Δοκιμάζουμε το Mazda CX-30 e-Skyactiv X 2.0 186 6AΤ

H Mazda παρουσιάζει τους ανανεωμένους κινητήρες e-Skyactiv G και e-Skyactiv X, με επιλογές κίνησης εμπρός ή και στους 4 τροχούς, και χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων Skyactiv-MT ή αυτόματο 6τάχυτο Skyactiv-Drive. Δοκιμάζουμε τη δικίνητη έκδοση με τους 186 ίππους και το αυτόματο κιβώτιο.

Με τον κινητήρα e-Skyactiv X, η εταιρεία με γενέτειρα τη Χιροσίμα προσπαθεί να μας θυμίσει ότι ένα 2λιτρο ατμοσφαιρικό μοτέρ πάντα έχει λόγο ύπαρξης, αρκεί να συμπορεύεται με τα «θέλω» της εποχής. Ή τουλάχιστον να προσπαθεί να το κάνει στην πράξη, και όχι στη θεωρία. Άλλωστε, ένα από τα βασικά σημεία όπου εστιάζει η μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης τεχνολογίας της Mazda, το Sustainable Zoom-Zoom 2030, είναι η ανάγκη δραστικής μείωσης των εκπομπών του CO2. Και η εταιρεία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις παγκόσμιες μέσες εκπομπές CO2 «Well-to-Wheel» στο 50% του επιπέδου του 2010 έως το 2030 και στο 90% έως το 2050.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, στη Mazda έχουν παντρέψει ουσιαστικά την ανάφλεξη μέσω σπινθήρα με αυτήν μέσω αυξημένης συμπίεσης, μια τεχνολογία που η εταιρεία έχει ονομάσει «SPCCI» (Spark Plug Controlled Compression Ignition). Στην ουσία, αρχικά ψεκάζεται στον κύλινδρο ένα πολύ φτωχό μείγμα, το οποίο θα ήταν αδύνατον να αναφλεγεί μέσω σπινθήρα. Ο ειδικά σχεδιασμένος αυλός εισαγωγής το στροβιλίζει έντονα, ωθώντας το προς τα τοιχώματα του κυλίνδρου, την ώρα που ένας δεύτερος ψεκασμός πλουσιότερου μείγματος λαμβάνει χώρα στην περιοχή του μπουζί. Η ανάφλεξη της δεύτερης δόσης δημιουργεί ένα κύμα πίεσης κόντρα στη φορά του εμβόλου, το οποίο αναφλέγει το αρχικό φτωχό μείγμα όχι πρωτογενώς, αλλά μέσω της αύξησης της πίεσης.

Η ισχύς του αναβαθμισμένου e-Skyactiv X έχει βελτιωθεί, αποδίδοντας επιπλέον 6 ίππους και επιπλέον ροπή 16 Nm. Το CX-30 e-Skyactiv X, όπως αυτό της δοκιμής μας, αποδίδει πλέον 186 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 240 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Στο Mazda CX-30, ο βενζινοκινητήρας e-Skyactiv X 2.0 διατίθεται με επιλογή 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου Skyactiv-MT, ή 6τάχυτου αυτόματου Skyactiv-Drive, και μπορεί να συνδυαστεί είτε με κίνηση στους εμπρός τροχούς, είτε με το σύστημα 4κίνησης i-Activ.

Ενσωματώνοντας την τεχνολογία Mazda M Hybrid ως στάνταρντ, ο κινητήρας πλαισιώνεται από το ήπιο υβριδικό σύστημα της εταιρείας, που αποτελείται από μία μπαταρία 24V, 600 KJ, ιόντων λιθίου, και από μία γεννήτρια με ιμάντα, ενώ μπορεί να συνδυαστεί -όπως στο δικό μας- με κλασικό αυτόματο κιβώτιο (στάνταρντ προσφέρεται ένα 6άρι χειροκίνητο) και κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά και τετρακίνηση με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη.

Οδηγώντας το Mazda CX-30, αν είσαι πολύ προσεκτικός και έχεις οδηγήσει πρόσφατα την προηγούμενη έκδοση με τους 180 ίππους και τα 224 Nm ροπής, διαπιστώνεις τη βελτίωση ισχύος και ροπής σε όλο το φάσμα του στροφομέτρου, η οποία μάλιστα γίνεται πιο αντιληπτή ειδικά στην επιτάχυνση από χαμηλές στροφές. Στον τομέα των επιδόσεων, υπολογίστε νούμερα επιπέδου 8,3 δλ. για το «0-100» και τελική ταχύτητα 204 χλμ./ώρα για ένα αυτοκίνητο βάρους 1.368 κιλών. Την ίδια ώρα, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 9,9 λίτρα/100 χλμ., όταν το εργοστάσιο αναφέρει 5,7 λίτρα ως μέση και 128 γρ./χλμ. εκπομπές CO2. Καλή η απόδοση των φρένων του μοντέλου, με το σύστημα πέδησης να χρησιμοποιεί αεριζόμενους δίσκους, διαμέτρου 295 χλστ. εμπρός και 265 χλστ. στο πίσω μέρος.

Από εκεί και πέρα, χωρίς αμφιβολία το CX-30 διαθέτει μία από τις καλύτερες υλοποιήσεις ημιάκαμπτου άξονα που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στην αγορά, ανεξαρτήτως κατηγορίας, με την ανάρτηση να διαχειρίζεται πολύ σωστά τις αντιδράσεις του αμαξώματος και το σύστημα διεύθυνσης να προσφέρει σωστή και άμεση πληροφόρηση. Το ιαπωνικό μοντέλο έχει υψηλό επίπεδο πρόσφυσης σε στεγνές διαδρομές με καλό οδόστρωμα, ενώ εμπνέει μεγάλη σιγουριά ακόμη και σε πιο ολισθηρές επιφάνειες.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για μια ποιοτική κατασκευή με μίνιμαλ και όμορφο εσωτερικό, στο οποίο στέκεσαι αμέσως στα καλά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει στον οδηγό δύο στοιχεία που πάντα εκτιμάμε, ειδικά όταν ανεβαίνει ο ρυθμός. Εξαιρετική θέση οδήγησης, με τα καθίσματα να στηρίζουν πολύ σωστά το σώμα σε κάθε περίπτωση, ενώ, παρά το αυξημένο ύψος (175 χλστ.), δε νιώθεις ότι βρίσκεσαι τόσο ψηλά. Σημειώστε, τέλος, ότι το Mazda CX-30 προσφέρει πορτ μπαγκάζ 430 λίτρων, χώρος που με πεσμένα τα πίσω καθίσματα (60:40) και υπολογίζοντας και το χώρο κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών φτάνει τα 1.406 λίτρα.

 

Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος