
Γυναίκα με πίστη και πάθος για τους αγώνες

H Lella Lombardi θεωρείται πρωτοπόρος της Formula 1, ως ένα από τα σημεία αναφοράς για την αγωνιστική παρουσία των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, παρά την βαριά «αύρα» στον χώρο αυτό της πάντα αξεπέραστης Michelle Mouton.
H Lella Lombardi γεννήθηκε το 1941 στο Frugarolo, μια μικρή πόλη στο Πιεμόντε της Ιταλίας. Το κρεοπωλείο της οικογένειάς της ήταν αυτό που την έφερε στο τιμόνι, καθώς εργαζόταν στην επιχείρηση ως οδηγός διανομής. Σύντομα, απέκτησε πάθος με τους αγώνες αυτοκινήτου, κάτι που έγινε αποδεκτό από τον πατέρα της αρκετά χρόνια αργότερα, μετά από μια νίκη της στην Formula 3 (ύστερα από μια μικρή σε διάρκεια απασχόληση με το karting, η Lella μεταπήδησε το 1965 στην Formula Monza, πριν συνεχίσει στην F3).
Το 1974 υπέγραψε συμβόλαιο για να οδηγήσει τη Lola της Shellsport-Luxembourg στo πρωτάθλημα της Formula 5000 στις ΗΠΑ, όπου και κατέκτησε τους πρώτους της βαθμούς. Στη συνέχεια, επιχείρησε να μπει στον κόσμο της Formula 1 με την Brabham μιας ιδιωτικής ομάδας και με την υποστήριξη της Ιταλικής Λέσχης Αυτοκινήτου, αλλά δεν κατάφερε να προκριθεί σε αγώνα. Όμως, εκείνο τον χειμώνα γνώρισε τον κόμη Vittorio Gughi Zanon di Valgiurata, ο οποίος χρηματοδότησε την είσοδό της στη Formula 1 με τη χορηγία της εταιρείας του (Lavazza). O Iταλός ευγενής έκανε το ίδιο, λίγα χρόνια αργότερα και για τον ικανότατο συμπατριώτη του Michele Alboreto.
Η τελευταία φορά που είδαμε τριψήφιο αριθμό στην Formula 1 ήταν στο Brands-Hatch το 1974, με το «208» κολλημένο στη Brabham BT42 της Lela Lombardi.
Το 1974 η Lombardi ήταν η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων που προκρίθηκε και αγωνίστηκε στο «Race of Champions» του Brands Hatch. Αγωνίστηκε με μια Lola-Chevrolet και τερμάτισε στην 14η θέση. Στον αγώνα του 1975 κατάφερε και πάλι να προκριθεί και να αγωνιστεί με ένα March-Cosworth, όμως αποσύρθηκε λόγω μηχανικού προβλήματος μετά από 20 γύρους.
Το 1975 η Lella Lombardi πλαισίωσε τους Vittorio Brambilla και Hans Stuck στην ομάδα της March, η οποία είχε τη χορηγία της εταιρείας καφέ του Zanon. Στην πρώτη αναμέτρηση της χρονιάς στο Kyalami της Νότιας Αφρικής, η Ιταλίδα έγινε η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να προκριθεί σε αγώνα, μετά τη Μαρία Τερέζα ντε Φιλίππις το μακρινό 1958. Την ίδια χρονιά η Lombardi κέρδισε μισό πρωταθληματικό βαθμό ως έκτη της τελικής κατάταξης στο ισπανικό Grand Prix και μέχρι τώρα είναι η μοναδική γυναίκα που το έχει επιτύχει αυτό (εκείνα τα χρόνια βαθμολογούνταν μόνο οι έξι πρώτοι). Ο βαθμός ήταν μισός, επειδή ο αγώνας διήρκεσε μόλις 26 γύρους, εξαιτίας ενός πολύνεκρου δυστυχήματος. Όλα ξεκίνησαν όταν έσπασε η πίσω πτέρυγα της Embassy του Rolf Stommelen, στέλνοντάς τον στις μπαριέρες. Ο τραγικός απολογισμός ήταν ο θάνατος πέντε θεατών από το ιπτάμενο αυτοκίνητό του. Η Lella Lombardi έκανε επίσης επιτυχημένες εμφανίσεις και σε άλλους αγώνες εκείνη τη χρονιά, περιλαμβανομένου του Γερμανικού Grand Prix στο Nurburgring, όπου τερμάτισε έβδομη.
Το 1976 συνέχισε στη March Engineering, μαζί με τους Brambilla και Stuck. Δεν ήταν όμως μια καλή χρονιά και η ομάδα αποφάσισε να την αντικαταστήσει με τον εγνωσμένης αξίας Ronnie Peterson, που είχε φύγει από τη Lotus. Κατόπιν, η Lombardi μετακόμισε για λίγο στη Brabham BT44B της RAM Racing, με το καλύτερο αποτέλεσμά της να είναι η 12η θέση στο Αυστριακό Grand Prix.
Αστείρευτο πάθος για αγώνες
Η Lella Lombardi αγωνίστηκε το 1979 σε αγώνες αντοχής σπορ αυτοκινήτων, κερδίζοντας μάλιστα με την Osella PA7 BMW τις «6 ώρες» της Enna-Pergusa (όπου έκανε και τον ταχύτερο γύρο) και τις «6 ώρες» της Vallelunga. Έχει λοιπόν και δύο νίκες (overall) στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής.
Συμμετείχε επίσης τέσσερις φορές στις «24 ώρες» του Le Mans, έχοντας έναν τερματισμό στην εικοστή θέση το 1976 με μια Lancia Stratos Turbo. Aκόμη, έλαβε μέρος στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού και στο Ιταλικό Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων, για πέντε αγωνιστικές περιόδους.
Είχε επίσης πάρει μέρος στον αγώνα «Firecracker 400» του αμερικανικού πρωταθλήματος NASCAR στη Daytona το 1977 (στην ασπρόμαυρη φωτογραφία, με το 05). Το 1988 αποσύρθηκε από τους αγώνες και την επόμενη χρονιά ίδρυσε δική της αγωνιστική ομάδα (Lombardi Autosport) στην περιοχή της Cremona. Όμως, σύντομα διαγνώστηκε με καρκίνο του μαστού και στις 3 Μαρτίου 1992 έφυγε από τη ζωή, αφήνοντας ένα δυνατό αποτύπωμα στον κόσμο των αγώνων.
Η αγωνιστική καριέρα της Lella Lombardi επηρέασε τις αντιλήψεις των επόμενων γενιών γυναικών για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Θεωρείται πρωτοπόρος της Formula 1 για το μέχρι πρότινος λεγόμενο «ασθενές φύλο» και είναι ένα από τα σημεία αναφοράς για τις γυναίκες στους αγώνες, παρά την βαριά «αύρα» στον χώρο αυτό της πάντα αξεπέραστης Michelle Mouton.
Lella Lombardi Inaltera LM Daytona 1977
Lella Lombardi Alpine Renault
Παρακολουθήστε ακόμη εδώ - Hamilton: I have a Dream | SpeedΖone Podcast EP68
Αυτοί είναι οι 5 πιο επικίνδυνοι δρόμοι της Κύπρου
Βγάζουν το ψωμί τους αλλά (δεν πρέπει) και τη ψυχή μας