Οδηγούμε στην Ιταλία την Alfa Romeo Tonale
Η Alfa Romeo επιχειρεί για πρώτη φορά στην κατηγορία των C-SUV με την Tonale, ένα μοντέλο που… ξεχειλίζει από το αυθεντικό DNA της μάρκας σε κάθε επίπεδο.
Αναμονή τέλος για το αντικειμενικά πλέον αναμενόμενο SUV της χρονιάς. Η Alfa Romeo Tonale, έπειτα από αμέτρητα ποσταρίσματα στα social media και εμφανίσεις στο διαδίκτυο, «πατάει» επίσημα στο δρόμο για την πανευρωπαϊκή της παρουσίαση στο Μιλάνο, λίγο πριν ξεκινήσει το ταξίδι της στις αγορές, έχοντας βγει μαζικά από τη νέα γραμμή παραγωγής του εργοστασίου Giambattista Vico της Stellantis στο Pomigliano d’Arco (Νάπολη).
Τα κακά νέα είναι πως οι απανταχού Αλφίστι θα χρειαστεί να περιμένουν μέχρι περίπου τα τέλη Ιουνίου για να τη δουν από κοντά. Βέβαια, κάποιοι σχεδόν 4.000 ανυπόμονοι την έχουν ήδη παραγγείλει… Τα καλά νέα είναι πως έχοντας βρεθεί πίσω από το τιμόνι της θα συμφωνήσουμε με τους δημιουργούς της: είναι κομψή, αυθεντική, σπορ και σε σημεία καινοτόμος.
Το όνομα Tonale προέρχεται από το ομώνυμο πέρασμα στις Άλπεις, ενώ το μεσαίο SUV της Alfa Romeo προφανώς και αποτελεί τη συνέχεια της Stelvio.
Ωστόσο, εδώ λίγα άλλαξαν σε σχέση με το πρωτότυπο που παρουσιάστηκε το 2019 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, με το μοντέλο παραγωγής να επιβεβαιώνει πως δεν πήγαν στράφι τα όσα ακούστηκαν τότε για τη σχεδιαστική προσέγγιση, πίσω από την οποία είναι και ο Αλέξανδρος Λιώκης, lead exterior designer της Alfa Romeo Tonale.
Η σχεδίασή της παραπέμπει ευθέως στην ιστορία της μάρκας, με στοιχεία όπως οι χαρακτηριστικοί τροχοί με τις 5 στρογγυλές οπές “telephone dial”, το ανάγλυφο κάλυμμα του πίνακα οργάνων “Cannocchiale”, το τιμόνι με τις τρεις ακτίνες και το περίγραμμα των φωτιστικών σωμάτων.
Alfa Romeo Tonale με «παρελθόν»
Με εξωτερικές διαστάσεις που την τοποθετούν στην καρδιά των C-SUV (4,53 μ. μήκος, 1,84 μ. πλάτος και 1,6 μ. ύψος), η Tonale δεν ξεχνά το σήμα που κουβαλάει: η χαρακτηριστική “GT Line” στο προφίλ της προέρχεται από την Giulia GT, ενώ οι όγκοι της εμπνεύστηκαν από την 8C Competizione.
Η τριγωνική μάσκα εμπρός (Trilobo) και η σύνθεσή της με τους αεραγωγούς (Scudetto) την κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμη στο δρόμο, παρά το γεγονός ότι η Tonale είναι απόλυτα προσαρμοσμένη στο σήμερα με στοιχεία όπως τα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Full-LED Adaptive Matrix, που είναι εμπνευσμένα από την SZ Zagato και το πρωτότυπο Proteo.
Στο εσωτερικό, όπου θα μεταφερθούν με σχετική άνεση πέντε επιβάτες χωρίς η σχετική κλίση της οροφής να ενοχλήσει, το χθες συναντάει το σήμερα με λεπτομέρειες όπως το χαρακτηριστικό σχήμα Cannocchiale του καλύμματος του πίνακα οργάνων, που παραπέμπει σε δύο στρογγυλά αναλογικά όργανα (ψηφιακά στην πραγματικότητα), οι επίσης στρογγυλοί αεραγωγοί και το τριάκτινο σπορ τιμόνι, που ανάλογα με την έκδοση μπορεί να φέρει και αλουμινένια paddles.
Πέραν αυτών, στο βασικό εξοπλισμό της Tonale περιλαμβάνεται το νέο σύστημα πολυμέσων της Alfa Romeo, με προσαρμοζόμενο σύστημα Android και αναβαθμίσεις Over-the-Air. Το σύστημα περιλαμβάνει τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 12,25 ιντσών και την κεντρική οθόνη αφής των 10,25″.
Η ποιότητα συναρμογής και υλικών είναι στο άνω άκρο της κατηγορίας, την ώρα που από πλευράς τεχνολογίας, η Tonale παρέχει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Μεταξύ των συστημάτων ADAS είναι τα: Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Centering, Autonomous Emergency Braking, Drowsy Driver Detection, που προειδοποιεί σε περίπτωση που διαπιστώσει κόπωση του οδηγού και Blind Spot Detection, που ανιχνεύει την κίνηση στα τυφλά σημεία, ενώ προειδοποιεί και στους ελιγμούς στάθμευσης σε συνεργασία με την κάμερα των 360 μοιρών.
Εξηλεκτρισμένη και «παραδοσιακή»
Στην γκάμα κινητήρων της Tonale περιλαμβάνονται τόσο υβριδικές, όσο και plug-in υβριδικές εκδόσεις, παράλληλα με έναν παραδοσιακό diesel κινητήρα. Την παρθενική του εμφάνιση εντός των κόλπων της Stellantis κάνει ο νέος κινητήρας Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) των 160 ίππων, που προς το παρόν αποτελεί μια επιλογή αποκλειστικά για την Alfa Romeo. Το βενζινοκίνητο σύνολο των 1,5 λίτρων με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας λειτουργεί σε κύκλο Miller και συνδυάζεται με ένα επίσης νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 7 σχέσεων και έναν ηλεκτροκινητήρα 48V, με απόδοση 15 kW. Όπως σε ανάλογες περιπτώσεις, ο ηλεκτροκινητήρας εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση όταν το φορτίο είναι χαμηλό, όπως για παράδειγμα στην εκκίνηση από ένα φανάρι ή στους ελιγμούς στάθμευσης.
Στη βάση της γκάμας βρίσκεται μια ανάλογης διάταξης έκδοση με απόδοση 130 ίππων, ενώ στην κορυφή της, προς τα τέλη της χρονιάς, θα τοποθετηθεί μια έκδοση Plug-in Hybrid Q4, με απόδοση 275 ίππους, επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,2 δλ. και αυτονομία για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση έως 80 χλμ. στον αστικό κύκλο (περισσότερα από 60 χλμ. σε μικτές συνθήκες). Τα παραπάνω, από έναν Turbo βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων και 180 ίππων που κινεί τους εμπρός τροχούς και έναν ηλεκτροκινητήρα 95 ίππων τοποθετημένο στον πίσω άξονα. H Plug-in Hybrid Tonale Q4 θα έχει δυνατότητα μετάδοσης της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς ανεξάρτητα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
Την γκάμα κινητήρων της Tonale συμπληρώνει ένας diesel 1,6 λίτρων, με απόδοση 130 ίππους και 320 Nm ροπής, o οποίος συνδυάζεται με το αυτόματο εξάρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT της Alfa Romeo.
Ως προς τα επιμέρους τεχνικά χαρακτηριστικά, το σύστημα πέδησης διαθέτει το Integrated Brake System για μείωση της απόστασης φρεναρίσματος και περιλαμβάνει τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και συμπαγείς δίσκους στον πίσω άξονα.
Στον τομέα της ανάρτησης, όπου για τη ρύθμιση η Alfa Romeo επιστράτευσε την ομάδα εξέλιξης των Giulia GTA, GTAm και 4C, η Tonale «φοράει» γόνατα MacPherson σε όλους τους τροχούς και αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με την Koni. Η κίνηση, πλην της Plug-in Hybrid Q4, μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, ενώ ανάλογα με την έκδοση, μπορεί να ρυθμίζεται και από ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
«Παραδοσιακά» όλες οι εκδόσεις της Tonale έχουν παραμετροποιήσιμα προγράμματα οδήγησης μέσω του συστήματος D.N.A..
Πέριξ της λίμνης Κόμο
Ειδικότερα σε ό,τι έχει να κάνει με την υβριδική έκδοση των 160 ίππων που ήταν και η μοναδική κατά την παρουσίαση της Tonale, διαθέσιμη είναι και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση “Dual Stage Valve” με δύο επιλογές λειτουργίας (Comfort, Sport).
Στους δρόμους γύρω από την πάντα πολύβουη περιοχή της λίμνης Κόμο, το πρώτο που καταγράφει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι της Tonale, είναι μια αίσθηση ενός αυτοκινήτου κατά τι μεγαλύτερου από την πραγματικότητα, κι αυτό λόγω των ασφυκτικά στενών δρόμων και ταυτόχρονα των μεγάλων μετατροχίων (1.585 χλστ. εμπρός/1.577 πίσω). Η θέση οδήγησης μάλλον υπολείπεται της… ετοιμοπόλεμης του Cupra Formentor, όμως και πάλι θα βολέψει κάθε σωματότυπο, χάρη και στα πολύ καλά ως προς την πλευρική στήριξη καθίσματα.
Το ύφος της Tonale το «εισπράττεις» από τα πρώτα μέτρα, με τη χαρακτηριστικά δεμένη ανάρτηση, που είναι βέβαιο πως θα αποτελέσει το σήμα κατατεθέν της. Τροχοί και αμάξωμα βρίσκονται σε διαρκή μεταξύ τους επαφή, την ώρα που μόνο σε έντονες κακοτεχνίες ο πίσω άξονας θα δείξει μια δυσαρέσκεια.
Διατηρούμε μια επιφύλαξη για το σύστημα διεύθυνσης, που αν και γρήγορο, όπως και αρκούντως πληροφοριακό, «δίνει» μια ρευστή αίσθηση σε χαμηλές ταχύτητες, κάτι που θα επιβεβαιώσουμε πλέον επί ελληνικού εδάφους. Ας όψεται το «ξυράφι» της Stelvio που δημιούργησε δεδικασμένο…
Συνολικά το σύνολο των 1,5 λίτρων διακρίνεται πρωτίστως για την ελαστικότητά του και όχι τόσο για την εκρηκτικότητα, την ώρα που το κιβώτιο αφαιρεί κάθε άγχος από τον οδηγό υπό φυσιολογικές συνθήκες κίνησης, καθώς και στον ανοιχτό δρόμο. Υπό πίεση, πολλές φορές το κατέβασμα δύο σχέσεων γίνεται αισθητό, όμως οι αλλαγές πραγματοποιούνται γρήγορα και δεν υπάρχει λόγος να καταφεύγει κανείς στα paddles.
Στα ατού της Tonale είναι και η αποτελεσματικότητα των φρένων, όπως και η κατανάλωση που σ’ αυτήν τη σύντομη επαφή μας «έκατσε» στα 7 λίτρα.