Tο μέλλον των συμπαγών SUV
Το πρωτότυπο Citroen oli προτάσσει τη λιτότητα και τη βιωσιμότητα στην κατηγορία των συμπαγών SUV και, όντας ηλεκτρικό, ενσωματώνει μια πλειάδα καινοτομιών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τη γαλλική εταιρεία, το πρωτότυπο Citroën oli «έχει σχεδιαστεί για να πραγματώσει στην οικογενειακή μετακίνηση ό,τι πέτυχε το Ami για την προσωπική αστική μετακίνηση», ενώ την ίδια στιγμή αξιοσημείωτη είναι επίσης η δήλωση των δημιουργών του ότι «δρα ως προπομπός των ιδεών και των καινοτομιών που θα είναι διαθέσιμες στα μελλοντικά ηλεκτρικά μοντέλα της Citroen».
Αντί να είναι ένα «παλάτι σε τροχούς» με μεγάλο βάρος και γεμάτο οθόνες και gadget, το Citroen oli αποδεικνύει ότι μπορούν να επιτευχθούν πολύ περισσότερα αλλά με λιγότερα στοιχεία, κατταδεικνύοντας ταυτόχρονα ότι η υπεύθυνη χρήση υλικών και μια βιώσιμη διαδικασία παραγωγής μπορούν να οδηγήσουν σε φθηνά αλλά επιθυμητά οχήματα μηδενικών εκπομπών που ανταποκρίνονται σε ποικίλα lifestyle.
«Ένα τυπικό οικογενειακό αυτοκίνητο στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ζύγιζε περίπου 800 κιλά και είχε μήκος 3,7 μέτρα και πλάτος 1,6 μέτρα. Τα σημερινά έχουν μεγαλώσει, ζυγίζοντας από 1.200 κιλά, τουλάχιστον, και έχουν μήκος και πλάτος 4,3 και 1,8 μέτρα. Μερικά μάλιστα ζυγίζουν πάνω από 2.500 κιλά. Οι νομικές απαιτήσεις και οι απαιτήσεις ασφάλειας σε ορισμένα από αυτά είναι το αίτιο, αλλά εάν η τάση συνεχιστεί, το ζήτημα μεταξύ της ανάγκης προστασίας του πλανήτη μας και της υπόσχεσης για βιώσιμη, ηλεκτροκίνητη κινητικότητα, δεν θα επιλυθεί εύκολα.
«Η Citroen πιστεύει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν πρέπει να είναι εκβιαστική και η οικολογική συνείδηση δεν θα πρέπει να είναι τιμωρητική περιορίζοντας την κινητικότητά μας ή κάνοντας τα οχήματα λιγότερο ανταποδοτικά στη ζωή. Πρέπει να αντιστρέψουμε τις τάσεις, καθιστώντάς τις ελαφρύτερες και λιγότερο δαπανηρές, αλλά και να βρούμε εφευρετικούς τρόπους για να μεγιστοποιήσουμε τη χρήση», δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ιθύνοντες της γαλλικής εταιρείας.
Τι είναι το Citroen oli
Το Citroën oli είναι ένα οικογενειακό όχημα πολλαπλών δραστηριοτήτων που θέτει τη βιωσιμότητα στον πυρήνα του – από τη σύλληψη της όλης ιδέας, τη βέλτιστη χρήση ελαφρών και ανακυκλωμένων υλικών, τις βιώσιμες διαδικασίες παραγωγής και την ανθεκτικότητα για παρατεταμένη «ζωή στην υπηρεσία», έως την υπεύθυνη ανακυκλωσιμότητα στο τέλος του κύκλου ζωής του.
Τα καθίσματα, για παράδειγμα, είναι απλά κατασκευασμένα και χρησιμοποιούν κατά 80% λιγότερα μέρη από ένα παραδοσιακό κάθισμα. Δομικά, είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά και ο σχεδιασμός της πλάτης τύπου πλέγματος ενισχύουν το φυσικό φως στο εσωτερικό του οχήματος.
Μέσω της χρήσης ελαφρών υλικών, το Citroen oli μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία μέσω της μπαταρίας των 40 kWh που φτάνει τα 400 χλμ. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία περιόρισε την τελική ταχύτητα του oli στα 110 χλμ./ώρα για να μεγιστοποιήσει την απόδοση, ενώ η δυνατότητα ταχείας φόρτισης προσφέρει «γέμισμα» του συσσωρευτή από 20% έως και 80% σε μόλις 23 λεπτά.
To Citroen oli έχει μήκος 4,2 μ., πλάτος 1,9 μ. και ύψος 1,65 μ. Σύμφωνα με την Citroen η αισθητική του προσέγγιση είναι σκοπίμως υπερβολική για να ενισχυθεί η λειτουργικότητα και η ευελιξία του. Εδώ σημεία αναφοράς είναι το επίπεδο καπό και παρπρίζ, το σχήμα της οροφής και τα πίσω πάνελ που παραπέμπουν σε pick-up μοντέλο. Χαρακτηριστικά, η γαλλική εταιρεία αναφέρει ότι όλα τα τμήματα είναι κατασκευασμένα σε συνεργασία με την BASF «από ανακυκλωμένο χαρτόνι που έχει διαμορφωθεί σε κυψελοειδή δομή τύπου σάντουιτς ανάμεσα σε ενισχυτικά πάνελ από υαλοβάμβακα». Είναι επικαλυμμένα δε με ρητίνη πολυουρεθάνης Elastoflex που καλύπτεται με ένα προστατευτικό στρώμα από σκληρό, ανάγλυφο Elastocoat, το οποίο χρησιμοποιείται συχνά σε δάπεδα παρκινγκ ή ράμπες φόρτωσης, ενώ όλα είναι βαμμένα με το υδατοδιαλυτό χρώμα BASF R-M Agilis.
Αυτά τα πάνελ είναι πολύ άκαμπτα, ελαφριά και ισχυρά – και τόσο δυνατά ώστε ένας ενήλικας να μπορεί να σταθεί πάνω τους – με βάρος μικρότερο κατά 50% σε σύγκριση με ισοδύναμα τμήματα από χάλυβα. Ταυτόχρονα, η ευελιξία μεταφοράς φορτίου δεν διακυβεύεται, καθώς οι ράγες σε κάθε πλευρά του πάνελ οροφής επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες να τοποθετούν αξεσουάρ όπως σχάρες ποδηλάτων, ενώ κάτω από το καπό υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι που περιλαμβάνουν διαμερίσματα για καλώδια φόρτισης και προσωπικά είδη έκτακτης ανάγκης.
Οι εμπρός πόρτες του Citroen oli ακολουθούν το παράδειγμα του Ami και είναι πανομοιότυπες σε κάθε πλευρά, αν και τοποθετούνται διαφορετικά. Είναι ελαφρύτερες, αλλά ακόμα πιο ανθεκτικές, και πολύ πιο εύκολες στο να κατασκευαστούν και να συναρμολογηθούν. Η μείωση της πολυπλοκότητας και η απλοποίηση της κατασκευής εξοικονομεί βάρος έως και 20% ανά πόρτα σε σύγκριση με ένα τυπικό οικογενειακό hatchback, ενώ την ίδια ώρα απαιτείται ο μισός αριθμός εξαρτημάτων και εξοικονομούνται περίπου 1,7 κιλά ανά πόρτα με την αφαίρεση των ηχείων, του μονωτικού υλικού και της ηλεκτρικής καλωδίωσης.
Αντί για ένα συμβατικό πορτ μπαγκάζ, το oli διαθέτει ένα χώρο που παραπέμπει σε pick-up μοντέλα. Τα ανεξάρτητα προσκέφαλα των πίσω καθισμάτων αναδύονται στην οροφή και το τζάμι της πίσω πόρτας ανοίγει προς τα πάνω, με την επίπεδη και αφαιρούμενη επιφάνεια φόρτωσης να έχει πλάτος 994 χλστ. και να επεκτείνεται σε μήκος από τα 679 σε 1.050 χλστ. Το δε διαθέσιμο ύψος μεταξύ του δαπέδου του οχήματος και του πίσω τζαμιού είναι 582 χλστ. – με το πάνελ στη θέση του, το τελευταίο φτάνει τα 330 χλστ.
Ένας ακόμα τομέας καινοτομίας αφορά τους τροχούς του νέου oli. Καθώς οι τροχοί αλουμινίου είναι δαπανηροί και ενεργοβόροι στην παραγωγή και οι ατσάλινοι βαρείς, η Citroen αποφάσισε να συνδυάσει και τα δύο αυτά υλικά. Έτσι, οι… υβριδικοί τροχοί που προέκυψαν είναι έως και 15% ελαφρύτεροι από τους ισοδύναμους ατσάλινους, συμβάλλοντας στη συνολική μείωση του βάρους του οχήματος κατά 6 κιλά. Την ίδια στιγμή, η Citroen συνεργάστηκε με την Goodyear για να χρησιμοποιήσει στο oli το πρωτότυπο ελαστικό Eagle GO, το οποίο συνδυάζει τη βιωσιμότητα και τη μακροζωία με την έξυπνη τεχνολογία για την παρακολούθηση της κατάστασής τους. Η σύνθεση του πέλματος του ελαστικού είναι κατασκευασμένη από σχεδόν αειφόρα ή ανακυκλωμένα υλικά, συμπεριλαμβανομένων των ηλιέλαιων και του πυριτίου τέφρας από φλοιό ρυζιού, καθώς και από ρητίνες πεύκου και πλήρες φυσικό καουτσούκ.
Η Goodyear έθεσε στόχο για το πρωτότυπο ελαστικό Eagle GO μια διάρκεια ζωής έως και 500.000 χλμ. μέσω της επαναχρησιμοποίησης του βιώσιμου σκελετού των ελαστικών και του γεγονότος ότι το βάθος πέλματος των 11 χλστ. μπορεί να ανανεωθεί δύο φορές σε όλη τη διάρκεια ζωής του ελαστικού. Το ελαστικό είναι επίσης εξοπλισμένο με την τεχνολογία Goodyear SightLine, η οποία περιλαμβάνει έναν αισθητήρα που παρακολουθεί μια ποικιλία παραμέτρων.
Στο εσωτερικό, αντί για ένα πλήρες ταμπλό με πολλές, το oli διαθέτει ένα ενιαίο τμήμα που διατρέχει όλο το πλάτος της κονσόλας, αποτελούμενο από την κολόνα του τιμονιού, μια βάση για smartphone και πέντε διακόπτες για το σύστημα κλιματισμού στο κέντρο. Συγκεκριμένα, το oli χρησιμοποιεί μόλις 34 εξαρτήματα σε αυτόν τον χώρο, την ώρα που ένα μικρό οικογενειακό hatchback χρησιμοποιεί περίπου 75 εξαρτήματα στο ταμπλό και την κεντρική του.
Έχοντας εξετάσει διάφορες λύσεις για τη λειτουργία της διεπαφής (HMI), η Citroen κατέληξε στην ιδέα της χρήσης ενός joystick – που προέρχεται από ένα επαγγελματικό αρθρωτό gamepad – τοποθετημένου στο τιμόνι. Η δε κολόνα του ενσωματώνει επίσης έναν περιστροφικό μοχλό αλλαγής ταχυτήτων για τον αυτόματο έλεγχο του κιβωτίου ταχυτήτων του οχήματος, σε συνδυασμό με το κουμπί «start-stop».