Οδηγούμε την Kimera EVO37
Έπειτα από σαράντα χρόνια η «037» επιστρέφει σε μια σύγχρονη μετενσάρκωσή της, και έχουμε την απάντηση στο εύλογο ερώτημα: «Πόσο “γκρουπ Β του δρόμου” είναι η Kimera EVO37 του μισού εκατομμυρίου;».
Συνομιλώντας με τον Luca Betti, τον Ιταλό οδηγό αγώνων και δημιουργό της Kimera EVO37, είναι σαφές πως η τελευταία είναι εμπνευσμένη από τη φιλοσοφία «restomod», την οποία όμως εν προκειμένω η ομάδα του έχει φτάσει στα άκρα. Στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο συνδυάζεται το στυλ και η γοητεία ενός εκ των κορυφαίων εκπροσώπων από τους αγώνες της δεκαετίας του ’80, με τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου αυτοκινήτου όσον αφορά τους τομείς της τεχνολογίας, της ποιότητας και της απόδοσης.
Η Kimera EVO37, λοιπόν, αποτίει φόρο τιμής στους πρωταγωνιστές του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, στην εποχή του Group Β, και συγκεκριμένα στη Lancia 037, που το ’83 κατέκτησε τον παγκόσμιο τίτλο νικώντας τους τετρακίνητους αντιπάλους της, ενώ είναι σαφές πως στο κάδρο του δημιουργού του αυτοκινήτου δεν μπήκε μόνο ο πρόγονός του, αλλά και όλα τα σύγχρονα supercar.
Η εξωτική αυτή κατασκευή, φυσικά, απευθύνεται σε συλλέκτες,καθώς θα παραχθεί μόνο σε 37 κομμάτια, σε τέσσερα συγκεκριμένα χρώματα που ταιριάζουν με το στυλ της, ενώ το κόστος ανέρχεται στα 540.000 ευρώ για το κάθε αντίτυπο. Γιατί όμως ο Luca Betti επέλεξε να αναβιώσει μια Lancia ανάμεσα σε μια πληθώρα εμβληματικών ιταλικών αυτοκινήτων της εποχής;
Γεννημένος ο ίδιος στο Κούνεο, όπου βρίσκεται σήμερα και η έδρα της εταιρείας, μας εξηγεί ότι η αγαπημένη φίρμα των Πιεμοντέζων είναι η Lancia, όταν στην περιοχή της Εμίλια Ρομάνια το απόλυτο σύμβολο ήταν και παραμένει η Ferrari. Για τη δημιουργία της Kimera συνεργάστηκαν μηχανικοί που συμμετείχαν στην εξέλιξη της «037», μεταξύ των οποίων και ο Claudio Lombardi, ο οποίος ξανασχεδίασε τον κινητήρα, ενώ στην εξέλιξη του αυτοκινήτου έλαβε μέρος και ο παγκόσμιος πρωταθλητής Miki Biasion.
Από την αρχική ιδέα μέχρι τη δημιουργία του πρωτοτύπου χρειάστηκαν εννέα μήνες – «όσο μια κανονική γέννα», σχολίασε ο Luca. Το ζητούμενο ήταν το αυτοκίνητο να προσφέρει χαρά στον Πραγματικό Οδηγό, μέσα από μια extreme πρόταση ιταλικών προδιαγραφών, υιοθετώντας το ανεπανάληπτο και διαχρονικό στυλ του αρχετύπου.
Ο σχεδιασμός της EVO37 πραγματοποιήθηκε από τον ίδιο τον Luca Betti και βελτιστοποιήθηκε από μια ομάδα σχεδιαστών. Το τελικό αποτέλεσμα ενθουσιάζει, με πινελιές και παρεμβάσεις ουσίας, ώστε η Kimera να δείχνει σύγχρονη σε κάθε μέτρηση. Οι σοφές και προσεκτικές παρεμβάσεις είχαν ως στόχο να αναδείξουν τις μυώδεις γραμμές του οχήματος, το τυπικό μπροστινό μέρος του με τέσσερις προβολείς και τροχούς εμπνευσμένους από τα ράλλυ, αλλά και όσο το δυνατόν περισσότερα διακριτικά χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στο χαρακτήρα της «τελευταίας βασίλισσας» του Group B. Τα πάντα αναμείχθηκαν με σοφία και γούστο, για να δημιουργηθεί ένα πραγματικό, αρμονικό, ισορροπημένο, λιτό και κομψό τετράτροχο «γλυπτό».
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)
Έχει ύφος και δεν το κρύβει
Διδάσκει και επικοινωνία ο Ιταλός rallyman, ένας αεικίνητος τύπος που έχει συνδυάσει το προϊόν με λεπτομέρειες που εξασφαλίζουν την απαραίτητη υπεραξία στην όλη προσπάθεια. Η εμπειρία της απόκτησης του αυτοκινήτου ξεκινάει από την άφιξη στην έδρα της εταιρείας, στη βίλα Kimera, λίγο έξω από το Κούνεο. Πρόκειται για μια αρχοντική κατοικία του 16ου αιώνα («Villa Chiusano» η αρχική της ονομασία), η οποία χαρακτηρίζεται από αισθητική πολύ υψηλού επιπέδου, που λειτουργεί σε δύο επίπεδα, ως χώρος για τη φιλοξενία VIP με υψηλή χρέωση αλλά και ως το αρχηγείο της εταιρείας, αποτελώντας ένα πολύ σοβαρό στοιχείο επικοινωνίας αυτής της προσπάθειας.
Είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε από τον Luca σε όλους τους χώρους της βίλας, για να καταλήξουμε στη νέα πτέρυγα, όπου βρίσκονται το show room και τα γραφεία της Kimera. Εκεί κυριαρχούν τα αναμνηστικά τρόπαια από την πολύχρονη αγωνιστική του εμπλοκή, ενώ στο ισόγειο συναντάμε σκεπασμένο το mock-up, το αρχικό δηλαδή υπό κλίμακα 1:1 μοντέλο και την… «Εσμεράλντα» να μας περιμένει, ντυμένη στα πράσινα. «Κάθε αυτοκίνητο που παράγεται διαθέτει ένα γυναικείο παρατσούκλι», μας εξομολογείται ο Luca, ετοιμάζοντας το αυτοκίνητο προκειμένου να το οδηγήσουμε στην παρακείμενη πίστα.
Αλήθεια, τι σύμπτωση αυτή η πράσινη EVO37 να συνθέτει τα χρώματα της ιταλικής σημαίας μαζί με τη λευκή Martini που δοκιμάσαμε και την κόκκινη που αγωνιστήκαμε, όπως και την κόκκινη παραγωγής -τότε, το 2006, που μας την προσέφερε το εργοστάσιο στο πλαίσιο μιας διήμερης εκδήλωσης στις Άλπεις-, κι όλο αυτό να μοιάζει τόσο μακρινό, όταν σήμερα η Lancia αναζητά την ηλεκτρική της ταυτότητα…
Πράσινη λοιπόν η «δική μας», σε συνδυασμό με κίτρινα φώτα και δίχρωμα καθίσματα στο εσωτερικό, με τα υλικά να προσδίδουν και το απαιτούμενο στοιχείο πολυτέλειας. Όλες οι επιφάνειες είναι καλυμμένες από αλκαντάρα, ενώ -απίστευτο και όμως αληθινό- μπαίνεις, βγαίνεις και κάθεσαι υποδειγματικά. ακόμα και ο πανύψηλος δημιουργός της, που μας συνόδευσε σε αυτή την κλειστή πίστα-σπαζοκεφαλιά.
Με βάση τη Montecarlo
Το σημείο εκκίνησης της EVO37, όπως και τότε για το αρχικό αυτοκίνητο, είναι ο κεντρικός σκελετός της Lancia Beta Montecarlo, επιλογή που εξασφαλίζει και τα νόμιμα χαρτιά για την κυκλοφορία του αυτοκινήτου. Πάνω στον κλωβό της Montecarlo στηρίζονται δύο σωληνωτά πλαίσια, εμπρός και πίσω. Οι πλήρως επανασχεδιασμένες αναρτήσεις διατηρούν την παλιά γεωμετρία, αλλά έχουν εξελιχθεί με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ Ohlins. Το αναβαθμισμένο σύστημα πέδησης της Brembo διατίθεται με συμβατικά ή κεραμικά φρένα.
Το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με ελαστικά run-flat της Pirelli: 18 ιντσών για εμπρός και 19 για πίσω. Οι πανέμορφες ζάντες είναι σχεδιασμένες ειδικά για την Kimera. «Οι τροχοί ενός αυτοκινήτου είναι ό,τι τα παπούτσια για μια γυναίκα», σχολιάζει ο Luca, όταν του αναφέραμε πόσο ταιριαστοί είναι με το αμάξωμα.
Ο 4κύλινδρος 16βάλβιδος κινητήρας των 2.150 κ.εκ. βασίζεται στο αυθεντικό μπλοκ του θρυλικού αυτοκινήτου της ομάδας Β, αλλά έχει επανασχεδιαστεί πλήρως από την Italtecnica, υπό την καθοδήγηση του Claudio Lombardi, του πατέρα όλων των θρυλικών αυτοκινήτων ράλλυ της ομάδας Martini Racing. Σε συνδυασμό με υπερσυμπιεστή καυσαερίων και μηχανική υπερπλήρωση, το σύνολο αποδίδει 505 ίππους στις 7.000-7.250 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 550 Nm, από τα οποία τα 400 Nm αποδίδονται ήδη από τις 2.000 σ.α.λ. Και όλα αυτά για ένα αμάξωμα που αγγίζει τα 1.100 κιλά! Υπέροχο για εμάς τους τυχερούς, που ζήσαμε την εποχή όπου τα αυτοκίνητα δεν ξεπερνούσαν τον ένα τόνο, οπότε θα συγκλονίσει όσους της φτερούγας των 1.500 κιλών και θα βάλει σε σκέψεις τους σύγχρονους των 2.000 κιλών.
Θέση οδήγησης ιδανική και για τον ευτραφή, που έχει στο «πιάτο» του τα όργανα και στο χέρι τον επιλογέα του κιβωτίου των 6 σχέσεων της Graziano Oerlikon, η οποία προμηθεύει μεταξύ άλλων τις Audi, Lamborghini και Porsche. Οι κορυφαίες τιμές ροπής από τις χαμηλές στροφές συνδυάζονται άψογα με τις μακριές σχέσεις του κιβωτίου, ό,τι ταιριάζει σε ένα σύγχρονο supercar, εξασφαλίζοντας έτσι υψηλή τελική ταχύτητα αλλά και τιμές-φωτιά τόσο στο χιλιόμετρο όσο και -κυρίως- στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις.
Ακούω, γκαζώνω, διορθώνω, απολαμβάνω
Η χάραξη της πίστας θυμίζει εκείνη του Μπαλόκο και προσφέρεται για να γνωρίσεις το αυτοκίνητο και να αντιληφθείς τις δυνατότητές του. Δύσκολη η συνέχεια, με τα Pirelli να δυσανασχετούν και να ζεσταίνονται στη σφιχτή διαδρομή, γεγονός που μας απέτρεψε από το να οδηγήσουμε υπερστρέφοντας αυτή την «037» στην καλή άσφαλτο με μαλακά λάστιχα. Σε κάθε περίπτωση, η Kimera αποδεικνύεται ευθύβολη, ευέλικτη, μεταφέροντας μέσα από το σύστημα διεύθυνσης την τέλεια αίσθηση για το πού βρίσκονται οι τροχοί. Εδώ πρόκειται για παιχνίδι μυαλού.
Συνδυάζεις κιβώτιο και κινητήρα, έχεις φρένα του ονείρου που σε παρασύρουν για το οριακό παιχνίδι της επιβράδυνσης μέσα στη στροφή, και όλα αυτά με το μοναδικό άκουσμα του κινητήρα της. Στα αυτιά μας θα μείνει ανεξίτηλος αυτός ο χαρακτηριστικός ήχος, και πρέπει να την οδηγήσεις για να χορέψεις με τις νότες, που αποκτούν άλλη χροιά κρατώντας τον κινητήρα ψηλά. Από την άλλη, το νιώθεις, αυτό το σασί είναι ρυθμισμένο για σπουδαία πράγματα, και προσπαθείς με την 3η, με τη δύσκολη σχέση, όταν με τη 2η όλα γίνονται πιο εύκολα. Είναι όμως εργαλείο, και έχεις την υποχρέωση να προσαρμοστείς και να εξελίξεις το καπρίτσιο σε γοητεία…
Πρόκειται για το «απόλυτο», την απόδειξη για τη σημασία της σχέσης κιλών ανά ίππο, που ερμηνεύεται μέσα από το μέγεθος ενός τέλεια ζυγισμένου σασί. Με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, πρέπει φυσικά να γνωρίζεις ώστε να αξιοποιήσεις τις δυνατότητες αυτής της πραγματικά πολεμικής μηχανής. Ωστόσο, είναι βέβαιο πως θα βρει τη θέση της και στη βιτρίνα του συλλέκτη, όπου η γνώση δεν είναι προϋπόθεση, αφού μπορείς να ζήσεις τη στιγμή και υπό κανονικές, ασφαλείς συνθήκες.
Άνευ συμπεράσματος
Είναι σαφές πως ο Luca Betti δεν εμπνεύστηκε και στη συνέχεια επένδυσε με προτεραιότητα το κέρδος. Έχει μεράκι η ιστορία του και, πέρα από το μέγεθος της κατασκευής, που στο δρόμο συγκλονίζει, το εγχείρημα ως αποτέλεσμα θα λειτουργήσει και ως αποδεικτικό στοιχείο για το πόσοι πιστοί θα πάρουν το ρίσκο του κόστους ώστε να αποκτήσουν το διαφορετικό. Διαφορετικό σε κάθε του διάσταση, παρ’ ότι φαντάζει πιο απλό απ’ ό,τι στην πραγματικότητα._ Σ. Χ.
ΠΟΙΟΣ ΕΊΝΑΙ;
Ο Luca Betti γεννήθηκε στο Κούνεο και μεγάλωσε σε ένα καθοριστικό περιβάλλον για τη μετέπειτα καριέρα του, καθώς οι γονείς και οι συγγενείς του ήταν οδηγοί που έπαιξαν πρωταγωνιστικούς ρόλους στους αγώνες αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του ’70 και του ’80. Από νωρίς αφιέρωσε τη ζωή του στο μεγαλύτερο πάθος του, τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, και έγινε επαγγελματίας οδηγός με πλήθος διακρίσεων. Παράλληλα ξεκίνησε επιχειρηματικές δραστηριότητες σε διάφορους τομείς. Μία από αυτές ήταν η δημιουργία της Kimera Motorsport, της προσωπικής του αγωνιστικής ομάδας, με την οποία πέτυχε σημαντικούς στόχους, τόσο ως οδηγός όσο και ως μάνατζερ. Σήμερα είναι ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Kimera Automobili.
KIMERA EVO37
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ με τούρμπο και μηχανική υπερπλήρωση >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.150 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 505 ίπποι/7.000-7.250 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 550 Nm >KΙΒΩΤΙΟ: 6 σχέσεων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.055×1.905×1.200 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.520 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.100 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: – δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: – χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ -: λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: γρ./χλμ. – >ΤΙΜΗ: 540.000 ευρώ
Κοιτάζοντας ουρανό στα 300 χλμ./ώρα και καμπάνες συναγερμού στο Maranello (SpeedZone podcast EP11)