14.000 δημόσια σημεία φόρτισης θα πρέπει να εγκαθίστανται εβδομαδιαίως σε ολόκληρη την ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) καλεί όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να εντείνουν τις επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης με στόχο την εκπλήρωση των περιβαλλοντικών στόχων και την κάλυψη των οδηγών που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία διαθέτει ήδη στην αγορά εκατοντάδες μοντέλα οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ωστόσο, τόσο οι ίδιες όσο και οι καταναλωτές έχουν σοβαρές ανησυχίες για την αργή ανάπτυξη της υποδομής που απαιτείται για τη φόρτιση και τον ανεφοδιασμό αυτών των οχημάτων με ηλεκτρική ενέργεια.
Πράγματι, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 10 φορές τα τελευταία πέντε χρόνια, φτάνοντας τις 1,7 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι (ή, αλλιώς, το 18% της συνολικής αγοράς). Την ίδια στιγμή, όμως, ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,5 φορές την ίδια περίοδο.
Σύμφωνα με νέα έρευνα που βασίζεται σε ανάλυση της McKinsey, έως το 2030 θα απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% των εκπομπών CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν διπλάσιος από αυτόν που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρότασή της για τον Κανονισμό για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο οποίος βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό διαπραγμάτευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Αυτό σημαίνει ότι έως και 14.000 δημόσια σημεία φόρτισης θα πρέπει να εγκαθίστανται σε όλη την ΕΕ κάθε εβδομάδα – σε σύγκριση με λιγότερο από 2.000 την εβδομάδα που εγκαθίστανται αυτή τη στιγμή.
«Η μετάβαση στο μηδέν είναι ένας μακροχρόνιος αγώνας», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του BMW Group της ACEA, Oliver Zipse. «Η βασική πρόκληση τώρα είναι να πειστούν όλα τα κράτη μέλη να επιταχύνουν τον ρυθμό ανάπτυξης της απαιτούμενης υποδομής. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, τόσο ως προς το χρονοδιάγραμμα όσο και ως προς τους στόχους που θέτει για κάθε χώρα της ΕΕ».
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το =κόστος για τη δημιουργία δημόσιων υποδομών φόρτισης ανέρχεται ετησίως σε 8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι τοποθεσίες, ο χώρος και τα επίπεδα ισχύος που απαιτούνται για την υποδομή βαρέων οχημάτων διαφέρουν σημαντικά από εκείνα των επιβατικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την έρευνα, τα φορτηγά θα χρειάζονται 279.000 σημεία φόρτισης μέχρι το 2030, εκ των οποίων το 84% θα είναι σε κόμβους διαχείρισης στόλων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν και τα παρακάτω ευρήματα της έρευνας, την οποία υπογράφουν, εκτός από τον ACEA, οι WindEurope και SolarPower Europe, που αντιπροσωπεύουν τον τομέα παραγωγής ενέργειας, η Eurelectric, από την ευρύτερη βιομηχανία ηλεκτρικής ενέργειας, η Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) καθώς και οι ChargeUp Europe και FuelsEurope:
- Θα απαιτηθούν περίπου 184 σημεία φόρτισης για κάθε 100 χλμ. δρόμου για αυτοκίνητα.
- Για τα λεωφορεία, μέχρι το 2030 θα απαιτηθούν συνολικά έως και 56.000 σημεία φόρτισης, εκ των οποίων το 92% θα είναι σε κόμβους διαχείρισης στόλων. Άλλα 4.000 σημεία φόρτισης θα πρέπει να επιτρέπουν τη γρήγορη φόρτιση σε αυτοκινητόδρομους, ειδικά για περιφερειακά λεωφορεία και πούλμαν.
- Κατά μέσο όρο, θα απαιτούνται 24.000 δημόσιοι γρήγοροι φορτιστές για φορτηγά και λεωφορεία (στα 47.000 χλμ. του βασικού δικτύου TEN-T), με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο 51 σημεία γρήγορης φόρτισης κάθε 100 χλμ.
- Μέχρι το 2030 θα χρειαστεί να επενδυθεί συνολικό ποσό έως και 280 δις ευρώ για την εγκατάσταση δημόσιων και ιδιωτικών σημείων φόρτισης, την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και τη δημιουργία δυναμικότητας για την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας.
Φωτογραφίες: Eurokinissi