Formula 1: Dietrich Mateschitz, 1944 – 2022
Ο πατριάρχης της Red Bull και της Alpha Tauri μας άφησε στα 78 του, ύστερα από μακρά νόσο, ρίχνοντας σκιά θλίψης στον κόσμο της Formula 1. Παρουσιάζουμε τα έργα του σε στεριά, αέρα, θάλασσα καθώς και στην ιατρική.
Η είδηση του θανάτου του Dietrich Mateschitz, ιδιοκτήτη της Red Bull και της Alpha Tauri, έφτασε στην πίστα του Austin καθώς ο κόσμος της Formula 1 ετοιμαζόταν για τις κατατακτήριες δοκιμές του Grand Prix των ΗΠΑ.
O Dietrich Mateschitz γεννήθηκε στις 20 Μαΐου 1944 στην Αυστρία, με Κροάτικη καταγωγή από τον πατέρα του. Οι γονείς του ήταν δάσκαλοι μα χώρισαν όταν ήταν ακόμη μικρός.
Σπούδασε οικονομικά στη Βιέννη και ειδικεύτηκε στο μάρκετινγκ. Στη διάρκεια ενός ταξιδιού στη νοτιοανατολική Ασία για την προώθηση οδοντόπαστας, ήταν κουρασμένος από την αλλαγή της ώρας. Εκεί του πρότειναν ένα τοπικό τονωτικό ποτό.
Το δοκίμασε, αισθάνθηκε αναζωογονημένος, ενθουσιάστηκε, συνεταιρίσθηκε με τους ντόπιους που το παρήγαγαν, είχε την ιδέα να του προσθέσει ανθρακούχο νερό, και έτσι γεννήθηκε το Red Bull, που τον έκανε έναν από τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον κόσμο. Η περιουσία του χθες βράδυ υπολογιζόταν από το Forbes σε 20,2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο Dietrich Mateschitz ήθελε να συνδέσει το Red Bull με τις πιο δυναμικές δραστηριότητες του ανθρώπου. Έτσι, από το 1987 έγινε χορηγός του Αυστριακού οδηγού Formula 1, Gerhard Berger.
Με την ομάδα Formula 1 της Sauber ήρθε σε επαφή μέσω του επίσης Αυστριακού οδηγού, Karl Wendlinger. Όταν λοιπόν ναυάγησε η συνεργασία Sauber – Mercedes το 1995, ο Mateschitz μπήκε στη Formula 1 ως βασικός χορηγός της ομάδας.
Οι σχέσεις Mateschitz – Sauber ψυχράθηκαν όταν το 2001 ο Peter Sauber προτίμησε να βάλει στη Formula 1 το μεγάλο ταλέντο του Kimi Raikonnen, αντί τον Βραζιλιάνο Bernoldi, τον οποίο προτιμούσε ο Mateschitz, ώστε να προωθήσει το ποτό του στην Βραζιλία.
Έτσι ο Dietrich Mateschitz αποφάσισε να αγοράσει τη δική του ομάδα Formula 1, στην οποία να έχει απόλυτο έλεγχο.
Η ευκαιρία παρουσιάστηκε στα τέλη του 2004, όταν η Ford αποφάσισε να πουλήσει την ομάδα Formula 1 της Jaguar, που τότε της ανήκε.
Η ομάδα μετονομάστηκε σε Red Bull, η διοίκηση ανατέθηκε στον Christian Horner, το τεχνικό μέρος στον Adrian Newey και η εποπτεία στον Αυστριακό Dr. Helmut Marko, πρώην νικητή του LeMans.
Τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία της Formula 1, καθώς η Red Bull πήρε ήδη 6 φορές το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών, 4 με τον Sebastian Vettel και 2 με τον Max Verstappen, και 4 το Κατασκευαστών, εν αναμονή του 5ου τίτλου, που ίσως έρθει και σήμερα στο Τέξας.
Παράλληλα, το 2006 αγόρασε και την μικρή ομάδα της Minardi, την οποία μετονόμασε σε Toro Rosso (Red Bull στα Ιταλικά) αρχικά και Alpha Tauri σήμερα, καθώς έχει λανσάρει στο μεταξύ σειρά ρούχων prêt-a-porte. Η μικρή αυτή ομάδα λειτουργεί ως φυτώριο οδηγών της Formula 1, δίνοντας ευκαιρία σε πολλά νέα ταλέντα.
Μάλιστα ήταν η Toro Rosso και όχι η Red Bull που έφερε στον Dietrich Mateschitz την 1η του νίκη στη Formula 1, με οδηγό τον νεαρό τότε Sebastian Vettel, στη βροχή του Ιταλικού Grand Prix, το 2008.
Ο Dietrich Mateschitz αγόρασε επίσης την πίστα A1 Ring στην Αυστρία, την οποία αναμόρφωσε και μετονόμασε σε Red Bull Ring. Μάλιστα, όταν το 2020 υπήρχαν φόβοι ότι, λόγω πανδημίας, θα ματαιωθεί το Πρωτάθλημα Formula 1, ο Mateschitz διέθεσε την πίστα, όπου έγιναν υπό συνθήκες απόλυτης ασφάλειας, κεκλεισμένων των θυρών, οι δύο πρώτοι αγώνες, που αποτέλεσαν πρότυπο για εκείνη τη σεζόν.
Πρόπερσι ίδρυσε την Red Bull Powertrains ώστε να εξελίσσει και να παράγει πλέον τα δικά του μοτέρ Formula 1. Αφηγούνται ότι τον είδαν να συγκινείται στην αίθουσα δοκιμών, όταν πήρε εμπρός ο πρώτος δικός του κινητήρας.
Παράλληλα, για τους εύπορους φίλους των track days, ετοιμάζουν την Red Bull RB17, σχεδιασμένη από τον μάγο της αεροδυναμικής Adrian Newey, και κατασκευασμένη από τη Red Bull Advanced Technologies. Πρόκειται για ένα διθέσιο ground effect αυτοκίνητο, με 1110 ίππους και κόστος περίπου 6 εκατομμύρια.
Πέρα από τη Formula 1, ο Dietrich Mateschitz χρηματοδότησε δεκάδες άλλες αθλητικές δραστηριότητες, πάντα στο χώρο των πιο δυναμικών αθλημάτων. Τώρα η Red Bull παίρνει μέρος στο America’s Cup μέσω του Ελβετικού σκάφους Alinghi.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πρότζεκτ που ίδρυσε ο Dietrich Mateschitz είναι το περίφημο Hangar 7, ένα υπόστεγο στο αεροδρόμιο του Σάλτσμπουργκ, στην Αυστρία, όπου εκτίθενται και συντηρούνται σε άριστη πτητική κατάσταση κάποια από τα πιο σπουδαία αεροσκάφη της ιστορίας του 20ου αιώνα.
Ίσως όμως το πιο σπουδαίο πρότζεκτ από όλα του Dietrich Mateschitz είναι το Wings for Life, που ίδρυσε το 2014, που έχει σκοπό να συγκεντρώνει κεφάλαια για την έρευνα και θεραπεία των τραυμάτων της σπονδυλικής στήλης.
Ελάχιστα είναι γνωστά για την προσωπική ζωή του Dietrich Mateschitz. Μοίραζε το χρόνο του ανάμεσα στο σαλέ του στις Αυστριακές Άλπεις και το ιδιωτικό του νησί στο σύμπλεγμα Φίτζι. Αγαπημένη του συνήθεια ήταν να πετά και είχε πτυχίο πολυκινητήριου τζετ. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, έχει πάντως έναν γιο.