«Εκτός αγοράς» τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά σοβαρά πλέον το ενδεχόμενο επιβολής ενός αυστηρότερου συντελεστή βάσει του οποίου θα υπολογίζονται οι εκπομπές ρύπων των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων σε μια πενταετία από σήμερα. Κάτι που αναμένεται να υπερδιπλασιάσει τις πιστοποιημένες τιμές εκπομπών τους.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να επιβάλει μια σημαντική νέα επιβάρυνση στα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα που θα μπορούσε να έχει δραματικό αντίκτυπο στην εμπορικότητά τους. Για πολλούς δε θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και στον… αφανισμό τους από το ευρωπαϊκό προσκήνιο.
Πιο συγκεκριμένα, τα PHEV οχήματα είναι πολύ πιθανό να εμφανίζουν τα επίσημα στοιχεία εκπομπών τους – μετρημένα σε γραμμάρια ανά χιλιόμετρο CO2 (g/km) – υπερδιπλάσια απ’ ότι σήμερα με χρονικό ορίζοντα το 2027, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς Euro 6e.
Αυτό θα συμβεί καθώς αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά ο επονομαζόμενος και ως «παράγοντας χρηστικότητας», ένας αριθμός-συντελεστής που χρησιμοποιείται από τις Βρυξέλλες προκειμένου να γίνει ο υπολογισμός των εκπομπών CO2 από τη συνδυαστική οδήγηση των εν λόγω οχημάτων τόσο σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία (ΕV mode), όσο και με τη χρήση αποκλειστικά της θερμικής μονάδας (ICE).
Διαβάστε περισσότερα εδώ: Σφίγγει ο κλοιός για τα plug-in υβριδικά
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, ο «παράγοντας χρηστικότητας» θα οριστεί στην τιμή 800 το 2025, ενώ μέχρι το 2027 και μετά αναμένεται να πενταπλασιαστεί σε 4000.
Ως αποτέλεσμα, ένα PHEV με σημερινές εκπομπές CO2 στα 50 g/km αναμένεται να «εκτοξευτεί» στα περίπου 125 g/km το 2027, επιφέροντας σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος ιδιοκτησίας, λόγω των μεγαλύτερων φόρων και επιβαρύνσεων.
Αν μη τι άλλο, τα παραπάνω σχέδια της ΕΕ θα υπονομεύσουν τον «λόγο ύπαρξης» των PHEV οχημάτων. Τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, επιβαρύνοντας τους τελευταίους με πωλήσεις οχημάτων με μέσες εκπομπές CO2 στα περίπου 130 g/km όταν την ίδια στιγμή ο στόχος για το σύνολο του στόλου θα πρέπει να μειωθεί στα 42 g/km σε πέντε περίπου χρόνια από σήμερα.
Ποια μπορεί να είναι η απάντηση των κατασκευαστών; Σίγουρα, η εγκατάσταση στα PHEV οχήματα μπαταριών με μεγαλύτερη χωρητικότητα που θα διευρύνουν την ηλεκτρική αυτονομία, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση κινητήρων εσωτερικής καύσης με μικρότερο κυβισμό (και απόδοση), για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Κάτι ωστόσο που θα φέρει τα PHEV ακόμα πιο «κοντά» στα EV αυξάνοντας παράλληλα την πολυπλοκότητα – και φυσικά το κόστος.
Καθώς η ΕΕ δημιουργεί ένα εχθρικό περιβάλλον για τα PHEV, οι κατασκευαστές θα πρέπει να σκεφτούν ακόμα περισσότερο τη δέσμευση κεφαλαίων για την εξέλιξη λύσεων σαν τις παραπάνω. Πολλώ δε μάλλον με δεδομένη την περιορισμένη διάρκεια ζωής των συγκεκριμένων οχημάτων πέραν του 2030, όταν ο στόχος όσον αφορά τις μέσες εκπομπές του στόλου μιας αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ θα πέσει στα 0 g/km.
Τι λένε οι μελέτες
Μελέτες περιβαλλοντικών ομάδων όπως το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (International Council for Clean Transportation – ICCT), δείχνουν ότι ακόμη και το πρωτόκολλο WLTP απέχει πολύ από την πραγματικότητα ως προς τα αποτελέσματα εκπομπών που προσφέρει, ιδιαίτερα όσον αφορά τα PHEV, τα οποία εξ ορισμού βασίζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Οι μελέτες του ICCT φέρεται να χρησιμοποίησαν δεδομένα εκπομπών σε πραγματικές συνθήκες τα οποία συλλέχτηκαν από περισσότερα από 100.000 plug-in υβριδικά αυτοκίνητα – κυρίως από στόλους εταιρικών αυτοκινήτων.
Η συγκεκριμένη μελέτη αναδεικνύει εν πολλοίς ότι τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα φορτίζονται λιγότερο συχνά και έχουν μικρότερη ηλεκτρική αυτονομία από ό,τι «ορίζει» η εκάστοτε πιστοποίηση. Η πραγματική απόκλιση, σύμφωνα με τον ICCT, είναι ακόμη μεγαλύτερη για τα εταιρικά αυτοκίνητα, πιθανότατα επειδή οι οδηγοί τους έχουν μικρότερο κίνητρο προκειμένου να φορτίσουν το όχημα καθώς, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, δεν πληρώνουν οι ίδιοι το τίμημα που αφορά την ενέργεια του θερμικού σκέλους της μονάδας κίνησης.
«Οι εκπομπές εξακολουθούν να μειώνονται κάθε χρόνο και αυτό είναι μια πραγματική επιτυχία», δήλωσε ο Peter Mock, Διευθύνων Σύμβουλος της ICCT για την Ευρώπη. «Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι τα υβριδικά – όλο αυτό είναι το παραπλανητικό».
Διαβάστε επίσης: Η πραγματική κατανάλωση των plug-in υβριδικών