Elva 160 GT – μια πηγή έμπνευσης για τη McLaren

Μια σύντομη γνωριμία με μια από τις πιο ξεχωριστές κατασκευές της Elva, της μικρής εταιρείας από τη Μεγάλη Βρετανία, που πρόσφατα τίμησε η ΜcLaren, δίνοντας το όνομά της στο νέο μοντέλο της.

Όποιος ενδιαφέρεται για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα ασφαλώς θα γνωρίζει κάποια σημαντικά πράγματα για τη Lotus και την Cooper, μπορεί και για την Lola, αλλά θα πρέπει να είναι αληθινά μυημένος για να ξέρει την Elva. Η ιστορία της ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του '50, τότε που οι αγώνες ήταν ακόμη φτηνοί και χαρούμενοι, ενώ οι λάτρεις τους αποδείχτηκαν πολλές φορές καινοτόμοι, ψάχνοντας τη μέγιστη απόδοση με το ελάχιστο κόστος. Ένας από αυτούς ήταν ο και ενθουσιώδης φίλος των τεσσάρων τροχών Frank Nichols, ο οποίος έχοντας αποκτήσει αρκετές μηχανικές δεξιότητες στο Στρατό, αγόρασε μια μικρή επιχείρηση γκαράζ στο Westham το 1947.

Επρόκειτο για μια κίνηση επιτυχημένη επιχειρηματικά, η οποία τον παρότρυνε να επεκταθεί και να μετακομίσει σε ένα άλλο μεγαλύτερο γκαράζ στη London Road του Bexhill-on-Sea, όπου υπήρχε μια καλή παράδοση για το μηχανοκίνητο αθλητισμό (στο Bexhill της κομητείας του Sussex είχε διοργανωθεί για πρώτη φορά στο Μεγάλο Νησί αγώνας αυτοκινήτων σε δημόσια οδό). Μετά την απόκτηση αγωνιστικής εμπειρίας σε μια Lotus VI, ο Nichols αποφάσισε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στην κατασκευή χαμηλού κόστους αγωνιστικών αυτοκινήτων, αναθέτοντας το σχεδιασμό και την ανάπτυξη του πρώτου από αυτά στον Mike Chapman (που δεν είχε καμιά συγγενική σχέση με τον Colin Chapman, ιδρυτή της θρυλικής βρετανικής εταιρείας κατασκευής αγωνιστικών αυτοκινήτων).

Η γέννηση της Elva

Το τελικό αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο παραπλήσιο της Lotus VI, με τον κινητήρα των 1.172 κυβικών εκατοστών με τις πλευρικές βαλβίδες που χρησιμοποιούσε και εκείνη, εμπρός ανάρτηση από το Standard 10 και πίσω άξονα από Ford Anglia (περίπου 25 από αυτά κατασκευάστηκαν, στο χρονικό διάστημα από το 1954 μέχρι το 1959). Mε αυτό ο Frank σημείωσε ορισμένες σημαντικές επιτυχίες, ιδιαίτερα στο Goodwood, προσελκύοντας τους πρώτους του πελάτες. Ήταν αρκετά έξυπνος για να συνειδητοποιήσει ότι αυτό το ισχυρό μικρό αγωνιστικό θα μπορούσε να βελτιωθεί περαιτέρω και να διατίθεται με επιτυχία στην αγορά. Ήταν 1955 και η Elva (που το όνομά της προέρχεται από την παραφθορά της γαλλικής φράσης elle va και μεταφράζεται ως εκείνη πηγαίνει) είχε μόλις γεννηθεί. Μέσα στα επόμενα 10 χρόνια η δυναμική εταιρεία θα κατασκευάσει 1.000 περίπου αυτοκίνητα, αγωνιστικών προδιαγραφών και εκδόσεων δρόμου, όλων των τύπων. Πλουραλισμός υπήρχε και για τους κινητήρες που τα εφοδίαζαν, από τον Ford με τις πλευρικές βαλβίδες και τον Ford με τους δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, ως τα μηχανικά σύνολα που προέρχονταν από την British Motor Corporation, την DKW, την Morris Garage, την Porsche και την BMW, ως τους μεγάλους V8 που φιλοξενούνταν κάτω από το καπό των McLaren-Elva.

GT 160

Το Elva-BMW GT160 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1964, στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου του Tορίνο. Ήταν ουσιαστικά μια έκδοση gran turismo coupe της άκρως επιτυχημένης αγωνιστικά Elva 7S, με αμάξωμα επιμελημένο από την Carrozzeria Fissore. Ο εγκατεστημένος πίσω κινητήρας τoυ ήταν προϊόν συνεργασίας του Alex Von Falkenhausen της BMW και του Frank Webb της Nerus Engineering. Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό του σχεδιασμού του ήταν οι γρίλιες του ψυγείου, που τοποθετήθηκαν ακριβώς μπροστά από τους θόλους των πίσω τροχών. Ο αρχικός του προορισμός ήταν να προωθηθεί στην αγορά ως μοντέλο παραγωγής, σενάριο που δεν ολοκληρώθηκε εξαιτίας του υψηλού τελικού κόστους. Έτσι, κατασκευάστηκαν συνολικά μόλις τρεις μονάδες του συγκεκριμένου τύπου. Το πρώτο από αυτά τα αυτοκίνητα αγωνίστηκε στο Le Mans το 1965, οδηγημένο από τους Tony Lanfranchi και Richard Wrottesley. Το δεύτερο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ πλήρως από το εργοστάσιο, αλλά τελικά εφοδιάστηκε με έναν κινητήρα της Buick των 215 κυβικών ιντσών (ο οποίος αργότερα έδωσε τη θέση του στον V8 της Rover) και συμμετείχε σε αγώνες με οδηγό τον Randolph Lenz. Το τρίτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε είναι το μοναδικό που έμεινε πιστό στις αρχικές προδιαγραφές του, τις οποίες εξακολουθεί να διατηρεί. Αυτό βέβαια οφείλεται και στην πλήρη ανακαίνισή του το 1994, από τον Roger Dunbar της Elva Racing Components, που παραμένει σε δράση στο Ηνωμένο Βασίλειο.


ELVA-BMW 160 GT Αμάξωμα: διθέσιο coupe Body designer: Trevor Fiore (Carrozzeria Fissore) Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός: 1991 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 89 mm x 80 mm Σχέση συμπίεσης: 10.5:1 Καρμπιρατέρ: 2 Ισχύς: 185 ίπποι στις 7.200 σ.α.λ. Ροπή: 156 lb στις 5.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο Hewland 5 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 270 χλμ/ώρα Μήκος: 3.810 χλστ. Πλάτος: 1.524 χλστ. Ύψος: 1.020 χλστ. Μεταξόνιο: 2.362 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ. Φρένα εμπρός: δίσκοι 10 ιντσών της Girling Φρένα πίσω: δίσκοι 10 ιντσών της Girling Βάρος: 600 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1964-1965 Μονάδες παραγωγής: 3