1.008 χιλιόμετρα με μια φόρτιση για την Mercedes Vision EQXX
Με την Vision EQXX η Mercedes καταρρίπτει το μύθο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν περιορισμένη αυτονομία.
Αν μη τι άλλο, η Mercedes Vision EQXX, η οποία αποκαλύφθηκε στις αρχές του χρόνου, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες σπουδές των τελευταίων ετών στο μαγικό κόσμο της αυτοκίνησης. Και συνάμα ένα όχημα που έρχεται να καταρρίψει, χωρίς υπερβολές, αλλά με high-tech λύσεις και προτάσεις, την πεποίθηση πολλών ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «πάσχουν» ως προς την εμβέλεια που παρέχουν με μία φόρτιση της μπαταρίας τους.
Θέλοντας να αποδείξει και στην πράξη ότι τα 1.000 χιλιόμετρο αυτονομίας με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας αποτελεί μια «εφικτή κατάκτηση», οι ιθύνοντες της Mercedes βγήκαν στους… δρόμους επιχειρώντας με σφραγισμένη τη θύρα φόρτισης της Vision EQXX ένα μακρύ ταξίδι από το Sindelfingen της Γερμανίας έως τη γαλλική πόλη Cassis στην Côte d’Azur, μέσω των ελβετικών Άλπεων και του οδικού δικτύου της Βόρειας Ιταλίας.
Το προφίλ της διαδρομής – το οποίο περιελάμβανε από αυτοκινητόδρομο μέχρι και περάσματα από ορεινές διαδρομές – αλλά και οι καιρικές συνθήκες αποτέλεσαν για την Vision EQXX μία μεγάλη πρόκληση. Αναχωρώντας από το κέντρο Έρευνας ; Εξέλιξης του Sindelfingen κοντά στη Στουτγάρδη σε κρύες συνθήκες, οι θερμοκρασίες από την αρχή μέχρι το τέλος κυμαίνονταν από 3 έως 18 βαθμούς Κελσίου. Βόρεια των Άλπεων το πλήρωμα του αυτοκινήτου συνάντησε ασθενή βροχή και νοτιότερα δυνατούς ανέμους, παρά την ηλιοφάνεια.
Το πρώτο σκέλος της διαδρομής, από το Sindelfingen προς τα βορειοανατολικά σύνορα της Ελβετίας, εκτείνεται κατά μήκος της Autobahn 81. Κατά διαστήματα, η Vision EQXX κινούνταν σε αυτό το τμήμα της διαδρομής με ταχύτητες έως και 140 χλμ./ώρα με τη χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση του αμαξώματος (cd: 0,17) να συνεισφέρει καθοριστικά στον περιοριορισμό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Εξίσου ευεργετική για την αεροδυναμική είναι και η μικρή μετωπική επιφάνεια των 2,12 τ.μ. του αυτοκινήτου καθώς και το μειωμένο πίσω μετατρόχιο, με το τελευταίο να είναι κατά 50 χλστ. πιο μικρό από ότι το μπροστινό. Ταυτόχρονα, ο ενεργός πίσω διαχύτης, ο οποίος αναπτύσσεται αυτόματα στα 60 χλμ./ώρα, παρέχει στην Vision EQXX καλύτερη ροή αέρα συμβάλλοντας σημαντικά στη μειωμένη αντίσταση.
Το όχημα κερδίζει περαιτέρω πόντους αποδοτικότητας από τα ελαστικά της Bridgestone με τα οποία εφοδιάζεται, χάρη στην εξαιρετικά χαμηλή βαθμολογία αντίστασης κύλισης που προτάσσουν (βλ. 4,7). Συγκριτικά, η τρέχουσα ετικέτα ελαστικών της ΕΕ απαιτεί επίδοση 6,5 στην Κατηγορία Α. Η Mercedes EQS, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί ελαστικά με βαθμολογία όσον αφορά την αντίσταση κύλισης που ορίζεται στο 5,9.
Από εκεί πέρα, οι ιδιαίτερες διαστάσεις τους (185/65 R20) με τη μεγάλη διάμετρο και στενό πέλμα συνδυάζονται με δύο σημαντικές καινοτομίες καθώς τα εξειδικευμένα ελαστικά Turanza Eco φέρουν την τεχνολογία ENLITEN που μειώνει τόσο την αντίσταση κύλισης όσο και το βάρος, έως και 20%. Επίσης, η τεχνολογία logic μειώνει την παραμόρφωση των ελαστικών κατά την οδήγηση.
Αν μη τι άλλο, πολύ σημαντική στον τομέα της απόδοσης «καυσίμου» είναι και η συνεισφορά του χαμηλού βάρους, που για την περίσταση δεν υπερβαίνει τα 1.755 κιλά. Σημαντικό μερίδιο ευθύνης αναλογεί εδώ στο ειδικά σχεδιασμένο πλαίσιο της κατασκευής, καθώς και το ελαφρύ υποπλαίσιο που παραπέμπει στα μονοθέσια της Mercedes στην F1 και τους δίσκους φρένων από αλουμίνιο.
Ένα άλλο, καθοριστικό στοιχεία είναι η μπαταρία με την οποία εξοπλίζεται το «πειραματικό» μοντέλο της Mercedes, η οποία καταλαμβάνει έως και 50% λιγότερο όγκο και είναι 30% ελαφρύτερη από την αντίστοιχη σε χωρητικότητα μπαταρία της EQS (βλ. 100 kWh). Το αποτέλεσμα είναι ότι η συμπαγής μπαταρία, με διαστάσεις 200x126x11 εκατ., είναι επίσης σχετικά ελαφριά ζυγίζοντας 495 κιλά.
Η σημαντική αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας της μπαταρίας στα 400 Wh/l προέρχεται εν μέρει από τη σημαντική πρόοδο στη χημεία της ανόδου. Η υψηλότερη περιεκτικότητά της σε πυρίτιο και η προηγμένη σύνθεσή της έχει ως αποτέλεσμα να μπορεί να διατηρεί πολύ περισσότερη ενέργεια. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της μπαταρίας είναι τα συστήματα cooling on demand και active cell balancing, αλλά και ο ξεχωριστός χώρος που έχει δημιουργηθεί για τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, που ονομάζεται OneBox, ο οποίος ενσωματώνει νέες συσκευές ασφαλείας με ενεργειακά πιο αποδοτικές λειτουργίες που καταναλώνουν σημαντικά λιγότερη ενέργεια από το αντίστοιχο εξάρτημα των υπολοίπων EV.
Άξιο αναφοράς επίσης είναι και το «βολτάζ» της μπαταρίας, το οποίο ανέρχεται στα 900 V. Σύμφωνα με την Mercedes, το 95% της ενέργειάς της φτάνει στους κινητήριους πίσω τροχούς της Vision EQXX, ενώ… αξιοθαύμαστο είναι και το σύστημα θερμικής διαχείρισης που εξοικονομεί σημαντική ενέργεια χρησιμοποιώντας τη θερμότητα από το σύστημα μετάδοσης της κίνησης για τη θέρμανση της καμπίνας – την ίδια στιγμή μια «πλάκα» κάτω από το αυτοκίνητο εκμεταλλεύεται τη ροή του αέρα κατά μήκος του κάτω τμήματος αμαξώματος για βελτιωμένη ψύξη.
Σε ότι αφορά την κινητήρια μονάδα, η Mercedes επέλεξε για την Vision EQXX έναν συμπαγή ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 180 kW (περίπου 244 ίπποι), ο οποίος βρίσκεται μέσα σε ένα υποπλαίσιο από carbon, συνδυαζόμενος με κιβώτιο μονής σχέσης. Η γερμανική εταιρεία αναφέρει ότι τα ηλεκτρονικά ισχύος της μονάδας προέρχονται από την Mercedes-AMG One, διαθέτοντας ωστόσο αρκετές τροποποιήσεις.
Σπάζοντας το φράγμα των 1.000 χλμ. με την Mercedes Vision EQXX
Το μακρύ ταξίδι της του γερμανικού πρωτοτύπου ολοκληρώθηκε σύμφωνα με τους ιθύνοντες της εταιρείας στη γαλλική πόλη Cassis ύστερα από 11 ώρες και 32 λεπτά και την κάλυψη 1.008 πραγματικών χιλιομέτρων.
Η μέση ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου που καταγράφηκε ήταν 87,4 χλμ./ώρα και η μέγιστη στον αυτοκινητόδρομο τα 140 χλμ./ώρα. Μάλιστα, κατά την άφιξη στον τελικό προορισμό, οι ιθύνοντες της Mercedes κατάφεραν να φέρουν στον… τερματισμό την Vision EQXX με ενεργειακά αποθέματα στην μπαταρία που άγγιζαν το 15% της μέγιστης δυναμικής του συσσωρευτή ιόντων λιθίου – κάτι που σημαίνει επιπλέον 140 χλμ. αυτονομίας.
Για την ιστορία, καθ’ όλη τη διάρκεια του διαφορετικού αυτού ταξιδιού, η Mercedes Vision EQXX κατανάλωσε μόλις 8,7 kWh για κάθε 100 χλμ.