία: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται σε θερμές περιοχές τείνουν να εμφανίζουν ελαφρώς πιο έντονη υποβάθμιση.
Πώς να φροντίσετε τη μπαταρία του ηλεκτρικού σας
Υπάρχουν απλά βήματα για να εξασφαλίσετε τη μακροζωία της μπαταρίας:
-
Φορτίζετε ιδανικά μεταξύ 20%-80%.
(Μην την αφήνετε να πέφτει πολύ χαμηλά και μην την πιέζετε σε πλήρη φόρτιση.) -
Προγραμματίστε τη φόρτιση.
Πολλά EVs επιτρέπουν να ορίσετε όριο φόρτισης και χρονισμό. -
Αποφύγετε την υπερβολική χρήση ταχείας φόρτισης.
Ιδανική μόνο για έκτακτες ανάγκες ή μεγάλα ταξίδια. -
Μην αφήνετε το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο με άδεια μπαταρία.
Αν δεν το κινείτε για καιρό, αφήστε το συνδεδεμένο στο ρεύμα με περιορισμό φόρτισης στο 80%. -
Οδηγείτε ήπια.
Η συνεχής εκμετάλλευση της πλήρους ισχύος αυξάνει τη θερμοκρασία της μπαταρίας και μειώνει τη μακροπρόθεσμη αντοχή της.